Toon posts:

framerate zakt door hitte....?

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een kameraad van mij heeft problemen met zijn radeon 9700. Tijdens het spelen van SOF komt zijn framerate niet veel hoger dan 60 en zakt erg in (30-40) als er meerdere spelers in beeld komen.
Ik heb dezelfde kaart en die van mij wordt ook echt warm, maar nu wordt er beweerd dat de kaart te warm wordt en daardoor geen hoge frames meer kan halen. Ik dacht zelf dat je alleen "glitches" en zo in je graphics kon krijgen of dat je comp vast kon lopen door de warmte.
Ik heb wel gezocht op de forums maar ben ook nog geen topic tegengekomen waarin de framerate daalde door de warmte van de kaart.

Weet iemand of dit mogelijk is of dat het misschien bepaalde conflicten zijn bepaalde hardware?

• Whizzy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:58
Heeft ie misschien een P4, die zijn automatisch beveiligt tegen het te warm worden van de core en gaan dan langzamer lopen. Framerates die minder worden omdat je video kaart te heet wordt dat kan niet nee... dus misschien dat het ook gewoon een verkeerde of verouderde driverset /chipset driver gebruikt is ?

If it still works, tweak it ! until it is broke.. then start over again..

• MaiorDomus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:01
volgens mij zou het wel mogelijk kunnen zijn... kwa processor :D
maar wat maakt het echt uit? 30-40 is nog vet goed speelbaar ;)
en het lijkt me niet echt dat er opeens een hardware conflict komt :D

[ Voor 5% gewijzigd door MaiorDomus op 03-08-2003 12:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar jah, 30-40 frames voor een kaart van 290 euro, terwijl je hij met zijn oude geforce 2 makkelijk het dubbele haalde, lijkt me niet echt een goede deal....

hij heeft alle drivers al geprobeerd.... :s

• MaiorDomus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:01
hoe warm is het in zijn kast? :?

• Upke dupke
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-08 22:39

Upke dupke

Oompa Loompa

Mij is altijd verteld, hoe koeler iets is (in de pc) hoe sneller het loopt.

(maar ik zal er wel naast zitten)

[ Voor 21% gewijzigd door Upke dupke op 03-08-2003 13:45 ]

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:31

Nobby

Nuts!

Laat 'em een cleane install doen, misschien zitten de drivers van die geforce kaart ergens roet in het eten te gooien :?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Mijn ervaring is dat een vga kaart idd langzamer gaat lopen als hij te warm wordt, maar dan moet hij wel erg warm worden. Kijk eens of de koeling nog wel goed vastzit :).

Ik was ooit flink gaan OCen met m'n TI4200 (core was 330Mhz ofzo) en toen viel de koeling eraf tijdens een potje BF1942 8)7. 40fps-->20fps-->10fps-->0.1fps :P. Maar het spel draaide nog wel met die 0.1fps.

tvw

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Upke dupke schreef op 03 August 2003 @ 13:45:

Klopt niet. Hoe koeler iets is, hoe sneller je het kunt laten lopen maar het wordt niet vanzelf sneller. Tenzij de clockrate aangepast wordt en dat is in het geval van een P4 enkel bij thermo throttling, ofwel beveiliging tegen oververhitting maar dat is heel wat anders dan een processor die sneller wordt van extra koeling.

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:31

Nobby

Nuts!

ShotGun schreef op 03 augustus 2003 @ 13:50:
Mijn ervaring is dat een vga kaart idd langzamer gaat lopen als hij te warm wordt, maar dan moet hij wel erg warm worden. Kijk eens of de koeling nog wel goed vastzit :).

Ik was ooit flink gaan OCen met m'n TI4200 (core was 330Mhz ofzo) en toen viel de koeling eraf tijdens een potje BF1942 8)7. 40fps-->20fps-->10fps-->0.1fps :P. Maar het spel draaide nog wel met die 0.1fps.
/offtopic
Draaide je TI4200 nadat je de koeling er weer op geprutst had nog wel dan?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• iets
Het ding was gruwelijk heet, maar nadat ik de pc uit gezet had en de koeling er weer terug op gezet had. Werkte hij wel weer gewoon ja :).

Maak nooit je koeling vast met elastiek :X :P.

tvw

Verwijderd

Kep net bij een vriend op zijn Asus GF FX 5600 een extra 80mmfan op de onderkant geplaatst, zijn prestaties zijn veel beter geworden!, toe hij eerst een potje cs speelde en was al wat heet ging hij Battlefield spelen, toen draaide het voor geen meter, toen we die koeler er op hebben gezet werd t stukken beter dus ik denk dat t wel helpt als ie beter wordt gekoeld

Verwijderd

Het is natuurlijk ook zo als er meerdere spelers op het veld komen dat er meer polygonen berekend moeten worden , en dus moet de kaart harder werken .
Hij kan dus gewoon aan zijn limiet gekomen zijn , maar inderdaad als je kaart te heet word gaan de prestaties achteruit.

Kun je mischien temps posten ?

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 21:43

jotheman

Was like that when I got here!

Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 14:03:
Kep net bij een vriend op zijn Asus GF FX 5600 een extra 80mmfan op de onderkant geplaatst, zijn prestaties zijn veel beter geworden!, toe hij eerst een potje cs speelde en was al wat heet ging hij Battlefield spelen, toen draaide het voor geen meter, toen we die koeler er op hebben gezet werd t stukken beter dus ik denk dat t wel helpt als ie beter wordt gekoeld
Onzin... door koeling wordt iets niet sneller of trager, hoogstens stabieler.

I see dead pixels...

Verwijderd

jotheman schreef op 03 August 2003 @ 14:10:
[...]

Onzin... door koeling wordt iets niet sneller of trager, hoogstens stabieler.
jah dat bedoel ik, schokt minder.

• jotheman

jotheman

Verwijderd schreef op 03 augustus 2003 @ 14:15:
[...]

Heh lol nee, dat gaat niet. Als 't minder schokt komt dat door 'n hogere framerate en dat kan niet komen door koeling.

I see dead pixels...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 augustus 2003 @ 14:15:
[...]

ja oftewel dat schokken waren rekenfouten omdat hij te warm werd en daarom moest hij het opnieuw doen ( of overslaan ) en dan mis jij een frame ( of meerdere )

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Verwijderd schreef op 03 August 2003 @ 14:24:
[...]

ja oftewel dat schokken waren rekenfouten omdat hij te warm werd en daarom moest hij het opnieuw doen ( of overslaan ) en dan mis jij een frame ( of meerdere )
Onzin, als een kaart rekenfouten maakt gaat'ie niet een frame overnieuw doen, dan krijg je gewoon artifacts. Hoogstens dat'ie in de laatste paar seconden voor je artifacts krijgt een beeldje overnieuw tekent, maar reken er maar niet op.

Het is een fabeltje dat hardware sneller gaat als't kouder word, tenminste, waar het hier niet P4's met thermal trothling betrefd. Een simpele verklaring van Tweakers om ook de gewone leek uit te leggen waarom ze zwaar aan het koelen zijn: "dan loopt het sneller".

Overigens is mijn R9700pro een stuk sneller wanneer'ie warmer wordt (lees overgeclocked is), haal de hoogste 3D mark score wanneer'ie zo warm wordt dat tijdens de laatste tests wat kleine artifacts ontstaan 8)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

jah hiero hapert ie ook kast wordt 50 graden :(

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Upke dupke schreef op 03 August 2003 @ 13:45:

integendeel. Hoe warmer een electrisch geleidende materie is hoe beter hij geleid
maar ja teveel warmte is ook niet goed voor de rest in zo'n processor.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

Verwijderd

Integendeel.... hoe kouder een electrisch geleidende materie, hoe beter hij geleid..... (1e jaar natuurkunde)

• iets
Idd, omdat het koeler is gaan de atomen dichter op elkaar zitten en geleiden ze dus beter (dacht ik :P ).

tvw

• jotheman

jotheman

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 20:58:
Integendeel.... hoe kouder een electrisch geleidende materie, hoe beter hij geleid..... (1e jaar natuurkunde)
Nee helemaal niet, niet bij PCB's in ieder Bware81 heeft gelijk. 't Is de GROOTSTE onzin dat iets sneller werkt omdat 't gekoeld wordt. Dat is gewoon onzin, onmogelijk .

I see dead pixels...

Verwijderd

Ik geloof dat we behoorlijk offtopic gaan, maar een lager temperatuur vermindert echt wel de electrische weerstand (dus een betere geleiding). Google maar eens op 'supergeleiding'. :)

Maar of andersom de electrische weerstand zo groot kan worden dat daardoor de framerate daalt? :? Het lijkt me sterk. 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 23:05 ]

• jotheman

jotheman

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 22:59:
Ik geloof dat we behoorlijk offtopic gaan, maar een lager temperatuur vermindert echt wel de electrische weerstand (dus een betere geleiding). Google maar eens op 'supergeleiding'. :)

Maar of andersom de electrische weerstand zo groot kan worden dat daardoor de framerate daalt? :? Het lijkt me sterk. 8)7
Da's leuk allemaal maar daardoor gaat de maximale doorvoer van bv. je AGP niet omhoog inderdaad. En daardoor slaat je geheugen ook niet sneller dingen op of gaat 'n CPU of GPU al helemaal niet sneller werken.
Je max FPS (bv.) wordt niet bepaald door 't koper in je videokaart of 't silicium (zo geschreven?) in je CPU of GPU maar de maxima van 't medium, bv. AGP-bus of 't maximale aantal berekeningen van je GPU/CPU.

(Geen kritiek op jou dus La muis, maar just to set the record straight voor de mensen die 't niet "geloven" ;))

[ Voor 10% gewijzigd door jotheman op 04-08-2003 23:45 ]

I see dead pixels...

Pagina: 1