Toon posts:

160 gb (ooit werkend) niet door XP gezien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb een vervelend probleem. Gisteren heb ik een nieuw mainboard gekocht en sindsdien een probleem met mijn 160 gb HDD, deze wordt niet herkend onder windows XP/SP1

Mijn config:

875P Neo-FIS2R mainboard, BIOS 1.4
3.0 GHz
512 DDRAM 400 Mhz
1 S-ATA schijf (120 GB) op de SATA controller
1 UDMA schijf (120 GB) op de Promise controller (Raid werkt nog niet, komt wel)

Op primary SB IDE controller:

1x 160 GB Maxtor Diamond (master)
1x 80 GB Maxtor Diamond (slave)
Aangesloten via rounded cables

Voor de duidelijkheid, hiervoor had ik de 160 Gb schijf netjes draaien onder XP, er staat dus (veel) data op.

Situatie:

BIOS ziet netjes 160GB, 32 bit transfer mode is enabled.
DOS ziet de schijf niet, ik heb geen versie van FDISK die schijf ziet.
XP SP1 geinstalleerd en aangezien deze de HD niet zag hulp gezocht naar oplossing van MS. Deze staat bekend onder Artikel 303013: How to Enable 48-bit Logical Block Addressing Support for ATAPI Disk Drives in Windows XP

Belangrijkste daarin is dat de juiste atapi.sys moet hebben en dat je de reg moet aanpassen:

"For the original release of Windows XP Home Edition or Windows XP Professional, 48-bit LBA could be enabled for testing purposes by setting a registry value, named EnableBigLba, to 1 in the following registry key:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters"

Dit heb ik gedaan, maar zonder resultaat. De schijf wordt gezien door XP als "unreadable" en geeft aan dat dit een "dynamische drive" is :(

Het vreemde is: ik had eerst een A7A266 bord met 1 Ghz proc en XP, na de wijziging van de reg setting zag XP de schijf netjes en nadat ik XP inclusief SP1 installeerde hoefde ik helemaal geen registry settings aan te passen.

Aan de andere kant: de BIOS ziet de schijf netjes, dus je zou zeggen, BIOS kan het niet zijn (?)

Formatteren is voor mij geen mogelijkheid vanwege de data die nog op de disk staat, wil ik graag behouden.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Bij voorbaat dank en groet,

Matt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Had je die schijf ooit geconverteerd naar een dynamische volume? Zo ja, dan hoef je enkel in de schijfbeheer de schijf opnieuw importeren :)

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Lees de faq eens door van Maxtor. Ze hebben een speciaal proggie voor dit probleem

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie snelle antwoorden.

BalusC, Voordat ik mijn schijf naar de knoppen help een vraag, bedoel je Control panel>administrative tools>Computer Management>Disk Management>Convert to basic disk?

CRu5H0n3, Ik heb overal gelezen dat support van Maxtor niet best is en dat je vooral hun proggies NIET moet gebruiken (?)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

BalusC, Voordat ik mijn schijf naar de knoppen help een vraag, bedoel je Control panel>administrative tools>Computer Management>Disk Management>Convert to basic disk?
Je ziet de schijf dus wél in de schijfbeheer? Wordt de grootte daar ook correct weergeven? Aangezien je daar de optie 'Convert to basic disk?' opnoemt, heb ik het idee dat deze schijf inderdaad reeds Dynamisch is B) Wel, had je al geprobeerd om deze schijf alsnog te importeren? Het staat ook onder dat rechtsklik-lijstje (of je moet op de volume rechtsklikken, ik weet het niet precies meer) ;)

edit:
Even een opmerking voor de zekerheid: je moet dus zeker niet converteren naar basic disk, mocht je je data nog willen behouden :o

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 03-08-2003 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pff, ben blij dat ik dat niet heb gedaan..:)

De grootte wordt niet aangegeven, Alleen disk 0 met een mooi kruis er doorheen. en de opmerking dat deze dynamic is en unreadable..:(

importeren kan ik niet vinden..:( op het volume staan en dan rechtermuisknop geeft dus alleen de optie "convert"

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, heb het al gevonden, ga eens kijken wat het doet, Disk is niet healthy en refresh levert niets op. helaas..

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

aaah je ziet hem dus WEL in schijfbeheer.. had dat er ff bij vermeld :7
Heb je geen andere pc die hem wel herkend zodat je hem kunt backupen?

Volgens mij behoud je je data nl wel (als je je disk convert).. maar ik ga je niks garanderen

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Diskpart uitgevoerd en getracht de schijf te importeren, daar heeft ie geen zin in..:(

Verwijderd

Topicstarter
Nog wat gelezen:

To change a dynamic disk back to a basic disk

Right-click the dynamic disk you want to convert to a basic disk, and then click Delete Volume for each volume on the disk.

Ik vrees dus dat ik alles kwijtraak, Partition Magic snapt er ook niet van..

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Basic > Dynamic kan wél met behoud van data, maar Dynamic > Basic dus niet :)

Maar vanwege de kruis in de schijfbeheer en het niet kunnen importeren van de schijf klinkt het als een hardwarematig probleem. Probeer eens diverse IDE configs met enkel die schijf, verwissel de kabel eens, etc.

Voor de rest nog even de opmerking dat je dynamische schijven inderdaad niet in DOS (FDISK) kan zien. Je kunt ze enkel vanuit 2K/XP benaderen :)

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Kun je niet even je oude moederboard terug zetten?
Om zodoende erg belangrijke data te backupen?

Of probeer die schijf eens (zoals eerder vermeld) in een andere PC

[ Voor 27% gewijzigd door CrushOne op 03-08-2003 12:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
er zit vrees ik inderdaad niets anders op, dank voor je hulp!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Probeer eerst eens iets anders

Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/windows2000/images/fig3_diskmgmt.gif

Je moet rechtermuisknop doen op een gekleurde balk dus niet op het vierkantje waar disk0 in staat, hier kan je dan reactivate of import kiezen en daarna ff een letter aan je schijf koppelen en het werkt weer.

Mijn RAID controller wil ook nog weleens een schijf droppen dan moet ik dat ook doen.

(op die blauwe balk dus he :P)

Alle proemn in n drek

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Bierkameel schreef op 03 August 2003 @ 15:10:
(op die blauwe balk dus he :P)
Hij heeft geen blauwe balk, zwart istie :P

Verwijderd

Topicstarter
Dank, maar het leed is al geschied, ik heb de drive gepartitioneerd, oftewel 160 Gb kwijt..c'est la vie.

Wel vreemd dat het als een dynamische schijf ziet. heb ik toch nooit om gevraagd???

Verwijderd

Nee, een hardeschijf wordt uit zichzelf niet dynamisch, tenzij het RAID is ofzo.

Een dynamic disk is echt een MS uitvinding, echt proprietry, dan kun je er donder op zeggen dat low-level tools zoals PQMagic het niet meer doen.

Stay clear dus.

• CrushOne

CrushOne

Error Ω

Als je ook geen gebruik gaat maken van de "voordelen" van dynamic disks, lekker basic laten
Pagina: 1