Toon posts:

BIOS onleesbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn nieuwe moederbord, geheugen en processor geinstalleerd. Ik heb bovendien een nieuwe HDD toegevoegd en mijn videokaart passief gekoeld. Echter, als ik mijn PC opstart kan ik niet lezen wat er op het beeld verschijnt, hetzelfde geldt voor het BIOS. Het merendeel van de karakters wordt namelijk veranderd, waardoor maar enkele woorden te lezen zijn (' t Is net alsof je Hongaars leest)

Uiteraard heb ik eerst netjes gezocht en heb het volgende gedaan:

- Zo kaal mogelijk starten (Mobo, proc, HDD, Videokaart)
- Geheugenreepjes een voor een getest
- De videokaart nog eens goed aangedrukt (die zat idd niet goed vast, maar het hielp niet mijn probleem op te lossen)

Systeemspec:

- MSI K7N2 Nforce2
- AMD Athlon 2500+ Barton
- 2x 256 mb PC2700 Hynix
- Hercules Radeon 8500LE passief gekoeld met Zalman HP17
- Hitachi 120mb 8mb cache

Wie kan mij helpen met het oplossen van dit probleem?

Alvast bedankt!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Werkt het in windows wel allemaal?

Als dat niet het geval is kan het zijn dat je videokaart te warm word. En aangezien je vc er eerst niet goed in zat kan het ook zijn dat ie kortsluiting heeft veroorzaakt wat wel eens dodelijk kan zijn voor videokaarten

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Probeer eens een PCI videokaart of een andere AGP videokaart en kijk wat ie dan doet.

Test evt de radeon even in een ander rekenkassie.

Verwijderd

Zoals je zelf al aangaf heb je neem ik aan geprobeerd met eerst alleen maar de VGA card? Weet niet of je nog een ander kaartje hebt liggen? Probeer dat eens, nieuwe borden hebben wel eens problemen met oude kaarten (ja, zelfs als het volgens specs wel moet werken)

Controleer het bord op beschadigingen. Goed beginpunt zijn de mount holes, volg vervolgens wat banen tussen CPU<->NB<->SB

Maak je sloten schoon, 1 vuiltje kan al de oorzaak zijn. Blaas er met perslucht in, gebruik fluxcleaner, rag het even af met een schone verfkwast. Rag met je cpu in het bord dat hendeltje even 20 keer heen en weer (ja lach maar, je moet eens weten hoe vaak dat helpt).

Controleer uiteraard even op de site van je MB maker of er known issues zijn, of dat het uberhaupt wel compatible is.

Als je zeker weet dat het moet werken en na bovenstaande niks gevonden of verholpen, dan zou ik de NB er af gaan rukken en er een nieuwe op plakken. Maar voor jou betekend dat waarschijnlijk: MB ruilen

Verwijderd

Als je Biosscherm al vertekeningen vertoond (dus hij POST wel goed): check je videokaart.
Vooral: prut tussen je IC pootjes, koelvoet die kortsluiting maakt etc.
Tip: koelprut kun je geduldig tussen SMD IC pootjes uitpoetsen met een tandenborstel. Vooral die Artic Silver Adhesive zooi is roemruchtig voor dit soort rampverhalen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2003 14:52 ]

Verwijderd

Ik herken dit probleem. Had te maken met een voeding die te zwak geworden was. (andere PC wilde zelfs niet meer opstarten met deze voeding, voeding was overleden) 'k dacht eerst dat het nieuwe mobo rot was. Nadat ik het mobo omgeruild had voor een ander nieuw mobo was het probleem nog hetzelfde. Andere voeding loste het probleem op.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ben ik niet in staat om een andere kaart te proberen, maar heb in dit topic een vergelijkbaar probleem aangetroffen (bijna dezelfde mod ook :+).

Afbeeldingslocatie: http://kingofdos.com/resettim/got/kaart4.JPG

Enfin, ik ga morgen maar eens op jacht naar een nieuwe videokaart. Bedankt voor jullie hulp

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:17

RumaNoV

Folding

Heb ik ook eens gehad met een videokaart. Het was het geheugen dat naar de eeuwige jachtvelden was, waarschijnlijk door statische elektriciteit gekomen (damn me 8)7 )

Verwijderd

Topicstarter
Ach het is weer een mooie smoes om weer een nieuwe videokaart te kopen... :Y)
Pagina: 1