[ADSL] Speedtouch en router, hoe poortmappen?

Pagina: 1
Acties:

• Rival24
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 23:46

Rival24

I'll Be Back

Topicstarter
Ik zal het kort maar krachtig proberen te vertellen.

Ik heb een adsl modem die helaas routerfunctionaliteiten heeft, maar dat kan er niet zomaar af. Ik heb deze opstelling:

code:
1
ADSL modem ---> E-tech router ---> meerdere pc's

Ik kan al wel gezellig surfen enzo, maar ik wil nu gaan poortmappen. Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer aangezien ik dus met 2 routers werk

Ik begrijp nu niet meer wat m'n inside en outside ip/poorten zijn :|
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ccoppens/zooi/poortmap.jpg

Dit zegt m'n E-tech statuspagina
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/ccoppens/zooi/etechstatus.JPG

Als iemand mij verteld hoe ik kan poortmappen op deze manier ben ik al blij, het is dan wel veel werk om bijvoorbeeld de dcc poorten van irc in te stellen aangezien je geen range kan instellen??

Nog fijner zou zijn om de routerfunctionaliteit van m'n adsl modem uit te zetten.. dit zou schijnbaar kunnen met .ini files die ik m'n adsl modem kan voeren, deze staan ook een paar op de kpn-adsl-cd, maar welke ik nu moet hebben??.

Verder kan ik het dan ook niet meer volgen hoe dat zit m'n internet ip, terwijl ik op een vpn zit dat dubbel geroute is 8)7.

Ik kan nu niet teamspeaken, emulen e.d. en dat wil ik toch graag weer terug.

(ik heb tiscali adsl, mocht dat er toe doen... verdere specificaties zijn niet echt nodig lijkt me?)

Als iemand me hier mee kan helpen krijgt ie een spreekwoordelijke knuffel ;)

• JvS
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb een adsl modem die helaas routerfunctionaliteiten heeft, maar dat kan er niet zomaar af.
pptp.ini uploaden, dan maak(t je router) je een pptp verbinding

Dat is in mijn optiek wel "zomaar eraf"

Dat antwoord is ook inmiddels in 10 tallen topics over de 510 te vinden hoor :o.
Thomson 510 samenwerken met breedband router

[search=510 router ini]

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 02-08-2003 21:02 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Topicstarter
JvS schreef op 02 augustus 2003 @ 21:01:
[...]
pptp.ini uploaden, dan maak(t je router) je een pptp verbinding

Dat is in mijn optiek wel "zomaar eraf"

Dat antwoord is ook inmiddels in 10 tallen topics over de 510 te vinden hoor :o.
Thomson 510 samenwerken met breedband router

[search=510 router ini]
Die file heb ik wel geupload (voor ik het topic poste), maar ik kon opeens niet meer via m'n router op m'n modem komen (niet normaal lijkt me) en m'n internet deed niets meer, na wat zweten was het opeens terug :?

verder zeg je in dat topic wat je geeft dit:
Wil je dat niet en wil je inderdaad met pptp een verbinding maken (dat doet de router dan via de st510), dan moet je pptp.ini uploaden naar de modem en dan werkt-ie weer net zo als een speedtouch home... voor de volledigheid, pptp.ini staat op de cd meegeleverd en je kan hem uploaden door via de webbrowser 10.0.0.128 te bekijken en dan bij 'setup' dat bestand te kiezen en te uploaden
Je zegt daar 10.0.0.128, maar dat laatste moet 138 zijn neem ik aan? Als dat niet zo is geeft dat dan geen problemen met de ini file omdat daar specifieke instellingen instaan?

Moet ik verder nog specifieke dingen instellen op m'n e-tech router?

En kan ik als dit zou werken gewoon wèl m'n poorten mappen ondanks dat vpn waar ik op zit ?

[ Voor 5% gewijzigd door Rival24 op 02-08-2003 21:13 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

10.0.0.138 ja. Je moet je E-tech router instellen volgens de handleiding voor een alcatel speed touch home dan. Als je hem op DHCP hebt staan voor WAN, dan kan je hem idd niet bereiken, want met PPTP.ini werkt de modem niet als DHCP server meer

[ Voor 38% gewijzigd door JvS op 02-08-2003 21:15 ]

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Topicstarter
JvS schreef op 02 August 2003 @ 21:14:
10.0.0.138 ja. Je moet je E-tech router instellen volgens de handleiding voor een alcatel speed touch home dan. Als je hem op DHCP hebt staan voor WAN, dan kan je hem idd niet bereiken, want met PPTP.ini werkt de modem niet als DHCP server meer
JvS schreef op 02 August 2003 @ 21:14:
Sorry, ik snap het nog niet :'( . Ik heb net weer een uur liggen klooien met het werkende krijgen van dit geheel, maar t werkt gewoon niet :|. Ik probeer het even op een rijtje te zetten.

1. Upload ADSL van KPN Telecom_pptp.ini naar het adsl modem (lukt)

2. Stel in windows een ip in (192.168.1.4) Subnet (255.255.255.0) Gateway (192.168.1.1 = router ip) Dns = 10.0.0.138

3. Configureer router: Login en pass, en van de rest ben ik niet zeker (hoop dat iemand de tijd wil nemen om m'n screenies te bekijken)
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ccoppens/Zooi/mainsettings.jpg
Hier weet ik niet of ik m'n router nu een speciaal ip adres moet geven...

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ccoppens/Zooi/dhcpsettings.jpg
Dit staat wel goed lijkt me?

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~ccoppens/Zooi/login.jpg
Het bovenste moet op ppptp gezet worden ?

Jvs: Ik heb bij m'n adsl pakket geen speedtouch home handleiding gekregen, op de cd staan alleen handleidingen voor mijn modem en de multi-user versie daarvan

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik werk bij de adsl installatiehelpdesk en ik moet je helaas zeggen: "routers van derde partijen ondersteunen we niet" >:) :P.

Ok serieus:
WAN:
Ip adres: 10.0.0.150
subnet: 255.255.255.0 (ja ik weet dat 255.0.0.0 eigenlijk bij de 10.x.x.x range hoort, maar alcatel is eigenwijs ;))
de rest kan je leeg laten
DHCP server settings: Maar net wat je lekker vindt, enable het en zet je windows IP adres op automatisch en het komt wel goed :).
Login: PPTP
server name: 10.0.0.138 pc1
(always on lijkt me relaxed)

Ik gok deze settings half

• Rival24

Rival24

I'll Be Back

Topicstarter
Mwah bijna goed JvS, tnx for the help.

ELE heeft me uiteindelijk stap voor stap begeleid met het uitproberen en uiteindelijk werkend krijgen van deze setup. Het was acheraf vrij simpel.

Eerst die .ini uploaden, als ip moest ik m'n vpn/internet ip invullen (in m'n router dus), gateway was m'n modem (10.0.0.138) verder de verbinding op PPTP zetten (zie screenies) En in windows op automatisch ip adres verkrijgen zetten, en m'n dns WEL invullen (hier zat m'n grote fout), niet m'n vpn achtige dns, maar m'n echte tiscali dns'en

Ik draag ele voor, voor een lintje :P
hij is te vinden in #huiskamer, #netwerken

[ Voor 9% gewijzigd door Rival24 op 03-08-2003 02:18 ]

Pagina: 1