Ik heb sinds 2 dagen een Asus WL-300g AP (54Mbps) gekocht. Daar gebruikte ik in eerste instantie een PCMIA 11Mbps kaartje bij van Edimax (EW-7106PC) op mijn laptop.
Na alles te hebben ingesteld heb ik de verbinding gebenchmarked:
PC (LAN, 100Mbps) > Laptop (WLAN) 120Kbyte/s
Laptop > PC 200Kbyte/s
Laptop stond nagenoeg naast het AP, dus ontvangst was sterk.
Maar goed, het was een goedkoop kaartje (voor 15 euro in Taiwan op de kop getikt) dus ik dacht dat het daar aanlag.
Vervolgens bij Mycom een Asus 54Mbps kaart gehaald (WL-100g) en nu kom ik tot 1.3~1.5Mbyte/s (11~13Mbit/s). Heel behoorlijk maar bij lange na niet 54Mbps natuurlijk.
Tevens heb ik het idee dat de verbinding af en toe 'dood' is voor een paar seconden; maar als ik ping -t doe is alles keurig onder de 10ms zonder time-outs.
Heb al een aantal dingen geprobeerd die ik hier gevonden heb:
- fixed snelheid
- fixed kanaal
- met & zonder encryptie
- instellingen door Windows XP laten beheren of door de bijbehorende software
Maar het wordt er niet sneller/beter door. Hardeschijven zijn NIET de beperkende factor; op mijn gewone LAN haal ik snelheden tussen de 6-9Mbyte/s.
Ik begrijp dat ik nooit de volle 54Mbps ga halen ivm packetloss, datacorrectie, encryptie, etc etc.
Maar is dit nou wat Wireless echt kan?
Wat zijn de snelheden die jullie er zoal uit kunnen persen en zijn er nog tips & tricks om mijn performance wat op te krikken?
Na alles te hebben ingesteld heb ik de verbinding gebenchmarked:
PC (LAN, 100Mbps) > Laptop (WLAN) 120Kbyte/s
Laptop > PC 200Kbyte/s
Laptop stond nagenoeg naast het AP, dus ontvangst was sterk.
Maar goed, het was een goedkoop kaartje (voor 15 euro in Taiwan op de kop getikt) dus ik dacht dat het daar aanlag.
Vervolgens bij Mycom een Asus 54Mbps kaart gehaald (WL-100g) en nu kom ik tot 1.3~1.5Mbyte/s (11~13Mbit/s). Heel behoorlijk maar bij lange na niet 54Mbps natuurlijk.
Tevens heb ik het idee dat de verbinding af en toe 'dood' is voor een paar seconden; maar als ik ping -t doe is alles keurig onder de 10ms zonder time-outs.
Heb al een aantal dingen geprobeerd die ik hier gevonden heb:
- fixed snelheid
- fixed kanaal
- met & zonder encryptie
- instellingen door Windows XP laten beheren of door de bijbehorende software
Maar het wordt er niet sneller/beter door. Hardeschijven zijn NIET de beperkende factor; op mijn gewone LAN haal ik snelheden tussen de 6-9Mbyte/s.
Ik begrijp dat ik nooit de volle 54Mbps ga halen ivm packetloss, datacorrectie, encryptie, etc etc.
Maar is dit nou wat Wireless echt kan?
Wat zijn de snelheden die jullie er zoal uit kunnen persen en zijn er nog tips & tricks om mijn performance wat op te krikken?
en nee, ik houd niet van voetbal... :)