MSI NEO2 Beeld bevriest

Pagina: 1
Acties:

• Foxie_s
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-03 20:30
Hopelijk is het volgende voldoende informatie. Moest het nog niet zo zijn gelieve dit dan gewoon even melden. Want ik begin stilaan wanhopig te worden.

Ik heb het volgende probleem. Mijn computer loopt na een tijdje (willekeurig tijdstip) vast. Met vastlopen bedoel ik dat het scherm gewoon bevriest en je kan niets meer doen buiten resetten. Meestal gebeurt dit in Internet Explorer.

Mijn computer.
Pentium 4 2.6 GHz 800 FSB
2 x 512 MB DDR400 Ram Twinmos CL3,3,3 in dual
MB : MSI NEO2-LS FISR2H ( chipset 865 PE) BIOS versie 1.1
Videokaart: Aopen geforce 4 MX 440-se
HD: IBM 80 GB
Draadloos toetsenbord en muis logitech

Software
Windows XP pro service pacl 1 (en alle update's)
Drivers van Nvidia afgehaald
Virusscanner Norton Antivirus ( helemaal up to date)
DirectX 9

extra gegevens
temperatuur case 28°C
temperatuur CPU 36°C

Wat al geprobeer..
*Hyper threating afgezet
*Meer koeling 3*80 mm fans en 2 x 120 mm fans (geplaatst volgens regels intake/outtake)
*ram vervangen ( dus 1 reepje) bedoel dus eigenlijk dat ik een andere (nieuw) reepje geprobeerd heb
*vervanging HD
*vervanging toetsenbord en muis door niet draadloze
*vervanging video-kaart door ander merk zelfde model en ander merk ander model
*Windows herinstalleren op een andere HD
*kabels herstoken
*Ram instellingen in de bois van CL2,5;3;3 naar CL3;3;3
*Temperaturen in de gaten gehouden.

Ben sinds 5 dagen al mijn temperatuur aan het bijhouden via het proggie CPUcool ( staat constant op) dus zie ik bij elke "bevriesing" de laatste gemeten temperatuur op 1 seconde nauwkeurig.
Wat opvalt is dat er geen noemenswaardige temperatuursstijgingen zijn vlak voor het bevriezen van de PC. Heb ook onmiddellijk na het vastlopen elk onderdeel eens aangeraakt om de warme fysiek te voelen (ben nergens verbrand dus da is ook in orde :) )

Sinds gisteren nacht hou ik ook de voltage's in het oog (alhoewel in niet weet of dat er iets mee te maken heeft). In elk geval staan de lijnen als volgt.

de 3,3V staat nu op 3,33V (schommelt tss 3.31 en 3.35V)
de 5V staat op 5,03V (schommelt tss 4,95 en 5,06V)
de 12V staat op 12.10V (schommelt tss de 12 en 12,15V)

Zo ver ik het heb kunnen volgen blijven mijn voltage lijnen redelijk stabiel (dus 3,3V en 5V hebben minder dan 5% afwijking ) dus dat is peis ik in orde.

Vervolgens heb ik op de huidige voeding (300 W ) alle extra hardware afgesloten dus momenteel werkt alleen de HD en diskette station nog + MB + CPU.

Gevolg is dat de temperaturen zijn gestegen maar nog altijd binnen de parameters

*Als laatste wanhoopspoging heb ik de netspanning bij gehouden. Maar deze vertoont ook niets abnormaal

Maar niets helpt , de computer blijft onstabiel... Soms duurt het uren voordat hij uitvalt, andere keren om het kwartier.. Wat wel opvalt is als hij eens uitvalt dit constant blijft doen .. ( wat zou wijzen op een temperatuurs probleem ..Maar waar dan nog ? )

Heb op het MSi forum ook iemand tegengekomen met een gelijkaardig probleem maar daar stond verder ook geen hulp.

Iemand nog ideeën (zowel software matige als hardwarematige) Want na 2 weken zoeken zie het het niet meer zitten :'(

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
*ram vervangen ( dus 1 reepje) bedoel dus eigenlijk dat ik een andere (nieuw) reepje geprobeerd heb
doe toch eens memtest draaien. misschien mobo / geheugenslot gaar. doe dan gelijk 'all tests'

• iets
  • Laatst online: 16-08 18:24
Haal alle PCI kaartjes uit je PC, zet onboard NIC en Sound (inc midi, gamepoort enz) uit. Als je "assign IRQ for VGA" ergen in je bios tegenkomt zou ik die ook even uitzetten.

Natuurlijk kan je daarna niet meer normaal met je PC werken, maar als je pc dan nog steeds vastloopt kun je uitsluiten dat het een IRQ conflict is :).

* iets heeft hetzelfde probleem gehad met een geluidskaartje die blijkbaar niet met GeForces samen kon werken. Duurde een paar Vga kaarten en mobo's voordat ik daar achter kwam :X. Het systeem liep vooral vast wanneer ik iets ging mini- of maximaliseren :P.

tvw

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 14:46
hij loopt vast vooral in ie6... heeft je bord geen onboard lan? uitschakelen die hap! en even een ander kaartje pakken.
kwam het pas tegen op de epox 4pca3+, zorgde de onboard lan voor veel problemen.

• Foxie_s
Heb MEMtest86 versie 3.0 ongeveer 15 uren laten bollen. Krijg ongeveer een 430-tal errors. Allemaal op 759,3MB en 357,0MB. Aangezien ik dit proggie nog nooit eerder gebruikt heb kan ik deze informatie moeilijk plaatsen. Het meeste waarschijnlijke zou (zou ik zeggen) is dat alletwee de geheugenlatjes gaar zijn. Maar kan het ook zijn dat de geheugenslots stuk zijn ?

edit:

Ben juist begonnen met het geheugen opnieuw te testen (maar dan ik bank 2/4 in plaats van 1/3). Kan ik zo ook zien niet of het geheugen slecht is?

Raar .. Als ik memtest draai met het geheugen op bank 2/4 geeft hij errors op 240,8MB en 866,5MB (of is dit normaal)

[ Voor 30% gewijzigd door Foxie_s op 03-08-2003 11:10 ]

Verwijderd

Dan zou ik proberen of je van iemand die geen problemen heeft één of twee reepjes kan lenen. Als je geheugenslots idd stuk zijn dan is het heel misschien mogelijk dat je mobo de reepjes stuk maakt (slechte contactjes?).
Probeer anders eerst jouw reepjes in het mobo van een ander en draai dan nog eens memtest.

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:35
Exact hetzelfde moederbord ook exact dezelfde problemen gehad.

Mijn oplossing:

Upgraden Bios versie naar 1.32 en vervolgens Bios setup defaults geload en vanaf daar alles met kleine stapjes hoger zetten (CAS, voltages, FSB enz enz) totdat hij onstabiel wordt (en dan weer 1 stapje terug natuurlijk ;)

Laatste DirectX versie geinstalleerd (versie 9b)

Alle Laatste drivers van het mobo geinstalleerd: www.msi.com.tw, vergeet daarbij ook niet de raid drivers, zou je ook kunnen disabelen maar je moet er iig iets mee doen. (vooral de intel inf drivers maakten volgens mij een groot verschil)

Hoop dat dit helpt :*)

• Foxie_s
@TimmyUT

Had ge dat probleem ook al toen de pc nog niet overclockt was? Want hier in de bios alles op default waarde.

• TimmyUt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:35
@Foxie_s,

Ja ik had hem ook al toen ik hem in het begin kocht eerst alleen als ik een 3d spel startte (dat was uiteraard directx) daarna willekeurige momenten en toen heb ik windows xp prof er helemaal opnieuw opgezet (als acpi multi processor), en toen alle nieuwste drivers upgrades enz enz geinstalleerd. Draai nu op Bios versie 1.32 alles op Defaults omdat ik nu stabiliteit nodig heb, heb hem ook al een keer op High performance defaults gezet en dat werkte ook.

• Foxie_s
Ander geheugen ingestoken ( en getest via MEMtest86 ) Hier gaf hij geen fouten. Hopelijk is hiermee het probleem voorgoed opgelost en kan ik eindelijk genieten van mijne computer....

thanx voor alle aangeboden hulp _/-\o_ en hopelijk is deze threat verder niet meer nodig...

• Foxie_s
Voor de volledigheid (is altijd handig al iemand ooit dit onderwerp nog eens opvist).

Alhoewel het geheugen fouten gaf en vervangen is door ander geheugen bleef het beeld vastlopen. Zoals SharkZor al zei kon de onboard LAN ook nog het probleem zijn. Dit is blijkbaar ook het geval hier. Sinds het uitschakelen van de LAN is de computer niet meer vastgelopen.

De ellende is nu wel dat ik juist zo een bord gekocht heb vanwege de onboard LAN :'(
Pagina: 1