Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waar haal ik een transistor voor m`n Monitor?

Pagina: 1
Acties:

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 15:05

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Ik ben dus op zoek naar een 2SC5570. Ik kan er niets over vinden op conrad. Display is helaas dicht. Ik zit nu naar 15 inch te kijken en wil deze transistor dus zo snel mogelijk in huis hebben.

Datasheet: http://www.prelcoparts.com/datasheets/toshiba/2SC5570.PDF

Wie weet:
1. Waar haal ik deze transistor snel vandaan.
2. Wat is een equivalent?

Thnx.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Een tv reparateur zou je kunnen helpen. Anders ff naar de monitor favrikant bellen

Verwijderd

Een equivalent is een tor met een ander typenummer maar met dezelfde eigenschappen.

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 14:21:
Een equivalent is een tor met een ander typenummer maar met dezelfde eigenschappen.
Erm.... Zover was ik :)

Verwijderd

[url] http://www.a-source.nl/nl/voorraad.html [url] Zij hebben hem in voorraad. Ik weet alleen niet wat het kost en hoe snel ze zijn!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Horizontale drive tor ?

Hou je maar vast dan

ik gok dat je zo'n 15 E kwijt bent

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 14:21:
ik denk dat de topicstarter bedoelde welke andere nummer(s) equivalent is (zijn)
lol :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 16:55:
[...]

ik denk dat de topicstarter bedoelde welke andere nummer(s) equivalent is (zijn)
lol :)
Ja, wrijf het er maar goed in.. ;)

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Ga gewoon langs de lokale elektro-onderdelen-boer, die heeft 'm vast wel, en anders kan ie 'm wel voor je bestellen of een equivalent voor je zoeken

Verwijderd

ja probeer stuut en bruin in den haag die heeft heel veel en als ze het niet hebben kijk ff op de site daar kun je zelfs een Bestelformulier voor Onderdelen, Radio en Televisie in vullen.

http://www.stuutenbruin.com/

http://www.monitorspares....ails.aspx?artcode=2SC5570

Partname: 2SC5570
Description: Silicon NPN triple diffused MESA type transistor for horisontal deflection output for super high resolution, display, color TV, high speed switching applications
Manufacturer: Toshiba

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 21:54 ]

• Sine
Mijn transistor gids heeft het enkel over 2SC torretjes tot de 2sc4357 dus ik kan helaas niet voor een vervanger kijken voor je

Repareren doe je zo.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 10:49

virus.elektro

profesionele monitor sloper

een lokale electroboer heeft hem nooit deze zal je waarschijnlijk bij NEDIS(of consorten) moeten bestellen.

verder raad ik je ten sterkste af om deze klus zelf op te knappen. in een monitor/tv staan behoorlijk hoge spanningen. zeker een 10tal kv's. En dat doet zeer, geloof me.

Bij ESK in Krimpen aan de ijssel kunnen ze dit fiksen. voor een route beschrijving kijk je op http://www.eskonline.nl Volgens mij werkte Egberttheone ook bij zo'n soort bedrijf.

mocht je er toch aan willen beginnen. ontlaad dan eerst de beeldbuis.
dit doe je door 2 LANGE schroevedraaiers uit de gereedschapkist te pakken. neem er in iedere hand 1. hou ze alleen bij het plastic vast en nergens anders!!!!. vervolgens druk je met de punt van 1 schroeven draaier tegen de beeldbuis. je kruist nu de beide schroevendraaiers. ze moeten elkaar raken. daarna ga je met de andere schroevedraaier onder de zuignap(die op de bovenkant van de van de beeldbuis zit)heen en weer. BLIJF DE SCHROEVEDRAAIERS KRUISEN. als het goed is volgt nu een vonk en is de beeldbuis ontladen.
zo nu kan je een stuk veiliger werken aan de monitor. ook op andere plekken in monitoren/tv's staan hoge spanningen. Pas vooral op bij elko's, hoe groter de elko, hoe groter de spanning.

[ Voor 4% gewijzigd door virus.elektro op 02-08-2003 21:14 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:17
Maybe super domme vraag maar kan je niet stekker eruit halen en tv aanzetten om te ontladen.

Verwijderd

Nope :)

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:17
Thanx voor dit behulpzame antwoord. Komt dit doordat de beeldbuis statisch is ofzo want een voeding kan je toch wel zo ontladen?

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
De beeldbuis heeft een hele hoge startspanning nodig en die blijft er wel een behoorlijke tijd in aanwezig (ik weet wel iets van monitoren), maar thnx voor de waarschuwing, je kan het beter 5000 keer te veel horen als 1 keer te weinig.

15 euro valt me nog mee, de sturing van de tor ligt er gelukkig hoogst waarschijnlijk ook niet uit omdat er een 1 op 1 trafo achter zit. De stukkende tor heeft trouwens een weerstand vanaf de basis naar zowel de collector als de emitter. Ook als je m andersom doormeet. Hopelijk doet mijn iiyama vision master pro 450 het binnenkort weer :)

Thnx voor de reply`s ik ga nu ff al die sites checken.

p.s. 60 herz op een 15 inch zuigt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Rempage0611 op 02-08-2003 22:49 ]

Verwijderd

http://www.semicon.toshiba.co.jp/prd/tr/doc/pdf/351c7ab.pdf
schrikken, das toch wel grofstoffelijke tor

Verwijderd

Als ik jou was zal ik proberen de zelfde Transistor te pakken zien te krijgen
aangezien je eindtrap in een filterschakeling zit .
ga je dit veranderen dan zal de schakeling niet meer goed werken of je transistor word te snel heet of je beeld wordt te groot of te klein .
heb er zelf al ervaring mee gehad en er veel over gelezen vandaar

Verwijderd

enermax schreef op 02 August 2003 @ 22:41:
[...]

Thanx voor dit behulpzame antwoord. Komt dit doordat de beeldbuis statisch is ofzo want een voeding kan je toch wel zo ontladen?
Zonder stroom uit het lichtnet zal een monitor niet eens schakelen, en dus geen gebruik maken van eventuele stroom in condensatoren.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Rempage0611 schreef op 02 August 2003 @ 22:48:
De beeldbuis heeft een hele hoge startspanning nodig en die blijft er wel een behoorlijke tijd in aanwezig (ik weet wel iets van monitoren), maar thnx voor de waarschuwing, je kan het beter 5000 keer te veel horen als 1 keer te weinig.

15 euro valt me nog mee, de sturing van de tor ligt er gelukkig hoogst waarschijnlijk ook niet uit omdat er een 1 op 1 trafo achter zit. De stukkende tor heeft trouwens een weerstand vanaf de basis naar zowel de collector als de emitter. Ook als je m andersom doormeet. Hopelijk doet mijn iiyama vision master pro 450 het binnenkort weer :)

Thnx voor de reply`s ik ga nu ff al die sites checken.

p.s. 60 herz op een 15 inch zuigt ;)
en als je de stekker nu uittrekt terwijl je scherm nog aan staat, trekt ie em dan niet gewoon leeg ?

[ Voor 3% gewijzigd door Arjan op 03-08-2003 18:19 . Reden: teveel dingen tegelijk ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nee dat trekt hem niet leeg.

De enige redelijk goede manier is met een schroevendraaier en een aarddraad: aarddraad aan frame en schroevendraaier, dan de schroevendraaier onder de 'zuignap' steken. Linke business. Kijk er mee uit.

• PCR
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

virus.elektro schreef op 02 augustus 2003 @ 21:12:

verder raad ik je ten sterkste af om deze klus zelf op te knappen. in een monitor/tv staan behoorlijk hoge spanningen. zeker een 10tal kv's. En dat doet zeer, geloof me.
Wat maakt het nou uit dat een monitor tot 30 KV als anode spanning nodig heeft?Het allergrootste gedeelte van een monitor gebruikt geen 30 KV als spanning. De kans dat je een opdonder krijgt van 30 KV is heel klein. Alleen over de dikke rode draad van de flyback naar de CRT staat die spanning van 30 KV. Nergens anders!

Dus je kunt heel goed zelf zo een klus als dit opknappen, gewoon doen! :)

edit:
oh jah, en op de filter-condensatoren van de voeding van de monitor kan ook een pijnlijke spanning staan, ab-so-luut niet dodelijk maar wel voelbaar ;)

[ Voor 12% gewijzigd door PCR op 03-08-2003 21:46 ]

Codedivision | Freedom Internet

Verwijderd

er kunnen meerdere oorzaken zijn wrom hs tor er uit ligt
a)boostercondensator (condensator aan de collector) nog ok ?<moet precies aan de waarde zijn; nameten
b)sluiting in de hstrafo
c)sluiting in de cascadegelijkrichter
d)te weinig aansturing op basis hs tor; dummieweerstand van pakweg 2 ohm
aan secundaire trafowikkeling hangen en met scope checken of je daar 2V pos ziet
als er sprake is van a-d gaat nieuwe tor binnen de kortste keren terziele

Verwijderd

je zou ook nog een gloeilamp van 60/75 watt aan de collector kunnen hangen.de lamp moet dan bij inschakelen eerst feller gaan branden en dan afzwakken.ook kun je dan de spanning meten die de tor moet hebben.bij tv's heet dat vaak de B+ en die zal rond de 135 volt liggen(bij tv's dan he).doet de lamp niet wat hij moet doen(oplichten en dan afzwakken) dan is bij waarschijnlijkheid de LOPT(de hoogspanningstrafo) kapot.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Snuffel eens rond bij www.conrad.de
Veel transistoren zijn daar ineens wel te vinden en kunnen onder dezelfde art.nr. bij de nederlandse conrad besteld worden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

ralphus, op voorraad houdt in dat hij ergens in de wereld bij hun suppliers is. Lokaal hebben ze hem niet op voorraad en 1 stuks zullen ze al helemaal niet leveren.
Het gaat hier om een database met voorraden die ons door onze leveranciers en door OEM's wordt aangeleverd. Het is dus geen A-Source voorraad, maar voorraad die bij een van onze wereldwijde bronnen ligt. Bij elke aanvraag zal A-Source de voorraad controleren alvorens deze aan u aan te bieden. Daarom kan het ca. 1 dag duren voor dat wij u aanbieden. Aanvragen voor kleine aantallen kunnen wij niet behandelen, omdat alle voorraden zich buiten Europa bevinden en rekening moet worden gehouden met transportkosten van 50,00 - 75,00 euro. per positie.
Dat GoT niet geschikt is voor haastklussen moge je nu duidelijk zijn.

Net even gekeken in mijn Conrad (NL&DE) en Nedisgidsen, maar de exacte modelnummers hebben ze niet. Logisch ook, want voorzover ik weet gaan hun met transistoren en lijntrafo's niet hoger dan (breedbeeld)TV's. Een monitor vereist imo een veel hoger vermogen/snelheid van de transistor. De onderstaande zijn de modelnr's die Nedis heeft en die jouw specificaties het dichts benaderen (maar zullen hetzij niet werken danwel je refreshrate beperken of de beeldweergave vertrekken. Grote kans dat je dan ook nog het één en ander moet aanpassen vanwege de verschillen).

Nedis NV:
-----------------------------------------------------
2SC5129-TOS (1500V 10A 50W 0,15us)
2SC5250-HIT (1500V 8A 50W 0,2us)
2SC5251-HIT (1500V 12A 50W 0,2us)
-----------------------------------------------------

Print die PDF uit en neem die mee naar de beste electrowinkel in jouw buurt.
Zij kunnen vast wel vertellen wat de vervangingstypen zijn voor een
- http://www.prelcoparts.com/datasheets/toshiba/2SC5570.PDF
- http://www.sumisho.co.kr/...rch/pdf/15001/2SC5570.pdf
- http://rv6llh.rsuh.ru/PDF/2SC/2SC5570.pdf
- http://repair.vist-v.ru/d...-Deflection%20Toshiba.pdf

Tip voor lokale adressen:
Check eerst even de Gouden Gids / Telefoongids / Scoot.nl e.d., daar kun je nl. per categorie ('Elektronica - onderdelen' etc) je zoektocht doen.

Verwijderd

op www.circuitmaker.com kan je de trial versie downloaden van een elektro programma.

Heel er goed en uitgebreid. Alle componenten zitten erin, met hin eigenschappen.

Als je dus wat zoekt zal je wel vlug een gelijkaardige vinden!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 19:26 ]

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11 16:12
Ik heb hem gevonden bij een van onze leveranciers (ja ik werk bij een electroboer). Schrik niet van de prijs, exact weet ik hem nog niet, maar ga uit van ongeveer 30 euro... (dit is trouwens de niet-power uitvoering, ik gok gewoon een to-220 package. de power uitvoering, zoals ook op het plaatje hierboven is niet eens op voorraad en gaat al richting de 80-90 euro)

[ Voor 36% gewijzigd door DustMan4u op 04-08-2003 19:24 ]

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• memphis

memphis

Je kunt altijd even de oude vertrouwde (BU/SC/etc)2508 proberen....

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 10:49

virus.elektro

profesionele monitor sloper

oh nou het eerste wat ik op mijn stage heb geleerd is dat je de beelbuis altijd moet ontladen. tenzij het echt niet anders kan. hier lijkt het mij handig om het wel te doen. aangezien aan de beelbuisstuuring gaat werken.
En die 30 kv staat inderdaad op die draad. heb je er ook aangedacht dat de auqadaclaag(volgens mij schrijf je dit zo) ook aan de ground ligt. dit is de achterkant van de beeldbuis, niet waar het electronen kanon zit

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Thanks voor de replies enne, HIJ DOET HET WEER!!! _/-\o_

Ik heb het nummer op de site van Iiyama gebeld en gevraagd of ik bij hun de onderdelen kon halen, en dat kon! Dus ben ik er heen gegaan, oude wetering zitten ze (schiphol rijk).

Daar heb ik die 3sc5570 gehaald en een micro fuse. Die was ook nodig omdat die mee gaat met de stukke tor. Ze hebben me precies uitgelegd waar die zat, (aan de andere kant van de print, dus tegenover de tor, en de microfuse heeft als nummer op de print R961). 19 euro was ik kwijt, half uurtje solderen en voila! Beeld!

Nu nog even een beetje afstellen en klaar ben ik.

• Sine
Da's niet verkeerd

Prima service van Iiyama weer !

Repareren doe je zo.

Verwijderd

virus.elektro schreef op 04 August 2003 @ 21:15:
oh nou het eerste wat ik op mijn stage heb geleerd is dat je de beelbuis altijd moet ontladen. tenzij het echt niet anders kan. hier lijkt het mij handig om het wel te doen. aangezien aan de beelbuisstuuring gaat werken.
En die 30 kv staat inderdaad op die draad. heb je er ook aangedacht dat de auqadaclaag(volgens mij schrijf je dit zo) ook aan de ground ligt. dit is de achterkant van de beeldbuis, niet waar het electronen kanon zit
Die HS Tor ziet echt die hoogspanning niet hoor. er zit nog trafo en cascade tussen. Het ligt anders, als trafo vervangen moet worden, want dan moet HSkabel ook los en dan kun je schok(je) oplopen; das schrikken maar niet lethaal omdat de spanning meteen weg is.
Het wordt echt allemaal zwaar overdreven; zolang apparaat niet ingeschakeld is, kan er weinig ernstigs gebeuren en ja, ik heb wel eens schok gehad.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Sinclair schreef op 04 August 2003 @ 20:01:
Je kunt altijd even de oude vertrouwde (BU/SC/etc)2508 proberen....
Die zal noooooooit werken.
2 redenen:
1. refresh van een tv is veel lager (50Hz tegen 80Hz of 100Hz)
2. Spanning in een tv is lager. Die tor klapt er dus gelijkt uit (mogelijk zelfs met een mooie flits)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• memphis

memphis

deepbass909 schreef op 06 August 2003 @ 12:00:
[...]

Die zal noooooooit werken.
2 redenen:
1. refresh van een tv is veel lager (50Hz tegen 80Hz of 100Hz)
2. Spanning in een tv is lager. Die tor klapt er dus gelijkt uit (mogelijk zelfs met een mooie flits)
Je weet waar je over praat :?
- De refreshrate heeft namelijk niets met de linefrequency te maken |:(
- En de BU2508 is ook vaak in monitoren gebruikt......
- En die tor kan ook makkelijk de spanningen aan.

Pagina: 1