Geen DHCP en DNS meer na ipv6 install (winxp)

Pagina: 1
Acties:

• Entity
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:19
Ik heb een XS4ALL ADSL verbinding. Ik gebruik een Draytek Vigor 2200E router achter mijn Speedtouch modem.

Vanochtend wilde ik eens kijken of in IPv6 aan de praat kon krijgen. Dus bij XS4ALL de IPv6 tunnel geactiveerd en vervolgens de stappen in de config generator gevolgd. Dit leek allemaal goed te gaan, maar ik kwam niet meer op internet en had geen DHCP adres meer gekregen van mijn router. Ik dacht, ik zal wel iets fout gedaan hebben, dus begin ik gewoon helemaal opnieuw, dus ik doe "ipv6 reset" om de standaard instellingen terug te zetten en "ipv6 uninstall" om ipv6 te verwijderen.

Na een reboot blijk ik echter nog steeds geen DHCP adres te ontvangen (ik kreeg het standaard 169... adres). Ik heb toen handmatig de instellingen gemaakt (ip, subnet, gateway, dns) en kan op dat moment gewoon alle IP adressen pingen, zowel lokaal als op het internet. DNS werkt echter niet (terwijl ik wel een geldig DNS adres heb opgegeven, die kan ik ook pingen) en ook als ik het IP van een website in de browser intik krijg ik een DNS error.

Het lijkt er dus op dat IPv6 iets aan mijn netwerkverbinding veranderd heeft, waardoor ik geen DHCP adres meer krijg en de DNS ook niet meer werkt. Andere PC's in het netwerk (waar ik niks met IPv6 op gedaan heb) werken nog perfect, dus aan de router ligt het volgens mij ook niet.

Ik heb mijn netwerkkaart al een keer gedeïnstalleerd en geïnstalleerd in de hoop dat alles weer normaal zou zijn, maar dat hielp ook niet.

Ik heb het gevoel dat ik iets over het hoofd zie ergens, maar ik weet niet wat. Wie o wie helpt me uit de brand?

• Entity
*schup*

Ben ik nu echt de enige met dit soort problemen? Ik heb eigenlijk niet zoveel zin in een reïnstall, maar als ik er niet snel uitkom is dat nog de enige uitweg :/

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb je al geprobeerd gewoon AL je netwerkadapters en -protocollen te verwijderen/re-installen?
Dus client voor netwerken, bestandsdeling, TCP/IP etc. er allemaal afhalen, rebooten, en weer erop zetten en configureren.
(wel ff voor de zekerheid opschrijven welke je nu hebt, en hoe ze staan ingesteld)

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:09

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Je kunt eens proberen om tcp/ip te resetten.. In XP gaat het zo:
"netsh int ip reset c:\resetlog.txt" (Zonder de quotjes dan..)
(Zie http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;299357)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Verwijderd

In je "services tab" bij admin tools ofzoiets, staat de ipv6-ipv4 tunnel service. Deactiveer die is. Misschien dat het werkt. Hoop van wel. :)

Om ipv6 over een router te jagen, moet hij wel ipv6 en het ipv6-over-ipv4 tunnel protocol ondersteunen. En dat deed je draytech router niet echt geloof ik.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 10:47 ]

• Entity
Bedankt voor de reacties alvast, zodra ik vanavond thuis kom zal ik de tips proberen. Ik laat het weten of het gelukt is of niet.

• Entity
Helaas, nog geen oplossing :(

Ik heb alle protocollen verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. TCP/IP kon niet, omdat dat tegenwoordig te diep in het OS zit.

Op de manier van FlipFluitketel kun je volgens het MS kb document TCP/IP terugbrengen naar de staat zoals die was bij installatie. Dat gaat allemaal goed, ik merk ook dat instellingen gewijzigd zijn (hij staat weer op DHCP ipv het vast IP). Voor de zekerheid gereboot, maar nog steeds niks. In de resetlog staan ook geen fouten of rare dingen, hij eindigt gewoon met <completed>.

In mijn Services staat geen IPv6-IPv4 tunnel service of iets wat daar op lijkt.

Het lijkt net of mijn PC niet eens een DHCP discover pakket naar buiten stuurt, er gebeurt namelijk helemaal niks. met een vast IP is er wel communicatie en kan ik zoals gezegd alle IP's pingen, maar DNS werkt niet en een IP in de browser intikken werkt ook niet (page cannot be found).

Nog iemand ideëen waar ik kan zoeken?

[ Voor 1% gewijzigd door Entity op 04-08-2003 18:08 . Reden: Spelling... ]

Verwijderd

Hey,

Het feit dat je een 169.*.*.* krijgt wil zeggen dat je draytek niet goed met DHCP omgaat.
Kijk eens even dat apparaat na.

IPV6 bij XS4ALL is wel leuk, maar werkt niet zondermeer door hun handleiding te volgen, en al helemaal niet zondermeer via een draytek router (Die het officeel niet ondersteund).

Omdat je nu een 169.*.*.* adres hebt moet je even handmatig een IP van 192.168.1.10 instellen en dan naar http://192.168.1.1 browsen.
Hier even kijken of alles nog wel goed staat en eventueel even resetten.

Bij DHCP ook de DNS Servers van XS4ALL invullen: 194.109.6.66, 194.109.9.99
(Ik ga hierboven ervan uit dat je de standaard instellingen kwa ip's gelijk hebt gehouden).

Probeer daarna in een dos scherm (Start => Uitvoeren: cmd) is ipconfig / renew

Succes!

Matthey

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2003 15:38 ]

• Entity
matthey: de Draytek werkt verder goed, andere PC's krijgen netjes een IP toegewezen. Een vast IP adres invullen hielp maar deels: ik kon dan alle IP's pingen, maar verder kwam ik niet. Het invullen van de XS4ALL DNS adressen haalde niks uit, het was net of hij weigerde met DNS servers te praten. Ik kon niet eens naar IP's browsen, zelfs niet naar mijn router, ik kreeg een "Page cannot be displayed" error. En dat terwijl ik hem wel kon pingen...

Ik heb inmiddels mijn PC geformatteerd, ik had geen zin om langer te wachten en nieuwsgroepen en searchengines gaven geen bruikbare resultaten... Na de format werkte alles weer perfect.

In ieder geval bedankt voor de hulp! Ik schuif het probleem zelf wel onder het kopje "Vage Windows problemen".
Pagina: 1