leeg vat drijft of zinkt?

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2025
ik was van de week op vakantie in de buurt van Den Helder, dus ik ben in het marine museum geweest. daar kon ik kijken in een onderzeeër (waar trouwens nix aan was aangezien ze er allemaal spul in hadden gezet wat zogenaamd een beetje interessant leek, maar niet past in een tweedewereldoorlogse onderzeeër.. maar goed, toen ik daar in de rij stond bedacht ik me hoe zo'n ding duikt door water in tanks te pompen, en stijgt door lucht in die tanks te pompen.. maar nou vroeg ik me af, als je een vat hebt.. en je zuigt alle lucht eruit, dus dat hij helemaal vacuüm is.. drijft hij dan of zinkt hij dan? ik denk zelf dat hij blijft drijven omdat hij dan niet zoveel water verplaatst doordat hij niet zo zwaar is.. maar het kan ook zijn dat hij zinkt omdat er geen drijvend vermogen is omdat er geen lucht aanwezig is.. ik weet het niet.. ik heb er lang over nagedacht (je moet toch wat doen in je vakantie... :) )maar ik heb geen antwoord... misschien is een simpel antwoord voldoende.. misschien barst hier nu een hele discussie los... maar ik ben gewoon nieuwsgierig.. en nee ik ga het niet uit proberen, want ik heb geen leeg vat en al helemaal geen vacuüm pomp... dus... :) ik ben benieuwd..

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Verwijderd

volgens mij blijft hij drijven

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Natuurlijk drijft het vat. Buiten de wet van Archimedes: het vat zonder lucht is iets lichter dan een vat /met/ lucht. Het is dus duidelijk dat-ie blijft drijven.

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

NEn

Zekersteweten

hij blijft drijven

Edit: gewoon, opwaardse kracht, zie het als een boot, die drijft toch ook, of er in die boot nu lucht of helemaal "nix" is maakt natuurlijk nie zoveel uit...

[ Voor 82% gewijzigd door NEn op 02-08-2003 02:41 ]

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
NEn schreef op 02 augustus 2003 @ 02:40:
hij blijft drijven

Edit: gewoon, opwaardse kracht, zie het als een boot, die drijft toch ook, of er in die boot nu lucht of helemaal "nix" is maakt natuurlijk nie zoveel uit...
Zeker wel, als die boot een druk van ong 1kg per cm² moet kunnen weerstaan(als ie vacuum gezogen is) betekent dat dus dat ie behoorlijk dik plaatstaal moet hebben. Een beetje duikboot is daar op gebouwd, maar een gewone boot dunkt me vazn niet ;)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Een vacuüm vat drijft zelfs een heel klein beetje beter dan een vat met lucht, omdat de gemiddelde dichtheid iets lager is.

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 16:24

MrDry

Desperados!

Iets blijft drijven als de massa van het voorwerp kleiner is dan het gewicht van de verplaatste hoeveelheid vloeistof.

Dus een voorwerp moet een kleiner soortelijke massa hebben (bijvoorbeeld veel houtsoorten) of er moet veel lucht / ruimte in zitten. Een vat wat geen lucht meer bevat wordt niet zwaarder dus zal gewoon blijven drijven.

Quod licet lovi, non licet bovi

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-01 09:38

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Als je er vanuit gaat dat het vat niet implodeert doordat het vacuum is, blijft het inderdaad drijven, mits het natuurlijk niet van een te zwaar materiaal gemaakt is.

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Ik denk niet dat we hier nog lang over kunnen discussieren :) Het juiste antwoord is nu al enkele malen voorbij gekomen, dus ik ga dit topic op slot gooien.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.