Toon posts:

Cpu 45 graden C te warm ?? 2

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb onlangs een xtra systeem aangeschaft..
een athlon xp 2400+ T'bred-B
bij 45-47 graden kapt de pc ermee
mobo = asroch k7vm2
koeler = spire falcon rock 2

To (dion_b)
ik had wel degelijk van alles geprobeerd...
maar vondt dat ik dit niet hoef te vermelden .. je kunt er vanuit gaan dat de meesten die reageren dit wel snappen ... dat ik al van alles geprobeerd heb .. en het nutteloos is om van alles in je topic te vrotten. ( maakt het alleen onoverzichtelijker)

andere processor op het moeder bord (1600+ xp op een asrock k7vm2) mobo doet het goed ( is dan wel een andere.. langzaamere processor)

andere koeler gemonteerd.. alpha pal (geen verandering)

nieuwe koelpasta aangebracht. (geen effect)

in bios gekeken naar tem wanneer ie vast liep .. met koeler idle bij 45 graden stop de cpu er mee.

update voor bios gedaan . zelfde versie nieuwste (geen effect)

processor underklockt @ 1800+ (wel effect temp blijft onder de 43 graden

op gezocht of ik de uitschakel temp van de mobo kan aanpassen ( asrock heeft dus geen uitschakel temp goedkoop merk daar hebben ze dus op bespaard)

de processor kapt er dus mee bij een belachelijk lage temp ..

is dit dus een veel voorkoment probleem?
een probleem van de combinatie asrock mobo en cpu?
ligt het alleen aan de cpu of ook aan de mobo?

niet dat ik straks mn cpu terug stuur en het blijkt aan mn mobo te liggen of net anders om...

mvg

godklaas

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

brakke tempsensor misschien?
45C is veel te koud als hij er dan al mee kapt.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:37

MadEgg

Tux is lievvv

De temperatuur is het probleem niet. CPU's moeten toch iig wel onder 70 graden kunnen draaien dus 45 is sowieso geen enkel probleem. Maar of ut asrock of CPU is weeknie

Tja

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

MadEgg schreef op 01 augustus 2003 @ 23:21:
De temperatuur is het probleem niet. CPU's moeten toch iig wel onder 70 graden kunnen draaien dus 45 is sowieso geen enkel probleem. Maar of ut asrock of CPU is weeknie
Maar wordt dat ding dan ook 45C of veel heter (desnoods even met losse thermometer meten)

• DDan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 15:37

DDan

Team Leader of Team Gäöl

-Je kunt nog kijken of je temp klopt door gewoon eens aan je koelblok te voelen (al is het natuurlijk onwaarschijnlijk dat je tempmeter er 25C naast zou zitten...)
-Nieuwste BIOS wil niet zeggen dat deze bug vrij is, je kunt altijd eens een oudere (niet beta) BIOS uitproberen
-Is er toevallig geen stukje van de core afgebrokkelt, lijkt me dat dat toch ook een instabiel systeem kan opleveren
-Is het niet gewoon een probleem met windows? als het kan, dan zou je bv ff een nieuwe install kunnen doen op een andere partitie om te controleren
-Misschien een probleem met andere hardware? al lijkt het me dan meer waarschijnlijk dat je eerst een BSOD zou krijgen

Limburgs hoop in bange dagen: Team Gäöl @ Rosetta@Home

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 23:15:
asrock heeft dus geen uitschakel temp goedkoop merk daar hebben ze dus op bespaard)
misschien hebben ze ook wel op de sensor bespaard. Brakke sensor?

Kun je de cpu ergens anders testen?

uit de faq:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Wat bedoel je hier precies mee? Krijg je een blauw scherm, herstart de computer zich automatisch. Bevriest het beeld?

Je zou dit eens kunnen proberen S2K disconnect voor Nforce 2 en VIA; lagere cpu temps

Verder zou 't fijn zijn als je even liet weten wat voor voeding je gebruikt, wat voor merk 't is en hoeveel watt deze kan leveren. Wanneer de spanning van 1 van de lijnen teveel afwijkt kan het zijn dat de pc uitvalt. Check daarom even je 3.3, 5V en 12V lijn.

Probeer ook eens memtest te draaien. Brak geheugen kan ook zorgen voor een instabiel systeem. Verder zou je ook nog eens de FAQ door kunnen nemen. Hierin kun je ook wel wat informatie vinden over systemen die uitvallen.

't Lijkt me vrij sterk dat 't aan de temperatuur van je sys ligt, aangezien de proc veel meer kan hebben, dus ik zou 't niet bij de temperatuur gaan zoeken...

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
YoupY schreef op 02 August 2003 @ 00:23:
Wat bedoel je hier precies mee? Krijg je een blauw scherm, herstart de computer zich automatisch. Bevriest het beeld?
Je zou haast denken dat'ie uitvalt. En dat doet een proc helemaal niet, als je proc te warm wordt krijg je gewoon BSODs (en aangezien meneer 'natuurlijk alles al geprobeert heeft' staat rebort on error ook uit he.. ;))

Wat wel in het nadeel van je CPU pleit is het feit dat hij er niet meer mee kapt als je'm underclockt, dus dat het inderdaad aan de warmte, of in ieder geval, belasting ligt.

Maar wat gebeurt er nu als je de belasting hoog houd (}:Otje erop dus), en met de kast open + wat tafelventilators je proc koel? Kapt'ie er dan nog mee, dan weet je dat je de voeding eens grondig moet controleren, gaat'ie dan vrolijk door zou ik een nieuwe CPU vragen, of een nieuwe tempsensor ;)

[ Voor 13% gewijzigd door FragFrog op 02-08-2003 00:41 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Heb je wel de laatste biosversie (K7VM2 V 1.8 2003/07/31)? Kennelijk heeft dit mobo problemen met temperatuur(weergave). Uit de beschrijving bij versie 1.8:

1. BIOS should show correct CPU frequency if "CPU Host Frequency" is set to "Auto".
2. Updage KM266 VGA BIOS to version 78.60.00.10
3. Show white light warning message on the POST if system failed and retry to boot up for more than twice.
4. System should not hang up when entering hardware monitor in Advanced setup of BIOS.
5. The value of +5 V should be shown correctly.
6. Support future WinFlash utility.
7. Temperature of Thunderbird CPU should be shown correctly.
8. Open "AGP Fast Write" option in Advanced Chipset Configuration. The default value is "Disabled".
9. Creative sound card should be working in legacy mode.
10. Changed Boot Menu key to <F11>

(bron: http://www.asrock.com/support/Download/dl_k7vm2.htm#bios )

edit:
Zo laat is lezen niet mijn sterkste kant: "update voor bios gedaan . zelfde versie nieuwste (geen effect)"
8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 00:57 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ik heb onlangs een xtra systeem aangeschaft..
een athlon xp 2400+ T'bred-B
mobo = asroch k7vm2
koeler = spire falcon rock 2

To (dion_b)
ik had wel degelijk van alles geprobeerd...
maar vondt dat ik dit niet hoef te vermelden .. je kunt er vanuit gaan dat de meesten die reageren dit wel snappen ... dat ik al van alles geprobeerd heb .. en het nutteloos is om van alles in je topic te vrotten. ( maakt het alleen onoverzichtelijker)
Niet waar. Wij kunnen niet ruiken of je het allemaal gedaan hebt of niet. plus is het zo dat zelfs de meest ervarene lui soms iets simpels over het hoofd zien. In allerbeste geval is het overzichtelijker, maar meestal laat het juist lacunes. Daarom dat in brede zin in de GoT huisregels en specifieker in de PMG FAQ staat dat je moet melden wat je al gedaan hebt. Policy, en terecht :z
andere processor op het moeder bord (1600+ xp op een asrock k7vm2) mobo doet het goed ( is dan wel een andere.. langzaamere processor)

andere koeler gemonteerd.. alpha pal (geen verandering)

nieuwe koelpasta aangebracht. (geen effect)

in bios gekeken naar tem wanneer ie vast liep .. met koeler idle bij 45 graden stop de cpu er mee.

update voor bios gedaan . zelfde versie nieuwste (geen effect)

processor underklockt @ 1800+ (wel effect temp blijft onder de 43 graden

op gezocht of ik de uitschakel temp van de mobo kan aanpassen ( asrock heeft dus geen uitschakel temp goedkoop merk daar hebben ze dus op bespaard)

de processor kapt er dus mee bij een belachelijk lage temp ..
Kijk, dat geeft een heel ander beeld :) - probleem is duidelijk en wat je zelf geprobeerd hebt ook.
is dit dus een veel voorkoment probleem?
een probleem van de combinatie asrock mobo en cpu?
ligt het alleen aan de cpu of ook aan de mobo?

niet dat ik straks mn cpu terug stuur en het blijkt aan mn mobo te liggen of net anders om...
Het klinkt alleszins niet als een mobo issue- ik heb even gesearched op Google en GoT (had jij ook kunnen doen) en niets gevonden. Wat je omschrijft is ook niet een temperatuur emergency stop (je kunt dan een sirene verwachten uit de speaker), maar 'gewoon' een vastloper. Onder de omstandigheden (nl waarbij een vergelijkbare CPU met zelfde mobo/koelercombo wel prima werkt) wijst alles naar CPU. Ruilen die hap :z

Wel DUIDELIJK toelichting over de temperaturen bijvoegen, anders zit het er dik in dat ze het in een testsys stoppen, waar het schijnbaar goed zal werken (onder lage load) en ze sturen het terug als 'bij ons werkend' :o
mvg

godklaas
* dion_b doet z'n laatste staaltje mierenneuken in deze topic:

Uit de GoT huisregels:
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je per se zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.
:)

Oslik blyat! Oslik!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Denk niet dat deze bios zijn oplossing is aangezien het geen TBird maar een TBred is....

Het lijkt er een beetje op dat de temp niet helemaal correct wordt weergegeven. Dus ik zou bijna denken dat die koeler niet genoeg zou zijn voor die CPU...maar ik heb hem vaker langs zien komen. Ook een andere koeler werkte niet zei je? Welke Alpha was dat? Een 6035 is namelijk wat te licht (proefondervindelijk ondervonden :) )

Toch zeer vaag....zou bijna willen zeggen.....kijk eens uit naar een ander mobo als de rest gewoon goed werkt en je koeler genoeg capaciteit heeft.

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 00:50:
7. Temperature of Thunderbird CPU should be shown correctly.
Lees goed... Thunderbird CPU's. XP's, en dan zeker de thouroughbred 2400+ hebben een eigen interne sensor. Thunderbirds gebruiken een sensor op het moederbord onder de core.

Ff's ontopic: Wat is het voltage van de CPU?
Pagina: 1