Beeldverhoudingen bij DVD's... 1.85:1 & 1.78:1 hoe zit dat ?

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85209

Topicstarter
Ondanks dat ik er toch een aantal onderwerpen overgelezen heb (o.a. Flash-animatie DVD beeldformaten & Beeldformaten Bij Film) blijf ik toch met een aantal vragen zitten hierover:
een 16:9 DVD = 1.78:1 en kan dus precies passend weer worden gegeven op een breedbeeld televisie.
Maar, als ik een film afspeel met een verhouding van 1.85:1 dan wordt deze ook passend weer geven op mijn tv, terwijl dit dus eigenlijk niet kan... toch? ik zou 2 smalle zwarte balkjes boven en onder moeten hebben...
Wanneer ik een dvd afspeel met een verhouding van 2.35:1 krijg ik wel 2 zwarte balken te zien.
Hoe komt dit?
- staat mijn tv of dvd-speler niet goed ingesteld? (alle andere formaten worden wel goed afgespeeld)
- wordt het beeld bij een verhouding van 1.85:1 aangesneden aan de zijkanten? of wordt het beeld uitgerekt in de hoogte? (uitgerekend zou de afsnijding bij een 70 cm tv ongeveer 1 cm aan ieder zijde zijn, hiermee valt te leven. Met een vervorming in de hoogte zou ik echter niet zo blij zijn)
- klopt het gewoon niet wat op het dvd-doosje staat (heb het toch met een aantal dvd's geprobeerd)
- of wordt dit gewoon onder de zelfde noemer geschoven als 1.78:1 omdat het toch heel dicht bij elkaar ligt?

alvast bedankt.
Teun

P.S. ik vindt zo-wie-zo dat de beeldverhouding vaak slecht of verwarrend is aangegeven op het dvd-doosje. Is hier niet gewoon een standaard voor ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Hm.

Zover ik weet is 1.85 daadwerkelijk 16:9 en 2.35 is 21:9 . (Origineel bioscoop formaat, dus vandaar nog steeds balken.)

Als ik mijn DVD collectie check, zie ik eigenlijk alleen maar 1.85 en 2.35?

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10559

16: 9 is inderdaad 1,78:1 en dus beeldvullend. De (hele smalle) balkjes die je bij een 1,85:1 film zou moeten zien, vallen weg door de overscan van je TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
16:9 = 1.78:1
want 16/9 = 1.77777777778 en 9/9=1
16.65:9 = 1.85:1 > dus die is iets breder en zou dus zwarte balken moet geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik vind de breedbeeld tv sowieso dom uitgevonden, waarom niet gewoon bij het in de markt zetten van die dingen bioscoop verhoudingen gebruiken als standaard :? Want met 16:9 breedbeeld mis je dus ook al stukjes beeld.
Lemon vraagt zich toch al af waarom er in de A/V wereld niet wat meer met standaards gewerkt wordt, daar wordt iedereen vrolijker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

'The nice things about standards is that there are so many to choose from' ... de computerwereld is erg, maar A/V land is een erg goede concurrent daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mmmm ... dus het zit hem in de overscan. Dus eigenlijk is er nix aan de hand, mijn beeld wordt niet vervormd behalve dan dat ik een miniscuul stukje mis ... maar het kromme is dan wel alleen dat je het verschil tussen 1.85:1 en 1.78:1 niet ziet op een breedbeeld tv !!:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Ja, omdat je een miniem stukje informatie, die je dus bij 1.95 extra hebt, niet ziet. Die wordt zeg maar niet zichtbaar weergegeven.

Maar die paar beeldlijnen zul je niet missen nee. :)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1