[Cooling] Wat doe ik nou fout?

Pagina: 1
Acties:
  • 48 views sinds 30-01-2008

• Willems
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-05-2025
Nou ik ben nou een hele tijd bezig om mijn PC stil en ook nog eens goed gekoeld te krijgen.Ik heb vele malen op GOT gekeken, en info gezocht, en al verscheidende zaken geprobeerd. maar mijn temperaturen met gesloten kast blijven aan de hoge kant.

Ik heb ten eerste mijn CPU cooler vervangen, en er een Zalman 6000 Cu opgezet, met de standaard zalman 92mm koeler. Deze heb ik volgens speedfan op 1448 toeren ingesteld. (Voor de stilte)

Eveneens heb ik een Papst 12db intake fan geïnstalleerd in de kast, aan de onderkant voor. Aan de bovenkant heb ik een Papst 19db Outtake fan geïnstaleerd, deze draait nu provisorisch op 7 volt (Op 12volt te veel herrie). Ik heb ook een 6 cm papst 19db achter de CPU gehad voor outflow, maar ik heb daar weinig effect van gezien. Dus heb ik deze weer eruit gehaald. Nou de voeding is een Q Technology 2300, 300watt Silent, en ik heb de harddisk opgehangen in een HD swing. Zodat deze ook niet meer kan vibreren. Ook heb ik rounded cables waar mogelijk, voor floppy HDD, DVD en CD-RW.

Nou loopt het systeem wel aardig, maar hij blijft 52 graden van kast-temperatuur, en 56 als temperatuur van de processor. Dit is naar mijn mening te hoog, en als ik dat vergelijk met de waardes van de anderen, is die kast-temperatuur te hoog.

Volgens AMD moet een Athlons XP 2100+ een maximale omgevingstemperatuur hebben van 42 graden, dus dat is ten eerste al 10 graden te hoog. En de processor loopt wel op een redelijke temperatuur wanneer je deze met de omgeving vergelijkt 56 graden.

Ik heb nu geen idee wat ik nog zou moeten veranderen, ik begin te denken aan een andere kast. Ik heb nu een cheap-ass bigtower, maar ik kan niet geloven dat dat uiteindelijk zoveel uitmaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.sweexeurope.com/media/prodimages/100083_pro_a.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Willems op 01-08-2003 22:47 ]

Verwijderd

als je stilte wilt...dan heb je toch altijd meer warmte.... dat is zo... maar heb je een grote laag koelpasta erop geplakt...

en wat is je kamertemp? maakt ook veel uit

en haal je zijpaneel er eens af.. om te kijken hoe koel ie dan word :)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:10

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb dezelfde kast, en had (voordat ik waterkoeling installeerde) ook een 6000Cu op een XP2200. Temps lagen onder de 40 graden, 35 idle ofzo. Heb je voorin wel een groot gat gezaagd voor je 12cm fan? Verder had ik een gat bovenin gemaakt waar die 80mm fans moeten komen, want met alleen die gaatjes in het ijzer krijg je nooit voldoende airflow. Gewoon veel gaten zagen, da's alles. En zorgen dat de kabels het gat voor de powersupply niet opvullen, want dat nekt je airflow.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Willems
De kamertemp is ongeveer 30 graden op het moment, ik weet niet precies wat hij zou lopen wanneer het koeler is omdat ik toen niet op deze (Zolder) kamer zat.

Ik heb er van die shin-etsu koelpasta op zitten, (Coolermaster)...

Als ik het zijpaneel ervan af haal, tja dan loopt hij een stuk minder warm, maar nog altijd 47 graden voor kast-temp. En 52 voor processor temp.

PS: Het is een palomino.. was het even vergeten te vermelden.

@microkid.

Had jij twee 80mm fans geinstalleerd? Omdat daar plaats voor is.. Twee Papst 19db met fan grill uitgedremeld ??

En die 120MM aan de voorkant, gebruik je die nog steeds met je waterkoeling? Heb je ook het plastic van de kast aan de voorkant verwijderd?

Ik heb trouwens aan de zijkant ter hoogte van de aanzuiging van de Zalman een soort gaten patroon proberen te boren, dat viel nogal tegen :) maar het scheelt uiteindelijk ook bijna niks in temp.

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Ik zou me er niet zorgen om maken, een 1800+ palomino hier thuis draait met dit warme weer op 64 graden (geen casefans en brakke cpu koelert). (ik had eerst het voltage perongeluk verhoogt, toen werd ie bijna 70, maar nog wel stabiel).

Zo stabiel als een huis (5 dagen uptime, daarna uit gezet).

En hoe kom je hier bij:
Volgens AMD moet een Athlons XP 2100+ een maximale omgevingstemperatuur hebben van 42 graden, dus dat is ten eerste al 10 graden te hoog.
Die dingen kunnen tog rond de 70 hebben?

[ Voor 28% gewijzigd door SuperPaddo op 01-08-2003 22:35 ]

Grolsch Royce!

• Willems
De processor zelf kan wel 85 graden of 90 graden hebben. Maar de inhoud van de kast heeft een temperatuur van 52 graden. En die moet volgens specs rond de 42 liggen maximaal.

Kijk maar eens in de : AMD Thermal, Mechanical, and Chassis Cooling Design Guide
http://www.amd.com/us-en/...s_and_tech_docs/23794.pdf

Op pagina 5 staat dat de desireable ambient temperature (in de kast) 42 graden zou moeten zijn.

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 19:21
Die dingen kunnen tog rond de 70 hebben?
Dat kunnen ze hebben ja maar het is niet goed voor ze

Verwijderd

Een 12dB papst doet helemaal niks.. dat ding draait amper. Niet zo gek dat je temps niet lager worden.

Maargoed.. haal alles weg uit de flow. Zoals kabels en dat soort gein. Laat de flow van voor naar achter gaan en/of van onder naar boven. Moet het stil? Neem dan 120mm fans. Veel flow met weinig rondjes per minuut en dus stil.

Erg basic hoor :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 08:12 ]

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Is er iemand die pics heeft van een geordende kabeltoestand in zijn case? Ik heb de Zalman 400W, met draden waar een pan spaggetti niks bij is, een raid kaart met bijbehorende kabeltroep. Ow ja, de zalman alcu heeft ook een snelheidsregelknopje. Al met al een grote janboel in mijn case. Als troost: Zalman levert klitteband bij de voeding.

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

Verwijderd

Par_Martinos schreef op 02 August 2003 @ 08:40:
Is er iemand die pics heeft van een geordende kabeltoestand in zijn case? Ik heb de Zalman 400W, met draden waar een pan spaggetti niks bij is, een raid kaart met bijbehorende kabeltroep. Ow ja, de zalman alcu heeft ook een snelheidsregelknopje. Al met al een grote janboel in mijn case. Als troost: Zalman levert klitteband bij de voeding.
Leef je uit zou ik zeggen.. Nu kaap je het topic van een ander. Niet heel netjes of wel?

;)

• _Droopy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08-2019

_Droopy

Tweaken of school?,....Hmmm..

Die "desireable ambient temperature " waar je het over hebt is dus de wenselijke omgevings temperatuur he? B)
Niet de maximale omgevings temperatuur, zoals jij aangeeft.
Ik zou me niet zo druk maken om die 52-56 graden.
Als je dat toch doet, zou ik er idd een 12cm fan aan de voorkant-onderin plaatsen en evt een sterkere fan als outtake.

Die Q-tec heeft welliswaar 2 fans, maar die verplaatsen niet zo heel erg veel lucht en die voeding ontwikkelt zoveel warmte, dat die fans voornamelijk de warmte van de PSU weg staan te trekken, en niet echt iets toevoegt aan de daling in de temperatuur van je kast. :z
De fans die daarin zitten vervangen door fans met een hoge CFM (luchtverplaatsing) is ook een optie.
die van mij is een q-tec 550 en die blaast er best wel hete lucht uit, terwijl die outtake-fan die er direct onder zit er voor het gevoel koele lucht uitblaast. met dank aan m'n waterkoeling natuurlijk. _/-\o_

't ligt er maar net aan hoever je wilt gaan om die temps omlaag te krijgen, uit eindelijk is een waterkoelingssysteempje toch een heel stuk koeler en stiller dan een kast met een heel nest fannetjes erin. :Y)

Life is but a joke,.... But i see nobody laughing. Specs 3DMark2k1se 21671 3D Mark03 7195

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

t is niet toevallig zo dat je per ongeluk de temp. van je HDD aan het aflezen bent, ipv van je kast? :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Par_Martinos
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 augustus 2003 @ 08:49:
[...]

Leef je uit zou ik zeggen.. Nu kaap je het topic van een ander. Niet heel netjes of wel?

;)
tja, je zou het ook een poging tot verdieping kunnen noemen. :P Maar ik zal niet langer stout zijn.

Je moet geen zoute slakken op laag water spijkeren

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Als je veel idle bezig bent, kan je je temperatuur in ieder geval laten zakken met s2k disconnection bus (halt cooling). Uitleg vind je hier; S2K disconnect voor Nforce 2 en VIA; lagere cpu temps
Zowel je case als cpu temperatuur zou daardoor gaan dalen. Dit is natuurlijk niet de oplossing voor het koelprobleem, als je stressed wordt het op den duur weer net zo warm namelijk. Verder doe je niets verkeerd eigk, want een 2100+ palimo.. die krijg je gewoon niet koeler met de zalman op silent.

4015Wp west (Dordrecht)

• Willems
@droopy

Ik ga inderdaad een 12Cm fan bestellen vandaag, ben aan het twijfelen tussen een enermax of een papst, ik wil eigenlijk absoluut de stilste, ga deze dus ook op 7 volt aansluiten. Ik heb nergens echt ervaringen gezien ten aanzien van geluidsniveau voor deze fans.

Daarnaast heb ik een Q-Technology en geen Q-tec, en heeft deze dus maar één fan, nu dacht ik eraan om een PSU met 2-fans te kopen, maar ik zie dat dat dus weinig uitmaakt gekeken naar de ervaringen van jou.

@Dreeke
Nee hoor, de HDD loopt op 48-50 graden :-) Dus ik heb toch de goede :)

@Tutti-Frutti
Ik heb je topic aandachtig doorgelezen, en heb de tweak uitgevoerd, echter het scheelt zeer weinig bij mij. Volgens mij zelfs helemaal niets. Terwijl CPUIdle wel een verschil van 10 graden geeft.

PS: Maar CPUidle geeft problemen met CinergyTV.

• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Willems schreef op 02 August 2003 @ 11:12:
@droopy

Ik ga inderdaad een 12Cm fan bestellen vandaag, ben aan het twijfelen tussen een enermax of een papst, ik wil eigenlijk absoluut de stilste, ga deze dus ook op 7 volt aansluiten. Ik heb nergens echt ervaringen gezien ten aanzien van geluidsniveau voor deze fans.

Daarnaast heb ik een Q-Technology en geen Q-tec, en heeft deze dus maar één fan, nu dacht ik eraan om een PSU met 2-fans te kopen, maar ik zie dat dat dus weinig uitmaakt gekeken naar de ervaringen van jou.

@Dreeke
Nee hoor, de HDD loopt op 48-50 graden :-) Dus ik heb toch de goede :)

@Tutti-Frutti
Ik heb je topic aandachtig doorgelezen, en heb de tweak uitgevoerd, echter het scheelt zeer weinig bij mij. Volgens mij zelfs helemaal niets. Terwijl CPUIdle wel een verschil van 10 graden geeft.

PS: Maar CPUidle geeft problemen met CinergyTV.
ook idle loop aangevinkt.. dan doet hij het wel waarschijnlijk.

4015Wp west (Dordrecht)

Verwijderd

Ik heb zelf een Zalman 6000-Cu op mijn palomino 1900+ (ook een heethoofd), 2 x 120mm intake (op 5 volt), 2 x 120 mm outtake (ook 5 volt). Maar de trick: Maak een gat in je zijpaneel, maak daar je zalman 92mm fan aan vast, maak een duct vanaf de fan die mooi aansluit op de waaier en geniet van stilte en koelte!

Bij mijn (zelfgebouwde houten) kast: cpu: 40 idle (alles 5 volt), 30 idle (met tweak, alles 5 volt) en zelfs 25 graden (met tweak en alles op 12 volt)...

Mijn advies dus: maakt ducts! (ook bij mijn r9700 met Zalman blok gedaan). En zorg ervoor dat je cpu-fan koele lucht aanzuigt (het liefst van buiten de kast naar binnen toe).

Suc6

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 19:03
Het voordeel van de Enermax fan's is dat je zelf de snelheid kan regelen, dmv. een potmetertje.

• Willems
En misschien is het ook wel handig dat je er weer een fanguard bijkrijgt of niet? :)

Verwijderd

Blaast de fan op de heatsink of zuigt hij er lucht overheen.. dit maakt toch ook verschil.. :S

• Willems
De fan van de Zalman blaast erop... welke kant op is beter?

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:21
Grappig, nog een JNC-B4.. Heb'm zelf ook, om precies dezelfde reden: groot en goedkoop :)

Zelf heb ik waterkoeling, dus geef ik niet zo veel om kasttemperatuur. Echter, die fan voorin onderin doet helemaal niks tenzij je die metalen gaten uitboort. Gewoon lekkere sterke boormachine pakken en al die gaten vergroten, en natuurlijk als intake gebruiken. Verder zit achterin bovenin welliswaar 2 plaatsen voor fans, maar dankzij dat mini openingetje in de metalen plaat halverwege de kast heb je daar niks aan. Een outtake halverwege ter hoogte van je processor zal veel meer effect hebben, even leuk gaatje dremelen dus :)

Overigens: ik weet de kasttemp niet, maar m'n VRM2 wordt 70 graden.... is wel een bekende hotspot, maar toch behoorlijk warm. Een 80mm voorin helpt een graadje of 5, niet verwonderlijk aangezien ik voor de rest helemaal geen airflow heb ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Willems
Hummm ik ga dus na mijn aug. Tentamens maar lekker mijn kast uit elkaar halen en dremelen :) dat is duidelijk.

Nu ben ik nog steeds aan het twijfelen:

1x 120 mm fan Papst 4412F/2GL (Intake voor onder) (26db)
2x 80mm fan Papst (19db) 8412N/2GML (Outtake boven achter)

of

1x 120 mm fan Enermax UC12-FAB (Intake voor onder)
2x 80 mm papst (19db) 8412N/2GML(Outtake boven achter)

of

2x 120 mm (Enermax of Papst)

Alles met antivibratie siliconen ertussen natuurlijk :-) En alle gaten gedremeld :)

Maar wat zou het beste resultaat opleveren. Ik wil vooral stilte... ;)

PS: Enermax is te wisselen in snelheid, maar ik zou dan een fan-mate op de papst 120mm en een fanmate met splitter op de 2x80 aansluiten respectievelijk gewoon een fanmate op de 2 120mm fans :-)

PS2: Misschien niet zo slim, maar ik begrijp nu dat die 2e temp, niet de kast-temperatuurd is, maar de North Bridge Temperatuur. Ik heb nu de zijkant open met een grote fan waar ik zelf ook van profiteer, en kan nu de North-Bridge aanraken, wanneer ik de kast net opende en die aanraakte brandde ik zowat mijn vingers. Dus eens kijken wat ik daaraan kan doen :)

[ Voor 47% gewijzigd door Willems op 02-08-2003 22:02 ]

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Willems, alles wat je noemt in je laatste posts (stilte, fanmates, etc) is te vinden met de search, cq. zelf uit te zoeken/proberen. En ook alle tips die je nu nog zou krijgen, zouden op hetzelfde neerkomen, voor een betere koeling. Ook je vraag hier, daar is maar een manier voor: zelf uitproberen. Wordt de temp hoger dan anders, monteer de fan normaal. Wordt de temp lager, dan doe je het goed. Anyways, zelf mee aan de gang dus :).

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.