Hoeveel mag de 3.3V zijn?

Pagina: 1
Acties:

• TripleM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb een Epox 8RDA+ die al een tijd voor problemen zorgt. Volgens de leverancier is het een voltageprobleem, deze week is m'n bordje zelfs half gestorven. Omdat ik eerst dacht dat mijn voeding het had begeven heb ik die laten bekijken door mijn oom, die zei dat m'n voeding (een Antec 400W) prima in orde was.

Hij zei echter dat hij bij het meten van de 3.3V een waarde kreeg van 3.7V. Dit was volgens hem te hoog en zou zelfs schade kunnen opleveren aan mijn hardware. Ik denk niet dat het de oorzaak was van mijn Epox problemen (ik heb meerdere mobo's op die voeding gehad, allemaal zonder problemen) maar ik vroeg me toch af of dit kwaad kan. Ik zag een potmetertje zitten op de voeding waarmee ik de 3.3V bij kan stellen, misschien toch eens verlagen naar 3.4 ofzo? Mijn oom zei dat hij dacht te hebben gehoord dat 10% hoger geen probleem was, maar niet meer dan dat.

Ik hou niet zo van 'ik dacht te hebben gehoord' dus ik vraag het hier even. Hoe hoog mag de 3.3V zijn, en zal ik daarom mijn voeding (nogmaals) openschroeven?

• Vlugge Japie
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-05-2023
Nou 3.7 is aardig aan de hoge kant. Ik hem niet hoger doen dan 3.5volt

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
5% verschil--> 3.465 volt :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Eeh, de sensoren van de 8RDA+ meten de 3.3V niet. Ipv daarvan meet hij het voltage van het mem (std 2.6V ofzo, maar dat is instelbaar in bios). Heeft hij met een multimeter gemeten of met de sensoren zelf en bedoelde hij geen 2.7V ofzo?

[ Voor 5% gewijzigd door iets op 01-08-2003 19:42 ]

tvw

• TripleM
ShotGun schreef op 01 August 2003 @ 19:41:
Eeh, de sensoren van de 8RDA+ meten de 3.3V niet. Ipv daarvan meet hij het voltage van het mem (std 2.6V ofzo, maar dat is instelbaar in bios). Heeft hij met een multimeter gemeten of met de sensoren zelf en bedoelde hij geen 2.7V ofzo?
Hij heeft met een multimeter gemeten (een Fluke zelfs ;)), de voeding was toen nergens op aangesloten behalve het stopcontact. (Vandaar dat ie waarschijnlijk ook geen 12V kon meten, die geeft de voeding volgens mij pas bij inschakelen?)

• KILLorBE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-06-2024
Onbelast zal de spanning altijd hoger zijn, meet de spanning nog maar eens als ie aan je mobo hangt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hielkej schreef op 01 August 2003 @ 19:40:
5% verschil--> 3.465 volt :)
ik reken altijd MAX 10%

dus dat is 3,6 volt ong. 3.7 is echt veel te hoog.

• TripleM
KILLorBE schreef op 01 August 2003 @ 20:32:
Onbelast zal de spanning altijd hoger zijn, meet de spanning nog maar eens als ie aan je mobo hangt.
Ja daar was ik al bang voor ja. Maar meten met het moederbord aangesloten is lastiger, aangezien a) het moederbord nu kapot is en b) de spanning werd gemeten aan de stroomaansluiting van het moederbord.

Kan ik ook gewoon met MBM de 3.3V uitlezen?

• Burning_acid
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Burning_acid

Brandend_zuur :?

de 3.3 volt lijn geeft op de 8RDA+ het voltage van je RAM aan, dus maximaal 2.90 (uit m'n hoofd that is, dus moet je maar ff nakijken in je BIOS) Ik heb zelf ook de 8RDA+ :)
Maar een officiele foutmarge is er volgens mij niet de een zegt 5% de ander 10%,
iig suc6 verder :)

edit:
ik lees nu pas dat het met een multimeter is gedaan, in dat geval is er een kans dat mijn verhaal niet helemaal op gaat. Maar kijk met bijvoorbeeld Speedfan even je voltage na http://www.almico.com/speedfan.php

[ Voor 32% gewijzigd door Burning_acid op 01-08-2003 21:05 ]

een leven? kewl.... waar kan ik dat downloaden? | specs:http://specs.tweak.to/4608

Verwijderd

http://www.google.nl/sear...cation+voltage+tolerances
* http://www.formfactors.org/developer/specs/atx/atx2_1.pdf -> 4.1.4 - pagina 21
* http://www.formfactors.org/developer/specs/atx/atxspecs.htm

+5VDC - 5%
-5VDC - 10%
+12VDC - 5%
-12VDC - 10%
+3.3VDC - 4%
+5VSB - 5%

Het is 4% - en meten doe je altijd belast - zeker met geschakelde voedingen.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
OP mn kt7a had ik ook altijd 3,7v draaien via een jumper.

PS, wie zegt dat een voltage sensor eigenlijk niet bijv 10% kan afwijken ?

Verwijderd

PS, wie zegt dat een voltage sensor eigenlijk niet bijv 10% kan afwijken ?
Dat wil ik best wel doen :D
Een simpele multimeter zal echt niet veel afwijken, hoogstens paar promille.
De Handyman DT830B van € 10,- bijvoorbeeld: DCV:0-200m±0.25%-2-20-200-1kV±0.5%

Een echte tweaker gaat natuurlijk met een multimeter meten omdat hij weet dat onboard sensoren vaak de mist in gaan (zowel hardwarematig als softwarematig qua uitlezing) - bovendien weet hij dan ook gelijk wáár het 3.3 en wáár het ineens lager werdt.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 12:48 ]

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 12:46:
[...]
Dat wil ik best wel doen :D
Een simpele multimeter zal echt niet veel afwijken, hoogstens paar promille.
De Handyman DT830B van € 10,- bijvoorbeeld: DCV:0-200m±0.25%-2-20-200-1kV±0.5%

Een echte tweaker gaat natuurlijk met een multimeter meten omdat hij weet dat onboard sensoren vaak de mist in gaan (zowel hardwarematig als softwarematig qua uitlezing) - bovendien weet hij dan ook gelijk wáár het 3.3 en wáár het ineens lager werdt.
Daarom, de bevindeing van de topicstarter zijn toch niet gedaan met een multimeter, dat die niet echt afwijken weet ik gelukkig ook wel :)

Ow, ik lees het nu nog eens en besef idd dat die laatste opmerking dus niet van toepassing is op de topicstarter :z

Maar hoe is die 3,7v gemeten, bellast, dus draaiend met de pc, of onbellast, ik neem aan dat laatste. De 3,3v zakt sowieso meestal vrij snel in, dus misschien is deze bellast op de pc wel wat lager ?

[ Voor 22% gewijzigd door Carel op 02-08-2003 18:38 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

TripleM schreef op 01 August 2003 @ 19:36:
Ik heb een Epox 8RDA+ die al een tijd voor problemen zorgt. Volgens de leverancier is het een voltageprobleem, deze week is m'n bordje zelfs half gestorven. Omdat ik eerst dacht dat mijn voeding het had begeven heb ik die laten bekijken door mijn oom, die zei dat m'n voeding (een Antec 400W) prima in orde was.

Hij zei echter dat hij bij het meten van de 3.3V een waarde kreeg van 3.7V. Dit was volgens hem te hoog en zou zelfs schade kunnen opleveren aan mijn hardware. Ik denk niet dat het de oorzaak was van mijn Epox problemen (ik heb meerdere mobo's op die voeding gehad, allemaal zonder problemen) maar ik vroeg me toch af of dit kwaad kan. Ik zag een potmetertje zitten op de voeding waarmee ik de 3.3V bij kan stellen, misschien toch eens verlagen naar 3.4 ofzo? Mijn oom zei dat hij dacht te hebben gehoord dat 10% hoger geen probleem was, maar niet meer dan dat.

Ik hou niet zo van 'ik dacht te hebben gehoord' dus ik vraag het hier even. Hoe hoog mag de 3.3V zijn, en zal ik daarom mijn voeding (nogmaals) openschroeven?
Als ie hem onbelast heeft gemeten dan kan die 3.7 wel kloppen, als je hem dan aansluit dan zakt dit vanzelf in. Bij 3.3 heeft ie nogal wat amps nodig namelijk.

Verwijderd

Kan je het ook niet gewoon meten met Sisoftware Sandra? Daar meet ik het altijd, en is nooit meer als 2% afwijking. Maar klopt Sisoftware Sandra wel?

Verwijderd

bij mij issie maar 1.31

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Dacht het niet :P

Worden vaak meetfouten en deel fouten gemaakt. Probeer het eens via de BIOS...

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dan had je dit denk ik niet kunnen posten op je eigen pc ;)

Overigens:
Is een Antec voeding wel een geschakelde voeding? Mijn Enhance is dat niet namelijk ..... ding weegt trouwens ook een ton :P

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=238595
:X

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
Volgens mij wil MBProbe niet zo lekker bij jou he ;)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
Neem eens een fatsoenlijk progsel als mbm5 :P.

tvw

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:18

MBV

Heb je een verkeerde sensorchip ingesteld oid?

• dreeke

dreeke

outdated icon

bij mij klopt er anders ook weinig van af en toe :D

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/upload/index.php?action=download&name=kloptniet.jpg

• Fairy
  • Niet online

Fairy

dreeke schreef op 02 August 2003 @ 23:18:
bij mij klopt er anders ook weinig van af en toe :D

[afbeelding]
Jij zult wel een hele stille pc hebben *D

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Aux1 Temp -55 Das echt cool man! Zit je met je Pc op de BREEN planet?

=/\= System Status =/\=

• TripleM
Carel schreef op 02 August 2003 @ 18:27:
Daarom, de bevindeing van de topicstarter zijn toch niet gedaan met een multimeter, dat die niet echt afwijken weet ik gelukkig ook wel :)

Ow, ik lees het nu nog eens en besef idd dat die laatste opmerking dus niet van toepassing is op de topicstarter :z

Maar hoe is die 3,7v gemeten, bellast, dus draaiend met de pc, of onbellast, ik neem aan dat laatste. De 3,3v zakt sowieso meestal vrij snel in, dus misschien is deze bellast op de pc wel wat lager ?
Zoals je had kunnen lezen is er onbelast (met 1 'l') gemeten. Zodra m'n moederbord terug is zal ik het zaakje eens bekijken in de BIOS en/of met MBM/Sisoft Sandra. Als het dan nog steeds 3.7 is ga ik denk ik toch maar eens een schroevedraaiertje zoeken.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Fairy schreef op 03 augustus 2003 @ 13:16:
[...]

Jij zult wel een hele stille pc hebben *D
Nou hij is best stil, maar zó stil dan net niet :P

De meeste overige waardes klopppen trouwens wel, van de voeding (behalve de -5 en -12) en de fan speed.

• TripleM
Ik schop deze nog even omhoog omdat ik een vraagje heb..

Wat DOET de 3.3V eigenlijk? Ik weet dat de meeste apparaten van tegenwoordig 12V gebruiken en dat daarom sommige voedingen weliswaar 300W zijn maar niet voldoende (omdat ze niet genoeg ampere op de 12V kunnen laten lopen). Maar hoe zit dat met de 3.3?

• Delta2
TripleM schreef op 07 August 2003 @ 15:14:
Ik schop deze nog even omhoog omdat ik een vraagje heb..

Wat DOET de 3.3V eigenlijk? Ik weet dat de meeste apparaten van tegenwoordig 12V gebruiken en dat daarom sommige voedingen weliswaar 300W zijn maar niet voldoende (omdat ze niet genoeg ampere op de 12V kunnen laten lopen). Maar hoe zit dat met de 3.3?
3.3V wordt o.a. voor je geheugen gebruikt.
Tevens is het van toepassing op 66+Mhz sloten, maar die zullen niet veel mensen in gebruik hebben.
Volgens mij komt het ook niet vlug voor dat een systeem een tekort heeft op de 3.3V lijn ;)

• TripleM
Onder andere. Waar nog meer voor? De CPU bijvoorbeeld?

Ik zoek namelijk, nu Epox vandaag heeft gezegd dat er met mijn moederbord niks maar dan ook niks mis is (terwijl het hier aan alle kanten fout ging), naar een oorzaak voor de vreemde IDE problemen en een kapotte processor. De 3.3V van mijn voeding was dus 3.7V, da's teveel begreep ik al. Maar als ik weet waar die 3.3V betrekking op heeft kan ik er misschien ook achter komen waar de problemen met mijn systeem zitten.

Sowieso ga ik die 3.7V terugschroeven. De spanning zou helemaal niet mogen teruglopen als de voeding belast is, zeker niet aangezien ik een 400W voeding heb en die capaciteit lang niet helemaal wordt gebruikt.

Verwijderd

TripleM schreef op 07 August 2003 @ 19:50:

Ik zoek namelijk, nu Epox vandaag heeft gezegd dat er met mijn moederbord niks maar dan ook niks mis is (terwijl het hier aan alle kanten fout ging), naar een oorzaak voor de vreemde IDE problemen en een kapotte processor. De 3.3V van mijn voeding was dus 3.7V, da's teveel begreep ik al. Maar als ik weet waar die 3.3V betrekking op heeft kan ik er misschien ook achter komen waar de problemen met mijn systeem zitten.

Sowieso ga ik die 3.7V terugschroeven. De spanning zou helemaal niet mogen teruglopen als de voeding belast is, zeker niet aangezien ik een 400W voeding heb en die capaciteit lang niet helemaal wordt gebruikt.
3.3V stuurt de chipset en het mem aan op een nForce2 plank :) Ik heb mijn 3.3V gemod naar 3.4 en kon toen iets verder klokken ;) Op een Epox kun je idd niet de 3.3V in de bios uitlezen.. op een Abit nForce2 wel.

• Delta2
TripleM schreef op 07 augustus 2003 @ 19:50:

De IDE controller gaat idd ook via de 3.3V. ( volgens mij het hele interne I/O gebeuren )
De CPU hoef je je geen zorgen over te maken dat die last zou hebben van ene hogere 3.3V, want die hangt als ik het goed heb aan de 12V lijn op jou moederbord. ( zoniet, dan is het wel de 5V lijn ).

• TripleM
Okee, waarom is mijn CPU dan toch kapot? Waarschijnlijk een spanningspiekje? Daar kunnen die CPUs absoluut niet goed tegen begreep ik van ome Tom :)

Verwijderd

Als jij "elke keer" aan je voeding gaat zitten rommelen om "optimaal" een 3.3V te krijgen bij full-load - dan heb je wel het probleem dat deze omhoog gaat pieken zodra de belasting minder wordt... Beter is het om hem niet zo hoog af te stellen, maar ook rekening te houden met die pieken. De marge van 4% is daar ook min of meer voor bedoelt.

Verwijderd in "Hoeveel mag de 3.3V zijn?"

• TripleM
Die 3.3 verandert nauwelijks als het goed is, en zeker aangezien ik lang niet alle capaciteit van die 400W gebruik. Zelfs al zou ik die capaciteit gebruiken, dan zou die voeding nog niet zomaar minder stroom moeten gaan leveren. Tis geen el-cheapo voeding, maar een Antec.
Pagina: 1