PC geeft geen krimp meer

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:19

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Gisteravond zat ik vrolijk Enemy Territory te spelen en moest een zooi maps downloaden. Ondertussen maar even een biertje gedronken beneden en na ongeveer drie kwartier weer terug (bier is lekker, ik had er meteen maar twee gedaan).

Beeldscherm in standby... ik op shift rammen.. nix. Klikken met de muis, andere knopjes.. nix. Toen zag ik dat het lampje van m'n bak niet brandde, hij was spontaan uit gegaan dus.

Als ik echter die knop in ram (of rustig indruk, maakt niet uit) gebeurd er niets. Geen enkel teken van leven. Aangezien vorige week m'n voeding naar de eeuwige jachtvelden is vertrokken en er een nieuwe in zit, die meteen maar even gechecked. Nog geen pufje energie wat er in lijkt te zitten als ik op die knop druk.

Andere voeding, ook nix. Andere kabel, ook nix. Verder ging ik even niet aangezien ik ging maffen. Kortom er komt helemaal niets vrolijks meer uit, nog geen piepje. Het lampje op de mobo brandt, maar dat komt door de battery. Dat is dan ook meteen het enige wat nog leeft :)

Waar zou dit aan kunnen liggen?

---
Ik vergeet ook altijd specs |:(

P4T-E
P4 1.7GHz
512 RIMM
Radeon 9700 Pro
SB Live 1024
Plextor fikker
Asus CD-Rom
en nog meer onzin :P

===
Update:
Nieuw bord gekocht... ook dat wilde niet werken. Dus terug naar af en opnieuw alles testen. Uiteraard weer begonnen bij het eerste waar je in zo'n geval aan denkt: de voeding. Nu 3 verschillende geprobeerd waarvan 1 het iig deed. Het probleem lijkt dus uiteindelijk toch niet bij de mobo te liggen, maar bij de voeding. Als ik dat nou meteen had gevonden... had een hoop gezeik gescheelt |:(

[ Voor 23% gewijzigd door Kaastosti op 07-08-2003 09:58 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

Meet voor de zekerheid je voeding door. Misschien ligt het wel helemaal niet aan je voeding (mijn gedachten gaan eerlijk gezegd meer naar het moederbord).

Loop je moederbord eens na, en laat met name op de elco's. Zijn deze niet lek/bol? Dit was ook de reden waarom mijn computer het niet meer deed (16 stuks kapot :( ).

Specs zouden ook wel leuk zijn...

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12
-----------------------------------------------------------

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Graag even wat meer info over je systeem (voeding, mobo cpu mem vid. kaart enz.), zonder die informatie is het moeilijk om iets zinnigs te zeggen over je probleem.
Het lampje op de mobo brandt, maar dat komt door de battery
Bij mijn moederbord is het zo dat het lampje brand zodra er spanning op staat.

Verwijderd

BIOS reset;
minimale hardware config;
ander mem/proc (als je de mogelijkheid hebt);
FAQ in dit subforum;
succes

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Maar kan dit dan zomaar spontaan van het ene op het andere moment? Ik bedoel.. meestal zie je dan ergens wel iets dat al niet klopt...

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 15:19:
BIOS reset;
minimale hardware config;
ander mem/proc (als je de mogelijkheid hebt);
FAQ in dit subforum;
succes
BIOS reset werkt lekker als de pc niet start |:(

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Sul hij bedoeld natuurlijk een hardware reset. Als je eenmaal in je bios kan komen hoef je hem natuurlijk niet te resetten.

• Gir
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Gir

I need waffles

Wolfboy schreef op 01 August 2003 @ 15:23:
[...]

BIOS reset werkt lekker als de pc niet start |:(
Ooit wel eens van cmos reset jumper gehoord? Die werkt dus ook als de pc niet opstart...

Verwijderd

Ik zou een andere voeding er in pleuren, en dan zal hij het waarschijnlijk weer doen. Ik had onlangs precies hetzelfde probleem. Ik had me PC ook aanlaten staan, en die is toen ook op dezelfde manier uitgevallen. Bleek dat me voeding kapot was.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Het lampje op de mobo brandt, maar dat komt door de battery.
Niet dus :)
Als je voeding het doet en je trekt de stekker eruit, gaat dat moederbord lampje langzaam uit, oftewel dat lampje krijgt stroom van de voeding.
Dit zou moeten betekenen dat je voeding het nog wel doet op één of andere manier.
Andere voeding, ook nix. Andere kabel, ook nix.
Dus blijkbaar ligt het probleem ergens anders. Waarschijnlijk dan toch je moederbord.
Iets anders kan ik niet bedenken...

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-08 11:31

antimute

Developer

Ik zou es een nwe bios-battery proberen. als ie leeg is dan start je pc niet op.

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Verwijderd

hey kaas was dat nou probs met je computer ? hmm heb je al ander geheugen erin geprikt ?? maybe dat ut helpt of loop die rechthoekige dingen *net batterijen :>* na
als ze bol of er zit bruin spul op dan kan je de mobo afschrijven

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Misschien is je processor wel te warm geworden met dit weer, en is het systeem daardoor uitgeslagen.
Misschien is hij op een of andere beveiliging gesprongen, of misschien is je proc. oid naar de klote.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 17:01:
hey kaas was dat nou probs met je computer ? hmm heb je al ander geheugen erin geprikt ?? maybe dat ut helpt of loop die rechthoekige dingen *net batterijen :>* na
als ze bol of er zit bruin spul op dan kan je de mobo afschrijven
Die dingen heten elco's en als die bol staan is je mobo nog wel te repareren door ze te vervangen :z
antimute schreef op 01 August 2003 @ 16:52:
Ik zou es een nwe bios-battery proberen. als ie leeg is dan start je pc niet op.
Dat is niet altijd zo hoor, bij sommige mobo's kan dat wel, hij start dan gewoon op met de default bios-settings (aangezien het cmos dan leeg is).

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Mobo + CPU + CPU koeler + geheugen + toetsenbordje + videokaart + monitor + voeding

bovenstaande allemaal aansluiten het liefst los op een plankje en niet in de kast dat werkt veel prettiger (natuurlijk geen kortsluitging maken!)

dan kijken of je in de bios kan komen

doet hij dan nog niets en blijft het beeldscherm in standby probeer dan even andere videokaart

werkt dat niet probeer dan ook ander reepje geheugen

en doe dit totdat je alle onderdelen hebt getest

dan weet je wat er kapot is

vervang dit en je pc werkt weer

succes

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Zo min mogelijk aansluiten is een leuk plan als er in ieder geval iets opstart. Ik krijg geen enkel lampje, geen fan die een stuipje krijgt, niets. Er wordt dus gewoon niets gestart volgens mij.
Ooit wel eens van cmos reset jumper gehoord? Die werkt dus ook als de pc niet opstart...
Jawel, maar op een P4T-E zit deze ingebakken dat ie dat doet op het moment dat de PC 1x niet goed opstart... qua hardware ziet het er allemaal overigens gezond uit. Niets zwart / gebarsten / anders.

Andere voeding nog eens geprobeerd, ook daar gaat het lampje op m'n mobo branden, dus dat van die battery had ik fout. Er komt dus wel degelijk iets door. Zowel van deze andere als van degene die er in zit.

Het lijkt er echter veel op dat de pinnetjes van PowerSW geen contact maken. Met een pen er tussen frotten helpt ook niet. Normaal krijg je altijd wel een stuip van een fan oid, nu _echt_ helemaal niets.

Plzzz kom met suggesties, want ik zit nu met een open bak die niet meer wil en een P2-266 om dit te kunnen posten. Ik wordt wanhopig :'( Gelukkig zit er iig 3 jaar garantie op die mobo, dat is in ieder geval wat :)

[ Voor 82% gewijzigd door Kaastosti op 01-08-2003 18:46 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik vergeet ook altijd specs

P4T-E
P4 1.7GHz
512 RIMM
Radeon 9700 Pro
SB Live 1024
Plextor fikker
Asus CD-Rom
en nog meer onzin
Misschien is het ook handig als je erbij zet wat voor voeding je hebt, en hoeveel watt deze is.
Het lijkt er echter veel op dat de pinnetjes van PowerSW geen contact maken. Met een pen er tussen frotten helpt ook niet. Normaal krijg je altijd wel een stuip van een fan oid, nu _echt_ helemaal niets.
Met een pen lijkt me niet de meest ideale oplossing, aangezien deze niet echt goed geleid. Probeer 't eens met een schroevendraaier.

Verder zou je nog kunnen proberen je voeding open te schroeven en kijken of je daar iets vreemds in kunt vinden, zoals losse draaitjes, of doorgebrande zekeringen.

Let op: Het kan zijn dat je door je voeding open te maken je garantie verspeeld. Zoek dit van tevoren even uit!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Die voeding is een 300W beestje, wat me in principe voldoende leek voor deze config. Schroevendraaier is idd nog een probeertje waard. Ik ga die voeding iig niet openschroeven, want dat ding is net een week oud. Dan ga ik morgen iig wel weer langs de zaak.
--
Schroevendraaier werkt ook niet...

[ Voor 8% gewijzigd door Kaastosti op 01-08-2003 19:09 ]

• Mangeloos
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb zoiets dergelijks gehad met een oudere pc van mij. Ik bezat een MSI mobo, met zo'n diagnostic led. Deze deden het bij mij wel, maar mijn mobo was kapot.

Het enige dat bij mij wel teken van leven was dat de fan van mijn voeding draaide en mijn powerled deed het nog. Mijn hd-led brandde toen continu.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Net met hulp van pa (ik ben nou eenmaal geen electronicus) wat stekkertjes doorgemeten. Komt vrij weinig uit die voeding, maar dat kan ook komen omdat ie niet aan staat. Toch gaat dat lampje op m'n mobo nog branden, dus ergens moet wel wat uit komen.
---
Paar voedingen getest.. doen het goed, alleen op mijn bak niet. Hoogstwaarschijnlijk is 'gewoon' m'n mobo naar z'n graf GVD, daar zat ik nou net ff niet op te wachten :(

[ Voor 27% gewijzigd door Kaastosti op 01-08-2003 19:47 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
*waarschijnlijk* geeft de 5Vstandby lijn nog stroom, deze werkt namelijk ook als de voeding uit staat.
De computer is trouwens imho wel vrij zwaar voor een (tot zover noname) voeding.

P4 1.7GHz
- dit zal wel een wilamette zijn -> vrij zwaar.

Radeon 9700 Pro
- dit is ook een zware

512 RIMM
- Gebruiken een klein beetje stroom.

SB Live 1024
- Standaard kaarten

Plextor fikker
Asus CD-Rom
- Standaard, 10 watt per stuk oid.

en nog meer onzin
- dat wordt dus vrij zwaar voor 150 watt piek...

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Mjah maar het heeft altijd gewerkt.. een zwaardere voeding is natuurlijk nooit slecht, maar overkill hoeft nou ook weer niet. Wat zou je aanraden voor een dergelijke config dan? Overigens is de voeding die er nu in zit een Codegen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Dit lijkt verdacht veel op het probleem wat ik zelf heb, al weet ik 99,99% zeker dat mijn hardware/software oke is. Ook bij mij kom ik nergens meer, niet in het bios (ook niet na een clear-cmos) etc.etc.

Waarom weet ik dan dat het niet aan de hardware ligt (behalve dan het mobo cq bios) :?
Sim-pel. Draai altijd met S3 (suspend to disk). Was gisteravond even voor een kennis met een andere pc, tussendoor bedacht ik dat het wel handig zou zijn ff mijn wakeup-call voor de muis uit te schakelen daar die spontaan het systeem wakker schud als je bijv. even de tafel stoot. Zogezegd, zogedaan. Uurtje later wil ik de pc wakkerschudden via toetsenbord (WAKE/POWER) ; reactie=0,0 . Huh :? wat is dit ? Naja dan maar een reset....
cdrom-lampjes knipperen ff, hdd ff, alles zoemt (fans) maar no-signal. Hmm... vaag. Dan maar ff power off / on. Off gaat perfect trouwens, al zie ik niet wat ie uitspookt. Maar zodra ik weer power on doe gebeurt er exact hetzelfde als met een "reset"; cd-roms knipperen ff, hdd ook ff, fans zoemen en gieren maar weer geen beeld. zo dood als een pier lijkt het wel, een vette winterslaap :(

En met het toetsenbord de slaapstand ontwaken lukt niet, met de muis dus ook niet (is disabled), reset helpt niet, power on/off ook niet. Clear cmos helpt niet en de batterrij een nachtje in de vriezer dus ook niet...

"t is volgens mij ook de eerste pc die zonder piepen opstart (naja, weer in zijn slaapstand gaat) zonder CPU ! , zonder geheugen en zonder Videokaart. Ja zelfs de HDD en de cdroms heeft ie niet meer nodig. Als ie maar kan slapen :+ :(

En nou ? Zegt u het maar...... ik zit klem.

Systeem: zie sig. Draaide en slaapte prima tot gisteravond na mijn briljante idee om de muis te disablen als wake-up event. Daarna ook niks raars gebeurd, alles ziet er goed uit, ruikt goed en de nachtlampjes doen het ook nog....

Heb het geval al voorgelegt in een pc-zaak en die weten het ook niet. Ja, heb je de bon nog van die zaak (andere zaak) :) Ja duh, d'as aardig maar niet het antwoord waarop ik zit te wachten....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• hannos

hannos

pardon me

ANdrode schreef op 01 August 2003 @ 19:53:
*waarschijnlijk* geeft de 5Vstandby lijn nog stroom, deze werkt namelijk ook als de voeding uit staat.
De computer is trouwens imho wel vrij zwaar voor een (tot zover noname) voeding.

P4 1.7GHz
- dit zal wel een wilamette zijn -> vrij zwaar.

Radeon 9700 Pro
- dit is ook een zware

512 RIMM
- Gebruiken een klein beetje stroom.

SB Live 1024
- Standaard kaarten

Plextor fikker
Asus CD-Rom
- Standaard, 10 watt per stuk oid.

en nog meer onzin
- dat wordt dus vrij zwaar voor 150 watt piek...
Dat lijkt me wat overdreven. 300 Watt voor zo'n systeem is prima. Het is wel verstandig een voeding van goede kwaliteit aan te schaffen.

Heb zelf ook een 300 Watt voeding en daar zit heel wat meer op:
-P42,8
-Ati Radeon 9800pro
-2x WD Raptor
-1x 120 GB Maxtor
-DVD
-CDRW
-1024mb ram
-en nog een aantal pci kaartjes

als dat draaid op 300 Watt zal dat andere het zeker trekken

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Vanmorgen mobo teruggebracht naar de winkel... RMA voor Asus. Het enige probleem is dat ik eind deze maand LAN NWD Evolution heb en dat bord waarschijnlijk wel een maandje weg is :'( ... misschien ff wat proberen te regelen

Verwijderd

Heb zelf ook een 300 Watt voeding en daar zit heel wat meer op:
-P42,8
-Ati Radeon 9800pro
-2x WD Raptor
-1x 120 GB Maxtor
-DVD
-CDRW
-1024mb ram
-en nog een aantal pci kaartjes
Woehaha en dat draait nog ? Pffewh...
Jij moet wel een hele goed voeding hebben :o. Zeker ook een Antec ?

Mooie PC btw ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

antimute schreef op 01 August 2003 @ 16:52:
Nog nooit meegemaakt. Ik durf hier alle pc's de batterij uit te halen en schiet me lek als ze niet opstarten. Het enige wat ze dan wél doen is een cmos checksum error maar hij gaat zowiezo AAN. Als je bios leeg is dan moet ie ook aangaan anders kan ie er niet eens achterkomen dát ie uberhaupt leeg is :? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 03-08-2003 13:18 . Reden: 4!! typo's verwijderd :o ]

• hannos

hannos

pardon me

Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 14:27:
[...]

Woehaha en dat draait nog ? Pffewh...
Jij moet wel een hele goed voeding hebben :o. Zeker ook een Antec ?

Mooie PC btw ;)
Thnx :)

Nee het is geen Antec het is gewoon een Aopen H500A miditower met een lekkere stille voeding (120mm fan boven cpu).

Hij draaid bij mijn weten 100% stabiel. En er hangen zelfs nog 3 80mm fans aan voor koeling van mijn WD Raptors (so wat worden die ontzettend heet zeg!), koeling voor m'n CPU (zalman koelblok) en koeler voor op m'n Zalman blok op m'n radeon (had eerst op HDD's en GPU geen koeling maar nadat één van m'n WD's na 7 dagen de pijp uit ging dacht ik toch dat koeling verstandig was :) )

Maar nu ff on topic. Asus heeft volgens mij wel goede RMA.
*weer offtopic :P
(M'n WD was net voor Drome gecrashed (woensdag opgestuurd) en vrijdagmorgen had ik een nieuwe binnen!)

Verwijderd

Kaastosti schreef op 02 August 2003 @ 12:37:
Vanmorgen mobo teruggebracht naar de winkel... RMA voor Asus. Het enige probleem is dat ik eind deze maand LAN NWD Evolution heb en dat bord waarschijnlijk wel een maandje weg is :'( ... misschien ff wat proberen te regelen
RMA naar Asus :) Veel succes die heb je voorlopig niet terug.. Ik heb ooit me A7V133 naar de eeuwige jacht velden zien gaan .. 2.5 maand later en 100 belletje`s met mycom.. TINGDONG !! MAIL MAN !! VEEG !! oeps.. d8 dat het pizzaboer was... nah jah was dus me plank weer terug ;) nah jah was een nieuwe ff gechecked alleen 2.5 maand voor een nieuw mobo op te sturen.. nah jah... Good luck with it kaas.. Kun je voorlopig nie CS`en :( bagger..

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb misschien iemand gevonden die er nog eentje over heeft en wel wil verkopen voor een redelijke prijs, dat zou me even uit de brand helpen... 2,5 maand geen CS is te veel, dat overleef ik niet :P

Pagina: 1