Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

I trigue aansluiten op autobatterij ?

Pagina: 1
Acties:

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-11 11:59
Even een vraag omtrent het aansluiten van een i-trigue speaker setje van creative in een wagen achteraan.

Graag had ik dit even geprobeerd en wil dus dat aan de auto batterij aansluiten. De adaptor van zo'n i-trigue setje duidt aan dat de output van de adaptor 13.5 volt is en 4.5 ampère. Nu vroeg ik in de garage even of die 13.5 volt te doen was , en men vertelde mij dat op de batterij inderdaad 12v ook aangeduidt is , maar dat bij een draaiende motor die 13.5 volt is als je't uitmeet. Daar zit ik dus al goed :p

Maar aangezien ik niets van electriciteit ken kan iemand mij even vertellen of ik nu moet gaan uitmeten aan die draad voor de voeding van de batterij naar de speakers , of daar wel 4.5 ampère op toekomt ? Mag dit eventueel iets meer of minder zijn , hoe perk je zoiets in of pas je dat aan, indien te veel / te weinig ?

Graag wat tips van mensen met wat verstand van electriciteit _/-\o_

Mijn Specs

Verwijderd

Je kunt het setje idd gewoon aansluiten op je auto-accu. Het amperage neemt hij vanzelf af naar behoeven (4,5A). Gebruik wel een zekering (5A) in je plusdraad om narigheid te voorkomen. Ter indicatie, een autoradio gebruikt een meestal een 10A zekering.

• MPAnnihilator
Zo'n zekerinkje , vind ik dat in zo'n car-hifi zaak denk je , is dat zo'n zekering ? Want bij een zekering denk ik zo aan zo'n ding in de schakelkast van de electriciteit. :p Iemand een foto van zo'n ding aub ? ( sorry voor deze noob vraag :p )

[ Voor 8% gewijzigd door MPAnnihilator op 01-08-2003 14:19 ]

Mijn Specs

Verwijderd

Ik zou voor de zekering gewoon een autozekering gebruiken, kijk maar in het zekeringkastje van je auto. Die gekleurde plastic dingen: 5A=Bruin, 10A=Rood, 15A=Blauw, 20A=Groen enz.
Je kan bij de autohifiwinkel wel losse zekeringhoudertjes kopen en die dan in je snoertje klemmen, daarna zekering er in steken en klaar.

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 16:16

GigaTexel_BE

AMD MP²

dit is een zogenaamde smeltzekering: smelt bij een hogere stroom dan die aangegeven op de zekering

bvb: een zekering van 10A zal doorsmelten als daar 15A doorgaat en zo dus de stroom onderbreken om beschadiging te voorkomen

Afbeeldingslocatie: http://www.hand-tools-power-tools.com/automotive/Automotive/10_pc_car_fuse.jpg

deze dingen vind je doorgaans in je zekeringkast van je wagen

Afbeeldingslocatie: http://fordprobemods.co.uk/in%20line%20fuse%20holder.jpg

dit is een zogenaamde in-line zekering houder: plaats je gewoon in de draad dus
bvb: batterij-----zekering----verbruiker (je i-trigue)
dus dan gaat de stroom door de zekering

Siesteem Spekkies!

• MPAnnihilator
Ok , thx, en dus zoiets aan de plus draad , ok , lijkt perfect te doen dus , gaat beter zijn dan de standaard speakers in deze wagen , en voor 107 € kan je niet sukkelen :) En ben ik niet tevree, gewoon op de pc van mijn pa die 'troep' :P

Dit setje bonkt al aardig wat in een kamer van 6-4 , in een kleine wagen zal dat wel wat meer bas geven dan de standaard speakers :P , en middentonen hoef ik niet voor hardcore :p THX jongens , nu nog 2 weken wachten op mijn garage tot die audio kabels trekken naar achteren toe in die wagen, en dan ff aansluiten :p

Ik informeer dan nog even wel wat ik er van vind. Alles bij elkaar lijkt mij dit vind ik nu zelf wel een leuk idee , misschien moet creative maar eens auto setjes gaan bouwen ook :p Die i-trigue is al mooi van design vind ik.

Mijn Specs

• MPAnnihilator
Hallo mensen, ik heb nu de nodige onderdelen liggen maar ik ben wel weer ff dom geweest. Die autobatterij is gelijkstroon, en op die adaptor van de I trigue staat wisselstroom. |:(

Mega probleem nu toch weer. Maar gezien mijn verstand van electriciteit echt nihil is , denkt iemand te weten wat mij nu te doen staat ? Opgeven ?

Mijn Specs

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-11 11:13

Twarp

just grin...

wordt ie niet gelijk gericht aan de secundaire kant? Meet het eens door zou ik zeggen. Wat voor symbolen staan er op je adaptor?

Meh ...

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

't heeft meer met caraudio dan met computers te maken dus
=> Audio, Video & HiFi Forum

[ Voor 12% gewijzigd door m-m op 23-08-2003 12:17 ]

• MPAnnihilator
Twarp schreef op 23 August 2003 @ 11:44:
wordt ie niet gelijk gericht aan de secundaire kant? Meet het eens door zou ik zeggen. Wat voor symbolen staan er op je adaptor?
Op de woofer van de I trigue ( waar je de stroomkabel moet insteken ) , staat er 13.5v ~ AC IN , dus is vrees dat dat ding gewoon wisselspanning nodig heeft.

En op de adaptor zelf staat bij output 13.5V ~ 5000 mA .

Maar wat ik niet snap dan , een gewone autoversterker , hoe werkt die dan , zet die zelf de gelijkstroom van de auto om in wisselstroom ? Want op gelijkstroom kan je geen luidspreker laten werken toch ?

En kan ik dat dan met een ander toestelletje niet laten omvormen ofzo ?

Mijn Specs

• MPAnnihilator
Door m-m (Moderator CME) - Saturday 23 August 2003 18:54

Dus waarom kon dat niet in je andere topic gewoon? Post die vragen gewoon in dat topic....
Aja , waarom postte ik niet in car audio verder , en waarom wel dan in casemodding en electronica ?

Omdat het feit dat het om een i-trique speakerset gaat niet meer relevant is , en de essentie eigenlijk is, 12 gelijkstroom van een autobatterij ,omzetten naar wisselstroom.

En nogmaals omdat voor dergelijke vraag ik D8 dat de aangewezen mensen voor een antwoord naar mij toe , te vinden waren in electronica toppic. Ik denk dat audioversterkers standaard al werken op gelijkspanning enzo , en dat hierdoor niemand op mijn vraag zou kunnen antwoorden. Daar de meesten van het car audio toppic dergelijke omzetting nog nooit hebben hoeven doen.

En mijn vermoeden was juist. In electronica en casemodding toppic had ik al onmiddellijk respons ! Ik zal hier nu even afwachten dan , in de hoop een antwoord te krijgen.

PS : THX EUSS voor de links... ( zie toppic "12 V gelijkstroom omzetten naar 12 V ~ ?" in Casemodding en electronica )

[ Voor 4% gewijzigd door MPAnnihilator op 23-08-2003 19:20 ]

Mijn Specs

Verwijderd

Maar heb je al geprobeerd of het setje ÉCHT wisselstroom nodig heeft? Heb je het al geprobeerd met gelijkstroom?

Anders maak je dat ding open en post je een foto van de situatie daarbinnen (van de voedingsingang). Dan kunnen we ernaar kijken.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2003 19:26 ]

• MPAnnihilator
De draad die van mijn autobatterij naar achterin mijn wagen loopt , sluit ik dus rechtstreeks aan op mijn woofertje van de i-trigue. ( ik snij gewoon die draad met de plug die in mijn woofertje past doormidden, en die sluit ik aan op de draad van mijn batterij.)

Maar kan dat ding niet ontploffen dan , of schade oplopen daardoor ?

Mijn Specs

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

hoe ziet de aansluiting op de speakers eruit (neem even pic)
is dit een standaard adapteraansluiting of hoe ziet dat eruit?

vergeet ook niet dat je de zekering zo dicht mogelijk tegen de batterij moet bevestigen (niet meer daneen meter ervan) of je krijgt kloterij

edit: hoe dik zijn je draden (vierkante milimeter), trek aub geen 5A door een speakerkabel ofzo 8)

[ Voor 18% gewijzigd door GigaTexel_BE op 23-08-2003 20:24 ]

Siesteem Spekkies!

Verwijderd

Vergeet niet een spoel en een condensator er bij aan te sluiten om die nare storingen weg te filteren uit je 13,5 volt.

Anders loop je de risico dat je setje beschadigt raakt door de piek spaningen die in de auto voorkomen.

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

een spoel? :s

Siesteem Spekkies!

• MPAnnihilator
De aansluiting van de adaptor is zoals de adaptor van een nokia gsm , juist een maatje dikker. (zoals op volgende pagina , idem aansluiting ) http://www.incoder.com/htm/prod_acc_adaptor.htm

Maar over die spoel en condensator, ik ken die 2 dingen wel maar heeft dat ook een + en een - ? Zodat ik die gewoon tussen mijn stroomkabel kan hangen ?

PS : de kabel die ik laat trekken is er 1 vanuit de garage , heb ik laten doen , kwestie van mooi weg te werken. Ik denk dat ze in een officiele garage er geen troep-kabeltje zullen aanhangen. Hoop ik toch. Maar mijn wagen staat nu tot en met maandag bij de Dealer om de kabels te trekken, dan pas zal ik kunnen zien of die goed is...

Mijn Specs

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

bij geluidsinstallaties heb je vaak grote stromen (nu in dit geval maar een kleine 5A) maar soms tot wel 50A ofzo, en dan heb je echt heel dikke kabels nodig, denk daaraan als je wil uitbreiden

nu moet je ergens kijken, op je adapter wat de + en wat de - is -> de zijkant of de binnenkant van de stekker
meestal is dit weergegeven door iets dergelijks: - ----( o---- +

PS: wat kost je dat om die kabel te laten trekken?

[ Voor 8% gewijzigd door GigaTexel_BE op 23-08-2003 20:51 ]

Siesteem Spekkies!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

ik zag dat je ook in CME postte voor die wisselstroomvraag

ik ben er bijna zeker van dat die wisselspanning met een bruggelijkrichter wordt omgezet naar gelijkspanning in de speakerset
dan kan je er ook je gelijkstroom op aansluiten (denk ik iig, als ik het goed bedenk)
respecteer wel de polariteit (+ en -) zoals ik in de vorige reply zei

Siesteem Spekkies!

• MPAnnihilator
Ik heb de achterkant van de box en de adaptor nu eens overal bekeken, maar de aanduiding wat + en - is zie ik niet. Doch het symbool wat je daar toont , komt me inderdaad bekend voor. Maar als die originele adaptor de net-wisselstroom van 220V omzet naar 13.5V~ , maakt dat uit welke je + en min neemt ?

PS : draad trekken, zowel audio als stroom kost mij 10-15 € heeft men mij verteld. ( Bij Toyota - dealer )

EDIT : Gigatexel ; kan ik dat niet uitmeten met een multimeter ? welke + en - is ?

[ Voor 10% gewijzigd door MPAnnihilator op 23-08-2003 21:01 . Reden: reactie Gigatexel ]

Mijn Specs

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

je zet de adapter aan, en je meet wat eruit komt (zet de multimeter wel op wisselspanning)

als er een - voor staat zitten je pennen van je multimeter omgekeerd, ik vermoed wel dat de buitenkant de - is
(zorg er wel voor dat de pennen van de multimeter dan in de juiste gaatjes op de meter zitten)

Siesteem Spekkies!

• MPAnnihilator
Ik heb nu even met de digitale multimeter van merk Perel uitgemeten en blijkt dan uit die transfo steeds een positief resultaat komt , en ndan nog 16 ! ? :|

Ik heb zwart om de COM gehangen, en rood in de V , dan getest met zoals rood als zwart eens in het midden van die plug. Steeds zelfde waarde. Multimeter op 20 AC V gezet thans...

Moet die multimeter niet op DC om de + en de - te kunnen zien bij een wisselstroom ( sorry als dit stomme vraag is hoor :+ ) , of neem ik beter geen digitale multimeter ? Maar een analoge ?

[ Voor 25% gewijzigd door MPAnnihilator op 23-08-2003 22:04 ]

Mijn Specs

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

nuja, hangt af van de multimeter

die 16v zal zijn doordat de adapter onbelast is, bij belasting zakt die spanning

nuja, nu weet je niet hoe die wisselspanning gelijk gericht wordt
je kan klein risico nemen en het volgende doen

in de garage zullen ze een + pool trekken, de - pool haal je van het chassis (boor een gat ofzow, draai daar een schroef in en maak daar je -pool aan vast)
ga die niet vastkleven maar echt vastschroeven of je krijgt problemen

nu zal je waarschijnlijk de speakerset open moeten halen en even bestuderen hoe die aansluiting er vanbinnen uitziet
je zal zien dat er uit de connector binnenin (dus waar de adapter in komt) 2 draadjes komen
binnenin die aansluiting wordt contact gemaakt met enerzijds de rand van de adapterpin en de binnenkant van de adapterpin
met je multimeter kan je achterhalen met welk draadje welke pool overeenkomt
even verduidelijken: op je multimeter is meestal een functie om geleiding te meten (meestal met een biepje, test dit even door je 2 meetpennen bij elkaar te brengen)
je houdt 1 meetpen aan het pinntje in de adapteraansluiting op de speaker en je test dan welke draad dat langs de andere kant van de aansluiting is -> dat is hoogstwaarschijnlijk de + pool, soldeer daar dus op een of andere manier de kabel van de garage aan
de andere (die die met de rand van de adapterpin contact maakt) is meestal dan de aarding (-pool, die je zonet vastgeschroefd hebt aan je chassis)

succes! (ik heb wel geen idee over de condensator die je moet over je +pool en je aarding hangen, zal een vrij grote moeten zijn 4k7µF ofzo)

Siesteem Spekkies!

• MPAnnihilator
Ok , ik denk dat ik dat snap :P , dus ik ga morgen die I-trique eens openschroeven. Ik zal em ook ff inscannen dan :P

Alvast bedankt voor de info !

Mijn Specs

• MPAnnihilator
Ok mensen , I trigue zoals afgesproken dus even opengegooid. Hieronder 3 links naar foto's ervan , ongeveer 600 k groot.

http://users.pandora.be/GamersForce/screenshots/trigue1.JPG

http://users.pandora.be/GamersForce/screenshots/trigue2.JPG

http://users.pandora.be/GamersForce/screenshots/trigue3.JPG

Op foto 2 kan je zien , bovenaan rechts waar de 13.5V ~ binnenkomt. Helaas allemaal mooi ingelijmd en helaas niet verder uitelkaar te halen :(

Ik hoop dat jullie hiermee wat meer kunnen zien.

Mijn Specs

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Je hebt best kans dat het inwendig dubbelzijdig wordt gelijkgericht dus dan zou het niet uitmoeten maken hoe je de draden aansluit.

De stroom neemt de weg van de minste weerstand

offtopic:
Hoe wil je de + en de - bij een wisselspanning meten?

Als je de meter op DC zet meet je de Umax van de wisselspanning.
Dit is de spanning 13,5*sqrt(2)

[ Voor 34% gewijzigd door Steefph op 24-08-2003 15:44 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

kan je eens een globale pic nemen? dat we een overzicht hebben van die schakeling
ik vermoet namelijk dat die 2 draden (rood/zwart) van de gelijkrichting naar het eigenlijke circuit gaan
dan kan je daaar gewoon je spanning aanhangen

Siesteem Spekkies!

• MPAnnihilator
Het ganse bord staat er bijna op , misschien de linker bovenkant niet maar daar staat niets speciaals op , die rood-zwarte draad die je ziet , loopt naar de 4 ohm's "woofer". 2 zou je boven 3 kunnen knippen, dan zie je het volledige bord , uitgenomen de linkerbovenhoek dan , maar aangezien de stroom rechtsboven foto2 binnenkomt en daar ook die zekering zat, heb ik enkel rechts in detail genomen. En opnieuw openen zal niet zo lekker gaan vrees ik , omdat die schroeven nu al niet 100 % vast te krijgen waren, nu zitten ze nog ok , maar bij een volgende opening vrees ik ervoor.

Mijn Specs

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

misschien kan je ergens uit een oude adapter zo een aansluiting halen (of lokale elektronicawinkel) en daar dan je draden op aansluiten

Siesteem Spekkies!

Verwijderd

Op http://users.pandora.be/GamersForce/screenshots/trigue2.JPG staat net rechtsonder de zekering een bruggelijkrichter imo. Neem anders een foto vanaf de zijkant van het component om zeker te weten (4 polen, U1).
Als het allemaal via de brugcel gaat is het dus gewoon een leverancierstruukje om 'speciale' adapters te gebruiken en dus gewoon op je accu aan te sluiten (met beveiliging).

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

jep, dan zouden ze gewoon de gelijkrichter in de speaker gezet hebben ipv in de transfo, zoals bijna altijd het geval is

Siesteem Spekkies!

• MPAnnihilator
Die beveiliging , wat neem ik daar nu voor ? Want ik wil de electrowinkel niet binnenwandelen als complete noob :D , welk(e) onderde(e)l(en) ? moet ik gaan kopen voor die "beveiliging" ? en hang ik die dan aan de draad die men in de garage aan de plus heeft gehangen ? Of hang ik die tussen beide draden , net voor de ingang aan de woofer ?

Mijn Specs

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

je loopt met je adapter naar de winkel, je toont het plugje aan de adapter en je zegt: DIT wil ik :)

Siesteem Spekkies!

• MPAnnihilator
Gigatexel , je begrijpt me verkeerd , ik wil niet zo'n plugje ( dat pinnetje snij ik nu gewoon af van de adaptor en hieraan bevestig ik mijn + en - van mijn auto. ) , maar ik wil die beveiliging tegen stroompieken gaan halen. Zoals HollyHollander meldde hierboven en Euss. Dus als die draad vertrekt van de autobatterij , hang ik daar zo dicht mogelijk een zekering aan, en dan het "ding" voor die stroomongelijkheid op te vangen. Maar dat "ding" , wat is dat dan ? Want dat wil ik gaan kopen als jullie dat aanraden...

[ Voor 12% gewijzigd door MPAnnihilator op 24-08-2003 20:36 ]

Mijn Specs

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

die zekering moet zo dicht mogelijk TEGEN de batterij! :) niet in je koffer ofzo want dan brandt je draad eerder dan je zekering

een condensator, geen idee eigenlijk van de waarde

Siesteem Spekkies!

Pagina: 1