Er wordt maar 16 van de 64 MB gelezen...

Pagina: 1
Acties:

• pea992
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02-2023
Hallo,

Op een oudere PC zitten 4 SIMM slots en 2 DIMM slots en een i430TX (PCI Bus and Isa Bus Pentiun Mainbord, with PCI IDE & Multi I/O) moederbord met installatiediskettes voor S3 Trio6942/DX (maar de vraag is wel waar die bijhoren). Het is in ieder geval een 66 MHz busspeed board.
Als ik daar een 64 MB DIMM inprik wat volgens de handleiding kan wordt er in maar 16 MB herkend in alle mogelijke combinaties (zowel met als zonder gebruik van de SIMM slots met 2x8 en 2x16 MB SIMMs). :'(
Het enige afwijkende aan deze 64 MB DIMM is dattie op 100 MHz kan lopen. Op een andere (100 MHz busspeed) machine werkte de 64 MB perfect, dus daar zal het niet aan liggen.
Het moederbord staat ingesteld op 3.3 V core voltage voor de DIMMs (kan ook 5, maar lijkt me een beetje teveel en heb ik dus niet geprobeerd).

Heeft iemand een idee hoe dit kan en of dit (makkelijk) kan worden opgelost zodat de 64 MB volledig benut wordt?

thx :)

Verwijderd

Heb zo'n bord ook thuis, je kunt niet de simm en dimm sockets tegelijk gebruiken. Dus OF simms OF dimm(s). Suc6... :)

• pea992
helaas.. ook toen ik alleen de DIMM testte kreeg ik maar 16 MB mem count :'(

Verwijderd

JE kunt simm en dimm wel samen gebruiken
deze combies kunnen simm bank 1&2 dimm bank 2
of simm 3&4 en dimm bank 1. Maar je moet eerst maar is kijken of bij je 64 mb dimm de chipies en bijdekanten zitten zo ja dan weet ik het niet. Maar als het goed is ondersteund de tx chipset alleen double sided dimm en geen single sided dimm

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Sommige oudere boardjes (en een 430TX valt daar ook onder) herkennen niet de huidige interne architectuur van de modules, zodat ze maar 1/4e ervan zien.
Daar helpt geen nieuw BIOS tegen.
Vaak is 't enige wat je kunt proberen, een ander merk module te pakken te krijgen, of opgeven dat je Dimm's in dat boardje kunt zetten.
't is nie anders.
Dus ik zou maar ff op zoek gaan naar EDO's

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Op woensdag 29 november 2000 12:57 schreef Pikakop het volgende:
JE kunt simm en dimm wel samen gebruiken
deze combies kunnen simm bank 1&2 dimm bank 2
of simm 3&4 en dimm bank 1. Maar je moet eerst maar is kijken of bij je 64 mb dimm de chipies en bijdekanten zitten zo ja dan weet ik het niet. Maar als het goed is ondersteund de tx chipset alleen double sided dimm en geen single sided dimm
Een 64 MB module is altijd single sided, omdat 'ie een even aantal adres-bits heeft. (heeft dus niets mee te maken of de chippies op een danwel 2 kanten geplakt zitten.) 32 en 128 MB zijn double-sided.
Verder zijn d'r een hoop TX-boardjes geweest die met en Simm's en dimm's de dimmetjes op 5V zetten, dus 't is niet echt aan te raden ze te mixen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-08 14:14
Precies, je mobo kan het geheugen gewoon niet aan, t'zal wel 66 mhz zijn en geheugen 100 ofzo, dat kan ook heel vaak niet met zulke boarden. Je moet gewoon proberen een ander merk geheugen zien te krijgen en testen.
Maakt heel veel uit..

Verwijderd

Ik had hetzelfde op mijn oude moederbordje. 430VX chipset geloof ik.

Ik moest het daarna ruilen voor simms :(

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Nieuw BIOS inproppen. Heb ik ook gedaan met een PC CHIPS VXPro+ (VIA VPX chipset). Deze deed precies hetzelfde met PC100 64MB.

• pea992
...ondersteund de tx chipset alleen double sided dimm en geen single sided dimm
Hmm... ok, dan zit het probleem waarschijnlijk daarin, 'tis een single sided dimm inderdaad.
ff zien of ik zelf toevalling nog double sided in mijn eigen puter heb zitten dan ;)
Pagina: 1