Toon posts:

[netwerk] client-names werken niet, directe ip's wel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een netwerk met allemaal win2000 bakken, en nou is er één (van de week vers geinstalleerd) die de netwerknamen niet snapt. Geen domein, gewoon een standaard workgroupje. Alle machines runnen win2000 met SP2, en heten bijvoorbeeld "server", "jan", "klaas" enzo, en als ik vanaf een willekeurige bak bijv. naar \\server of \\jan ga kom ik op de aanwezige shares. Alleen op die ene bak werkt dat niet!

Het netwerk doet het verder prima, ik kan vanaf die probleembak wel iedereen pingen (met ping <ip> dan, niet met ping <naam>), en kan ook bij de anderen komen door gewoon hun lokale ip in te tiepen (dus \\192.168.0.4 in plaats van \\klaas enzo), en internet werkt ook gewoon (gaat via server). Alleen die netwerknamen werken niet.

Iemand enig idee waar dat aan ligt? De DNS instellingen zijn op alle clients hetzelfde, kan het iets te maken hebben met RPC services? (overigens is de toestand daarvan ook op alle clients hetzelfde)

(PS: ik kan overigens vanaf andere clients wel met \\buggy naar die bak met dat probleem komen)

Verwijderd

Is client voor mirosoft netwerken geinstalleerd?
En bestands en printerdelen moet ook aanstaan.

[ Voor 117% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 12:21 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 15:27
Heb je Netbios over TCP/IP al aangezet.?

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 12:16:
Is client voor mirosoft netwerken geinstalleerd?
En bestands en printerdelen moet ook aanstaan.
Yep, of althans, ik heb het niet expliciet geinstalleerd maar dat staat standaard al ingesteld na een win2000 install.

Maar in ieder geval, op alle bakken staat Client for MS Networks staat aan, bij properties staat de "name service provider" overal op Windows Locator, en "File en Printer sharing for MS Networks" staat ook overal aan.

Verwijderd

Topicstarter
Krypt schreef op 01 August 2003 @ 12:21:
Heb je Netbios over TCP/IP al aangezet.?
Niet aangezet (staat ook standaard al aan na win2k install toch, net als met die client for MS network?), maar heb gecheckt en het staat aan ja.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de zekerheid: ik heb met 2 schermen naast elkaar alle netwerk instellingen met elkaar vergeleken, en het enige verschil is het lokale ip. De rest, dus gateway, DNS, al die advanced tcp/ip settings enzovoort, zijn allemaal identiek. Zijn ip ligt ook niet buiten de range ofzo, de machine met het probleem is 192.168.0.6 terwijl bijvoorbeeld de bakken op 192.168.0.4 en 192.168.0.7 het wel doen.

Ik heb dus het idee dat het ergens anders aan ligt, bepaalde services ofzo (?) die windows hiervoor nodig heeft. Waarvan ik overigens dan niet snap dat die op deze bak anders zijn dan op andere bakken, want ik heb ze allemaal op dezelfde manier geinstalleerd.

Ik heb wel een keer die "Remote Procedure Call (RPC) Locator" service aan en uit zitten switchen. Maar het lijkt me toch stug als dat het is, want op sommige clients staat die service aan en op andere uit (door paranoide lui die hun port 135 daarmee denken te beveiligen). Maar het werkt evengoed overal (ook hiervoor geldt trouwens dat de instellingen van die buggende bak overeenkomen met andere clients).

Overigens heb ik nergens namen in m'n hosts file gezet ofzo (noch in die buggende, noch in één van de andere machines).

• ThaDaNo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2023
Staat de Workstation-service aan? Op de pc die niet werkt he

[ Voor 30% gewijzigd door ThaDaNo op 01-08-2003 13:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
DaNo2002 schreef op 01 August 2003 @ 13:05:
Staat de Workstation-service aan? Op de pc die niet werkt he
Goeie, had ik nog niet naar gekeken! :)

Maar helaas, ook die staat gewoon aan :'(

• ThaDaNo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-04-2023
Een restart van die service helpt niets? Dat hielp mij wel uit de brand namelijk

• Rayzilt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-08 19:58
Lukt het om je DNS server te pingen.
Ik weet het niet zeker of Win2000 ook de service "DNS Client" heeft.
Kijk eens of dat gestart is.
Nou weet ik niet zeker of die service iets te maken hebt met het resolven van een naam.

Verwijderd

Topicstarter
Er was inderdaad een "DNS Client" service, nooit opgevallen eigenlijk. Maar hij draaide al, en stoppen+starten hielp niet. Ik kan de DNS server (dwz 192.168.0.1) pingen ja. Althans, met het ip adres dan, niet via zijn netwerknaam ("server").

De Workstation service heb ik ook gestopt en opnieuw gestart, en later hetzelfde ook gedaan bij de "Computer Browser" (overigens is deze bak ook al meerdere malen gereboot).

Tevens even ipconfig /flushdns (vanaf commandline) gedaan voor de zekerheid.

Maar helaas, hielp allemaal niks :'( Ik word er gek van, waar kan dit nou in godsnaam aan liggen!?

Verwijderd

properties netwerkkaart > advanced > netbios over tcp aanvinken.

edit: hmmm staat al aan :) firewall?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2003 14:58 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-08 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Niet toevallig op de andere machine's een LMHOSTS file staan.. :?

offtopic:
Hint: Je kan deze vinden in C:\WINNT\System32\Drivers\Etc\

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 14:16:
Er was inderdaad een "DNS Client" service, nooit opgevallen eigenlijk. Maar hij draaide al, en stoppen+starten hielp niet. Ik kan de DNS server (dwz 192.168.0.1) pingen ja. Althans, met het ip adres dan, niet via zijn netwerknaam ("server").

De Workstation service heb ik ook gestopt en opnieuw gestart, en later hetzelfde ook gedaan bij de "Computer Browser" (overigens is deze bak ook al meerdere malen gereboot).

Tevens even ipconfig /flushdns (vanaf commandline) gedaan voor de zekerheid.

Maar helaas, hielp allemaal niks :'( Ik word er gek van, waar kan dit nou in godsnaam aan liggen!?
als je geen domain hebt, ligt dit niet aan wins of dns, aangezien daar geen gebruik van wordt gemaakt.

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55
Oeps... Hier stond iets doms.... Dacht dat je een DNS server gebruikte

Hoe staat je node type? Staat die dan wel op broadcast als je geen DNS gebruikt?

[ Voor 80% gewijzigd door Archie_T op 04-08-2003 15:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hola, ik ben al wat verder!
Ben stom geweest, die win2000 bak die niet werkte draaide TOCH een firewall |:(

(dacht dat ik hem al permanent disabled had.. toen ik die eruit heb gegooid werkte het ineens wel, op zich nog steeds vaag want ik had vrijwel niks geblockt, en sowieso niks wat binnen netwerk ip range viel.. maar goed).

Maarrrrrr.. Nou staan er hier ook 3 bakken met windows XP, en daarvan heeft er één ongeveer hetzelfde probleem! Het enige verschil is dat vanaf andere machines \\BuggyXP ook niet werkt (dat kon met die 2000 wel het geval).

Heb natuurlijk daar inmiddels ook al alles van hierboven geprobeerd, maar werkt nog niet helaas...
CyberJ schreef op 04 augustus 2003 @ 14:58:
Niet toevallig op de andere machine's een LMHOSTS file staan.. :?
Niet dat ik weet, volgens mij niet. Maar dan nog, zou dat dan geen probleem moeten geven op alle bakken waarop LMHOSTS aan staat (en dat zijn ze allemaal geloof ik).
Archie_T schreef op 04 augustus 2003 @ 15:03:
Hoe staat je node type? Staat die dan wel op broadcast als je geen DNS gebruikt?
Uhm, dit is nieuw voor me :) Wat is dat, en waar vind ik het?

• Archie_T
[...]
Uhm, dit is nieuw voor me :) Wat is dat, en waar vind ik het?
Even IPConfig /ALL daar staat je Node Type, die hoort op Hybrid of Broadcast te staan.
Je kan het aanpassen in de registry geloof ik, maar dat weet ik zo niet uit mijn hoofdje

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Makkelijkste is via je DHCP Server, NBNT Node Type, op 0x8 zetten (Hybryde)

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

Topicstarter
We gebruiken geen DHCP. Maar ik zal ff kijken waar ie op staat, op mijn eigen bak + een andere die ook goed werkt, staat het op broadcast.

• Archie_T
Verwijderd schreef op 04 August 2003 @ 17:14:
We gebruiken geen DHCP. Maar ik zal ff kijken waar ie op staat, op mijn eigen bak + een andere die ook goed werkt, staat het op broadcast.
En die fout gaat?
Das denk het belangrijkste, in jouw workgroup kan je gewoon broadcast houden, geen probleem

Verwijderd

Topicstarter
Aha, die foute staat op peer-to-peer!
Weet iemand zo gauw hoe je dat verandert?? (anders dan de manier van DaRealRenzel bedoel ik, want we hebben geen DHCP server hier)

Verwijderd

Topicstarter
Hola, ik geloof dat ik 'm al heb,

HKLM\System\CurrentControlSet\Services\NetBT\Parameters
En dan DhcpNodeType veranderen (1 = Broadcast, 2 = PeerToPeer, etc)

Ben benieuwd :)

Verwijderd

Topicstarter
JAAA!!! Het werkt! :)

Bedankt mensen _/-\o_
Pagina: 1