Straat/wijk netwerk aanleggen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Heeft iemand dit al eens gedaan? of bijvoorbeeld alleen de buren ofzo? en hoe?

* bjck is van plan wat computers te gaan bundelen in een netwerkje in de straat ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Heb het niet gedaan maar met de buren is simpel. Onder de meeste huizen heb je een kruipruimte. Deze kruipruimtes zijn met elkaar verbonden zodat de buizen door de muren kunnen. Hier kan ook je netwerkkabel door. Let wel op je max. afstand van de kabel.

• bjck
  • Laatst online: 03-01 20:09
Als ik het zou doen is het naar het blok aan de overkant... dus moet onder parkeerterein door... gewoon keer savonds steentje eruit steentje erin steentje eruit steentje erin

't gaat om ongeveer 50 meter dus kan wel ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Ik heb het hier gedaan gewooon de stoep open goeien en wat PVC buizen kopen en goede UTP kabel kopen en klaar is kees. We betalen nu mooi samen Chello.:)

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 15:45 schreef Williams het volgende:
Ik heb het hier gedaan gewooon de stoep open goeien en wat PVC buizen kopen en goede UTP kabel kopen en klaar is kees.
Tot de gemeente langskomt om verwarmingsbuizen of telefoon/visie kabels te vervangen. Dan trekken ze 1 de kabels gewoon kapot en krijg je 2 een hele fikse boete omdat je kabel legt op grond die niet van jou is en dat je het niet doorgegeven hebt. (dat doorgeven is misschien niet verstandig omdat die kabel daar al helemaal niet mag liggen)
We betalen nu mooi samen Chello.:)
Ja, en een trage verbinding nog delen met zijn 2e ook.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-08 22:45

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

Gewoon draadloos doen.. Er zijn plenty 802.11 oplossingen te koop....:P

Nothing is a problem once you've debugged the code

Verwijderd

ken verschillende manieren waarop je dat kan doen:
ken paar gasten die hebben eerst van schoorsteen naar schoorsteen (tegenover elkaar) een kabeltje getrokken en daarlangs een UTP, hangt kleine 10meter boven de grond, niemand last van!
Door de grond is wat lastiger, dat gezooi met gemeente die 1x in de zoveel tijd alles open flikkert! :(
naar buren naast je kan door kruipruimte, maar door de dakgoot kan ook! en dan onder paar dakpannen door! nergens last van en niemand ziet het :)
gewoon kijken wat het makkelijkste/handigste is!
suc6

• knutsel smurf
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 14:08

knutsel smurf

Grote Smurf zijn we er bijna ?

Draad loos is ook niet altijd een oplossing omdat dat niet sneller is dan 11 Mbit of ook nog eens erg duur als je grotere afstanden wilt overbruggen

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 17:22 schreef Eddo het volgende:
ken verschillende manieren waarop je dat kan doen:
ken paar gasten die hebben eerst van schoorsteen naar schoorsteen (tegenover elkaar) een kabeltje getrokken en daarlangs een UTP, hangt kleine 10meter boven de grond, niemand last van!
Ik zou dan toch niet gaan computeren als het bliksemt. De kans dat ie inslaat is klein, maar om nu meteen 2 computers door te laten fikken om 45 gulden per maand te besparen.

• Dr_Frickin_Evil
  • Laatst online: 20-08 16:39
het ziet er ook niet uit zo'n utp kabel door de lucht.

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
Mijn neef heeft 't:

blokje van 12 huizen onderling verbonden met een coax (beter op lange afstand) en die naar een hubje/servertje per huis (jawel een straat vol tweakers daar; iedereen heeft minimaal een hub in de meterkast hangen :9). Die coax loopt trouwens in een PVC buis (met T stukken per huis) door de achtertuin --> eigen grond, dus geen gezeik met de gemeente *D

Samen gewoon een dubbele ISDN en klaar.... (Casema is nog niet zo snel in Utrecht)

MZL Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 17:30 schreef mozes_kriebels het volgende:

[..]
Ik zou dan toch niet gaan computeren als het bliksemt. De kans dat ie inslaat is klein, maar om nu meteen 2 computers door te laten fikken om 45 gulden per maand te besparen.
Tegenwoordig kun je upssen kopen met Plasmafilters.. die filteren de netwerkverbinding.. als de bliksem inslaat laten ze het dus niet door...

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 18:26 schreef voxell het volgende:

[..]
Tegenwoordig kun je upssen kopen met Plasmafilters.. die filteren de netwerkverbinding.. als de bliksem inslaat laten ze het dus niet door...
OK, 2 dure UPSsen dus om 45 gulden per maand te besparen aan internet en vervolgens dat internet nog delen ook.

• Byteripper
  • Laatst online: 14-02 18:10

Byteripper

The bytes make the rip.

Ik heb hier een netwerk met 2 buren, er staat hier bij mij (in mijn kamer) een server+hub, dan gaat er 1 UTP kabel naar mijn compu, een naar die van mijn broertje, een naar de buren en nog eentje naar de buren van de buren. Ik woon hier op een flat, dus is gemakkelijk te doen :o.

Byteripper.

Verwijderd

Reken maar dat die bliksem echt wel door dat filter heen fikt, je hebt in iedergeval een hoop smeltende UPS(en) we praten over bliksem ja geen stoom pieken!

Verwijderd

Ik heb een staalkabel(tje) van dakraam naar dakraam tegenover de straat getrokken. Met de UTP kabel eraan met tai-ripjes :)

Is ook erg leuk met oud-en-nieuw ;)

Werkt prima!

Verwijderd

Staalkabel is helemaal leuk met bliksem. Het is zeker ook nog het hoogste punt van je huis??? Op het nok van het dak na dan maar dat geleid geen stroom.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:20

TheVMaster

Moderator WOS
Op het moment ligt bij mij een netwerk tussen mijn huis en mijn 2 directe buren.
ER ligt al een kabel naar het blok naast ons (mijn ene buurman woont op een hoekhuis). Als het goed is wordt op korte termijn e.e.a. verder aangsloten, waarschijnlijk doen er naast de 2 buren die nu meeoden nog 4 tot 5 huishoudens mee.
We hebben allemaal een 24port patchpaneel in de meterkast hangen (utp kabels lopen door de kruipruimte) en bij mij hangt een 8port autosensing hub in de meterkast. Zo delen we gezamelijk onze MP3 collectie (ong. 20 Gb) en we internetten gezamlijk via een FastADSL aansluiting (per april 2002 word dat een 2Mbit verbinding waarschijnlijk)....

DiscVault - Beheer je fysieke schijvencollectie | Beschikbaar als Self-Hosted, iOS (ook TestFlight) en Android (beta).

• FragDaddy
  • Laatst online: 21-08 17:57
Op donderdag 30 november 2000 00:10 schreef mozeskriebels het volgende:
Staalkabel is helemaal leuk met bliksem. Het is zeker ook nog het hoogste punt van je huis??? Op het nok van het dak na dan maar dat geleid geen stroom.
zolang die staalkabel maar niet geaard is gebeurt er echt niets mee hoor... DUH..

alleen die UTP die aan die kabel hangt is via netwerkkaarten of hubs WEL geaard >:) en dus 'trekt' ie de bliksemstraal naar zich toe...

daar is btw. onderzoek naar gedaan.. en hij trekt de straal niet uit de wolk ofzo.. maar 'verbuigt' de straal.. dus als ie bijvoorbeeld normaal 25meter verder inslaat, pakt ie nu jou hoger gelegen, beter geaard punt :)

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Shitt
Aan bliksem had ik niet gedacht!

Ik wil ook met de buren delen, en een utp-kabel ONDER de dakgoot leggen/hangen.

Wat zijn dan de risico's, en hoe voorkom ik een inslag?

• Flipmo2K
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Op dinsdag 18 september 2001 18:56 schreef maarten- het volgende:

...en hoe voorkom ik een inslag?
Door helemaal geen kabel te trekken :).

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 18:56 schreef maarten- het volgende:
Shitt
Aan bliksem had ik niet gedacht!

Ik wil ook met de buren delen, en een utp-kabel ONDER de dakgoot leggen/hangen.

Wat zijn dan de risico's, en hoe voorkom ik een inslag?
door als er onweer dreigt te komen, met de gehele buurt/wijk/dorp/stad aan straat te gaan staan, en de buien weg te blazen >:)

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Op woensdag 19 september 2001 10:32 schreef arjo_kamp het volgende:

[..]

door als er onweer dreigt te komen, met de gehele buurt/wijk/dorp/stad aan straat te gaan staan, en de buien weg te blazen >:)
lol, gebruik dan gewoon je fannetje's uit je pc, die toch uitstaat omdat het bliksemt. of n fuhn.

Verwijderd

Wat zijn we weer leuk :'(

• JeroenT
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Ik heb een draadloos netwerk met iemand paar honderd meters verderop >:)

Momenteel delen we @home , maar ik ben bezig om bij iemand op de UT Twente ok een richtbeam neer te zetten.

hebben we 11mbit tot onze beschikking (maybe minder maar meer dan kabel anyways) :7

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 11:33

Servowire

prutser:~#

Kun je niet de TV centrale antenne gebruiken? (waar het TV signaal op binnenkomt).. :?

beetje vaag idee

met papier mache kun je alles maken!!

• SenZatioN
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Yep, het UT Twente net roelt.......
Tippie: goede en vooral leuke MBO stageplaats ;)

My software never has bugs, it just develops random features...

• surfpunk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05-2021

surfpunk

*apple macBook*

[b]Op woensdag 29 november 2000 16:53 schreef
Ja, en een trage verbinding nog delen met zijn 2e ook.
ligt er aan waar je woont.. ik deel chello met mijn buurman, totaal 2pc's 2 laptops en nog steeds retesnel..
(snelste wat ik gezien heb zat tegen de 160kbs)

Je moet gewoon geluk hebben waar je woont..

Hier erg veel geluk met chello...

Mijn webcam is van lego, mijn fotocamera's zijn van Nikon, de statieven van Manfrotto, mijn snowboards van Völkl en mijn laptop van apple (maar daar mag ik op DPZ niets over zeggen)...

• Ro_meo
  • Laatst online: 22-08 17:48
--

iOS N3rd

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

Hier heb ik met 2 vrienden ook een straatnetwerkje aangelegd, gewoon een UTP kabel onder de dakgoot, en onder de stenen in de poort gelegd. Draait al meer dan een jaar zonder problemen

\o/

• Ro_meo
  • Laatst online: 22-08 17:48
wij hebben hier in 't appartmentencomplex (letter O vorm) 6 huizen gekoppeld..
- Kabels lopen via 't dak (bij jouw ondergronds ?)
- STP kabel gebruikt (STP=shielded ipv UTP=UNshielded).
- STP kabel hebben we in PVC buis gestopt..
- PVC Buis weer onder de 'stoeptegels' (looppad op 't dak) gelegd..

Om de lengtes een beetje netjes te overbruggen hebben we 2 van die supergoedkope beverwijk-netwerkswitches aangekoppeld

Wij delen hier ADSL (modempje is getweaked..) eea draait al 10 maanden naar volle tevredenheid

Aangezien wij naast ons gebouw een torentje hebben met supermooie bliksemafleiders (heten ze zo ?) hebben we geen last van storm/onweer/bliksem/ongedierte/etc..etc..

iOS N3rd

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 19:12
Hiero ook een netwerkje met 2 buren, via de kruipruimte, ik heb zelf niet gekropen.
De straat opengooien is ook een optie. De kans is zeer klein dat de gemeente precies daar gaat graven.
Deze optie is nog altijd minder risicovol dan de opties die ik gelezen met de kabels door de lucht.
Heb je in ieder geval geen last van bliksems of gillende buurvrouwen met fohns

Verwijderd

Did it, Done it.

Wij hiero hadden een seriële verbinding van 80 meter, opgebouwd uit stukken kabel van zo'n 20 meter. Dat dit uberhaupt nog werkte is mij nu nog een raadsel (het liept op een snelheid van zo'n 33k6).
Deze lag ingegraven aan de kant van de straat (daar komt toch niemand om een kabel te leggen), en door de tuinen van de buren (aangelegd terwijl de buren er niet waren >:) ). Niemand heeft er ooit wat van gemerkt.

• DJ-FreSh
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik heb ook een kabel naar de buren hangen (5 huizen + een straat van 20 meter). Kabel hangt ook op een metertje of 10 hoog, al een jaartje of 3. NOG geen lastgehad van bliksem en onweer,......maar ik denk ook dat het best meevalt met het onweer geweld in Nederland.

• CrazyA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07 12:28
Ik weet niet of het kan, maar kan je ook met meerdere buren 2 chello's delen ??
Ik heb chello, en m'n buurman ook, maar kunnen we ook meerdere huizen op die 2 chello lijnen gooien ??

Dat zou leuk zijn als je een keertje in je 1tje zit :)

Verwijderd

Idd, wel een beetje offtopic, maar benieuwd of zoiets kan...

Verwijderd

Moet je de chello kaarten in de zelfde pc stoppen en een spec prog gebruiken die verbindingen regeld. D'r is ook een windows prog voor d8 ik.

• MrKoen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 09:12
Op vrijdag 21 september 2001 13:31 schreef Crazy A het volgende:
Ik weet niet of het kan, maar kan je ook met meerdere buren 2 chello's delen ??
Ik heb chello, en m'n buurman ook, maar kunnen we ook meerdere huizen op die 2 chello lijnen gooien ??

Dat zou leuk zijn als je een keertje in je 1tje zit :)
Moet prima kunnen ja! Hoe denk je dat het hele Internet in elkaar zit? Als er ergens een knooppunt overbelast is of uitvalt, neemt ie gewoon een andere (snellere) route. Met 2 routertjes aan je netwerk moet dit kunnen. Ik weet dat je het routeringsschema op kunt zetten om de IP adressen waarnaar je surft te verdelen over 2 routers, maar ik heb geen id hoe je een dubbele route opzet zoals ik hierboven beschrijf. Iemand een idee? Moet je dan gewoon op beide routers 0.0.0.0 instellen in de routeringstabel en dat een IP packet dan zelf de beste verbinding pakt of hoe zou dat werken? :?

• Wacky
  • Laatst online: 16-08 22:19

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Op vrijdag 21 september 2001 16:10 schreef MrKoen het volgende:

[..]

Moet prima kunnen ja! Hoe denk je dat het hele Internet in elkaar zit? Als er ergens een knooppunt overbelast is of uitvalt, neemt ie gewoon een andere (snellere) route. Met 2 routertjes aan je netwerk moet dit kunnen. Ik weet dat je het routeringsschema op kunt zetten om de IP adressen waarnaar je surft te verdelen over 2 routers, maar ik heb geen id hoe je een dubbele route opzet zoals ik hierboven beschrijf. Iemand een idee? Moet je dan gewoon op beide routers 0.0.0.0 instellen in de routeringstabel en dat een IP packet dan zelf de beste verbinding pakt of hoe zou dat werken? :?
De beste verbinding lijkt mij niet echt van toepassing, zit je nog steeds aan de max. van je verbinding namelijk. Waar het hier om gaat is het gebruik van ALLE lijnen tegelijk.

Als je dan uitgaat van Chello (max. +/- 220 kb/s) zou je dus theoretisch 4 x 220 = 880 kb/s kunnen halen 8-)

• SenZatioN
  • Laatst online: 08-02-2025

SenZatioN

Improvise...

Kabels over het dak? Vorige week kwamen er 2 van die KPN mannetjes om ff de telefoonlijn te verleggen. Hebben ze maar meteen de kabels van ons netwerk onder de grond geschoten, zodat alles netjes weggewerkt is :P
Das nou service ;)

My software never has bugs, it just develops random features...

Verwijderd

Op woensdag 29 november 2000 18:21 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
Mijn neef heeft 't:

blokje van 12 huizen onderling verbonden met een coax (beter op lange afstand) en die naar een hubje/servertje per huis (jawel een straat vol tweakers daar; iedereen heeft minimaal een hub in de meterkast hangen :9). Die coax loopt trouwens in een PVC buis (met T stukken per huis) door de achtertuin --> eigen grond, dus geen gezeik met de gemeente *D

Samen gewoon een dubbele ISDN en klaar.... (Casema is nog niet zo snel in Utrecht)

MZL Spyro
yea right

dual isdn = 16k/sec max, dus 1.3k/sec per persoon....lekker

en dan nog als 1 persoon de hele lijn dichttrekt als ie een mp3tje download...

Verwijderd

Ik zou echt no way iemand anders op een enkel isdn lijntje willen hebben... Maar als mijn buren een internet verbinding willen hebben dan zou dat geen probleem zijn. Als je maar pvc en utp hebt nietwaar???

Verwijderd

Ben benieuwd hoe het er ondertussen mee staat...

Verwijderd

Netwerkverbindingen die gebouwgevels passeren worden bijvoorkeur uitgevoerd met glasvezel, bliksem geen probleem.
Mogelijk moet de verbinding dan met coax.
Ik heb nog geen UTP/glasvezel adapters gezien, maar misschien zijn ze er wel.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Ik wil ook wel een straatnetwerk maar ja.... ik zou niet weten met wie :P Maar om van deze post nog even wat zinnigs te maken: inderdaad uitkijken met bliksem en ambtenaren want beide zijn levensgevaarlijk!

• Tux
  • Laatst online: 21-08 06:33

Tux

Op woensdag 26 september 2001 19:21 schreef m-m het volgende:
Ik wil ook wel een straatnetwerk maar ja.... ik zou niet weten met wie :P Maar om van deze post nog even wat zinnigs te maken: inderdaad uitkijken met bliksem en ambtenaren want beide zijn levensgevaarlijk!
zelfde probleem wil wel netwerk maar weet niet met wie :(

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Verwijderd

Is het niet mogelijk om een vergunning te krijgen van de gemeente? dat zou het hele probleem oplossen. Verplicht je wel om precies alles zoals op de tekeningen uit te voeren, maar wel helemaal legaal enzo.

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 17:28 schreef SanderHovestad het volgende:

[..]

De beste verbinding lijkt mij niet echt van toepassing, zit je nog steeds aan de max. van je verbinding namelijk. Waar het hier om gaat is het gebruik van ALLE lijnen tegelijk.

Als je dan uitgaat van Chello (max. +/- 220 kb/s) zou je dus theoretisch 4 x 220 = 880 kb/s kunnen halen 8-)
jup.. als je het routeringsschema zo aan weet te passen dat ie langs allemaal kan, Kan ie ze in principe allemaal tegelijk pakken(alle pakketjes kunnen via andere route erheen.) Hoe dit echt werkt weet ik niet. Maar kan je niet beter een zakelijke verbinding vie priority(=zakelijk chello + kabeltelefoon) nemen? Ik weet niet hoe duur het is, maar dan heb je gelijk ook een hoge upstream bandbreedte. dat lijkt me iets makkelijker dan 4 routers neerzetten.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 12:49
Ik heb wel eens zitten denken... stel dat er een groot aantal straten in je wijk zo'n netwerk hebben.... hang deze aan elkaar, en je krijgt een alternatief internet (op zeer kleine schaal uiteraard)... vervolgens weer van deze wijken aan elkaar knopen, enz...

jammer genoeg zal 't bij denken blijven :'( Maar ben je wel van trage internetproviders + hun monopolie-positie af...

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op woensdag 19 september 2001 12:51 schreef Klubbheads het volgende:
Ik heb een draadloos netwerk met iemand paar honderd meters verderop >:)

Momenteel delen we @home , maar ik ben bezig om bij iemand op de UT Twente ok een richtbeam neer te zetten.

hebben we 11mbit tot onze beschikking (maybe minder maar meer dan kabel anyways) :7
da's leuk, zit ook in op de UT en ga binnenkort in Enschede wonen lijkt me een goede manier!!!

Cogito Ergo Credo

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
Op zondag 23 september 2001 22:25 schreef Kertje het volgende:

[..]

yea right

dual isdn = 16k/sec max, dus 1.3k/sec per persoon....lekker

en dan nog als 1 persoon de hele lijn dichttrekt als ie een mp3tje download...
Yeah...16 k is altijd nog meer als met casema op 6 k. Zat ook ff te kijken, want is alweer een jaartje terug ofzow dat ik dit postte... om je gerust te stellen: inmiddels hebben ze ADSL... en nog steeds gebruiken ze het meer om onderling te sharen... 't zijn niet van die downloaders.....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• bart1234
  • Laatst online: 25-11-2014
Me heeft dus dual isdn, maar dat werk dus gewoon met een of ander protocol (geloof dat het multilink protocol heet ofzo). Zou dat niet toepasbaar (moeten) zijn op dergelijke configs, dus bijv. 2x chello/@home/adsl/etc lijntjes op 1 bak en multilinken maar!?!? Ja, ik vat wel dat dit geen inbelverbinding is waarbij je heel simpel op 'use additional devices' kunt klikken, maar toch. En dat het met kaal windhoos niet kan op deze manier lijkt me ook logisch...

• LauPro
  • Laatst online: 21-08 18:44

LauPro

Prof Mierenneuke®

Kent niemand VPN? Virtueel Particulier Netwerk

Is welliswaar niet zo snel maar wel handig. Ik ga het ook proberen te gebruiken en zo allemaal computers verbinding met een server.

Maar ik zou ook wel een netwerk willen hebben maar dan hebben we al gauw 100 meter kabel nodig of draadloos maar dat is zo **** duur. :(

offtopic:
Mijn oom gaat het trouwens nog 'beter' te werk, hij trekt ook meteen de TV, telfoon & isdn zelfde, intercom, utp, kabel door een grote pvc buis! Hij heeft een 2e huis tegenover zich, vandaar

Hebben er nog meer mensen met ervarig met straatnetwerken?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Hoe doen jullie dat met beveiliging. Ik wil ook mijn internet delen echter ik wil dat alles goed gescheiden is.

• DJSmiley
  • Laatst online: 21-08 17:55
Op vrijdag 21 september 2001 17:28 schreef SanderHovestad het volgende:

[..]

Mmm... good thinking... Dit moet mogelijk zijn...

Als je een dikke buis neemt, kan je genoeg aders (utp kabels) kwijt.
Leg vanaf alle kabelmodems een utp kabel richting je "serverruimte" aan. Bouw daar een pc-tje met 5 netwerkkaarten (4x modem, 1x lan). Dan dmv load balancing t verdelen over alle modems. (Linux/windows, kan beide)
Eventueel kan je zelfs 2 modems over 1 CAT5 kabel krijgen, modems is maar 10Mbit, dus zou moeten werken.. (geen garantie, maar goed) ethernet gebruikt zelf maar 4 aders :)

En dan vanaf server naar switch, en vanaf daar naar elk huis

• TheLemon
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Jullie hebben het over draadloos, right...

Dat zou voor mij handig zijn, heb een aantal vrienden binnen 1Km wonen (één zelfs op 50m), wat heb ik daarvoor nodig, is dat echt zo duur?
Het hoeft van mij echt niet sneller te zijn dan 10Mbps, sneller internet krijg je toch niet met ADSL of kabel.

• ProgMAN
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-08 08:43
Wij (8 computers) zijn nu bezig een kabel aan te leggen naar de overburen. Straat eruit gesloopt, is toch een doodlopende weg. UTP cat 5, 100Mbit in een pvc buis. Hebben we straks een netwerk van 15 computers. En nog eens een ADSL verbinding van de UT Twente. Lekker internetten met 5 Mbit.
Pagina: 1