Kernel compilen mislukt

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
Naar aanleiding van een vorig draadje moet ik een kernel compilen. Het is mijn eerste keer dus ik heb een HowTo opgezocht en ben het net ff afgestruint om te kijken waarop ik moest letten.
Uiteindelijk heb ik het volgende gedaan (als root):
code:
1
2
3
4
5
cd /usr/src/linux-2.4.20-8        #(deze source werd bij RedHat 9 geleverd)
make xconfig
make dep
make clean
make bzImage

en toen ging het mis. Na verschillende pogingen heb ik van kernel.org de nieuwe 2.4.21 kernel gedownt uitgepakt en gepatcht met de USB Patch die hier genoemt word. Dat ging prima. Toen weer make xconfig uit voorzorg geen expirimentele dingen enz. aangevinkt en toen weer het bovenstaande lijstje commando's uitgevoerd. De plaatsen waar het met v. 2.4.20-8 mis ging werden nu perfect gepasseert, maar nu kapt ie er op een andere plaats mee :(
Dit zijn de laatste regels uitvoer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
ar  rcs lib.a checksum.o old-checksum.o delay.o usercopy.o getuser.o memcpy.o strstr.o mmx.o
make[2]: Weggaan uit map `/usr/src/linux-2.4.21/arch/i386/lib'
make[1]: Weggaan uit map `/usr/src/linux-2.4.21/arch/i386/lib'
ld -m elf_i386 -T /usr/src/linux-2.4.21/arch/i386/vmlinux.lds -e stext arch/i386/kernel/head.o arch/i386/kernel/init_task.o init/main.o init/version.o init/do_mounts.o \
        --start-group \
        arch/i386/kernel/kernel.o arch/i386/mm/mm.o kernel/kernel.o mm/mm.o fs/fs.o ipc/ipc.o \
         drivers/parport/driver.o drivers/char/char.o drivers/block/block.o drivers/misc/misc.o drivers/net/net.o drivers/char/agp/agp.o drivers/char/drm/drm.o drivers/ide/idedriver.o drivers/scsi/scsidrv.o drivers/cdrom/driver.o drivers/sound/sounddrivers.o drivers/pci/driver.o drivers/pcmcia/pcmcia.o drivers/net/pcmcia/pcmcia_net.o drivers/video/video.o drivers/usb/usbdrv.o drivers/media/media.o drivers/input/inputdrv.o drivers/isdn/vmlinux-obj.o \
        net/network.o \
        /usr/src/linux-2.4.21/arch/i386/lib/lib.a /usr/src/linux-2.4.21/lib/lib.a /usr/src/linux-2.4.21/arch/i386/lib/lib.a \
        --end-group \
        -o vmlinux
drivers/char/drm/drm.o(.text+0x25cb8): In function `sis_fb_alloc':
: undefined reference to `sis_malloc'
drivers/char/drm/drm.o(.text+0x25d66): In function `sis_fb_alloc':
: undefined reference to `sis_free'
drivers/char/drm/drm.o(.text+0x25dd9): In function `sis_fb_free':
drivers/char/drm/drm.o(.text+0x261ff): In function `sis_final_context':
make: *** [vmlinux] Fout 1

Toen ik dit zag leek het mij aan SiS drivers te liggen, maar deze heb ik echt nodig. Deze PC zit namelijk vol met SiS chipsets en ook als ik bij de character devices alle SiS dingen uit zet gaat het nog mis. Verder heb ik van alle benodigde progs de goede versies. Dus dat zal het ook niet zijn. Ik wilde ook nog de configuratie (gemaakt met xconfig) posten maar wist niet precies wat ik dan moest posten dus als dat belang heeft zou ik graag instructies hebben.
Ik hoop iemand een idee heeft waar de fout kan zitten!

Ps. Ik heb wel een 56K verbindingkje (:() dus laat me a.u.b. niet te veel kernels (e.d.) downloaden :P

[ Voor 3% gewijzigd door Mac_Cain13 op 01-08-2003 00:58 . Reden: ff iets toevoegen ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-02 19:25
Dit heeft iets met de grafische kaart te maken geloof ik. Op 2 van de 2 SiS pc's waar ik linux op gezet heb moest ik dit SiS driver weglaten omdat ik anders ook dit soort problemen kreeg.
Je vind hem onder 'Character devices'.
De videokaart werkt nog steeds na het weglaten van deze driver ;)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:36

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je helemaal geen modules geselecteerd of vergeet je dat commando? :)

make modules

make modules_install

Tweakers Discord

Verwijderd

Misschien help 't volgende:

if you compile the SiS DRM module, you also need to select to compile
the SiS framebuffer driver. They depend on each other

Bron : google............ (ahum)

http://www.cs.helsinki.fi...-kernel/2002-43/0851.html

• Mac_Cain13
Tweakduke: Heb je helemaal geen modules geselecteerd of vergeet je dat commando?

make modules

make modules_install
Ja, ik heb modules geselecteerd, maar deze commando's voer je (volgens mij) pas uit na make bzImage en omdat dit mislukte heb ik die make modules enz niet gedaan.
druuna: Misschien help 't volgende:

if you compile the SiS DRM module, you also need to select to compile
the SiS framebuffer driver. They depend on each other

Bron : google............ (ahum)

http://www.cs.helsinki.fi...-kernel/2002-43/0851.html

FatalError: Dit heeft iets met de grafische kaart te maken geloof ik. Op 2 van de 2 SiS pc's waar ik linux op gezet heb moest ik dit SiS driver weglaten omdat ik anders ook dit soort problemen kreeg.
Je vind hem onder 'Character devices'.
De videokaart werkt nog steeds na het weglaten van deze driver.
Ik ga het eerst met die framebuffers proberen, want die had ik inderdaad niet geselecteerd! Overgens vind ik het raar dat dit niet in de help bij xconfig word gemeld, omdat dit dus al bij 2.4.21-RC1 bekend was. Als dat niet werkt zal ik de SiS drivers een allemaal uitzetten zoals FatalError zegt. (Toepasselijke naam :P)

[ Voor 12% gewijzigd door Mac_Cain13 op 01-08-2003 10:52 . Reden: De link ff gefixed en een kleine aanvulling ]

• Mac_Cain13
Ik heb de kernel is zonder fouten gecompiled :) en het probleem is opgelost. Nog heel veel dank aan druuna, want ik moest idd die SiS framebuffer erbij te compilen. Tnx!

Verwijderd

Geen dank en welkom in de wondere wereld die linux heet :)

• Mac_Cain13
mmm, deze wondere linux wereld heeft mij weer verbaasr doen staan want als ik nu boot van deze kernel blijkt dat de modules van kernel 2.4.20 worden gebruikt en dat geeft errors.
Ik heb gewoon de commando's make modules en make modules_install gegeven en dat ging zonder fouten. Volgens m'n howto zou dit moeten werken maar toch krijg ik fouten... Moet ik nog iets kopieëren ofzo.. wat kan het zijn?

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02 22:41
Je zou een symbolic link van /usr/src/kernel naar /usr/src/linux-2.4.20-8 kunnen maken (mits dat je draaiende kernel is). Aangezien sommige applicaties misschien kernel libs nodig hebben... Dat doe je zo:

ln -s /usr/src/linux /usr/src/linux-2.4.20-8

[edit]
Argh niet goed gelezen... Heb je wel je bzImage naar /boot gekopiërd?

[ Voor 31% gewijzigd door zeroxcool op 01-08-2003 22:30 ]

zeroxcool.net - curity.eu

Verwijderd

Heb je wel de oude 2.4.20 modules in /lib/modules/ hernaamt of verwijderd?

• Mac_Cain13
Argh niet goed gelezen... Heb je wel je bzImage naar /boot gekopiërd?
Tsja heeft iedereen wel eens en ja, dat heb ik gedaan. hij staat netjes in /boot :)
Heb je wel de oude 2.4.20 modules in /lib/modules/ hernaamt of verwijderd?
Nee, heb ik niet gedaan. Kon ik overgens geen HowTo vinden waarvan dat moest. Ga ik nu proberen!

[ Voor 10% gewijzigd door Mac_Cain13 op 02-08-2003 10:16 . Reden: Voutje ]

• Mac_Cain13
Mmm, in /lib/modules staan 2 mappen: 2.4.20-8 en 2.4.21. Dus dat lijkt mij in orde 2 mappen voor de 2 kernels, maar hoe kan het dat kernel 2.4.21 de modules van 2.4.20-8 gebruikt?
Ik zal zo de output van de kernel ook ff posten, waaruit ik dit opmaak:
Ongeveer dit (het is uit m'n hoofd):
Loading Ext3.o...
Module is for kernel 2.4.20-8 this is kernel 2.4.21
En dan nog een failed melding.

[ Voor 23% gewijzigd door Mac_Cain13 op 02-08-2003 11:02 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 17:10

Gerco

Professional Newbie

Zeker weten dat je de goede image boot (uname), ik had hetzelfde en toen ik eens goed keek, was ik vergeten de lilo.conf te veranderen en door te voeren :)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• Mac_Cain13
Ja weet ik zeker. Uname geeft het juiste nummertje terug en de error melding zegt het, dus dat is het niet.

• groenewe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-03-2004
Een aantal distributies maakt gebruik van een ramdisk tijdens het booten. Meestal zitten hier ook een aantal kernel-versie-afhankelijke modules in. Misschien dat je een nieuwe versie van de initrd.gz oid. moet bouwen?
(copietje maken, gzip -d erop draaien,
mount -t ext2 (of minix oid.) initrd.xxx /mnt/test -o loop,
en je kunt 'm met de hand aanpassen. daarna weer umounten en gzippen.
Bewaar de oude en pas /etc/lilo.conf aan voor gebruik met de nieuwe kernel en ramdisk) B)
Zeker als de driver voor je boot device niet direct in de nieuwe kernel is ingebouwd - geen module dus - kan dit voor onaangename verrassingen zorgen (euh, niet booten; kernel panic, root device kan dan niet worden gevonden.) 8)7
Nog een paar losse flodders:
Een backupje van de kernel en initrd op een dospartitie samen met loadlin.exe werkt ook perfect als backup, als je tenminste nog een (win)dos prompt hebt... (windows 98).
Mijn ervaring is dat het altijd verstandig is een kernel .config file van de gebruikte distributie op te snorren (desnoods van een oudere kernel) en die te installeren in /usr/src/linux-version-bla-bla-bla en dan pas een make menuconfig te draaien. Hoe minder je aanpast tov. de distributie .config, hoe minder problemen...

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mac_Cain13 schreef op 01 August 2003 @ 00:54:
Uiteindelijk heb ik het volgende gedaan (als root):
code:
1
2
3
4
5
cd /usr/src/linux-2.4.20-8
make xconfig
make dep
make clean
make bzImage
Doe voortaan eerst 'make clean' en daarna 'make dep'. Zoals jij het doet heeft de make dep niet echt veel zin ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Coen Rosdorff op 03-08-2003 02:55 ]

• Mac_Cain13
groenewe: [...] Misschien dat je een nieuwe versie van de initrd.gz oid. moet bouwen? [...] Mijn ervaring is dat het altijd verstandig is een kernel .config file van de gebruikte distributie op te snorren (desnoods van een oudere kernel) en die te installeren in /usr/src/linux-version-bla-bla-bla en dan pas een make menuconfig te draaien. Hoe minder je aanpast tov. de distributie .config, hoe minder problemen...
Dat eerste zal ik eens proberen, want dat heb ik nog niet gedaan. Verder is dat 2e ook een goed id. Ik zal eens een nieuwe kernel compilen op die manier en dan zal ik ook eerst make clean doen!
(Als iemand de orginele .config van RedHat zoekt en hier bij toeval langs komt. Ze staan in /usr/src/linux-*versie*/configs)

[ Voor 9% gewijzigd door Mac_Cain13 op 03-08-2003 11:58 ]

• Mac_Cain13
Ik heb een nieuwe kernel gemaakt en dat ging goed. Is inderdaad makkelijker met orginele .config!
Nieuwe initrd.gz geprutst en kreeg geen extra errors dut dat zal ook wel ok zijn, maar wat me nu opviel bij het booten van de nieuwe kernel is dat alles ok gaat (ook als ik later ff met dmesg kijk).
Na het gedeelte wat je met dmesg kan zien word RedHat nash geladen en die probeerd met insmod /lib/ext3.o te laden, maar dat gaat niet omdat deze module voor kernel 2.4.20-8 gecompiled is.
Als ik met deze kernel gewoon mijn standaard distro probeer te booten word er wel gewoon verder (na die error) geboot en is er nix aan de hand. Behalve als ik dan mijn USB HD probeer te mounten wil dat niet hij zegt dat er geen sda block devices zijn. (Krijg ik normaal alleen al hij uit staat of er niet in zit.) Terwijl ik wel alle USB dingen in de kernel heb gecompiled.

[ Voor 8% gewijzigd door Mac_Cain13 op 03-08-2003 13:44 ]

• Mac_Cain13
Dat van die USB HD heb ik al gefixt.
Had perongeluk SCSI ondersteuning uit gezet |:(
Nu alleen nog het probleempje met RedHat Nash

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

En een slotje..

3 keer na elkaar kicken is wel erg iritant te noemen. Verder vind ik je probleem ook niet erg bijzonder. Je komt er verder vast wel uit als je goed gebruik maakt van google.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.