Toon posts:

Ideale bedrijfstemperatuur HDD en cooling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in de search gezocht maar kon het niet vinden.
ik heb meerdere hardeschijfen in mn computer ( 7 )
En de temp's varieeren van 37 tot 55 graden
Nu luid mijn vraag :
Waneer is het schadelijk voor de hardeschijf en waneer verkort het drastish de levensduur van de hardeschijf?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb toevallig vanmiddag hier ook op gezocht (ivm warme weer ;)) en kon het ook niet concreet vinden, maar ik kwam wel tot de conclusie dat hoger dan 40 te warm is en hoger dan 50 op den duur schadelijk is.

Mijn HD (maxtor 7200rpm) is nu aldoor zo'n 42 graden, maar ik heb er geen koeler op, dus ik denk dat ik er binnenkort even een HD koeler voor haal. Ik had zo'n ding op het oog die je er onder schroeft (met 2 kleine fannetjes). Ik hoop alleen niet dat dat irritant veel lawaai gaat maken.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Palomar schreef op 01 augustus 2003 @ 01:01:
ik heb toevallig vanmiddag hier ook op gezocht (ivm warme weer ;)) en kon het ook niet concreet vinden, maar ik kwam wel tot de conclusie dat hoger dan 40 te warm is en hoger dan 50 op den duur schadelijk is.

Mijn HD (maxtor 7200rpm) is nu aldoor zo'n 42 graden, maar ik heb er geen koeler op, dus ik denk dat ik er binnenkort even een HD koeler voor haal. Ik had zo'n ding op het oog die je er onder schroeft (met 2 kleine fannetjes). Ik hoop alleen niet dat dat irritant veel lawaai gaat maken.
De meeste HDD's hebben een max operating temperature van 55 graden. Als je daar 5-10 graden onder blijft is er echt niets aan de hand. Als een HDD 42 graden wordt is een cooler dus nog niet echt nodig.
Wat zo'n cooler die jij bedoelt betreft: ik heb er 1 van Spire, en dat ding maakt op 12V een rotherrie. Op 7v is ie redelijk stil :)

[ Voor 1% gewijzigd door SH007 op 01-08-2003 01:05 . Reden: typo ]

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:13

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

mijn maxtor 80 gb heb ik apart gehangen van mijn wd1200 jb... maxtor hangt nu in cdrom bracket.. maar wordt alsnog 56!! graden.. tafelfan biedt uitkomst... 39 graden

en dit terwijl de wd1200jb maar 35 graadjes wordt.. hmm... en de hoge temps zijn pas sinds 2/3 maanden.. terwijl ik ehm al 10 maanden heb.. komt ook door weer.. maartoch.. 56!

www.google.nl

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-02 21:34

MaDLiVe

.-Observer-.

Palomar schreef op 01 August 2003 @ 01:01:

Je kan het beste er een 8cm fan naast plaatsen (aan de zijkant) of ervoor. Die 2x 40mm fans die je eronder plaatst maken best veel lawaai en verplaatsen niet zoveel lucht.

je harde schijven moet je eigelijk niet warmer dan 45 graden laten worden, en dat is met de aankomende hittegolf en hardwerkende 7200rpm schijven vrij moeilijk.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Topicstarter
hmmz dit gaat nogal vervelend worden als ik graag een stille pc wil hebben =\ ik zet mn case fans altijd snachts uit en dan word te temp behoorlijk hoger
zeker hoger dan 40 wel 55 van somige hdd's
mn waterkoeling heeft denk ik niet genoeg vermogen om ook nog mn hdd's te koelen(aquarius 2) en mn portomonee ook niet =/

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

probeer een 10k rpm schijf maar es te koelen :(

ik heb het nu ongeveer zo staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
[]  []=|
|      |
|________[]

zo ziet mijn kast er nu ongeveer uit :D
de [] zijn fan's en de = zijn 2 harde schijven, op deze manier zijn ze nog wel koel genoeg.
Ik denk dat ze rond de 35graden zitten, maar zonder die 2 fans dan brand je je vingers :-\

[ Voor 7% gewijzigd door Wolfboy op 01-08-2003 01:22 ]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-02 18:41
Bij chieftec zit er een mooi fan syteem achter gebouwd.
Die houd mijn IBM GXP120 op 28 graden :)
In de server (zelfde chieftec) 2 seagate 20 GB disk @ 25 graden
En het is hier heet op de zolder kamer :)

Dus een fannetje kan zeker wat doen aan die temps !
Want die zijn echt nie goed

Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.com/images/0396.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.com/images/0399.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Weezer-DC op 01-08-2003 01:29 ]

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

heeft iedereen hier een (heet) zolder kamertje of lijkt dat maar zo :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-02 21:34

MaDLiVe

.-Observer-.

Wolfboy schreef op 01 August 2003 @ 01:23:
heeft iedereen hier een (heet) zolder kamertje of lijkt dat maar zo :P
Platdak, bovenste verdieping--> gaat straks verhuizen :P

Ik gebruik overigens ook dat chieftec systeempje. Werkt zeer bevredigend.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Gody
  • Laatst online: 11:51
Ik heb mijn hd's (1xmaxtor 40gb 7200rpm, 1xwd80gb 7200rpm) al verder uit elkaar gezet, maar heb momenteel geen fans die hun warmte afvoeren. Mijn Maxtor (welke amper gebruikt wordt, en nu dus nogal niets aan het doen is is nu 47 graden, vrij warm maarja...) Mijn wd kan ik niet uitlezen (geen sensor). Ik heb hd koelers overwogen maar maken mij teveel herrie. Dan liever waterkoeling hd koelers, maarja das weer erg duur.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb zelf een 40GB Maxtor 7200RPM, en ik heb er ook zo'n 2 fan ding onder gedaan... op 12 volt maakt ie nog best wel veel lawaai, en dan is de hdd zo'n 28 tot 30 graden bij kamertemperatuur van 25 graden... heb hem nu op 7volt draaien en de temp zit tussen de 35 en 39 graden bij een kamertemperatuur van 28 graden... de temperatuur is afhankelijk van het gebruik, als ik hem laat defraggen dan word ie wel warmer, maar niet boven de 40 graden so far...

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 09:36
Weezer-DC schreef op 01 augustus 2003 @ 01:19:
Bij chieftec zit er een mooi fan syteem achter gebouwd.
Die houd mijn IBM GXP120 op 28 graden :)
In de server (zelfde chieftec) 2 seagate 20 GB disk @ 25 graden
En het is hier heet op de zolder kamer :)

Dus een fannetje kan zeker wat doen aan die temps !
Want die zijn echt nie goed

[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb een Antec 1080AMG, maar hierboven is het zo warm dat de temp van mijn IBM rond de 34graden ligt en als het echt warm buiten is (rond de 30graden) is de temp zo'm 41graden.

Temps gingen wel ongeveer 10graden omlaag na aanschaf van mijn kast.

[ Voor 6% gewijzigd door Underground75 op 01-08-2003 06:58 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Om maar eens op de hamvraag van de topicstarter terug te komen:
Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 00:53:
ik heb in de search gezocht maar kon het niet vinden.
ik heb meerdere hardeschijfen in mn computer ( 7 )
En de temp's varieeren van 37 tot 55 graden
Nu luid mijn vraag :
Waneer is het schadelijk voor de hardeschijf en waneer verkort het drastish de levensduur van de hardeschijf?
Je had ook op de website van de harddiskfabrikant kunnen rondneuzen naar HDD specs/datasheets. Laat ik hier mijn Atlas 15K als voorbeeld nemen:
- www.maxtor.com
- klik bovenaan op Products
- bij SCSI Hard Drives, klik op Atlas 15K
- klik onderaan op Data Sheet (PDF)
- op de 2e pagina kun je onderaan vinden:
Environmental Specifications
Operating
Temperature (°C) 5 to 55
Non-Operating
Temperature (°C) -40 to 70
Conclusie: maximum bedrijfstemperatuur is 55 graden celsius en maximum temperatuur wanneer uitgeschakeld is 70 graden :)

Elk zichzelf respecterend harddiskfabrikant heeft zo'n spec/datasheet gewoon op diens website staan. In het vervolg dus beter kijken! B)

Hoe weet ik of mijn HDD niet te heet is?
De maximum bedrijfstemperatuur van 55 graden geldt zo ongeveer voor elk merk/type harddisk anno 2003. Neem daarbij het feit dat de menselijke pijngrens rond de 40~45 graden celsius zit. Dus wanneer je je vingers brandt aan de behuizing van de HDD, dan is er iets goed mis :P

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 01-08-2003 07:20 ]

• Palomar
  • Niet online
maargoed, 55 graden mag dan wel de max. zijn wat binnen de marges van de fabrikant valt, ik denk wel dat de levensduur van je HD erg wordt verkort als het ding constant >50 graden is... dus aan zulk soort gegevens van de fabrikant heb je imo niet zo veel. En dan is het nog maar de vraag in hoeverre die temperatuursensor exact genoeg is.
Bij een processor oid kan het me nooit zoveel schelen als ie echt warm is.. in het ergste geval gaat ie kapot en koop ik een nieuwe. Maar bij een HD ligt dat net ff anders, als zo'n ding plotseling kapot gaat ben je ook al je data meteen kwijt. Vandaar dat je hem denk ik het beste zo koel mogelijk moet houden..

Verwijderd

Topicstarter
ik heb snachts alle extra fans uitstaan alleen dan word de temp rond de 55 graden anders is het rond de 40-45 graden maar je moet er ook rekening mee houden dat ik 7 hardeschijfen op mn systeem heb geinstaleerd en dat produceerd nogal wat warmte dus...

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn maxtor 120 gig LQ 8 MB word hier max 32 graden in een chieftek kast met fan.
Mijn WD 60 gig 7200 RPM 8 MB zit in het zelfde bracket. Alleen die heeft geen temps sensor :(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 09:03:
ik heb snachts alle extra fans uitstaan alleen dan word de temp rond de 55 graden anders is het rond de 40-45 graden maar je moet er ook rekening mee houden dat ik 7 hardeschijfen op mn systeem heb geinstaleerd en dat produceerd nogal wat warmte dus...
Dat is inderdaad een beetje ongezond ..

Om wat voor schijven en wat voor een behuizing gaat het exact? Je zou de HDD's in principe niet tegen elkaar moeten monteren, maar op een afstandje van elkaar, zodat de verkoelende luchtstroom er beter langs kan.

Waarom zet je de fans 's nachts eigenlijk uit? Staat de PC op je slaapkamer? Welja, je zou eventueel de fans kunnen 7V-modden en/of grotere (en stillere) fans nemen :)

Wolfboy heeft al aangegeven hoe je de fans het beste zou kunnen zetten. Indien je een gat voorin je case hebt cq kan maken, dan kun je daar een fan in schroeven voor je HDD's. Anders moet je de fan maar erachter zetten, edoch dat is niet de meest elegante oplossing .. Zo ontstaat er namelijk een lichte onderdruk bij de HDD's, waardoor de temperatuur niet echt wil zakken.

Tot slot nog even deze vraag: waarmee meet je eigenlijk de temperaturen van jou HDD's en hoe voelen de HDD's aan wanneer er wordt aangegeven dat ze 55 graden zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 01-08-2003 09:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
met speedfan bekijk ik de temps en snachts wil ik mn systeem toch echt wel still hebben overdag staan alle fans altijd aan en als ik snachts ergens anders slaap ook.
moden naar 7 v is niet echt een optie omdat ik het echt helemaal stil wil hebben ik heb niets voor niets schakelaartjes bevestigt aan de voorkant van de case om zo fans 1 voor 1 uit te schakelen.

Ps de hdd's hebben 1 cm afstand van elkaar

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan vervang je de schakelaartjes toch naar een 3-stappen schakelaar voor 12V-7V-0V :7

Anyway .. Nogmaals: hoe voelen die HDD's nou aan?

Verwijderd

55 graden voelt niet eens warm aan maar zelfs heet.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Even een titelfixje gedaan, voor de duidelijkheid :). En wat betreft mijn ervaring met het koelen van HDDs: in mijn huidige Chieftech case (DA-01BD) zitten in alle twee de HDD drivebays voorin fanslots voor 80mm fans, zoals Weezer-DC hier al meldt. En die zorgen er, ook bij het draaien op half vermogen (tegen het geluid ;)), dat de temps van m'n HDD (heb er op dit moment maar 1 inzitten, een WD 800JB) omlaag gaan met zo'n 20 graden, van 45 naar 25. Dit meet ik met een externe tempsensor van mijn digi-thermometer die ik bij de Halfords heb gehaald.

Harde schijven dicht bij elkaar plaatsen is eigenlijk nooit een goed idee, omdat de warmte dan heel erg blijft 'hangen'. Dit zou dus alleen moeten gebeuren als het echt niet anders kan, en anders zorg je voor wat ruimte (1-4 cm) tussen je HDDs. Net ff die 5 a 10 graden koeler, ook al is het misschien geen actieve koeling door een fan, vinden je HDDs wel zo fijn :)

LinkedIn
Instagram

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 01 augustus 2003 @ 09:24:
55 graden voelt niet eens warm aan maar zelfs heet.
Ja, ik had al eerder verteld dat de menselijke pijngrens zo rond de 40~45 graden hangt B)

Om je een idee te geven: een heet bad waar je nog nét in kan liggen is ca. 45 graden.

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 01-08-2003 09:26 ]

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:37
Ik heb een programma om de temperaturen in de gaten te houden voor me case en me cpu maar met welk proggie kan ik de temperatuur bekijken van me HDD's ?

Verwijderd

BalusC schreef op 01 augustus 2003 @ 09:26:
[...]
Ja, ik had al eerder verteld dat de menselijke pijngrens zo rond de 40~45 graden hangt B)

Om je een idee te geven: een heet bad waar je nog nét in kan liggen is ca. 45 graden.
Nee joh, water van boven de 40 graden kan je niet in liggen. Die pijngrens die je overigens noemt geldt wel bij een hele goede geleiding. Een blok hout van 75 graden kan je makkelijk vastpakken bijvoorbeeld. Een HD van 55 graden (vrij goed geleidend) is echt heet, maar je zult je vingers er niet aan branden oid.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

mhoogendam schreef op 01 August 2003 @ 09:28:
Ik heb een programma om de temperaturen in de gaten te houden voor me case en me cpu maar met welk proggie kan ik de temperatuur bekijken van me HDD's ?
Kijk eens een paar posts bovenaan .. D-child heeft het programmaatje opgenoemd B)
Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 09:30:
Nee joh, water van boven de 40 graden kan je niet in liggen. Die pijngrens die je overigens noemt geldt wel bij een hele goede geleiding. Een blok hout van 75 graden kan je makkelijk vastpakken bijvoorbeeld. Een HD van 55 graden (vrij goed geleidend) is echt heet, maar je zult je vingers er niet aan branden oid.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat een 'lauw' babybadje (gemeten met thermostaat!) ca. 39~41 graden is .. Bij wijze van experiment had ik ooit "nét heet" water erin gedaan en er kwam ~45 graden uit :)

Wat betreft dat van geleiding; daar zit wel wat in, maar uiteindelijk kun je dat blok hout niet meer vasthouden. Het duurt wel wat langer vanwege de slechte geleiding, maar het gebeurt imo toch wel.

[ Voor 122% gewijzigd door BalusC op 01-08-2003 09:36 ]

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

BalusC schreef op 01 August 2003 @ 09:26:
Lijkt me erg stug. Je wil zeggen dat je je handen brandt aan iemand met een stevige griep met hoge koorts? :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Exirion schreef op 01 August 2003 @ 09:34:
Lijkt me erg stug. Je wil zeggen dat je je handen brandt aan iemand met een stevige griep met hoge koorts? :P
Da's natuurlijk de interne temperatuur en ik steek mijn handen niet in de reet van zo iemand :P

Verwijderd

BalusC schreef op 01 augustus 2003 @ 09:38:
[...]
Da's natuurlijk de interne temperatuur en ik steek mijn handen niet in de reet van zo iemand :P
HAHAHA :D

Ik hoop overigens dat je Casper niet in het badje van 45 graden hebt gewassen 8)7

D-child, excuses voor het off-topic gehalte...

• Unicron
  • Laatst online: 31-01 21:32
Mijn maxtor D740x 7200rpm haalt makkelijk de 55 als het een beetje warm is in de zomer. Ik vraag me af of dit wel klopt want soms springt de temp ineens 10 graden omlaag en tijdens het booten is die al 10 graden te warm, dus die sensor heeft gewoon een offset van 10 graden.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Unicron schreef op 01 August 2003 @ 10:11:
Mijn maxtor D740x 7200rpm haalt makkelijk de 55 als het een beetje warm is in de zomer. Ik vraag me af of dit wel klopt want soms springt de temp ineens 10 graden omlaag en tijdens het booten is die al 10 graden te warm, dus die sensor heeft gewoon een offset van 10 graden.
Helemaal klopt mijn maxtor ookniet helemaal. Als hij op een warme zoemerdag, waarbij de kamer temp ong 25 graden is 17 graden aangeeft dan vind ik dat toch knap(alsof de HD kouder is als de kamer, dat kan dus niet).

Maar normaal is hij een graad of 40, nadat hij eens na het encode van een grote video file (13 Gb) over de 57 graden schoot heb ik er met een kartonnetje wat luchtstroming gemaakt. En hij zit al helemaal alleen in een hoekje van de kast.

In de technical spec staat ook een operating tempetuur tot 55 graden, ik weet niet of dat sensor graden zijn, of omgevings temparatuur.
maargoed, 55 graden mag dan wel de max. zijn wat binnen de marges van de fabrikant valt, ik denk wel dat de levensduur van je HD erg wordt verkort als het ding constant >50 graden is...
De MTBF berekening is gebaseerd op 25 graden .

Ik gebruik nu MBM om de temparatuur uit te lezen, maar ik zoek eingenlijk een programma dat meer Smart parameters snapt. Ik probeer nu siguardian, maar dat is trailware(en google vindt geen registation key) en eigenlijk legt hij niet goed uit wat de parameters zijn die hij uitleest. En powermax (van maxtor zelf) draait aleen onder dos.

[ Voor 9% gewijzigd door leuk_he op 01-08-2003 10:27 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Palomar
  • Niet online
heb net ff (provesorisch met een of ander ikea beugeltje ;)) een 80mm fan onder mn HD gehangen (blaast naar de HD toe). Nu is ie nog maar zo'n 34 graden tov. 42-45 wat ie eerst was. :) Zo komt ie de zomer wel door denk ik ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/8829/thumb.jpg

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

Houston3

ole

ik heb 2 hds een 40 gb quantum fireball en een 80 gb maxtor, die maxtor hangt in een 5 1/4 slot maar wordt standaard 50 graden en op warme dagen met een beetje transferren schiet ie al gauw naar de 64 graden terwijl er nog 2 40 mm's voorhangen ook ;(

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

met een beetje transferren schiet ie al gauw naar de 64 graden
Jeej .. Da's in principe HOT!

Maar -ik heb dit eerder gezegd- voel eens aan jouw HDD's en schat eventueel de temperatuur. Software is over het algemeen nooit 100% betrouwbaar, het beste is dus om op de hardware en jouw eigen ervaring af te gaan :)

Verwijderd

nu heb ik nog even een ander vraagje:

In mijn studio staat redelijk veel apparatuur. Deze staat in een eigen ruimte met apparte airco, welke temperatuur kan ik mijn airco het beste laten draaien? Is het zo koud mogelijk het best? (lijkt me niet)

ter info, in de ruimte staat:

- 3 x stevige pc met ieder 6 fans
- 3 x raid array (1 x 5 schijven (oud), 1 x 8 schijven (redelijk oud) en 1 x 12 schijven (nieuw, BROWNIE) (allemaal met ziekelijk veel fans))
- 2 x Beta-SP (1 x player, 1 x recorder)
- 1 x dvc-pro50 recorder
- 4 x S-VHS
- 2 x DVD player
- 2 x monitor (1 x pc en 1 x video)
- 1 x video O/I (pinnacle madras)
- en nog wat losse zut zoals 2 x switch, telefooncentrale, etc. (niet belangrijk)

Dus, op welke temperatuur moet mijn airco??

Verwijderd

o, op het moment staat hij op 20 graden C, maar hij kan van 16 tot 25 geloof ik...

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:44

Houston3

ole

BalusC schreef op 01 augustus 2003 @ 13:02:
[...]
Jeej .. Da's in principe <font color=red><b>HOT</b></font>!

Maar -ik heb dit eerder gezegd- voel eens aan jouw HDD's en schat eventueel de temperatuur. Software is over het algemeen nooit 100% betrouwbaar, het beste is dus om op de hardware en jouw eigen ervaring af te gaan :)
dat heb ik 1x gedaan is meteen de laatste keer ook :P

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 01 augustus 2003 @ 13:22:
o, op het moment staat hij op 20 graden C, maar hij kan van 16 tot 25 geloof ik...
(Gebruik ook eens het "edit buttontje" , had je een post gescheeld. )

Aangezien er ook S-VHS spul staat moet je er in ieder geval op letten dat als je media uit die ruimte haalt er geen condens op slaat.

Maar Betrouwbaarheid is de reden dat je koelt in die kamer, niet de temperatuur. 21 graden is goed. Boven de 27 graden heb je echt probleem. Maar erger is uiteraard als de airo uitvalt omdat hij continue moet loeien, of dat er een wateropvang overstroomd (ontvochtingen is ook belangrijk voor computer ruimten)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Yokozuna
  • Laatst online: 19-05-2025
Een klein beetje koeling op je HDD's brengt al makkelijk 5-10 graden verschil t.o.v. geen-koeling. Een fan die veel herrie maakt alleen voor je HDD's is echt zonde van het geluid en gewoon niet nodig.

Verwijderd

Topicstarter
=\

lol , ff on tropic jongens ;)

ik heb 4/5 van de tijd alle fans aan van de hdd's

FANS AAN:
alle temps op een rijtje:
temp3 : 50°
hd3 : 47°
hd1 : 48°
temp2 : 51°
hd2 : 43°
hd4 : 43°
temp1 : 37°
hd0 : 38°
soms verspringt de temp

ik ga zsm ook de temps plaatsen van als hij aan heeft gestaan zonder fans...

Zou trouwens een 2e radiator voor mn waterkoeling helpen en dan nog een waterkoelblok voor mn heetste hd?
Ik wil graag niet meer dan 50 euro uitgeefen zou dit lukken om mn pc niet luidruchtiger te krijgen maar wel koeler ?

• Yokozuna
en dan nog een waterkoelblok voor mn heetste hd?
Beetje geldverspilling vind ik, een stil 80mm casefannetje (Arctic, Zalman, Panaflo, Papst, de nieuwe Coolermaster rifle bearing fans) is al zat om een HDD op prima temperatuur te houden. Tenzij je kickt op lage temperaturen (lager dan nodig) dan moet je gewoon zo'n waterkoelblok kopen. Het is maar hoeveel geld je er voor over hebt. Die balans geld-geluid zul je toch echt zelf moeten vinden >:)
Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat behoorlijk wat sensoren of moederborden van de allerlaagste orde zijn =. Voor een paar euro meer zouden er makkelijk betere op moeten worden gemonteerd (of op betere plaatsen etc.). Bij tweakers is er vast wel wat behoefte aan. Maarja, wat is de tweakers tussen de meute, 1/50 deel? :)

[ Voor 96% gewijzigd door Yokozuna op 01-08-2003 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
temps als de fans een nacht zijn uitgeweest :
temp3 : 43
hd3 : 54
hd1 : 54
temp2 : 54
hd2 : 52
temp1 : 42
hd0 : 47

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik had tot voor kort Maxtor D740X schijven die redelijk warm werden, maar ik kon ze in ieder geval in de gaten houden door de sensoren. Nu heb ik Wester Digital schijven en die hebben geen sensoren. In de standaard harddisk rack van m'n nieuwe kast werden ze behoorlijk heet na een tijdje draaien.

Ik heb het simpel opgelost: van transparant kunststof heb ik 2 plaatjes gezaagd en gaatjes geboord om de HDs te monteren. De HD's steunen nu op de plastic wandjes. Het geheel staat nu nog los, maar ik boor nog 4 gaten om het aan de bodem van de kast vast te zetten.

Voor het harddisk blok staat een 80x80 fan (met afstandsbusjes aan de voorkant gemonteerd... is stiller dan er direct aan vast schroeven) op 7V en die zorgt er voor dat zelfs bij intensief gebruik (tientallen GB's kopieren) de schijven op z'n hoogst lauw worden. Warm worden ze niet, dus het hitteprobleem van HDs is opzich makkelijk en stil op te lossen.

Je kunt uiteraard aluminium plaatjes ipv kunststof gebruiken, maar metaal geeft meer resonantie met de hoge frequenties die harde schijven produceren.

[ Voor 9% gewijzigd door Exirion op 02-08-2003 11:46 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Yokozuna
Warm worden ze niet, dus het hitteprobleem van HDs is opzich makkelijk en stil op te lossen.
Precies, daarom is veel geld besteden aan HDD koeling gewoon onzin. Het kan gewoon goedkoop, simpel, en redelijk stil.

[ Voor 27% gewijzigd door Yokozuna op 05-08-2003 10:48 ]

Verwijderd

ff mijn temperaturen neerschrijven:

cpu = 42° (amd 1800+)
mobo = 37° (msi kt333)
hd1 = 43° (maxtor 80gb 7200rpm)
hd2 = 44° (idem)

Vorige week had ik ook temperaturen die stressed een stuk boven de 50° gingen.
Nu heb ik mijn diskette bay plaatjes eraf gehaald en mijn hd's hierachter gehangen. Daarna mijn intake fan afgezet, en mijn outtakes (3 met PSU erbij) hun werk laten doen.

Er komt slecht een zachte luchtstroom door de opening vooraan, en toch scheelt het haast 10° voor de harde schijven. De rest van de pc is wel enkele graden opgewarmd.
Pagina: 1