[3d studio max] van een line een capsule maken? 1d -> 3d

Pagina: 1
Acties:

• BdR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-09-2025

BdR

TV is gooder then books

Topicstarter
ter illustratie, ik vraag me dus af of/hoe je in 3D Studio Max van een line (1dimensionaal) een meer 3d object kan maken, dus ahw meer "body" geven
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bas.de.reuver/tmpfiles/3ds_vraag.gif

Dus is het mogelijk om in 3D Studio Max van een line een 3d figuur te maken. Ja, ik weet wel dat ik gewoon direct een capsule e.d. kan aanmaken, maar ik wil dus eigenlijk een capsule met kronkels e.d. Meer specifiek eigenlijk wil ik gewoon dit na-maken, maar dan dus met betere resolutie.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bas.de.reuver/tmpfiles/highscores.gif

Of is er misschien een ander programma waarme je zo'n 3d tekst makkelijk kan maken?

en ja, voor de oplettende lezer, het is dus hiervoor

[ Voor 2% gewijzigd door BdR op 31-07-2003 23:32 . Reden: typo ]

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

Verwijderd

Die letters kun je gewoon met text doen en die renderable maken. Dat lijkt mij het eenvoudigst :)

• BdR

BdR

TV is gooder then books

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 23:39:
Die letters kun je gewoon met text doen en die renderable maken. Dat lijkt mij het eenvoudigst :)
heb ik al geprobeerd, maar dan zijn ze gewoon "plat" (ahw letters uitgeknipt uit papier) in plaats van bol zoals op dat voorbeeld. En afgezien daarvan, welk lettertype lijkt het meest op dat voorbeeld?

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Kan je niet iets met loften doen? Alleen het afronden van de kopse kanten. Tja, misschien een filet?

Verwijderd

De letters kun je met een extrude modifier diepte geven. Met loften kun je meer het resultaat bepalen door de deformations te gebruiken.

• Folkert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 07:58
Ik denk dat dat je voor het beste resultaat de tekst moet extruden, daarmee krijg je iig een veel scherper resultaat dan als je je tekst met een lijn gaat maken en deze vervolgens gaat loften...

Verwijderd

er zijn verschillende manieren:

-renderable zetten die splines (hier zijn ze toch wel echt rond hoor dan)
-extruden: maar dan zijn ze niet rond
-path deformation toepassen op een zo'n "pilleke" (beste manier denk ik)
-loften en naderhand met een beetje meshmodeling de hoeken afronden.

Verwijderd

www.3dbuzz.com daar moet je ff kijken naar die learning movies daar staat ook een filmpje bij waar het in voorkomt wat jij precies bedoelt. Misschien dat je daar wat aan hebt.

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 12:40

Zydell

* * * * *

Ik zou het dmv loften doen. Je kunt door gebruik te maken van grotere en kleinere cirkels de uiteinden ook mooi afgerond krijgen zonder extra mesh edit modifiers te gebruiken.

Verwijderd

et probleem van text in max is dat er een omtrek gegenereerd word, je krijgt dus een dubbele lijn als je dat gebruikt, en dat is niet wat je wil.
ik denk dat je er niet onderuit komt dat je de text zelf moet maken door middel van splines(als enkele lijnen dus).
hier zou mijn manier zijn:
eerst text schrijven met splines, renderable maken, display render mesh aanvinken, rechts op klikken, convert to editable poly, dan de selectie op "polygon" zetten, alle uiteindes van de letters aanklikken en dan met bevel alles afronden, daarna kan er in principe nog een meshsmooth (of een gewone smooth, als je et niet te zwaar wil maken voor je pc) overheen om et mooi te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 18:29 ]

Verwijderd

van een line naar een capsule
- gebruik de modifier lathe en resize zoals je het wilt hebben.

om test rond te maken
- voeg text in
- modifier extrude
- modifier edit mesh
- modifier subdivide
- modifier meshsmooth

pas de instellingen van bovenstaande modifiers in naar wens.

greetz

• BdR

BdR

TV is gooder then books

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 augustus 2003 @ 10:53:
-path deformation toepassen op een zo'n "pilleke" (beste manier denk ik)
en bedankt :) die methode heb ik gebruikt (ik kende die PathDeform tool niet) kost wel wat geduld maar dan heb je ook wat :*)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bas.de.reuver/tmpfiles/highscores2.gif

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
In ieder geval had loft hier niet gewerkt voor heel de tekst in één keer, omdat loft alleen werkt met enkele lijnen, niet met meerdere lijnen als path.

Evenzogoed had text-spline extruden en dan meshsmooth die gewerkt, omdat meshsmooth quads wil en die levert extrude dus absoluut niet.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Pagina: 1