Geen dns lookups, wel pings etc

Pagina: 1
Acties:

• Kerminator
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:31
Ik zit met een vreemd probleem:

Een pc (Win98se) die voorheen altijd met een modempje inbelde bij zonnet (zonder problemen) heb ik nu via een usb ethernet 'kaart/plug' (Sitecom LN-013, werkt zonder problemen) aan mijn netwerk gehangen.

Ik heb een gehackt alcatel modem dat voor dhcp server speelt en nu 4 pc's (waaronder deze pc) van ip, gateway en dns voorziet.

De pc krijgt een ip, de juiste dns server, en de juiste gateway. Ook kan hij de andere pc's pingen en zelfs kan hij de dns server van xs4all pingen (194.109.6.66).
Kortom, de verbinding is wel ok.

het vreemde is dus dat ik wel kan pingen, maar dat alle dns lookups mislukken (kan niet resolven). (nogmaals, dns instellingen zijn ok, ook als ik handmatig de dns servers van xs4all mee geef, gaat het niet goed).

nu heb ik dat usb netwerkkaartje eruit getrokken, opnieuw opgestart en weer 'ouderwets' ingebeld, maar nu heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Hij krijgt een ip, kan zijn gateway en dns server pingen (en de rest van het internet), maar geen dns lookups meer.

Iemand enig idee wat ik zou kunnen proberen?

Trust me - I'm a lawyer!

Verwijderd

Heb je dit ook op een andere pc getest? Als je de dns kunt pingen MOET het werken

Verwijderd

btw win98 he? Dan zou je je winsocks eens moeten controleren, die willen nog wel eens in de weg zitten. zoek naar wsock32.dll en winsock.dll. als deze er meer dan 1 keer in staan dan ligt het daar aan

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Niet toevallig een firewall die port 53 blockt ofzo?

Verwijderd

hmm vergeet het winsock verhaal.. dat heeft er niets mee te maken.. Heb je een proxyserver of firewall of iets aan staan? wat gebeurd er als je: telnet ip.adres.prov.ider 53 in tikt? (in command prompt)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 22:28 ]

• Kerminator
Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 22:18:
Heb je dit ook op een andere pc getest? Als je de dns kunt pingen MOET het werken
tja, dat is juist het vreemde.. ik kan ze pingen (net als de hele wereld), maar resolven doet ie niet.

wsock32.dll en winsock.dll staan beide maar 1 keer in c:\windows\system en heb ik net al vervangen door de originele uit de cabs.

Nee, uiteraard geen firewall! niets aan veranderd, en voorheen werkte het dus wel met de inbelverbinding.

other ideas?

Trust me - I'm a lawyer!

Verwijderd

externe toegang herinstalleren? dns instellingen hard invoeren in het tcp/ip protocol van je netwerkinstellingen? (dus niet in de dialer)
Is je dialer wel zeker goed geconfigureerd?

• Kerminator
externe toegang heb ik ook al opnieuw geinstalleerd.

heb net je telnet tip uitgevoerd:
telnetten gaat niet, ook niet naar de shell machines van xs4all. Het lijkt er dus op dat hij helemaal geen tcp verbindingen kan maken.

tja, verder is alles goed geconfigureerd, want tot vanmorgen deed alles het prima en ik heb verder niet aan de instellingen gezeten.

Trust me - I'm a lawyer!

• oVRoM
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Kerminator schreef op 31 July 2003 @ 22:36:heb net je telnet tip uitgevoerd:
telnetten gaat niet, ook niet naar de shell machines van xs4all. Het lijkt er dus op dat hij helemaal geen tcp verbindingen kan maken.
'telnet 213.239.154.35 80' dan?
en (wat iemand voor me ook al zei):
'telnet 194.109.6.66 53' dan?

Verwijderd

dan is je windows fucked.

1. installeer de laatste drivers van je modem
2. gooi in het configuratiescherm onder software communicatie weg, reboot, en zet het er weer in
3. zet al je installeren kaal terug
4. nieuwe dialer aanmaken

• Kerminator
oVRoM schreef op 31 July 2003 @ 22:43:
[...]

'telnet 213.239.154.35 80' dan?
en (wat iemand voor me ook al zei):
'telnet 194.109.6.66 53' dan?
nee, beide doet ie niet.. balen! :'(

Het lijkt er op dat de hele boel echt naar de klote is.

Iemand dit eerder gezien?

Trust me - I'm a lawyer!

Verwijderd

ja hoor zo vaak :) Maar waarom gebruik je uberhaupt nog win98? Of is het een traag systeem? Anders moet je eens w2k installeren... Das een hele verbetering :) Zelfs voor gamers :)
Pagina: 1