Toon posts:

MPlayer in Linux Console

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu al een tijdje bezig om zelf een DivX Box te maken met Linux als OS waarbij je de films in de console kan afspelen en dan ook nog het liefst met TV-out. Zodat ik de films kan bekijken op de TV.

K heb de volgende onderdelen daar al voor bijelkaar

MainBoard: Abist SL6
CPU: Pentium 3 733 Mhz
Geheugen: 128 Mb 133 Mhz
DVD speler
Real Magic Remote Control
150 watt ATX voeding
Ati Mach 64 2mb PCI

Geen hardeschijf (voor minder geluid), mijn idee was dan om een boot CD ( met daarop Linux + MPlayer en alle ander nodige prut +=30 mb ) te maken die dan in het Ram wordt geladen. Daarna kun je deze CD eruit halen en dan een DivX film of DVD er in stoppen. Dit is tot nu toe wel (redelijk) gelukt.

Het gene waar ik nu mee zit is het TV out gedeelte, ik kan de TV-out gebruiken als ik mijn TV op EXt1 aan zet, en de PC er op aansluit. Op het moment dat ik dan mijn PC aanzet krijg ik ook beeld op mijn TV.
Dit trucje werkt ook alleen met die ATI kaart van 2 mb ik heb ook nog een 32 mb Geforce 2 mx + TV out maar dat werkt dus mooi niet op die manier.
Het tweede probleem daarbij is dat die ATI kaart niet alle films dan kan afspelen in TVout mode, terwijl hij dat wel kan als ik de PC niet op de TV heb aangesloten.

Waarschijnlijk moet ik gewoon een ATI kaart hebben met iets meer geheugen maar misschien ligt het ook wel aan de videodriver die ik voor mplayer gebruikt.
Ik speel de films af met "mplayer -vo vesa".

Misschien dat iemand hier een antwoord op heeft of nog betere ideeen heeft.

• DoD Cerberus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-06-2025

DoD Cerberus

blabla!

niet echt een C&M onderwerp lijkt mij....

"From this day to the ending of the world, But we in it shall be remembered -- We few, we happy few, we band of brothers."

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:34
Heb je voor de GeForce wel de goede drivers???

En als niet alle films kunnen draaien, zou dat aan de resolutie kunnen liggen??

>NOS aanvragen btw ;)

Welke distro heb je draaien btw? Heb je alle handleidingen al gelezen? Volgens mij is dit probleem niet echt ingewikkeld.

[ Voor 30% gewijzigd door bredend op 31-07-2003 23:18 ]

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 30-03 15:01

NEn

Zekersteweten

uhmneej.... *sluit zich aan bij DoD Cerberus*

toch maar ff een reactie, wanted is tenslotte toch een probleem;
128mb voor divx is uit mijn ervarig erg weinig, je krijgt veel vertraagd geluid/beeld, die 733mhz maakt een hoop goed, maar zou ff voor 18 eurotjes 128mb xtra erbij shoppen...

dan kun je ook gewoon 98 of maybe wel win 2k draaien, dat werkt met tvouts enzo veel easier...

2 mb videokaart is erg weinig

maybe een post op vraag aanbod "8mb AGPkaart met TVout" binnen 2 dagen heb je tientallen mailtjes in je box liggen

*nu mag dit topic idd verplaatst worden :P*

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

Verwijderd

movix mischien? :)
hehe zag die videokaart niet.. kan je niet beter een ander videokaartje er voor kopen :O?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 23:19 ]

Verwijderd

Voor TVout van films/2dwerk maakt de hoeveelheid videogeheugen niet uit (als het maar genoeg is om je resolutie/kleuren weer te geven en de framebuffer/overlay te maken, en dat is met 2MB nét genoeg)

Mocht je toch een andere kaart overwegen: je hebt voor €25,- al een nieuw Radeon kaartje met TVout: PriceWatch: Videokaarten met Tv-out (gesorteerd op prijs)

linux/mplayer, lijkt mij verder een NOS (driver/aansturing) probleem, dus topicmoved CME>NOS

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 15:29 ]

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Je gebruikt op dit moment voor mplayer de vesa driver, dat kan volgens mij wel beter. Op http://gatos.sourceforge.net/supported_cards.php zeggen ze dat jouw kaart ook ondersteund wordt. Ik vermoed dat je met de gatos drivers duidellijk meer kunt dan met de (ook nog redelijk trage) vesa. Deze drivers zouden ook voor een beetje een framebufferkonsole moeten zorgen, dan kan je die voor mplayer gebruiken, dat moet een heel stuk efficienter zijn dan vesa. wordt dus mplayer -vo fbdev.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Ik heb me laten vertellen dat TV-out onder linux alleen echt goed werkt met een Matrox G400 DH. Ik heb zelf zo'n ding en het werkt inderdaad goed. Maar ik heb geen ervaring met andere kaarten.

Wat betreft die cd's: je moet eigenlijk even kijken bij Movix . Ze hebben daar (onder andere) wat software die je gewoon met de film op cd brand. Als je cd in je pc stopt, gaat hij automatisch de film afspelen.

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Als je een scart ingang op je TV hebt die RGB-in ondersteunt kan je misschien een VGA-RGB converter bouwen zodat je geen TV out nodig hebt. Je hebt wel een SVGA kaart nodig die de horizontale scan frequenties van je TV ondersteunt.

Meer info:

http://www.hut.fi/Misc/El...ircuits/vga2tv/index.html
http://www.hut.fi/Misc/El...rcuits/vga2tv/cindex.html

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Enkele alternastieven voor MoViX:
http://freshmeat.net/search/?q=movix&section=projects

Wat je ook kunt doen, ik weet niet of 't helemaal is wat je wilt, is:XBox + Linux. Echter, modchips komen uit Engeland afaik en dat duurt ff een paar weekjes.

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 06:02
Daar is een heel handige linux distibutie voor gemaakt die heet geexbox. Je boot gewoon vanaf cd dan kopieerd hij de cd naar geheugen en je kan alles aspelen divx xvid mp3 enz. Heel handig gebruik ik zelf ook op zo'n klein cdrtje
http://geexbox.free.fr/us/index.html

Verwijderd

NEn schreef op 31 July 2003 @ 23:12:
uhmneej.... *sluit zich aan bij DoD Cerberus*

toch maar ff een reactie, wanted is tenslotte toch een probleem;
128mb voor divx is uit mijn ervarig erg weinig, je krijgt veel vertraagd geluid/beeld, die 733mhz maakt een hoop goed, maar zou ff voor 18 eurotjes 128mb xtra erbij shoppen...

dan kun je ook gewoon 98 of maybe wel win 2k draaien, dat werkt met tvouts enzo veel easier...

2 mb videokaart is erg weinig

maybe een post op vraag aanbod "8mb AGPkaart met TVout" binnen 2 dagen heb je tientallen mailtjes in je box liggen

*nu mag dit topic idd verplaatst worden :P*
onder windows zeker, want op mijn zwaar beladen workstation met 128MB geheugen kan ik zonder problemen alle divx/xvid's afspelen

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor alle reacties, ik ben zelf nog even wezen prutsen ben er nu achter gekomen dat als ik de resolutie aanpas, en het aantal kleuren het wel wil.
Ook bleek dat deze videokaart ook vidix ondersteund, ik heb geen flauw idee wat het is, maar in grote lijnen is het volgens mij beter en sneller.
Ik gebruik nu de volgend command line om af te spelen, op deze manier kan ik gewoon alle films afspelen

mplayer -vo vesa:vidix -vop scale=640:480 -vm -bpp 16 filmpje.avi

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13
Mooi, trouwens als je meer met de hand wilt knutselen is Knoppix een geschikte helemaal-van-CD distro. Er staan verscheidene handleidingen op het internet hoe je je eigen gewijzigde Knoppix-versies kunt maken.

Maar zo te zien heb je al iets gevonden, perfect dus :)

Verwijderd

Is Movix niets voor jou?
MoviX: a mini CD Linux distro able to boot directly from CD and load in RAM a console interface to MPlayer. From the interface you can easily play DVDs, VCDs, audio/video files Audio CD, internet radios, TV, you name it!
Bron: http://movix.sourceforge.net/

//EDIT//
Hopeloos te laat! :+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 20:30 ]

Pagina: 1