Toon posts:

speciale tekens in redhat

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Allemaal,

Ik net een paar dagen redhat, maar nu zit ik met een kleine ongemakkelijkheid. in mijn naam zit een e met een apostrof, maar is er in linux geen snelkoppeling voor net zoals in windows: alt+130 ????

Alvast bedankt

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Hallo en welkom. Ik kan je op een briefje geven, dat dit kan. Maar wat ook kan is a. vertellen wat je al geprobeerd hebt, b. vertellen welke versie Red Hat je gebruikt en ten slotte c. vertellen welk desktop environment (en welke versie daarvan) je gebruikt. Overigens heet dat ding wat in jouw naam zit geen apotrophe (dat is namelijk dat ding in c'est chaud) maar een accent aigu. (aksant égu). Succes!

Global tip: alles wat met Windows kan, kan met Linux ook en beter ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al geprobeerd om te kopieeren van uit openoffice maar dat werkt natuurlijk wel maar niet zo makkelijk, ik gebruik trouwens Redhat 9, met GNOME 2.2.0 als omgeving, ook heb ik heel linux afgezocht naar een control panel waar je die toetsen kan instellen maar niks gevonden.

Kun je me trouwens ook vertellen hoe ik mijn netwerk ip kan weergeven en veranderen.

Verwijderd

ifconfig
bijvoorbeeld:
ifconfig eth0 192.168.1.1 up

of nog beter:
ifconfig --help

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik ipconfig intype dan zegt hij dat het een ongeldig command is.

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
op http://www.redhat.com/doc...de/ch-networkscripts.html staat welke bestanden en tools je kunt gebruiken voor het instellen van het netwerk.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• CyeZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09-2025

CyeZ

Vroem vroem!!!

Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 08:02:
Niet ipconfig, maar ifconfig. Dus een f in plaats van een p. Dan werkt het prima :-)

Aanpassen van je ip-adres e.d.:
Zelf pas ik altijd handmatig de
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0 en /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth1 files aan. Maar onder je grafische omgeving zijn daar ook wel mogelijkheden voor.

[ Voor 31% gewijzigd door CyeZ op 01-08-2003 08:50 ]

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet

• CNS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:59

CNS

Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 08:02:
Het is nog vroeg, ik weet het, maar je moet ff goed lezen.

sepp.zutphen.nu zegt:
ifconfig
bijvoorbeeld:
ifconfig eth0 192.168.1.1 up

of nog beter:
ifconfig --help
edit:
we vallen meteen met z'n tweeen over je heen ;)
Tegelijk gepost, maar we bedoelen het goed :)

[ Voor 14% gewijzigd door CNS op 01-08-2003 08:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, het was idd, nog al vroeg :d, maar ook dat werkt niet ik krijg dit in mijn terminal:
Bash: ifconfig: command not found

maar goed, weet ook niemand hoe je die speciale tekens kan gebruiken?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 09:00 ]

• CyeZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09-2025

CyeZ

Vroem vroem!!!

Dat gewoon ifconfig intikken niet werkt zal waarschijnlijk wel kloppen als je niet als root bent ingelogged. Als normale user staat de /sbin/ directory niet in je path. Om te achterhalen waar het ding wel te vinden is zijn er de commando's 'whereis' en 'locate'.
Als je deze uitvoert met als parameter 'ifconfig' dan zul je zien dat ifconfig in de directory /sbin/ staat:
[nico@linuxbak nico]$ locate ifconfig
/usr/share/man/man8/ifconfig.8.gz
/sbin/ifconfig
Dus door dan vervolgens /sbin/ifconfig als volledige gespecificeerde naam te gebruiken kun je ifconfig draaien. Dit is vergelijkbaar met het gedrag in Dos/Windows. In Dos/Windows heb je ook een path instelling. Als je een programma probeert te starten met de executable naam zal dos/windows dan een aantal directories afzoeken naar dit bestand. Eerst de huidige directory en als daar niets te vinden is dan alle directory's uit je path. Onder linux werkt dit dus precies hetzelfde. :-)

Hoe je die speciale tekens kunt gebruiken kan ik je niet mee helpen, ik gebruik zelf in ieder geval nooit de grafische omgevingen en doormiddel van de console zou ik het ook niet zo weten.

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, voor je reactie, ik kwam er een paar minuten geleden ook achter dat ik niet als root was ingelogd (dom, ik weet het :D)

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Gast, misschien is het een idee om wat basiskennis op te doen. Dat gaat heel goed met de handboeken die bijvoorbeeld bij Red Hat en SuSE zitten, als je een pakketje koopt in de winkel. Voor beginners is dit ERG aan te raden.

Red Hat doet verder een beetje raar wat betreft ifconfig. Je kunt het sowieso alleen gebruiken als root, maar ik meen dat RH9 /sbin niet standaard in je PATH zet als root. Je moet dus draaien /sbin/ifconfig. Je kunt natuurlijk /sbin ook meteen ff in je PATH zetten (niet vragen hoe, aub, dat kun je zelf wel uitzoeken).

Die lettertjes werken wel, het is een kwestie van de juiste taalinstellingen toevoegen. En dan kun je - net als ik nu - met ' en een willekeurige klinker mooie accent-letters maken éáóúíý. Gek genoeg (ik weet niet of jullie dat ook zien), kun je ook ŕśźć en zo doen :P

Verwijderd

Voor speciale tekens heeft Gnome een character map, Programs -> Accessoires -> Character map.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 12:53 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit lijkt me wel te vinden, en eigen initiatief, (goed lezen als ipconfig niet lijkt te werken bijvoorbeeld) lijkt me ook geen overbodige luxe
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.