Toon posts:

[NF7-S]CPU Thermal Throttling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik dacht dat ik het doorhad hoe het werkte dus wilde ik het testen.

In softmenu de Temp Protect op 65C gezet, Thermal Throttling op 50%.

In windows CPUBURN aan om op te stoken, MBM dashboard voor de temps en WCPUID aan met realtime clockchecker (oid) voor de MHZen.

Bij 65 graden verwachtte ik dus dat de realtime checker naar 1131.31 (de helft van nu) zou gaan doordat Thermal Throttling op 50% staat.

Bij 70 liep hij vast ivm een win32k.sys error maar net ervoor nog steeds op full speed.

Wat begrijp ik verkeerd?

• NtT6
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01-2024
De throttling verandert niet de klokfrequentie van je CPU. Slechts delen van de CPU worden uitgezet maar het aantal MHZ-en blijft exact gelijk. Zie ook het testje van connected in P4 Thermal throttling test (loopt P4 wel op volle snelheid).

Verwijderd

Topicstarter
Maar de MHzen zorgen toch voor de warmte?
Wat wordt er dan uitgezet en hoe weet connected dat zijn cpu op 1/3 snelheid ging draaien?

In mijn geval zou dan de temp toch ook niet door moeten stijgen maar bijv op 65C blijven?

• NtT6
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-01-2024
In principe zou je temperatuur moeten blijven hangen rond 71/72 graden, maar dat hangt van je processor en de nauwkeurigheid/fout van je sensor af.

Je processor bestaat uit allemaal onderdelen, die elk specifieke functies afhandelen. Voor elke functie zijn er veel onderdelen die deze taak kunnen verrichten. De selectieve clock gating zorgt ervoor dat sommige van die onderdelen uit gaan als er minder vraag is naar een bepaalde functie. Aangezien de transistoren, en in het bijzonder de snelheid waarmee deze schakelen, de temperatuur beinvloeden, gaat de temp. omlaag als er minder onderdelen van de core en dus minder transistoren gebruikt worden. Alle onderdelen die wel gebruikt worden blijven gewoon op de frequentie van je processor werken (bijv. 2,4 Ghz in mijn geval).

Connected wist dat zijn proc op 1/3 draaide omdat het aantal afgehandelde instructies per seconde (bijv. MFLOPS) naar 1/3 ging van de originele waarde. Dit kun je bijv. meten met behulp van dnet (met dank aan Tweakertje).

Eigenlijk is de bovenstaande informatie makkelijk bij elkaar te googlen, dus ik hoop dat je voortaan misschien iets meer eigen initiatief toont (je hebt 7 minuten na mij gepost, dus erg lang heb je niet zelf gezocht).

[ Voor 3% gewijzigd door NtT6 op 01-08-2003 00:15 ]