Toon posts:

Sapphire Atlantis 9600 pro ultimate edition: waar te koop?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De pricewatch heb ik uiteraard al gecontroleerd, maar daar staat alleen de 9700 ultimate edition in. Ik heb ook al bij een aantal online shops gekeken met Sapphire producten in hun assortiment (Eynstein, Salland, Informatique). Met google heb ik 2 Amerikaanse winkels en maar liefst 20 Duitse winkels gevonden die 'm verkopen, maar geen enkele winkel in Nederland die 'm heeft. En tenslotte heb ik op www.sapphiretech.com gekeken, maar de link 'where to buy' is dood :|

Heeft iemand enig idee waar ik 'm wel in Nederland kan kopen (het liefst online).
Als het echt niet anders kan bestel ik 'm wel in het buitenland. Maar m'n Duits is erg beroerd en bij die Amerikaanse shops kun je meestal alleen met creditcard betalen. Bovendien heb ik niet zo'n zin om nog een keer BTW, invoerrechten, verzendkosten en kosten voor het overmaken naar het buitenland te moeten betalen.

Verwijderd

Hij word verkocht door e-bug in Duitsland. (levertijd staat op 1 dag, prijs incl. btw 226 euro + 15 euro verzenden)

Daar kun je simpel terecht met Engels, goede service en een stuk goedkoper.
Check maar in de Shop Survey.

En bedenk binnen de EU hoeft je echt geen BTW en invoerrechten te betalen. Alleen verzend kosten en internationaal betalingsverkeer. (verzendkosten moet je toch al betalen en geld overmaken naar het buitenland was voor mij zo'n 8 euro) Bij mijn Sapphire 9700 pro toen meer dan 80 euro goedkoper dan in Nederland te krijgen was. :)

btw) Sapphire heeft volgens mij in Nederland geen officiele distributeur zitten. Dat is volgens mij waarom die kaarten hier zo zeldzaam zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 22:18 ]

Verwijderd

bij www.funprice.nl staat hij volgens mij ook te koop.

Verwijderd

Funprice heeft alleen de normale Atlantis

Los van het feit dat ik persoonlijk de Radeon 9600 een marketingproduct vind (zie benchmarks die 9500/9700 met 9600 vergelijken): Waarom zou je niet een normale 9500/9700pro nemen en zelf die Zalman ZM80A erop monteren? Het is makkelijk te doen, zit een duidelijke gebruiksaanwijzing bij - en bovendien kun je dan meer opletten op andere aspecten van je videokaart terwijl je toch ruime keuze houdt (Zo heb ik een Connect3D Radeon 9500 non-pro 128MB (PCB 9700) gemod, voorzien van ZM80A en overgeclockt op 398,8 MHz GPU (1592MTexels) / 330,75 (660,15-DDR) MHz Memory (21184MB/s) - ter vergelijking: deze OC bechmark van een 9700ultra kwam niet hoger dan 339 GPU / 343 Memory)

Je link naar wheretobuy klopt niet, je moet iets naar rechts op de retail/oem vlakjes klikken:
http://www.sapphiretech.com/wheretobuy/retail.asp
http://www.sapphiretech.com/wheretobuy/oem.asp

In Duitsland is http://www.alternate.de/ Retail Distributor (met oa: Radeon 9600 Pro Ultimate Edition, Radeon 9800 Pro Ultimate Edition 128 DDR1, Radeon 9800 Pro Ultimate Edition 256MB DDR-II), echter op http://www.alternate.nl/ staan niet eens Sapphire kaartjes...

Overigens weet ik niet in welk moederbord je deze videokaart wilt gebruiken, maar houdt er rekening mee dat de Radeon 9600 problemen kán geven bij nForce2 bordjes zoals de Asus A7N8X (deluxe) -> Asus A7N8X & 9600 pro probleem... & http://www.tech-report.co...deon-9600pro/index.x?pg=2

[ Voor 121% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 09:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 22:03:
Hij word verkocht door e-bug in Duitsland. (levertijd staat op 1 dag, prijs incl. btw 226 euro + 15 euro verzenden)

Daar kun je simpel terecht met Engels, goede service en een stuk goedkoper.
Check maar in de Shop Survey.
Hardstikke bedankt, ik ga 'm gelijk bestellen :)
En bedenk binnen de EU hoeft je echt geen BTW en invoerrechten te betalen.
hm, dat was ik inderdaad even vergeten.
Ik heb namelijk wel nogal slechte ervaringen met de douane bij pakketjes uit Amerika.
Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 07:20:
Los van het feit dat ik persoonlijk de Radeon 9600 een marketingproduct vind (zie benchmarks die 9500/9700 met 9600 vergelijken).
Ik ben me er volledig van bewust dat hij slechter presteert dan de 9500 pro. Maar het gaat me vooral om het feit dat hij een stuk minder warmte produceert, zodat de temperatuur in de kast niet alteveel oploopt zonder er extra fans in te moeten doen. Bijkomend voordeel is dat je ook geen extra voedingskabel nodig hebt voor de videokaart (wat ik persoonlijk absurd vind). Bovendien speel ik toch niet veel spelletjes dus 10% langzamer vind ik niet zo'n probleem. Het is gewoon een mooie midrange kaart :)
Waarom zou je niet een normale 9500/9700pro nemen en zelf die Zalman ZM80A erop monteren? Het is makkelijk te doen, zit een duidelijke gebruiksaanwijzing bij - en bovendien kun je dan meer opletten op andere aspecten van je videokaart terwijl je toch ruime keuze houdt (Zo heb ik een Connect3D Radeon 9500 non-pro 128MB (PCB 9700) gemod, voorzien van ZM80A en overgeclockt op 398,8 MHz GPU (1592MTexels) / 330,75 MHz Memory (21184MB/s) - ter vergelijking: deze OC bechmark van een 9600ultra kwam niet hoger dan 339 GPU / 343 Memory)
9700 en 9500 zijn voor mij geen keuzes omdat ze teveel warmte produceren. En de heatsink op de 9600 pro ultimate edition is lager dan de standaard zalman heatsinks zodat je geen PCI slot kwijt raakt. Dit is denk ik mogelijk doordat het geen universele heatsink is die op meerdere kaarten moet passen. Bovendien vind ik de zwarte PCB plus de zwarte heatsink en koperen heatpipe er wel erg gelikt uitzien. En tenslotte raak je je garantie niet kwijt, toch mooi meegenomen. Al ga ik 'm waarschijnlijk wel uit elkaar schroeven en de standaard koelpasta door AS3 vervangen ;)
In Duitsland is http://www.alternate.de/ Retail Distributor (met oa: Radeon 9600 Pro Ultimate Edition, Radeon 9800 Pro Ultimate Edition 128 DDR1, Radeon 9800 Pro Ultimate Edition 256MB DDR-II), echter op http://www.alternate.nl/ staan niet eens Sapphire kaartjes...
Dat was me ook al opgevallen... Alleen is het bij de 9600 pro ultimate edition nog steeds slechts een aankondiging, hij is niet op voorraad.
Overigens weet ik niet in welk moederbord je deze videokaart wilt gebruiken, maar houdt er rekening mee dat de Radeon 9600 problemen kán geven bij nForce2 bordjes zoals de Asus A7N8X (deluxe) -> Asus A7N8X & 9600 pro probleem... & http://www.tech-report.co...deon-9600pro/index.x?pg=2
Bedankt voor het advies.
Hij komt op een Intel D875PBZ 'Bonanza' mobo (i875P chipset).

Verwijderd

Topicstarter
moesasji1975nl, het klinkt alsof jij ervaring hebt met bestellen bij e-bug... hoe moet je je postcode invullen? Hij accepteert namelijk zo te zien geen letters in de PLZ, ookal staat het land op Nederland :/

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:00
De 9600 is inderdaad een prima kaart. Ik heb een Sapphire Atlantis 9600 non-pro gekocht (129 Euro) voor mijn tweede PC (P4 1.8 GHz) en hij draait vlekkeloos. Ik heb deze kaart vooral gekocht vanwege de afwezigheid van een lawaaierige fan. De kaart is passief gekoeld met alleen een heatsink. Hij presteert ongeveer gelijk aan de GeForce 4 Ti 4200 die in mijn andere PC zit (P4 2.26 GHz) en produceert inderdaad een stuk minder warmte dan de laatste, wat ik toch wel belangrijk vind in een (relatief) volle kast. En de prestaties zijn voor mij voldoende (Serious Sam speel ik er vloeiend op bij 1280x1024 op m'n 19" TFT. De kaart heeft ook een DVI-ingang voor digitale TFT's. Kortom, fijn kaartje voor niet veel geld. Kan ik iedereen aanraden die een stille PC wil hebben en niet persee het allersnelste nodig heeft, maar toch goed mee wil komen. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Tranquility op 01-08-2003 23:57 ]

Verwijderd

Nou, dan moet ik toegeven dat er toch tenminste 1 verkoopargument is: passieve koeling zonder verlies van PCI slot. I stand corrected.
Over de temperatuur: m'n gemodde 9500 wordt zo'n 34~42'C dus dat valt ook nog reuze mee.
Het is gewoon een mooie midrange kaart
Tsja, daar verschillen we dan van mening, de 9500 is goedkoper, sneller en imo meer "bang for your bucks". Bovendien zal het de midrange van computerkopers een worst wezen of er passieve koeling opzit of dat hij een powerconnector (splitter wordt bijgeleverd!) nodig heeft.
Maar goed, dat zijn meningen waarvan sommigen niet van jouw koopeis van belang zijn - bovendien offtopic om hierover een discussie te houden in jouw topic waar we waarschijnlijk toch niet uit komen. :)

Overigens heb ik nog gekeken naar de standaard Zalman ZM80A die ik hier nog heb liggen: als je een stuk van het voorzijde coreblokje afzaagt aan de heatpipezijde, uitvlakt en de heatpipe sleuf er vervolgens weer in vijlt/freest heb je ook je PCI slot vrij voor zover ik kon overzien. Dus mocht je niet schrikken van een beetje modden dan zou dat ook nog een oplossing zijn.

Die Sapphire Atlantis Radeon 9600 Pro Ultimate Retail heeft wel een erg klein koelblok in verhouding tot wat ik gewend ben - geen "zwarte PCB + zwarte heatsink" (en best nog wel prijzig in verhouding: 219 euro - voor dergelijke prijzen heb je tegenwoordig zelfs alweer 256MB kaarten - maar goed: ieder zijn meug ;)):
Afbeeldingslocatie: http://www5.alternate.de/prodpic/200x200/j/j9gs30.jpg
Ik weet niet wat het koeloppervlak is van dat blokje, maar het is zeker geen 1000 cm2 zoals de Zalman HP80A heeft (ik schat zo'n 3x kleiner in de breedte).
zodat de temperatuur in de kast niet alteveel oploopt zonder er extra fans in te moeten doen.
Los van het feit dat de 9600 een andere core heeft waarbij een ander energieverbruik en afgifte bijhoort: met zo'n klein blokje zal inderdaad niet veel warmte aan je GPU ontrokken worden in zo kort mogelijke tijd om in je kast te komen. Dat je kast snel opwarmt door warmte afgifte van koelblokken is overigens juist goed. Het "probleem" is juist om een goede airflow in je kast te genereren om dat op te lossen. Een slechte(re) koelvoet op een CPU/GPU zorgt danwel voor minder hitte in de kast, maar ook voor meer hitte op de CPU/GPU waar het juist ontrokken moet worden. Overigens weet ik niet wat jij je voorstelt aan hoeveelheden fans: ik heb maar 1x 120mm casefan, 1 CPU fan en de fans in m'n voeding - samen opgeteld verantwoordelijk voor zo'n 19~22 (geschat) dB op volle snelheid (waar ze bijna nooit op staan ivm temperatuurregeling). Garantie raak je trouwens niet kwijt door het monteren van een Zalman blokje of je moet wel heel lomp de koelvoet monteren. Gewoon de standaardfan terug monteren voordat je RMA stuurt.

Die Intel zal imo geen problemen met de Radeon 9600 geven.

[ Voor 108% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 16:04 ]

Verwijderd

\Xinn
Om een of andere reden kun je inderdaad alleen maar cijfers invullen.
Maar ja, met de cijfers heb je tenslotte al de stad te pakken.
Zolang je het adres er netjes op hebt staan komt het zeker wel over.

Ik had toen in de opmerkingen erbij gezet wat de correcte postcode was,
maar die stond uiteindelijk niet op het pakketje.

Succes....bedenk wel dat het wel een paar dagen duurt voordat ze je geld binnen hebben. Ook al is het in Nederland meteen van de bank af. (duurde bij mij toch 3-4 dagen volgens mij)

Verwijderd

Topicstarter
JazzySOB schreef op 01 August 2003 @ 23:55:
De 9600 is inderdaad een prima kaart. Ik heb een Sapphire Atlantis 9600 non-pro gekocht (129 Euro) voor mijn tweede PC (P4 1.8 GHz) en hij draait vlekkeloos. Ik heb deze kaart vooral gekocht vanwege de afwezigheid van een lawaaierige fan. De kaart is passief gekoeld met alleen een heatsink. Hij presteert ongeveer gelijk aan de GeForce 4 Ti 4200 die in mijn andere PC zit (P4 2.26 GHz) en produceert inderdaad een stuk minder warmte dan de laatste, wat ik toch wel belangrijk vind in een (relatief) volle kast. En de prestaties zijn voor mij voldoende (Serious Sam speel ik er vloeiend op bij 1280x1024 op m'n 19" TFT. De kaart heeft ook een DVI-ingang voor digitale TFT's. Kortom, fijn kaartje voor niet veel geld. Kan ik iedereen aanraden die een stille PC wil hebben en niet persee het allersnelste nodig heeft, maar toch goed mee wil komen. :)
Ik heb al heel vaak op het punt gestaan om ook de non-pro te kopen :)
Eerst duurde het bij ATI al eeuwen voordat ze die GPU uitbrachten, vervolgens las ik dat Sapphire er een ultimate edition van ging maken dus besloot ik nog even te wachten. Dat duurde ook weer dik twee maanden... oorspronkelijk was ik van plan om m'n videokaart in april te upgraden, vooral ook omdat ik er erg naar uitkijk om dan eindelijk eens DVI en een knappe tv-out te hebben :9

Maargoed, ik denk dat ik nog maar eventjes wacht.
Want de 9600 lijkt me net een beetje te weinig in combinatie met m'n P4 2.4C
Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 08:39:

Tsja, daar verschillen we dan van mening, de 9500 is goedkoper, sneller en imo meer "bang for your bucks". Bovendien zal het de midrange van computerkopers een worst wezen of er passieve koeling opzit of dat hij een powerconnector (splitter wordt bijgeleverd!) nodig heeft.
Je moet natuurlijk geen appels met peren vergelijken. De normale 9600 pro is ondertussen al iets goedkoper dan de 9500 pro, en dat verschil gaat alleen nog maar groter worden. Wat betreft bang for you buck, valt ook nog wel mee. Zeker als je ze beide gaat overklokken, want dan blijkt de grens van de RV350 core toch een stuk hoger te liggen. Maar ik vind wel dat hij nooit een hoger nummer mee had mogen krijgen in de naam :/
Overigens heb ik nog gekeken naar de standaard Zalman ZM80A die ik hier nog heb liggen: als je een stuk van het voorzijde coreblokje afzaagt aan de heatpipezijde, uitvlakt en de heatpipe sleuf er vervolgens weer in vijlt/freest heb je ook je PCI slot vrij voor zover ik kon overzien. Dus mocht je niet schrikken van een beetje modden dan zou dat ook nog een oplossing zijn.
Hallo zeg, daar heb je een freesbank voor nodig!
Die Sapphire Atlantis Radeon 9600 Pro Ultimate Retail heeft wel een erg klein koelblok in verhouding tot wat ik gewend ben
Klopt, is zelfs nog kleiner dan de ZM50-HP. Aan de andere kant valt deze heatsink wel binnen de specificaties voor het gewicht, in tegenstelling tot de ZM80A-HP. En Sapphire garandeert dat het genoeg is om de GPU tot een omgevingstemperatuur van 60 graden te koelen. Aangezien ik niet ga overklokken en het Precision Cooling systeem van m'n mobo de temperatuur niet boven de 45 graden uit laat komen moet het ruim voldoende wezen. Wat opzich ook weer een aanwijzing is dat deze GPU echt niet veel warmte produceert :)
- geen "zwarte PCB + zwarte heatsink"
Er zwerven idd vreemd genoeg wat foto's rond van een groene PCB en grijze heatsink. Dat is vermoedelijk een preproductie gevalletje geweest, want in alle reviews is sprake van een zwarte PCB + zwarte heatsink. Het is namelijk in feite ook gewoon een Fireblade edition met een aangepaste Zalman heatsink. Leuk meegenomen is ook dat het geheugen net als de Fireblade edition iets hoger geklokt is: 330Mhz in plaats van 300Mhz.
Los van het feit dat de 9600 een andere core heeft waarbij een ander energieverbruik en afgifte bijhoort: met zo'n klein blokje zal inderdaad niet veel warmte aan je GPU ontrokken worden om in je kast te komen. Dat je kast opwarmt is overigens juist goed.
Dat is denk ik een veel gemaakt misverstand... alle warmte van je GPU komt tenslotte in je kast terecht, al wordt hij slecht of goed gekoeld. De warmte blijft bij een kleinere heatsink wel meer op 1 punt geconcentreerd. Maar je moet niet vergeten dat warmteafgifte in tijd is uitgedrukt. Het is dus ook slechts een kwestie van tijd voordat de kast net zoveel opwarmt. En het gaat tenslotte om de gestabiliseerde temperatuur.
Garantie raak je trouwens niet kwijt door het monteren van een Zalman blokje of je moet wel heel lomp de koelvoet monteren. Gewoon de standaardfan terug monteren voordat je RMA stuurt.
Het koelblokje zit er bij de 9600 (pro) opgeplakt :|
Overigens weet ik niet wat jij je voorstelt aan hoeveelheden fans: ik heb maar 1x 120mm casefan, 1 CPU fan en de fans in m'n voeding - samen verantwoordelijk voor zo'n 19~22 (geschat) dB.
Ik heb 3x Papst 8412NGL fans.
Eentje op m'n processor, die altijd op volle snelheid draait. En twee als outtake, die tussen de 800 en 1600rpm draaien al gelang naar de temperatuur in de kamer en de load. Verder geen fans (passief gekoelde voeding). Op volle snelheid zijn die fans 12dB. Rond de 800rpm minder dan 10dB volgens de specificatie. Volgens mij konden ze dat niet eens meer betrouwbaar meten ;)
Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 14:00:
\Xinn
Om een of andere reden kun je inderdaad alleen maar cijfers invullen.
Maar ja, met de cijfers heb je tenslotte al de stad te pakken.
Zolang je het adres er netjes op hebt staan komt het zeker wel over.
Daar heb je idd gelijk in. Nouja, ik had de support van e-bug al eens gevraagd hoe het zat met die postcode. Eens zien wat hun ervan zeggen, want ik vind het toch een beetje riskant om je adres dan maar onvolledig te laten.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 15:57 ]

Verwijderd

De snelste oplossing om van hun een reaktie te krijgen is altijd het forum.

Verwijderd

Wat houd de ULTIMATE edition eigenlijk in?.

Verwijderd

\Tha#1
Als je even het topic had bekeken had je gezien dat dit betekent dat het een passief gekoelde kaart is. Dus exact dezelfde kaart als het lawaai makende broertje, alleen deze is met een heatsink en geen fan. Alleen jammer dat het zoveel duurder is...... :'(

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 17:44:
De snelste oplossing om van hun een reaktie te krijgen is altijd het forum.
Daar had ik al een topic geopend :)
Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 20:29:
Wat houd de ULTIMATE edition eigenlijk in?.
Een passief gekoelde heatsink met heatpipe. Net zoals de Fireblade edition iets hoger geklokt geheugen (330Mhz ipv 300Mhz) en een zwarte PCB. Plus nog wat meer extra's zoals kabeltjes, converters en twee retail games (RTCW en de laatste Tombraider).

Verwijderd

Ik denk dat die 9600 een hele leuke optie is. Werk zelf sinds kort met een 9600 non-pro van connect 3d en ben er goed over te spreken. Alle games draait het beestje leuk en produceert weinig hitte. Je zult sowieso geen problemen hebben met kapotte fans :).

Btw, die 9600 is leuk te overclocken. Die van mij loopt nu op 420:240 (325:200 default) ZONDER een fan, met alleen de heatsink.

Als je niet het onderste uit de kan hoeft te hebben en geen lawaai wilt nog al teveel hitte, zou ik zeggen doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 16:23:
De pricewatch heb ik uiteraard al gecontroleerd, maar daar staat alleen de 9700 ultimate edition in. Ik heb ook al bij een aantal online shops gekeken met Sapphire producten in hun assortiment (Eynstein, Salland, Informatique). Met google heb ik 2 Amerikaanse winkels en maar liefst 20 Duitse winkels gevonden die 'm verkopen, maar geen enkele winkel in Nederland die 'm heeft. En tenslotte heb ik op www.sapphiretech.com gekeken, maar de link 'where to buy' is dood :|

Heeft iemand enig idee waar ik 'm wel in Nederland kan kopen (het liefst online).
Als het echt niet anders kan bestel ik 'm wel in het buitenland. Maar m'n Duits is erg beroerd en bij die Amerikaanse shops kun je meestal alleen met creditcard betalen. Bovendien heb ik niet zo'n zin om nog een keer BTW, invoerrechten, verzendkosten en kosten voor het overmaken naar het buitenland te moeten betalen.
Ik heb hem woensdag besteld bij salland dus gewoon daar...
Pagina: 1