JazzySOB schreef op 01 August 2003 @ 23:55:
De 9600 is inderdaad een prima kaart. Ik heb een Sapphire Atlantis 9600 non-pro gekocht (129 Euro) voor mijn tweede PC (P4 1.8 GHz) en hij draait vlekkeloos. Ik heb deze kaart vooral gekocht vanwege de afwezigheid van een lawaaierige fan. De kaart is passief gekoeld met alleen een heatsink. Hij presteert ongeveer gelijk aan de GeForce 4 Ti 4200 die in mijn andere PC zit (P4 2.26 GHz) en produceert inderdaad een stuk minder warmte dan de laatste, wat ik toch wel belangrijk vind in een (relatief) volle kast. En de prestaties zijn voor mij voldoende (Serious Sam speel ik er vloeiend op bij 1280x1024 op m'n 19" TFT. De kaart heeft ook een DVI-ingang voor digitale TFT's. Kortom, fijn kaartje voor niet veel geld. Kan ik iedereen aanraden die een stille PC wil hebben en niet persee het allersnelste nodig heeft, maar toch goed mee wil komen.

Ik heb al heel vaak op het punt gestaan om ook de non-pro te kopen

Eerst duurde het bij ATI al eeuwen voordat ze die GPU uitbrachten, vervolgens las ik dat Sapphire er een ultimate edition van ging maken dus besloot ik nog even te wachten. Dat duurde ook weer dik twee maanden... oorspronkelijk was ik van plan om m'n videokaart in april te upgraden, vooral ook omdat ik er erg naar uitkijk om dan eindelijk eens DVI en een knappe tv-out te hebben
Maargoed, ik denk dat ik nog maar eventjes wacht.
Want de 9600 lijkt me net een beetje te weinig in combinatie met m'n P4 2.4C
Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 08:39:
Tsja, daar verschillen we dan van mening, de 9500 is goedkoper, sneller en imo meer "bang for your bucks". Bovendien zal het de midrange van computerkopers een worst wezen of er passieve koeling opzit of dat hij een powerconnector (splitter wordt bijgeleverd!) nodig heeft.
Je moet natuurlijk geen appels met peren vergelijken. De normale 9600 pro is ondertussen al iets goedkoper dan de 9500 pro, en dat verschil gaat alleen nog maar groter worden. Wat betreft bang for you buck, valt ook nog wel mee. Zeker als je ze beide gaat overklokken, want dan blijkt de grens van de RV350 core toch een stuk hoger te liggen. Maar ik vind wel dat hij nooit een hoger nummer mee had mogen krijgen in de naam

Overigens heb ik nog gekeken naar de standaard Zalman ZM80A die ik hier nog heb liggen: als je een stuk van het voorzijde coreblokje afzaagt aan de heatpipezijde, uitvlakt en de heatpipe sleuf er vervolgens weer in vijlt/freest heb je ook je PCI slot vrij voor zover ik kon overzien. Dus mocht je niet schrikken van een beetje modden dan zou dat ook nog een oplossing zijn.
Hallo zeg, daar heb je een freesbank voor nodig!
Die Sapphire Atlantis Radeon 9600 Pro Ultimate Retail heeft wel een erg klein koelblok in verhouding tot wat ik gewend ben
Klopt, is zelfs nog kleiner dan de ZM50-HP. Aan de andere kant valt deze heatsink wel binnen de specificaties voor het gewicht, in tegenstelling tot de ZM80A-HP. En Sapphire garandeert dat het genoeg is om de GPU tot een omgevingstemperatuur van 60 graden te koelen. Aangezien ik niet ga overklokken en het Precision Cooling systeem van m'n mobo de temperatuur niet boven de 45 graden uit laat komen moet het ruim voldoende wezen. Wat opzich ook weer een aanwijzing is dat deze GPU echt niet veel warmte produceert

- geen "zwarte PCB + zwarte heatsink"
Er zwerven idd vreemd genoeg wat foto's rond van een groene PCB en grijze heatsink. Dat is vermoedelijk een preproductie gevalletje geweest, want in alle reviews is sprake van een zwarte PCB + zwarte heatsink. Het is namelijk in feite ook gewoon een Fireblade edition met een aangepaste Zalman heatsink. Leuk meegenomen is ook dat het geheugen net als de Fireblade edition iets hoger geklokt is: 330Mhz in plaats van 300Mhz.
Los van het feit dat de 9600 een andere core heeft waarbij een ander energieverbruik en afgifte bijhoort: met zo'n klein blokje zal inderdaad niet veel warmte aan je GPU ontrokken worden om in je kast te komen. Dat je kast opwarmt is overigens juist goed.
Dat is denk ik een veel gemaakt misverstand... alle warmte van je GPU komt tenslotte in je kast terecht, al wordt hij slecht of goed gekoeld. De warmte blijft bij een kleinere heatsink wel meer op 1 punt geconcentreerd. Maar je moet niet vergeten dat warmteafgifte in tijd is uitgedrukt. Het is dus ook slechts een kwestie van tijd voordat de kast net zoveel opwarmt. En het gaat tenslotte om de gestabiliseerde temperatuur.
Garantie raak je trouwens niet kwijt door het monteren van een Zalman blokje of je moet wel heel lomp de koelvoet monteren. Gewoon de standaardfan terug monteren voordat je RMA stuurt.
Het koelblokje zit er bij de 9600 (pro) opgeplakt

Overigens weet ik niet wat jij je voorstelt aan hoeveelheden fans: ik heb maar 1x 120mm casefan, 1 CPU fan en de fans in m'n voeding - samen verantwoordelijk voor zo'n 19~22 (geschat) dB.
Ik heb 3x Papst 8412NGL fans.
Eentje op m'n processor, die altijd op volle snelheid draait. En twee als outtake, die tussen de 800 en 1600rpm draaien al gelang naar de temperatuur in de kamer en de load. Verder geen fans (passief gekoelde voeding). Op volle snelheid zijn die fans 12dB. Rond de 800rpm minder dan 10dB volgens de specificatie. Volgens mij konden ze dat niet eens meer betrouwbaar meten

Verwijderd schreef op 02 August 2003 @ 14:00:
\Xinn
Om een of andere reden kun je inderdaad alleen maar cijfers invullen.
Maar ja, met de cijfers heb je tenslotte al de stad te pakken.
Zolang je het adres er netjes op hebt staan komt het zeker wel over.
Daar heb je idd gelijk in. Nouja, ik had de support van e-bug al eens gevraagd hoe het zat met die postcode. Eens zien wat hun ervan zeggen, want ik vind het toch een beetje riskant om je adres dan maar onvolledig te laten.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 02-08-2003 15:57
]