[PSU] 150 / 200W PSU in AOpen cases?

Pagina: 1
Acties:

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
In de verschillende cases van AOpen zitten nogal zwakke psu's. Ik hoor overal van 300W minimaal voor actuele systemen, maar nu zie ik verschillende microATX systemen en minitowers met PSU's van 150W en 200W terwijl het wel voor pentium4 gemaakte systemen zijn!

Wat kun je met zo'n systeem, gaat dat werken een p4 of celly in bijv. de HQ85 of een H340A en wat kun je dan nog met zo'n systeem wbt schijven, drives en videopower?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51

LopeZ

Too much is never enough

Werkt perfect, heb 185watt in een H340, zit een 80gb hd, 512mb ddr, cdrw/dvd, amd xp @2ghz en een gf4mx in :)

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-07 00:54
kijk hier even.

• P3 up to 800MHz Minimum power is 200 Watts PSU
• 150 Watts PSU is only suitable for Celeron/P3 up to 600 MHz based on a PC without CD-RW
• Mid range system (gamer) P3 up to 1000MHz, Athlon up to 700MHz Minimum power is 235 Watts PSU. CD and CD-RW drives are installed
• Higher end system (servers,etc.) P3 over 1000Mhz, Athlon up to 1500 Mhz Minimum power is 300 Watts PSU. CD-RW installed. Two or more HDD. VGA 3D. 250 Watts may also work, depending on the configuration, but the 300 Watt PSU is recommended to ensure stability and to enable future upgrades
• Pentium 4 class systems Pentium 4 (Single CPU) Minimum power is 300 Watts PSU and also needs special extra P4 voltage connector. As the P4 CPU is expensive it will probably only be used in higher end systems
• Heavy duty systems Dual CPU's Recommendation is to use 400 Watts PSU. Mainly used for server applications. The extra CPU will draw between 30-60 watts of extra power depending on the type of CPU being used. Two or more HDD. CD-RW or similar backup system standard. The minimum power is 350 watts for Intel P3 based platforms and 400 watts for dual Athlon and Dual P4 based platforms. To unify, 400 watts is recommended

uit de Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)
Overige voorbereidingen en aandachtspunten

Als je wilt gaan overklokken moet je een aantal dingen goed voor elkaar hebben. Ten eerste: zorg voor een zo schoon en stabiel mogelijk systeem. Als je gaat overklokken en je systeem is instabiel dat weet je meteen dat het aan een te hoge snelheid ligt en niet aan iets anders.
Ten tweede: zorg ervoor dat de voeding van je systeem genoeg reserve heeft. Dit probleem speelt vooral bij AMD processors maar ook snelle Intels vragen veel energie. Een 1.2 GHz AMD Athlon gebruikt rond de 60 watt, en dat moet door de voeding geleverd worden. Als je maar een 235 watt voeding hebt wordt het al heel krap, omdat de rest van je systeem ook nog energie vraagt. Voor serieuze overklokactiviteiten is een 300 watt voeding een must-have. Te weinig capaciteit van de voeding kan leiden tot instabiliteit of een systeem dat helemaal niet meer wil starten.

[ Voor 36% gewijzigd door jazz op 31-07-2003 16:12 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 11:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

uATX PSUs zijn bijna altijd van lage wattage (er is gewoon geen plek voor zwaardere componenten in die voeding), dat is heus niet alleen bij AOpen het geval. En dat is dan ook de tradeoff die je maakt als je zo'n klein apparaatje neemt- je gaat ook geen 10 disks in een uATX kast stoppen :z

Los daarvan zijn AOpen PSUs meestal van erg goede kwaliteit en kunnen datgene wat ze opgeven echt leveren. Je bent beter af met een AOpen 200W dan met een Q-tec/Target/Noname 350W :o

* dion_b heeft al 18 maanden een Duron 1300 met 2 VGA kaarten, 2 HDDs en 2 CD drives aan een AOpen 145W uATX PSU hangen :)

Maar goed, achterhaal gewoon de specs per lijn (+3.3V, +5V en +12V vooral) van de PSU in die kasten (info is in de tech docs van AOpen te vinden) en tel vervolgens op hoeveel belasting je eraan wilt hangen. Simpel :z

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 31-07-2003 16:12 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
Er zit een verschil tussen cheap ass 150w voedingkjes, en goede ;)

Ik vind de 200w die in mijn h340a zit niet onaardig, erg stil *80mm temp gestuurde fan volgens mij* en hij trekt alles goed, geen instabiliteit gehad.

Maarja, bij mij zit er dan een via epia systeem in, maar wel met 80 gb hdd, 512 mb ram en een cd speler ;) niet zo'n energie slurpend systeem als bij lopez.

(lopez: nog bedankt voor de push, gaf me wel een beter gevoel).

• Peter Power
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maar AOpen geeft aan dat het kan, ze zijn er nota-bene voor gemaakt! Hoe zou dat dan kunnen?

irc.tweakers.net #php - Het channel voor de echte PHP-ers!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-08 11:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Peter Power schreef op 31 July 2003 @ 19:44:
[...]

Maar AOpen geeft aan dat het kan, ze zijn er nota-bene voor gemaakt! Hoe zou dat dan kunnen?
Let eens goed op uit welke FAQ jazz quote:

De Die-Hard Overclocking FAQ.

Daar gaat het er niet alleen om of het uberhaupt wil draaien, maar ook of je er fors mee kan zitten OCen, en dan heb je meestal wel een beest van een voeding nodig :z

Kortom de opmerkingen van mij en van Lopez zijn geenszins in strijd met die van jazz :P

Oslik blyat! Oslik!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:51

LopeZ

Too much is never enough

FYI: Mijn bak loopt ipv 1,5Ghz op 1,97Ghz :P
OC' en kan dus ook nog gewoon, een 2Ghz naar 3Ghz zal moeilijker gaan maar daarom zitten er in de nieuwe H340A's ook een 200watt ipv mijn 185watt.
Pagina: 1