[Car HiFi] bij rijden valt de bas weg

Pagina: 1
Acties:
  • 1.696 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Carlito
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-07 10:54
Beste mensen,

ik ben in bezit van een Kenwood mask krc 859 C. Op deze radio heb ik een
Alpine V12 aangesloten. Ik heb voorin de deur een composet, namelijk de Focal 130 A, boxen. En achterin heb ik een sub tube van kenwood, met max 375 Watt.
Ik heb dit allemaal in een Golf 2`89 ingebouwd. ( Speakers zitten voor in het bakje(beenhoogte) en de tweater bij de spiegel )

Nu volgt het probleem. Als ik gewoon stil sta met de motor aan en de radio aan. Heb ik goed geluid. Maar als ik echter ga rijden in de auto, dan lijkt het net alsof de lage tonen wegvallen en het geluid alleen nog van voren komt met hele hoge tonen. Als ik mijn radio instellingen ga verranderen, zoals meer bas dan merk je er eigenlijk vrij weinig van, totdat hij zeg maar overboost. (dus teveel bas). Het geluid is ook niet "vol" meer.
Ik vind dit echt een raar probleem en het is heel irritant om zo te rijden.
Heeft een van jullie een oplossing?

Hier nog wat specificaties:

De specificaties van de radio zijn 4x 45 Watt.

Bij de handleiding van de versterker staat heleboel gegevens waar ik totaal niets van snap, dus die volgen hieronder

RMS power @ 12 V 20-20kHz
-per channel into 4 Ohm 40W x 4 (0,08% THD)
-per channel into 2 Ohm 50W x 4 (0,3% THD)
Briged 2 Channel into 4 Ohm 100W x 2 (0,3% THD)

Dynamic power @ 14,4 V 20-20kHz
-per channel into 4 Ohm 60W x 4 (0,08% THD)
-per channel into 2 Ohm 80W x 4 (0,3% THD)
Briged 2 Channel into 4 Ohm 160W x 2 (0,3% THD)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Hoe heb je je sub aangesloten op de versterker?

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

• Carlito
Fostar82 schreef op 31 juli 2003 @ 15:28:
Hoe heb je je sub aangesloten op de versterker?
Een draadje van de min op kanaal 3 en van de plus op kanaal 4. En op de versterker staat hij gebrugged.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb ook last van ernstig terugvallende bas bij rijden ten opzichte van stilstaan in een Golf 2. Mijn educated guess: de Golf2 is blijkbaar luidruchtig in het basgebied tijdens het rijden. Ik heb gewoon de bas even iets dikker opgepomt in dat verband (en wat is er mis met de volumeknop >:) :7 ).

• Carlito
Wekkel schreef op 31 July 2003 @ 15:32:
Ik heb ook last van ernstig terugvallende bas bij rijden ten opzichte van stilstaan in een Golf 2. Mijn educated guess: de Golf2 is blijkbaar luidruchtig in het basgebied tijdens het rijden. Ik heb gewoon de bas even iets dikker opgepomt in dat verband (en wat is er mis met de volumeknop >:) :7 ).
Het maakt bij mij niet uit of ik het volume harder zet. Het geluid wordt alleen meer slechter en de tonen hoger. En ik kan idd ff kijken wat er gebeurd als ik wat meer power geef naar de sub. Maar dan moet ik alleen niet voor het stoplicht staan, want dan krijg ik weer hoofdpijn van het dreunen ;)

• ThAChief
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
RMS: amerikaanse standaard voor aangeven van opgenomen muziekvermogen. De radio heeft volgens specificatie 4x45 watt maar reken op 4x12 watt RMS...
per kanaal 4 Ohm wil zeggen dat er bij een standaard speaker (car audio is 4 ohm, speakers voor thuisgebruik zijn 8 ohm) bij maximaal vermogen 0,08% vervorming is.
Per kanaal van 2 ohm (dan sluit je 2 speakers in serie schakeling op 1 kanaal) krijg je dan 0,3% vervorming en dat is echt te horen in de hoge tonen.
bridged 2 kanaals is wat jij zou moeten hebben aangesloten. beide uitgangen op 1 speaker of subwoofer. dan heb je 100 watt RMAS over en dat is een redelijk geluid (bass moet je niet horen maar voelen !!...) Die 0,3% zal je bij bas overigens niet snel horen.
Dynamic power is precies hetzelfde maar dan met een andere standaard gemeten.

Wat ik ervan kan maken is: Zorg dat je de versterker op een aparte subwooferuitgang hebt aangesloten en als dat niet zo is zorg er dan voor dat je verterker ingesteld is met een lpf (low pass frequenty) van maximaal 80 Hz. In je radio zal een mosfet versterker zitten en die hebben veelal de eigenschap op bij hoge volumes de lage tonen te "vergeten". Dit kan verklaren waardoor je alleen het hoge geluid hoort.

Een ander truukje kan het omkeren van je fase van de versterker zijn. Dit zit meestal op je radio. Hiermee kan je ipv goede kwaliteit een grotere spl (sound pressure level) bereiken en dat is precies wat je nodig hebt wil je meer bas hebben.

Laat ff weten op welke uitgangen je versterker zit dan kunnen we verder.

_/-\o_

P IV 2.4@3.0Ghz/Peltier koeling/1Gb pc3500 RAM/240Gb SATA/60Gb ATA/36Gb SCSI/Hercules 9600Pro/XP pro

• Carlito
HMMZZZ erg vette reply. In hoevere ik het weet heb ik die versterker gewoon op de rear aangesloten en ik weet niet of ik wel een sub uitgang heb. Dat zal ik zo maar ff gaan moeten bekijken. Over die low pass gebeuren. Ik heb mijn filter op de versterker op off staan, voor de subwoofer, maar op de radio heb ik hem op 80 Hz gezet. Zet ik hem lager dan dreunt ie wat meer. De hoge tonen heb ik daartegen op HP staan, die stonden vanochtend nog op OFF. Ook deze zijn op de radio te verstellen, maar hoe hoger ik daarmee ga des te slechter me geluid wordt.
En ik weet eigenlijk niet wat je bedoelt met de fase verdraaien. het zal met stroom te maken hebben, maar hoe heet zoiets op mijn radio?

P.S front speakers op kanaal 1+2 zijn stereo en op kanaal 3+4 zit de sub, die in stereo aankomt vanaf de radio, maar in mono naar de sub gaat.

• clstat
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 15:29
Killing_Calu schreef op 31 July 2003 @ 16:11:
En ik weet eigenlijk niet wat je bedoelt met de fase verdraaien. het zal met stroom te maken hebben, maar hoe heet zoiets op mijn radio?
Plus en min even omdraaien van de sub op de versterker...
Soms kan je het ook op de radio zelf doen. Zoals op de Alpine 7894RB die ik heb _/-\o_

XP2000+, GA7VRXP, 2 x 40GB Maxtor in Raid0, Hitachi 174SXWB, Canon Powershot A40

• Carlito
clstat schreef op 31 July 2003 @ 17:27:
[...]

Plus en min even omdraaien van de sub op de versterker...
Soms kan je het ook op de radio zelf doen. Zoals op de Alpine 7894RB die ik heb _/-\o_
Okay, maar ik heb getest met een batterij, met aansluiten of de box naar buitenkomt. En dat komt hij, wat is dan het nut ervan om hem om te draaien? niet dat ik het niet ga proberen, maar ik wou het gewoon ff weten, dan kan ik er nog wat van leren :D

• clstat
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-07 15:29
Het kan zijn dat ie uit fase speelt met de rest van je install. Als je het omdraait kan het zijn dat ie weer infase speelt. Het is inderdaad gewoon een kwestie van proberen...

XP2000+, GA7VRXP, 2 x 40GB Maxtor in Raid0, Hitachi 174SXWB, Canon Powershot A40

• ThAChief
Nut van fase wissel is het volgende:
Normaal gesproken gaan alle speakers dezelfde richting op. Dat wil zeggen als er een bastoon klinkt dan beginnen alle speakers naar binnen of naar buiten te bewegen. Ook je subwoofer. Voordeel hiervan is dat als in korte tijd de lucht in de auto samengedrukt word en je dus een flinke stoot in je maag krijgt (als je tenminste voldoende vermogen hebt), en een flinke dreun tegen je trommelvliezen. Dit is de stand die je wil hebben bij house/techno/ en dat soort muziek.

Als je de fase omdraaid dan gaan alle conussen van je full-range speakers (dus alles dat op je radio is aangesloten) dezelfde kant op maar de subwoofer precies tegengesteld. Dan krijg je in plaatst van SPL( sound pressure level) luchtverplaatsing en dat merk je meestal aan het bewegen van je haren. Of papiertjes als je ze in de auto hebt. Of in mijn geval zelfs de bekleding van mn stoelen. Deze instelling wil je hebben als je puur voor kwaliteit gaat. Klassieke muziek en rock/pop zijn met deze instelling vaak iets beter.

Je versterker is in iedergeval goed aangesloten maar je hebt geen speakers achterin en dan mis je wel iets aan geluid, zeker als je aan het rijden bent (frequenties onder de 120 Hz zijn voor een mens niet meer op richting te beoordelen en dus voel je die sub wel maar kan je niet horen of ie achtering zit. Dan zal je naar de 125 Hz moeten maar de meeste tubes kunnen die freq niet goed aan). Die lpf staat goed op 80 en die hpf moet je niet gebruiken want de enige die daar iets aan zou kunnen hebben is je compo setje en die zijn uitgerust met een fliter die de lage tonen weghaalt en alleen de freq's doorgeeft die de set ook daadwerkerkelijk kan weergeven.

Ik zou kijken of je niet alsnog een setje speaker achterin kan plaatsen, dan ben je ws van het euvel af. Als je een sub op je radio hebt dan gewoon de subversterker daarop aansluiten en je rear uitgangen gebruiken voor de speaker achterin.

Succes !
_/-\o_

P IV 2.4@3.0Ghz/Peltier koeling/1Gb pc3500 RAM/240Gb SATA/60Gb ATA/36Gb SCSI/Hercules 9600Pro/XP pro

• Carlito
Ik denk dat je idd toch gelijk hebt met de achterspeakers. Ik heb gister nog wat instellingen geprobeerd en ook aan de versterker. De instelling naar de Sub stond op LP, wat volgens mij ook de bedoeling is, want zet ik mijn fader naar de sub. dan voel je hem echt en hoor je weinig "muziek". Ik heb nu maar het filter op off gezet en via mijn radio de sub vanaf 80 Hz laten pakken. Als ik hem nu op de fader naar de versterker zet, hoor ik ook echt het geluid + zang door die sub. Dat is volgens mij niet echt de bedoeling(het is zeg maar een hele doffe speaker geworden), maar me geluid wordt er tijdens het rijden wel beter op.

Als ik nu achterspeakers heb, moet ik die sub filter dan op de versterker weer op off gaan zetten? of staat ie nu toch goed. En wat voor boxen zal ik moeten kopen voor achterin? ook een composet? of gewoon 6" x 9" ?

• ThAChief
Het filter op je sub moet je laten staan (staat nu op LowPass 80 Hz toch?). De freq's boven de 100 Hz moet je een subwoofer niet geven, dan krijg je alleen vervorming.

De speakers voor achterin zijn bij voorkeur geen compo-set. Een compo set is gemaakt om de hoge tonen precies op je oren te richten zodat je goed kan horen waar het geluid / zang / effecten vaandaan komen. Het geluid van achteruit je auto komt wel bij je oren aan maar vanaf een verkeerde kant dus hoor je toch niet precies waar het vandaan komt behalve dat het achter je vandaan komt.

6x9 speakers zijn inderdaad erg goed om achterin te zetten. Ze geven veel luchtverplaatsing voor de inbouwdiepte die ze nodig hebben. Let wel op dat je ongeveer hetzelfde vermogen neemt als je compo set die je voorin je auto gezet hebt. (Liefst zelfs iets meer). Meeste 6x9 speakers hebben tweeters die verstelbaar zijn in richting. Let erop dat het niet de bedoeling is dat ze direkt naar voren gericht worden maar via je achterruit! Dus gewoon omhoog laten wijzen en dan kaatsen de hoge freq's via je ruit naar je oortjes.

Audio set eerst afstellen zonder subwoofer en ervoor zorgen dat het geluid niet door de hele auto zingt. Liefst zo instellen dat t geluid ergens vanuit je dashbord lijkt te komen. Dan de subwoofer erbij. Jongen wat ga jij genieten!

Geef nog even een update als je die 6x9 aangeloten hebt. Ik ben benieuwd.!

_/-\o_

Verwijderd

Als je de fase omdraaid dan gaan alle conussen van je full-range speakers (dus alles dat op je radio is aangesloten) dezelfde kant op maar de subwoofer precies tegengesteld. Dan krijg je in plaatst van SPL( sound pressure level) luchtverplaatsing en dat merk je meestal aan het bewegen van je haren. Of papiertjes als je ze in de auto hebt. Of in mijn geval zelfs de bekleding van mn stoelen. Deze instelling wil je hebben als je puur voor kwaliteit gaat. Klassieke muziek en rock/pop zijn met deze instelling vaak iets beter.
De beste geluidskwaliteit wordt behaald als een set in fase speelt en dat de afzonderlijke speakers bij de XO frequentie een niet al te grote faseverdraaiing hebben. Als er wel iets vermoeiend klinkt zij n het wel fasedraaiingen. Maar goed je zou heel je set eens kunnen ompolen. Het kan namelijk zijn dat het geluid van de motor voor uitdoving zorgt (uit fase met je set) lijkt me sterk maar is het proberen waard. Maar zorg er ten alle tijden voor dat alle speakers in fase staan tov je luisterpositie. Als je de sub gedraaid of richting de achterkant laat spelen dan moet je de fase 90 of 180 graden (ompolen dus) draaien.

Als je de powerhandling wilt verhogen moet je een highpass filter nemen voor je sub die start bij 20-25Hz bv. Ik heb dit bij mijn eigen (hifi)subwoofer ook en dit komt de kwaliteit van de bas ten goede en bovenal de SPL neemt toe.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 14:01 ]

• ThAChief
Ik ging er inderdaad van uit dat t een standaard opstelling van de subwoofer richting was. Nu ik jouw bericht lees bedenk ik me dat het hier om een sub-tube gaat en dan is het inderdaad een ander verhaal. Sorry Killing_Calu, Walter.PPK heeft in deze gelijk. Over het HPF ben ik het ook eens. Alleen is het bij auto-audio vaak zo dat de hpf een freq van 125Hz oid is dus niet die hele lage hpf die je hele lage tonen eruit haalt.

_/-\o_

Verwijderd

ja zo'n HPF is meestal alleen bij hifi subs te vinden. Je kunt ook met een spl meter de fases testen. Je stelt de spl meter op en maakt hem vast tussen de twee hoofdsteunen zodat ie onder het rijden niet los komt. Nu sluit je de set aan zodat alle fases 1 kant op staan. Nu kies je een referentie volume uit op je headunit met een aantal testtonen van 40 - 500 hz bv (gebrand op cd bv). Nu schrijf je de spl levels op onder het rijden van bv 80km/u. nu herhaal je de test met omgepoolde sub alleen en ook met compleet omgepoolde set.
Op deze manier weet je zeker wanneer de set op z'n best presteerd.

• ThAChief
Zo is dat !
Weet alleen niet of Killing_Calu zo ver wil gaan..

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Het hoeft ook niet per se met een spl meter, je kan het beste gewoon luisteren. Overigens is die fase draaiing alleen maar bedoeld voor als er een grote afstand tussen full range speakers en sub is. Niet dat het dan allemaal weer goedkomt, maar soms is het resultaat beter dan in fase.

Wat er gebeurt is namelijk het volgende: de sub en de composet geven allebei dezelfde frequentie weer. Alleen de looptijd van de composet naar je oren is veel korter dan die van de sub naar je oren. Daardoor ontstaat er een faseverschil tussen die twee tonen. Dat faseverschil is voor iedere frequentie anders, en bji sommige frequenties krijg je uitdoving en bij andere juist versterking. Je krijgt dus pieken en dips in de frequentie respons. Als je een van de twee uit fase aansluit, dan krijg je een heel ander "patroon" van pieken en dips, en dat kan beter klinken. Maar ideaal is het niet. Eigenlijk moet er gewoon een delay op de composet, maar ja, zo ver zijn ze nog niet in de car audio wereld ;).

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-07 00:10
Kun je niet iemand in de kofferbak leggen om te laten luisteren of de sub hetzelfde blijft doen als jij begint te rijden ? :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

clstat schreef op 01 August 2003 @ 08:23:
Het kan zijn dat ie uit fase speelt met de rest van je install. Als je het omdraait kan het zijn dat ie weer infase speelt. Het is inderdaad gewoon een kwestie van proberen...
Geen kwestie van proberen, een kwestie van goed aansluiten.

Maar in ieder geval is het belangrijk om je fase goed te hebben. Als je de speakers goed hebt er de sub in tegenfase dan kun je rare dingen verwachten.

Verwijderd

Zit er in jouw golfje een dieselmotor? In dat geval kan het best wel eens mogelijk zijn dat je alternator niet voldoende stroom kan leveren voor je motor en je versterker+radio...

Als een diesel namelijk op volle toeren draait (en bij een benzine is dit ook zo maar in mindere mate) heeft hij erg veel stroom nodig, stroom die hij dan niet meer aan het geluidssysteem kan geven waardoor er vooral bij de versterker vervorming gaat optreden. Maw als je snelheid gaat maken klinkt het geluid nergens meer naar zoals je al beschreef...

Het enige wat dan niet klopt in mijn verhaaltje is dat je eigenlijk niet zo'n zware versterker hebt en dat je normaal wel voldoende stroom hebt. Knipperen je lichten mee op de bas als je stil staat??

• Carlito
Nee in mijn Golfje zit een 1.8 benzine motor. En mijn lichten knipperen niet.
Als ik mijn subwoofer in de fase vedraai, maakt het bijna niets uit.
Over die spl meter, dat gaat me wat erg ver.

Ik denk dat ik toch achterboxen moet gaan gebruiken en omdat de voorboxen maar 13 cm zijn, dat die haast geen lage tonen aankunnen, dat het mede daar door komt. Misschien dat ik mijn tweeters nog onder het daschboard ga monteren om zo ook nog wat hoge tonen weg te krijgen, want die hoge tonen zijn toch redelijk schel...
Ik heb nog een versterker liggen van het merk XXL, en heel misschien dat ik die appart op de sub aansluit. Maar ik weet niet of het merk goed is.

Nu dat ik de subwoofer aangelosten heb zonder filter, dus niet op LP zoals hierboven gedacht werd. Speelt me subwoofer toch meer muziek af ipv alleen de bass tonen. Hierdoor heb ik dus voller geluid en is mijn probleem weg. Alleen het muziek klinkt niet echt mooi meer.

Ik wil jullie allemaal toch alvast bedanken voor de gegeven oplossingen en als ik achterboxen heb laat ik wel weten hoe het klinkt. en als iemand nog wat oplossingen of tips weet dan hoor ik dat natuurlijk nog erg graag :D

Weet iemand alleen of dat xxl wat is?

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je evt. nog zou kunnen proberen tegen de hoge tonen is kijken of je op de crossover van je Focal set (mooie speakers trouwens :) ) de tweeters niet wat kunt afzwakken.

Dit heb ik ook gedaan bij mijn Infinity compo-set en het scheelt wel.

Even van de Focal site geplukt over de 130A :

"Crossover: 2-way 12dB/octave (with adjustable tweeter level)." Dus het moet kunnen ;)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Anders valt dat heel simpel te doen met een weerstandennetwerkje van €2 max.
Pagina: 1