WinXP niet van SCSI schijf te starten

Pagina: 1
Acties:

• ThAChief
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Ik heb een nieuwe pc in elkaar gesleuteld en heb daar 4 schijven in zitten. 1 ATA schijf voor de backup, 2 SATA schijven van 120 Gb die RAID 0 ingesteld zijn en voor data opslag dienen. Voor het OS (Win XP ivm HT van mn P IV) heb ik een SCSI 15K schijf geplaatst maar op de één of andere manier is XP hier niet op te zetten. Op de ATA en SATA schijven is het geen probleem maar ivm performance (is scsi 320) wil ik het OS op de scsi schijf hebben. Ik heb het via de F6 functie tijdens install van XP gedaan met de SCSI/RAID driver die van giga-byte komt en via een ghost die ik van de ATA/SATA schijf op de SCSI schijf geplaatst heb. Op de laatse manier kom ik tot het opstartschem van XP maar dan loopt t vast en reboot mn systeem. In mn bios heb ik ook div instellingen geprobeerd maar helaas. Voor de duidelijkheid:

Mobo: giga-byte GA 8KNXP Ultra
Geheugen: kingston DDR gepaard pc3500 2x512 Mb
Grafische kaart: hercules 9600 PRO

Ik heb op dit moment mijn SATA schijven gebruikt om XP op te zetten en alles werkt als een speer (CPU is 2.4Ghz maar loopt al weken stabiel op 3.0Ghz). Maar het extra geld dat ik heb uitgegeven aan mijn mobo en scsi schijf is op deze manier nogal weggegooid.

Op de sites van fabrikanten kan ik hier niets over vinden (scsi schijven zijn als opstart schijf in te stellen maar alleen als ze in RAID opstelling staan en er zit bij mij slechts 1 schijf op de scsi poort). Spreekt voor zich dat de laatste drivers geïnstalleerd zijn.

Iemand enig idee wat ik hiermee kan doen?

_/-\o_

P IV 2.4@3.0Ghz/Peltier koeling/1Gb pc3500 RAM/240Gb SATA/60Gb ATA/36Gb SCSI/Hercules 9600Pro/XP pro

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 12:49

afterburn

No more...

Probeer eens een cleane install te doen ipv een ghost terug zetten. Dat geeft vaak problemen als de hardware anders is of van een andere disk/controller gestart moet worden.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

heb je in het bios bij 1st boot device wel SCSI staan??

al gebrobeerd om aleen met je SCSI schijf aangesloten windows te instaleren?

• ThAChief
Clean install ben ik mee begonnen maar toen dat niet werkte ben ik met de ghost aan de gang gegaan

Ook geprobeerd met alleen scsi schijf aangesloten.....helaas. XP ziet de schijf gewoon niet

In bios stond scsi inderdaad als 1st boot device. Maar ik heb het idee dat XP hier niet veel mee doet. Is nu weer naar de SATA RAID gegaan.

P IV 2.4@3.0Ghz/Peltier koeling/1Gb pc3500 RAM/240Gb SATA/60Gb ATA/36Gb SCSI/Hercules 9600Pro/XP pro

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Zoek naar de nieuwste SCSI (kaart) driver en wanneer de XP install begint, gebruik F6 om hem de driver te kunnen geven. Toen Nt4 uitkwam, en je een nieuwere scsi kaart (2940U2W als ik mij niet vergis) van Adaptec gebruikte, kon het gebeuren dat Windows dacht dat hij de juiste driver voor de kaart had, maar dan kon hij geen drives zien. Als je de install een updated driver liet gebruiken tijdens de installatie was het probleem verholpen.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-01 13:25

Talon

Booooom !

nog een tip : scsi schijf goed jumperen.
anders weet hij niet waar die zou moeten uithangen.
ik kan me trouwens van dat gigabyte bord herinneren dat hij moeilijk deed over SCSi en SATA. misschien dat er al wat op de website van gigabyte staat ?
edit:

Enne ... bij een clean install moet je het eens met alleen de driver van de scsi controller proberen en de SATA drivers overslaan ...
Probeer het dus eerst met alleen de SCSI drive.

[ Voor 29% gewijzigd door Talon op 31-07-2003 16:22 ]

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Nog iets wat me net te binnen schoot. Kan je er met dos van booten? Veel makkelijker om dat te proberen. Als dat ook niet kan, zou ik toch eens naar de boot volgorde, jumpers (zoals Talon zei), en ook je terminatie (actief, en niet de jumper optie op de schijf zelf (als die er al een heeft).

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
koppel alles los behalve de scsi schijf, en dan instaleren met de drivers bij de hand, voor F6.

En dan kun je later die schijven er weer bij hangen.

specs

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
theorietje: de hardware / bios instellingen zijn goed. het werkt met ghost wel namelijk: de pc vind de schijf en wil er vrolijk van booten. maar komt dan niet verder want je windows install denkt nog dat hij op de s-ata schijven staat / heeft niet de drivers voor de scsi kaart / etc. hier zijn wel oplossing voor te verzinnen eventueel als niks anders lukt, maar je moet natuurlijk ook gewoon een clean install kunnen doen.

volgens mij zit het probleem in een foute driver voor de scsi controller die je laadt met 'f6'.

heb je wel de goede driver gebruikt? er is een raid driver en een gewone zie ik. probeer de gewone eens:

http://europe.giga-byte.c...r/driver_scsi_adaptec.exe

alles wijst voor mij op de driver:
ghost ziet de schijf, het bios is goed, etc. alleen setup van winxp ziet hem niet. dan gaat er daar wat fout.

later, als ik niet meer al mijn geld aan dom zuipen uitgeef, koop ik ook zo'n systeem.

[ Voor 34% gewijzigd door smvs op 31-07-2003 20:02 ]

• ThAChief
Gisteravond met nieuwe drivers geprobeerd, helaas hetzelfde. Toen maar eens naar mn jumpertjes gekeken. Even iets aangepast en.... XP op de SCSI schijf gezet..

Vrienden, bedankt.. !!

_/-\o_

Pagina: 1