Toon posts:

[Word 2000] Sjabloon met eigen helptekst

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een halve dag stoeien met verschillende (on)mogelijkheden, mijn hoop toch maar vestigen op mijn medetweakers.

De vraag:
Hoe kan ik een helpfunctie dmv een (popup) venster oid maken in een eigengemaakt sjabloon in Word?

Het sjabloon is een document met kopjes, waaronder voorbeeldtekst staat. De kopjes zijn beveiligd, de tekst moet vervangen (kunnen) worden door eigen tekst. Máár, de gebruikers moeten de items die genoemd staan in de voorbeeldtekst zelf benoemen.

Omdat er sprake kan zijn van veel tekst, heb ik gekozen voor beveiligde en onbeveiligde secties, zodat de spellingscontrole aanwezig is. Als ik zou hebben gekozen voor formuliervelden, is dat namelijk niet het geval. Maar nu wil ik een optie inbouwen waar bij men, bijvoorbeeld door dubbel te klikken op de vetgedrukte kopjes, de te benoemen items nog eens kan nakijken, nadat ze het zelf vervangen hebben. En dat wil nog steeds niet lukken :{

Wat heb ik o.a. geprobeerd:
- De fill-in optie bij velden; dit werkt niet goed genoeg omdat het om verschillende kopjes gaat
- Een macro knop met functie maken: ik krijg geen venster met eigen tekst voor elkaar. Wel over het bestand, dus het lijkt me dat dat aan te vullen is?
- Een extra bestand is niet handig, omdat ik niet kan garanderen dat dat altijd beschikbaar is (ander netwerk)

Waar heb ik gezocht:
- In de Word helpfunctie
- In HET BOEK Office 2000
- Op GoT

Iemand die me op weg helpt? En oh ja.. VBA kan ik lézen en begrijpen, met het zelf schrijven ben ik nog niet erg ver gevorderd :o

Verwijderd

In principe moet je dit volgens mij gewoon op kunnen lossen met macro's....
kom er zelf ook ff niet uit, maar tis hier zo rustig, we hebben er gewoon een groepsproject van gemaakt :D

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 juli 2003 @ 16:38:
In principe moet je dit volgens mij gewoon op kunnen lossen met macro's....
kom er zelf ook ff niet uit, maar tis hier zo rustig, we hebben er gewoon een groepsproject van gemaakt :D
Hou het nog ff rustig dan ;)

Ik ging er zelf ook van uit dat het een kwestie was van een macrobtton invoegen, maar wat voor macro? Ik heb heel de standaardmacro-lijst van Word doorgespit, vandaar dat ik ook weet dat het moet kùnnen.. maar nu nog toevoegen 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag misschien nog iemand met een idee?

Ondertussen aan het rommelen geweest met verborgen tekst, maar dat is het ook niet. Het lijkt me nog steeds dat een variant op de standaardmacro 'KnopHelp' een mogelijkheid is, maar ik zie niet hóe....

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ben je in staat om je eigen help-pagina te creeeren. Je kan vervolgens een .hlp bestand koppelen aan een document.

Daarnaast zou je met bookmarks kunnen werken. In VBA kan je ook een form maken, met een tekstvak. Vervolgens geef je aan de hand van je bookmark de juiste helptekst erbij.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
BtM909 schreef op 04 augustus 2003 @ 09:28:
Ben je in staat om je eigen help-pagina te creeeren. Je kan vervolgens een .hlp bestand koppelen aan een document.
Klinkt ideaal, maar ik heb geen idee hoe dat moet :o
Daarnaast zou je met bookmarks kunnen werken. In VBA kan je ook een form maken, met een tekstvak. Vervolgens geef je aan de hand van je bookmark de juiste helptekst erbij.
Ik heb inderdaad al eens zitten zoeken bij "bookmarks", maar had nog niet de juiste manier gevonden.
Ik dacht dat ik als gebruiker "gevorderde" was als het om Word ging (daarom heb ik deze opdracht ook toegewezen gekregen, hoewel ik "gewone systeembeheerder" ben), maar hoewel ik snap wat je bedoelt (heb wel eens gestoeid met VB), gaat me dat niet lukken (in de tijd die ik heb). Daarom hoopte ik ook een standaard macro gewoon aan te kunnen passen.

Iig bedankt voor het meedenken!

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Er is een aantal dingen die ik niet helemaal snap.
"Máár, de gebruikers moeten de items die genoemd staan in de voorbeeldtekst zelf benoemen." Bedoel je dat er een controle moet komen of alle velden wel zijn ingevuld?
"Maar nu wil ik een optie inbouwen waar bij men, bijvoorbeeld door dubbel te klikken op de vetgedrukte kopjes, de te benoemen items nog eens kan nakijken, nadat ze het zelf vervangen hebben. " Als je iets vervangen hebt, staat het toch gewoon op het scherm?
Wat betreft de pop-up help: zoals BtM909 al zei, je kunt in het sjabloon bijvoorbeeld zorgen voor een extra knop op de werkbalk die een Form laat zien met de geschikte tekst. De oplossing van het .hlp-bestand zie ik niet zo zitten. Ten eerste moet je maar net zo'n bestand kunnen maken en ten tweede is onmogelijk om het help-bestand context-gevoelig te krijgen in een Word-document. Je krijgt met andere woorden altijd hetzelfde scherm te zien.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Verwijderd

Topicstarter
KingRichard schreef op 04 augustus 2003 @ 12:01:
Er is een aantal dingen die ik niet helemaal snap.
Het valt ook niet altijd mee om iets wat in je hoofd (of ei'k dat van de "opdrachtgever" te omschrijven ;)
"Máár, de gebruikers moeten de items die genoemd staan in de voorbeeldtekst zelf benoemen." Bedoel je dat er een controle moet komen of alle velden wel zijn ingevuld?
Eigenlijk wil men dat wel, maar dat leek me al helemaal geen doen, omdat zo'n 'veld' uit verschillende subonderdelen weer bestaat.
"Maar nu wil ik een optie inbouwen waar bij men, bijvoorbeeld door dubbel te klikken op de vetgedrukte kopjes, de te benoemen items nog eens kan nakijken, nadat ze het zelf vervangen hebben. " Als je iets vervangen hebt, staat het toch gewoon op het scherm?
Inderdaad; maar het gaat om een projectopzet. Medewerkers die dat invullen, moeten per vetgedrukt kopje een aantal zaken beschrijven. Degene die de opdracht heeft gegeven, wil dat medewerkers al die zaken beschrijven. Nu kunnen ze ook de voorbeeldtekst weghalen en niet alles invullen/beschrijven. Vandaar dat ik een soort controle optie / helptekst wil maken, waarin staat: heeft al deze punten beschreven: [vul punten in] of zoiets.
Wat betreft de pop-up help: zoals BtM909 al zei, je kunt in het sjabloon bijvoorbeeld zorgen voor een extra knop op de werkbalk die een Form laat zien met de geschikte tekst.
Ik denk dat ik snap wat jullie bedoelen; ik ga maar eens "fröbelen" ;)

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Misschien kan ik dan nog wat tips geven:
  • Ga naar de VBA-editor en maak een formulier in het sjabloon en noem het formulier bijvoorbeeld frmHelptekst. Zet daarop een Bijschrift (Label) met een groter lettertype en een Tekstvak (Textbox).
  • Bij het tekstvak zet je de eigenschappen Multi-Line en Locked aan; Scrollbars zet je op 1.
  • Maak ook een knop "Sluiten".
  • Ga nu naar de code-editor.
  • In de VBA-code van de knop zet je
    Visual Basic .NET:
    1
    2
    3
    4
    5

Private Sub btnSluiten_Click()

Me.Unload

End Sub
  • In de VBA-code van het formulier zelf (Sub frmHelptekst_Initialize) laat je achteruitzoeken naar de eerste kop die boven de cursor zit. Bijvoorbeeld:
    Visual Basic:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11

With Selection.Find

.ClearFormatting
            .Forward = False
            .Style = "Kop 2"
            .Wrap = wdFindStop
            .Execute

End With
        ' ... etc.
    End Sub
  • Nu kan je door de eigenschap Selection.Text uit te lezen erachter komen onder welke kop de cursor stond.
  • Nu is het een kwestie van het Tekstvak vullen met de juiste tekst en het Label met de koptekst en klaar ben je.
Denk er aan dat de kop die opgezocht wordt ook een Carriage Return bevat. Daarnaast is het ook gebruikersvriendelijk om eerst de huidige positie van de cursor op te slaan. Als je dan de helptekst hebt laten zien kun je de cursor weer terugzetten. Anders komt de gebruiker elke keer bij de kop terecht.
Voor de helpteksten zou ik toch een apart bestand gebruiken, omdat dat makkelijker is in het onderhoud. Als die in dezelfde map staat als het sjabloon, moet dat toch geen probleem zijn?

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Verwijderd

Topicstarter
Onwijs bedankt voor je tips, ik heb ondertussen, al stoeiend met VBA al weer veel geleerd - helaas ook dat ik dit met mijn huidige kennis niet binnen de gestelde termijn af krijg.
Voorlopig gaan ze aan de slag met het basis-sjabloon (dus met vervangbare tekst, zonder controlemogelijkheid achteraf) en na een evaluatieperiode, waarin ik rustig aan de slag ga met uitbreiden van mijn kennis (ik zal dus nog wel eens *help* roepen ;)), kijken we verder wat voor aanvullingen er nodig zijn.
Pagina: 1