Toon posts:

Twee vigor routers koppelen hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

Ik heb al gegoogled en op Got ben ik ook al aan het zoeken geweest, maar toch kom ik er niet echt uit. En ik heb op het moment mijn serienummers van mijn vigors niet bij me anders had ik al een mail naar support@draytek.nl gestuurd.:)

Ik heb een Vigor 2600 met Cistron ADSL en dat werkt allemaal perfect. Nu heb ik er van de week een Vigor 2104p bijgekocht (vooral voor de printerpoort !)
en als ik die aansluit op de Vigor 2600 dan werkt het niet.
De 2600 heeft als ip adres 172.16.1.1 en de 2104p heeft als ip adres 192.168.1.1 (dit is nodig voor de lpr-printerpoort heb ik begrepen)

Ik snap dat dit niet in dezelfde subnetten ligt, maar hoe kan ik nu een soort van verbinding hier tussen leggen?
Moet ik iets met add route bla bla doen of kan dit anders.

Of heeft iemand een beter idee?
Ik heb ook geprobeerd om de 2600 op 192.168.1.2 of 192.168.2.1 te zetten maar ook dan kan ik niet pingen vanuit het ene subnet naar het andere subnet.

Graag een beetje uitleg als dat mogelijk is.
(over subnetten en zo ben ik aardig newbie)

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Ik denk dat je je nieuwe vigor met z`n lanpoort aan je oude vigor moet hangen (ook aan de lan poort) eventueel met crosskabel. Als je poorten niet MDI/MDIX zijn.

Dan je nieuwe vigor in de zelfde ipreeks zetten als de oude 172.16.*.* of welke je ook gebruikt en dan zou het moeten werken.

Je moet dus niet je wan poort van die 2e vigor gebruiken. Tenzij ik je verhaal verkeert begrijp.

• TaZz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 12:43

TaZz

Nostalgist

Volgens mij kun je ook gewoon je nieuwe Vigor in het zelfde subnet laten werken, en dan op port 4 van de andere Vigor aansluiten. Zorg er dan wel voor dat alleen 1 van de 2 evt dhcp uitgeeft.

Weet je zeker dat je de Vigors goed op elkaar hebt aangesloten? Branden de lampjes bij de porten etc?

Verwijderd

Topicstarter
Dus als de 2600 waarover ik internet krijg 172.16.1.1 is welk adres moet ik de 2104p dan geven. 172.16.1.2 of 172.16.2.1?

En de dhcp server op de 2104p moet ik zeker uit zetten, zodat de pc's die ik aansluit op de 2104p de ipadressen krijgen van de 2600 ?

of heb ik dit helemaal fout??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 13:09:
Dus als de 2600 waarover ik internet krijg 172.16.1.1 is welk adres moet ik de 2104p dan geven. 172.16.1.2 of 172.16.2.1?
Dat eerste :) Het gaat erom dat bij een subnetmask van 255.255.255.0 (standaard) de eerste drie bytes gelijk zijn. Je mag ieder IP-adres gebruiken in deze reeks: 172.16.1.1 - 172.16.1.254.
En de dhcp server op de 2104p moet ik zeker uit zetten, zodat de pc's die ik aansluit op de 2104p de ipadressen krijgen van de 2600 ?

of heb ik dit helemaal fout??
Eén van de twee DHCP's moet inderdaad uit, anders gaat het helemaal mis. Welke dat is mag je zelf weten, als je maar zorgt dat de instellingen goed staan, en de computers een IP in dezelfde reeks als de twee routers krijgen. :)

Edit: Maar ik snap niet waarom je die eerste router niet gewoon weghaalt :? Die tweede is een volwaardige Broadbandrouter, die gewoon hetzelfde kan als die 2600.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 13:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou omdat in die 2600 het adsl modem zit waarover ik Cistron ADSL binnenkrijg. Dat is de reden.

Nog een vraagje:

Ik heb 6 pc's. Drie daarvan aangesloten op de 2600 (ADSL modem/router/switch) De 4e poort van de 2600 is de uplink naar de 2104p (kunnen trouwens alle poorten zijn, hoeft niet beslist poort 4 te zijn) en dan wil ik op de 2104p ook nog 3 pc's en de printer aansluiten.

Ze moeten allemaal elkaar kunnen bereiken en ze moeten ook allemaal op internet kunnen en ze moeten allemaal de printer kunnen bereiken.
Dan moet toch alles in dezelfde reeks bijvoorbeeld 172.16.1.1 - 172.16.1.254 zitten?

En zou ik de twee netwerken willen scheiden om een of andere reden dan kan ik bijvoorbeeld 172.16.2.1 nemen voor de tweede router, toch??
Begrijp ik het een beetje??

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 10:25
waarom gebruik je niet een hubje/switchje voor die 6 pc's incombo met de 2600 en die andere als print server want daar gaat het volgens mij een beetje om

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik niet nog een kastje in de meterkast wil hebben hangen. En ik heb die draytek nu toch al dan ga ik er niet nog een switch bij kopen.:)

Verwijderd

-- Edit: --

Ik bekijk het helemaal verkeerd. In principe moet het gewoon werken als je een kabel van de eerste naar de tweede router trekt, en daarbij de wan-poorten met rust laat.
Zorgen dat alles in dezelfde range zit, en dan zou het moeten werken..

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 14:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het morgen of van het weekend even proberen.

Ik ben nu aan het darten kijken.

In ieder geval alvast bedankt

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

tomshardware.com had laatst artikel over netwerk met 2 routers, wellicht niet met draytek.
het zou de moeite waard zijn om effe the checken.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

Pagina: 1