Asus CUV4X-DLS passief koelen

Pagina: 1
Acties:

• -whodini-
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-07-2024
Ik gebruik dit mobo als server en wil hem graag wat stiller maken.
ik dacht aan een Zalman koeler en dan zonder fan (of met als het niet anders kan).
Natuurliijk wel met casefan intake en outtake van papst.
Op dit moederdoord zitten er twee Pentium 3 cpu van 1Ghz die standaard draaien zonder OC met 4x 256MB cas2 corsair geheugen.
Weet iemand of de zalman waaier erop past? of een andere Zalman produkt?
Ik heb de search gebruikt maar kwam er niet ver mee.
Heb ook een mailtje naar Asus en Zalman gestuurd zonder oplossing.
Kreeg alleen bericht van Asus dat ik beter contact moest opnemen met Zalman :'( .
Heeft iemand een Asus CUV4X dual cpu met zalman koeling erop en kan ie wel passief gekoeld worden met alleen case fan's?
Verder specs :
4x SCSI harddisk maxtor Atlas 1x 10k18 Gig en 3x 9Gig 7200
cd-rom speler
geforce3
Sound blaster live player 5.1
Kast is een eye 910 met enermax 300w voeding(behoorlijk groot)
Win XP

iRacing Profiel

Verwijderd

Belemmeringen voor een Zalman koelvoet:
- montage
- gewicht
- ruimte

Zoek de specificaties eens op van de koelvoet die je voor ogen hebt (voor de maten, zodat je weet of er componenten in de weg zitten), of blader door de productpagina's van Zalman om te kijken of de montage wel geschikt is voor jouw CPU socket/slot.

Of de koeling genoeg is voor een dualsysteem? Als een koelvoet afzonderlijk geschikt is voor die CPU dan wel. Let bij dualsystemen zowieso extra op airflow in de kast. Tenslotte heb je 2 grote kachels in je bak zitten ipv 1.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
is dat het wel waard voor dat beetje minder geluid? want je hebt er een hoop andere spullen in zitten die lawaai maken.

je kan ook andere heatsinks nemen en dan met ducts gaan werken.

specs

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm, ik heb thuis een CUV4X-E, met een enkele P3 1Ghz. Die P3 is 50mhz ge'ocd (:P), maar ik heb de stock cooler langzamer laten draaien vanwege herrie. Onder full load wordt deze P3 zo'n 65 graden, ook omdat hij 0.2 Volts meer krijgt. Idle temps ge'ocd zijn 54 graden. Voordat ik hem oc'de EN de koeler nog gewoon op volle kracht draaide, was hij zo'n 51 graden stressed, en 43 graden idle. Da's nog steeds redelijk aan de warme kant, als je denkt aan passief koelen.

Je kan in ieder geval op jacht gaan naar Zalman spul voor de socket 370 (P3), maar volgens mij waren dat toendertijd nog geen waaiers, maar 'normale' stille koelers. Echter denk ik, dat deze erg moeilijk te krijgen zullen zijn, omdat het P3 platform natuurlijk al wat ouder is.

Dus een andere optie zou hetzelfde kunnen zijn als ik met mijn P3 1Ghz heb gedaan: een Zalman fan-mate tussen mobo-connector en proc-fan. Hiermee kan je het toerental met zo'n 60 a 75% terug brengen, waardoor hij al veel minder lawaai zal maken, en toch nog voldoende zal koelen.

Dit idee lijkt me realistischer om eerst te proberen, omdat de Zalman-fanmate zeer zeker goedkoper zal zijn dan een complete waaier-stijl heatsink (als die verkrijgbaar is) plus koeler, en omdat die fan-mate veel makkelijker te krijgen is. Succes :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Enigzins oftopic maar ter info mischien intressant.

Ik heb een beetje een vergelijkbare processor iets tragere uitvoering de P3 866 mhz deze word passief gekoeld door een nog geeneens zo'n grote koperen heatsink van een voor een AMD XP 2000/2600+ bedoelde CPU deze had ik erop gezet omdat ik deze nog had liggen en omdat de de fan teveel herrie naar mijn zin produceerde heb ik die losgetrokken waardoor de CPU wel 10 graden steeg maar niet warmer word dan een graadje of 45.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Heb zelf momenteel ook een CUV4X-DLS als server draaien, momenteel in een 4U bak.

Binnenkort wordt ie verplaatst naar een 2U, er moeten dan sowieso andere koelers op. Wellicht is dit ook iets voor mij, maar ik denk dat ik toch voor een goed presterende 1U koeler ga...

Kom je met dit bord niet in de knoop met de finnen van je waaiers, aangezien de sockets niet naast elkaar zitten?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:21
Bij gebrek aan geld heb ik op de heatsink van de p3 een 80 mm fan op 7 volt geplakt. (ja geplakt ja, met plakband) Dat gaat namelijk precies en is niet duur maar wel goed. Zit al een hele poos zo, en geen last gehad van afvallende fan's enzo.

Verwijderd

-whodini- schreef op 31 juli 2003 @ 00:38:
Ik gebruik dit mobo als server en wil hem graag wat stiller maken.
ik dacht aan een Zalman koeler en dan zonder fan (of met als het niet anders kan).
Natuurliijk wel met casefan intake en outtake van papst.
Op dit moederdoord zitten er twee Pentium 3 cpu van 1Ghz die standaard draaien zonder OC met 4x 256MB cas2 corsair geheugen.
Weet iemand of de zalman waaier erop past?

geforce3
Sound blaster live player 5.1

Win XP
offtopic:
Oke... wat moet een server met een Geforce3 en een soundblaster live.. :P gamuh ofzo.. op een server.. nah jah.. game server :X :+

http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6000Cu.htm

Die zalman`s passen op socket 370.. dus zou in principe kunnen passen

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com.tw/mb/socket370/cuv4x-dls/cuv4x-dls_big.jpg
ook de layout van het bord lijkt mij niet zo`n probleem.

Maar waarom pak je niet twee van die 6000alcu of 6000cu`s en dan een of twee papst of welk merk dan ook 120mm fans er op laten blazen ;) met die fanregeleaars die erbij gelevert worden en dan in silent mode.. misschien wel wat mod werk verijst })

verder zou ik zo veel mogelijk airflow veroorzaken in je case door middel van rounded kabels.. enz..

Het gewicht lijkt mij niet zo`n prbleem.. nah jah.. niet zo`n probleem.. denk dah je moederbord wel zoiets heeft van .. nARGH !!!ze wegen nog al wat.. als het moederbord:
horizontaal blijft is het geen probleem .. wel zou ik voor ondersteuning zorgen onder de gehele socket(s) ivm gevaar voor door hangen van het mobo..
Vertikaal .. afbreken van de socket.. dit kun je voor komen door je socket(s) te ondersteunen..

PS "sleur" dah lullig koellichaampje van de chipset en "pleur" er een NB32-J van zalman op.. dah scheelt ook weer met stabieliteit denk /me dit klintk gevaarlijk maar is een beetje overdreven.. ik schets ff een scenario.. Veel succes er mee..

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 18:04 ]

• -whodini-
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 09:48:
Enigzins oftopic maar ter info mischien intressant.

Ik heb een beetje een vergelijkbare processor iets tragere uitvoering de P3 866 mhz deze word passief gekoeld door een nog geeneens zo'n grote koperen heatsink van een voor een AMD XP 2000/2600+ bedoelde CPU deze had ik erop gezet omdat ik deze nog had liggen en omdat de de fan teveel herrie naar mijn zin produceerde heb ik die losgetrokken waardoor de CPU wel 10 graden steeg maar niet warmer word dan een graadje of 45.
Kan je me vertellen wat voor heatsink het is?
Skef schreef op 31 July 2003 @ 11:24:
Heb zelf momenteel ook een CUV4X-DLS als server draaien, momenteel in een 4U bak.

Binnenkort wordt ie verplaatst naar een 2U, er moeten dan sowieso andere koelers op. Wellicht is dit ook iets voor mij, maar ik denk dat ik toch voor een goed presterende 1U koeler ga...

Kom je met dit bord niet in de knoop met de finnen van je waaiers, aangezien de sockets niet naast elkaar zitten?
4U 2U 1U hmmm wat is dat?
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 17:46:
[...]

offtopic:
Oke... wat moet een server met een Geforce3 en een soundblaster live.. :P gamuh ofzo.. op een server.. nah jah.. game server :X :+

http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6000Cu.htm

Die zalman`s passen op socket 370.. dus zou in principe kunnen passen

[afbeelding]
ook de layout van het bord lijkt mij niet zo`n probleem.

Maar waarom pak je niet twee van die 6000alcu of 6000cu`s en dan een of twee papst of welk merk dan ook 120mm fans er op laten blazen ;) met die fanregeleaars die erbij gelevert worden en dan in silent mode.. misschien wel wat mod werk verijst })

..
Ik denk dat ik maar een gokje waag (kan je die vinnen niet buigen?)

iRacing Profiel

Verwijderd

Jah wel kun je buigen.. in principe zou het niet uitmaken of je ze zou buigen of niet. Het cool oppervlakte blijft het zelfde. Echter de mate waarin de lucht (air) er doorheen kan vloeien (flow) zal wellicht minder worden hier hebben we het dus over de airflow daarmee beinvloed je dus ook de tempratuur van de processor. Hoe erg de tempratuur beinvloed zal worden hangt dus wel een beetje af naar de mate waarop je de bladen buigt.

Good luck with it m8..

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:12

JustDutch

was ambtenaar :)

Een "U" is een standaardmaat voor rackmounted kasten. Op http://viddel.shop.tweake...ategory&cat=002&groep=003 kun je zien hoe dit eruit ziet.

Forza Mucca

• -whodini-
JustDutch schreef op 01 August 2003 @ 13:10:
[...]

Een "U" is een standaardmaat voor rackmounted kasten. Op http://viddel.shop.tweake...ategory&cat=002&groep=003 kun je zien hoe dit eruit ziet.
Handig om te weten

Even een update het is gelukt ;)
Ik heb twee Zalman CNPS6000AlCu en het past perfect.
Temp idle is tussen de 38-40 graden en stressed 51 graden en dit is dus passief (zonder fan)
Het is gelijk een stuk stiller geworden nu de voeding en videokaart dan kan ik hem wat vaker aanlaten

[ Voor 4% gewijzigd door -whodini- op 01-08-2003 23:11 ]

iRacing Profiel

Pagina: 1