Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
Als voorbereiding op mijn nieuwe moederbord en processor, wil ik Windos XP opnieuw installeren.

Momenteel heerst er op mijn harde schijf de volgende situatie;

C: -> Windows 98, geinstalleerd voordat XP is geinstalleerd
D: -> windows XP Professional

Wat ik nu wil is het onderstaande;

Windows XP eraf, Windows 98 eraf, schijfruime van D: overzetten met Partition Magic naar C:.

Uhm, ik heb alleen geen idee hoe ik dit het beste kan doen. Ikzelf wil eerst Windows XP eraf gooien, en daarna in Windows 98 met Partition Magic D: helemaal weggooien, en plakken aan C:.

Is dit mogelijk? Zo ja, dan kan ik een search uitvoeren hoe ik het best Windows XP eraf kan knikkeren. Want je zit denk ik toch met dat opstartmenutje ergens van keuze tussen Windows XP en 98

-EDIT: baclups gooi ik op partitie E: t/m H:...

[ Voor 4% gewijzigd door meelmark op 31-07-2003 00:18 . Reden: vergeten iets :D ]

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK... hoe zit het met de partities? Is C: een primary partitie en behoort D: tot een secondary? Dan wordt het volgens mij moeilijk... je kunt dacht ik niet zomaar een primary en een secondary partitie samenvoegen. Ik heb Partition Magic zelf nog nooit gebruikt dus misschien kan het daar wel, maar op de conventionele manier (FDISK) gaat het geloof ik niet zondermeer.

Kortom, zoek wat meer uit over hoe je partities precies ingedeeld zijn, post dat hier en kijk wat mensen die er meer van weten over te zeggen hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik hoop wel dat je die XP pas gaat installeren nadat je je nieuwe moederbord hebt ingebouwd? Anders kun je veel problemen verwachten.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 00:22:
OK... hoe zit het met de partities? Is C: een primary partitie en behoort D: tot een secondary? Dan wordt het volgens mij moeilijk... je kunt dacht ik niet zomaar een primary en een secondary partitie samenvoegen. Ik heb Partition Magic zelf nog nooit gebruikt dus misschien kan het daar wel, maar op de conventionele manier (FDISK) gaat het geloof ik niet zondermeer.

Kortom, zoek wat meer uit over hoe je partities precies ingedeeld zijn, post dat hier en kijk wat mensen die er meer van weten over te zeggen hebben. :)
C: -> primary, fat32
d: -> primary, fat32

op 2de reactie: ik ga XP er naaaaaadat ik het nieuwe moederbord binnen heb erop zetten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 19:08

Spacecowboy

XBL: Biggmans

als alles er in zit, format c: --> xp installeren, pq magic installen, verders nog nix. Je kan dan rustig schuiven met alle ruimte. ook met primary partities.

voorbeeld:

d: verwijderen
primary c vergroten zodat ie de vrijgekomen ruimte van d: gebruikt.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazz
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-04 13:28
~PM=Partition Magic

als je D: partitie met windows xp FAT32 is:
• formatteer je D:\ vanuit windows 98 (mbv PM)
• merge je D:\ partitie met je C:\ partitie (nog steeds in windows 98 met PM)
• maak PM bootfloppies aan
• boot je pc met de bootfloppies van PM
• format je C:\ partitie, als je windows 98 weer gaat installen FAT32, als je windows xp gaat installen FAT32 of NTFS (tis maar net wat je wilt, kijk hier voor de verschillen

als je D:\ partitie met windows xp NTFS is
• maak PM bootfloppies aan
• start je pc op met de bootfloppies
• verwijder je C:\ en D:\ partities, en maak 1 grote partitie aan
• formatteer deze FAT32 of NTFS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:00
ik dnek dat je toch met combinatie van je nieuwe moederbord bord beter alles eraf kan gooien en dan XP erop zetten.

reden? er blijft altijd zooi van je oude moederbord op staan en dat kan nog wel eens conflicten veroorzaken. is beter dat je een clean instaal doet.

als je er geen zin in hebt kan je altijd nog het over zetten, maar ik raad het je niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Je moet even een bootflopje maken met Partition Magic er op. Maar hoe je nu je partities wilt hebben is me nog steeds niet duidelijk. Partition Magic kan met primaire en extended partitions werken, dus dat is geen probleem.

Volgens mij wil je gewoon de schijfruimte van c en d gebruiken in één nieuwe partitie? Dan kun je toch gewoon de partities wegkeilen met fdisk en een nieuwe aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
White Feather schreef op 31 July 2003 @ 00:39:
Je moet even een bootflopje maken met Partition Magic er op. Maar hoe je nu je partities wilt hebben is me nog steeds niet duidelijk. Partition Magic kan met primaire en extended partitions werken, dus dat is geen probleem.

Volgens mij wil je gewoon de schijfruimte van c en d gebruiken in één nieuwe partitie? Dan kun je toch gewoon de partities wegkeilen met fdisk en een nieuwe aanmaken?
ok! maar als ik die partities wegknal, worden mijn extended partities e t/m g wel bewaard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
Misschien denk ik te makkelijk, maar in PM kan je taken in en queue zetten. MAW:
1. Merge C: & D:
2. Zorg ervoor Dat de (nieuwe, gecombineerde) C: primary en active (doet hij volgens mij automatotisch) is.
3. Controleer eventueel je driveletters en pas ze aan.
4. Formateer C: vanuit PM
5. Apply de gewenste instellingen.
6. huur de volledige Band of Brothers serie.
7.Zet een pot koffie.
8. Zet de 1e DVD aan, enz. enz.
9. Na het laatste deel van BoB kijk of hij eventueel al halverwege zou kunnen zijn.
10. Als klaar, ros de WXP-CD erin en do your thang!

Stap 6 t/m 9 is optioneel :-)
ok! maar als ik die partities wegknal, worden mijn extended partities e t/m g wel bewaard?
Yup, zolang je er verder nix mee doet in PM, blijven ze verder onaangetast.

[ Voor 19% gewijzigd door its_Muppet op 31-07-2003 09:38 ]

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Disclaimer:
Maar het is natuurlijk altijd slim om een backup achter de hand te hebben als je zulke ingrijpende bewerkingen met je Harddisk doet! Je zal niet de eerste zijn die al zijn data kwijt raakt door "eventjes" zijn partities te mergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 11:58:
Disclaimer:
Maar het is natuurlijk altijd slim om een backup achter de hand te hebben als je zulke ingrijpende bewerkingen met je Harddisk doet! Je zal niet de eerste zijn die al zijn data kwijt raakt door "eventjes" zijn partities te mergen.
jazeker! dat wordt branden!

maar in theorie eigenlijk;

als ik nu eerst zeg; formatteer D: (windows XP partitie)... en ik start dan opnieuw op, krijg ik dan problemen omdat de dualboot niet meer werkt o.i.d.?

want dan zou ik in PM D: kunnen weggooien
en de vrije ruimte omzetten als nieuwe ruimte bij C:

kan het zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_Muppet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-09 13:06
Ik weet niet zeker of dat de juiste methode is, angezien het bootmenu verder helemal door XP geregled wordt. Misschien dat het wel werkt, maar dat je een gruwelijke fout krijgt als je dan toch van XP wil starten

"Assumption is the mother of all f#ckups" Travis Dane (Under Siege 2: Dark Territory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
its_Muppet schreef op 31 July 2003 @ 22:17:
Ik weet niet zeker of dat de juiste methode is, angezien het bootmenu verder helemal door XP geregled wordt. Misschien dat het wel werkt, maar dat je een gruwelijke fout krijgt als je dan toch van XP wil starten
iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus als ik het goed begrijp wil je C:\ en D:\ samenvoegen naar 1 partitie, en daarop een verse XP install?

Ik zou dan eerst alle files die je van C:\ en D:\ nog wilt hebben (je mail en zo) backuppen.
Dan een bootflop/CD maken met PM er op, daarvan booten, en dan kun je C:\ en D:\ deleten en 1 nieuwe grotere partitie in die ruimte aanmaken en een filesysteem er op zetten. Maak je schijf ook active!

Als dat gebeurd is kun je gewoon met een Bootable XP CD een verse installatie op die nieuwe partitie maken.

Let wel op dat omdat je een driveletter minder hebt, alle eventuele verwijzingen op je verdere partities niet meer kloppen. Als daar alleen mp3 en zo op staat dan boeit dat natuurlijk niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 12:30:
Dus als ik het goed begrijp wil je C:\ en D:\ samenvoegen naar 1 partitie, en daarop een verse XP install?

Ik zou dan eerst alle files die je van C:\ en D:\ nog wilt hebben (je mail en zo) backuppen.
Dan een bootflop/CD maken met PM er op, daarvan booten, en dan kun je C:\ en D:\ deleten en 1 nieuwe grotere partitie in die ruimte aanmaken en een filesysteem er op zetten. Maak je schijf ook active!

Als dat gebeurd is kun je gewoon met een Bootable XP CD een verse installatie op die nieuwe partitie maken.

Let wel op dat omdat je een driveletter minder hebt, alle eventuele verwijzingen op je verdere partities niet meer kloppen. Als daar alleen mp3 en zo op staat dan boeit dat natuurlijk niet.
thanks. Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:04

elinsen

Fear me......

Zoals HlpDsK het schrijft klopt het helemaal, zo zou ik het ook doen.

Als je WinXP er eenmaal op hebt staan kan je de driveletters voor de volgende partities nog veranderen bij computerbeheer en daar weer schijfbeheer. Aangezien Windows XP er al eerder op stond kan het overigens ook zo zijn dat ie gewoon een letter overslaat of daar je CD-ROM speler neerzet. WinXP ziet dat namelijk en koppeld de schijfletters net zoals ervoor.

E.P.M. Linsen

• meelmark
elinsen schreef op 01 augustus 2003 @ 18:38:
Zoals HlpDsK het schrijft klopt het helemaal, zo zou ik het ook doen.

Als je WinXP er eenmaal op hebt staan kan je de driveletters voor de volgende partities nog veranderen bij computerbeheer en daar weer schijfbeheer. Aangezien Windows XP er al eerder op stond kan het overigens ook zo zijn dat ie gewoon een letter overslaat of daar je CD-ROM speler neerzet. WinXP ziet dat namelijk en koppeld de schijfletters net zoals ervoor.
hmm, kan het niet helemaal volgen, maar aardig bedankt; maar als ik nu partitie C: en D: wegklap, wordt partitie E: natuurlijk C:. Wanneer ik dan van die vrijgekomen schijfruimte weer een nieuwe partitie ga maken, een primaire, wordt die drive dan niet ACHTER de rest van de bestaande partities gezet? Of wordt deze nieuwe primair partitie C: en wordt de voormalige E: gewoon D: (opschuiven?)

Verwijderd

oh whoops, verkeerd gelezen 8)7

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2003 13:26 ]

Pagina: 1