• frankjanse
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05-2022
Ik kom net terug uit het zonnige montpellier, en heb net maar meteen de stapel reclamefolders doorgenomen die op de deurmat lag te wachten. In het krantje van dixons stond de volgende digicam:

Trust 735S Powerc@m Zoom
--------------------------------------
3.3 megapixel (resolutie max 2048 x 1536)
4 cm kleuren TFT scherm
16 MB intern Flash geheugen
USB aansluiting

Afbeeldingslocatie: http://www.kieskeurig.nl/nl/product.nsf/0/E8B10BF9A659EBB9C1256D59005AC76E/$file/naamloos.jpg

prijs bij dixons: 149,-
via kieskeurig kom ik echter al op een site (www.consumax.nl) waar de camera voor 128,- te koop zou zijn.

Ik wil al een tijdje een Sony digicam uit de U-serie hebben (U10 of U20). Ik vind deze camera's echter nogal prijzig, vandaar dat ik er nog geen heb aangeschaft. Is deze camera een goed alternatief? De afmetingen zijn voor mij een belangrijk criterium (dat ding moet altijd overal mee naar toe) en die komen wel aardig overeen:
Voor de trust: 90 x 42 x 31 mm
Voor de sony: 85 x 48 x 29 mm
Het enige argument dat ik tegen deze camera kan verzinnen is dat het een Trust is, en dat er ook TRUST op staat met koeieletters }:O :'( Maar voor de rest lijkt dit me een top ding. Ik wil hem alleen hebben om een beetje mee te klooien met uitgaan en om wat foto's rond te mailen. Afdrukken hoeft niet van mij.

Heeft iemand misschien deze camera al? En zijn er misschien ergens sample pictures te zien? Of zal ik toch maar de sony U20 halen, die rond de 250 E kost? Dat vind ik namelijk nogal veel geld voor een ding dat ik vooral als speeltje wil gebruiken.

edit:
het lcd schermpje dat op deze camera zit lijkt zelfs een stuk groter dan die op de sony! Ter vergelijking:

Afbeeldingslocatie: http://www.trust.nl/apictures/large/13675-3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dcinside.com/sony/img/u20_005.gif

[ Voor 8% gewijzigd door frankjanse op 31-07-2003 00:04 ]

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
neem dan die Sony U10, kost je 189 euro... wel 2.1 megapixel, maar wel stuk beter dan die 3.3 van Trust (baggerzooi)

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09-2025

elinsen

Fear me......

Voor ongeveer hetzelfde geld heb je bij o.a. Kijkshop ook de Trust 715 LCD PowerC@M, en die heeft 4 megapixels. Leg de specs maar eens naast elkaar op de Trust site.

[ Voor 6% gewijzigd door elinsen op 31-07-2003 00:05 ]

E.P.M. Linsen

• frankjanse
ja, maar die 715 is veeeeel groter! Bovendien die heeft ook een 3.1 megapixel reso, hetzelfde als deze cam. Alleen beide camera's kunnen softwarematig 4 megapixel simuleren (maar dat kan ook met photoshop, is dus onzin: die dingen zijn allebei 3.1 MP)

Overigens de U10 is slechts 1.2 megapixel, wat toch wel weer een beetje weinig is... En altijd nog een stuk duurder dan deze trust.

[ Voor 53% gewijzigd door frankjanse op 31-07-2003 00:07 ]

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:18
elinsen schreef op 31 July 2003 @ 00:04:
Voor ongeveer hetzelfde geld heb je bij o.a. Kijkshop ook de Trust 715 LCD PowerC@M, en die heeft 4 megapixels. Leg de specs maar eens naast elkaar op de Trust site.
Wat volgens mij maar 2 'echte' MP's zijn :z

Als je redelijk goede pics wil maken moet je geen Trust cam kopen :)

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:11

BaRF

bijna kerst

er zijn zoooo veel topics te vinden waar trust eigenaren huilend ten onder gaan, lees dat nou eerst nog eens, en bepaal dan of je ECHT een trust wilt...

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Siluro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39
Sir_Killalot schreef op 31 juli 2003 @ 00:06:
[...]

Wat volgens mij maar 2 'echte' MP's zijn :z

Als je redelijk goede pics wil maken moet je geen Trust cam kopen :)
100% agree
Ik heb het in het begin telkens nog onderbouwt maar iedereen begint om de zoveel tijd een topic over een trust cam. |:(

Mijn advies: Begin er niet aan.

• frankjanse
bij trust hebben ze wel aparte specs moet ik zeggen. Dit staat bij een andere cam op hun site:

Digitale camera met sensorresolutie van 3.1 megapixels, cameraresolutie van 4 megapixels en softwareresolutie van 5 megapixels

edit:

AHA, dit staat bij de powerc@m 735s:

Sensorresolutie 2.0 Megapixel, verbeterde cameraresolutie 3.1 Megapixel (2048 x 1536), maximale fotoresolutie 4.0 Megapixel (2340 x 1755)

het is dus gewoon een 2 megapixel bak begrijp ik hieruit??? Wat een oplichters :/ Maar goed, het blijft nog steeds een ding met dezelfde specs als een sony u20 die 2x zo duur is

[ Voor 46% gewijzigd door frankjanse op 31-07-2003 00:11 ]

• elinsen
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09-2025

elinsen

Fear me......

De 735 is 42 x 90 x 31 en de 715 is 66 x 107 x 37.
Dat veel groter valt dus wel mee. Hij is met name wat hoger ja, maar dan heb je ook wel wat meer. Daarnaast heeft de 715 SmartMedia, wat stukken goedkoper is dan het MMC geheugen.

E.P.M. Linsen

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ehm, dit geldt niet voor alle Trust camera's maar wel voor de meeste goedkope camera's ....

- Ze gebruiken geen CCD, maar een ander soort sensor om de foto te maken ... veelal dezelfde in webcams, en deze is niet geschikt voor fatsoenlijke resoluties.
- Het aantal megapixels wordt bereikt door interpolatie. Dat betekent dat de camera (bijvoorbeeld) een foto maakt op 1 megapixel, en daarna wordt die dmv. ingebouwde software vergroot, en heb je een 2 megapixel foto.
Maar dat is exact hetzelfde als een resize in Photoshop!

Het is gewoon waar voor je geld. Je betaalt weinig, je krijgt weinig. Het zijn op zich leuke cameraatjes voor niet-serieuze foto's, maar het valt in het niets bij een goedkopere camera van een "echt" merk.

edit: Behalve bovengenoemde nadelen, zijn er nog andere belangrijke dingen. Dezelfde truukjes haalde Trust vroeger al uit met de flatbed-scanners.

Een resolutie van wel 96.000 DPI!!! (of in dit geval wel 5 megapixel!)
Ja, en wat heb je daaraan met een lensje van HongKong kwaliteit, en kleuren die een afwijking hebben van hier tot in Tokyo? :D

Kijk ook eens op www.kieskeurig.nl , hier staan gebruikerservaringen op. :)

[ Voor 23% gewijzigd door dreeke op 31-07-2003 00:16 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• frankjanse
op kieskeurig staat nog niet veel over deze cam, komt ook omdat hij net nieuw is volgens mij. Ik zou eens wat voorbeeld pics moeten zien, wel is me duidelijk dat er in deze cam een CMOS chip zit en geen CCD. Dat zou een nadeel zijn, hoewel ik het verschil daartussen niet precies voor kan stellen...

Ik weet ook wel dat als je echt mooie foto's wil maken dat je dan niet deze cam moet kopen. Ik vraag me alleen af hoe bagger de foto's worden! Dit ding is kleiner als mn mobieltje, die kan altijd mee in mn broekzak, dat vind ik best belangrijk.

edit: fijne avatar trouwes dreeke :9

[ Voor 5% gewijzigd door frankjanse op 31-07-2003 00:22 ]

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:18
frankjanse schreef op 31 July 2003 @ 00:09:
bij trust hebben ze wel aparte specs moet ik zeggen. Dit staat bij een andere cam op hun site:

Digitale camera met sensorresolutie van 3.1 megapixels, cameraresolutie van 4 megapixels en softwareresolutie van 5 megapixels

edit:

AHA, dit staat bij de powerc@m 735s:

Sensorresolutie 2.0 Megapixel, verbeterde cameraresolutie 3.1 Megapixel (2048 x 1536), maximale fotoresolutie 4.0 Megapixel (2340 x 1755)

het is dus gewoon een 2 megapixel bak begrijp ik hieruit??? Wat een oplichters :/ Maar goed, het blijft nog steeds een ding met dezelfde specs als een sony u20 die 2x zo duur is
Maar die Sony maakt wel pics die er 2x beter uitzien dan die je met een Trust cam kan maken ;)

Het beste kan je gewoon een budget cam van Canon/Fuji/Kodak enz enz kopen, daar zal je veel meer plezier mee hebben :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

frankjanse schreef op 31 July 2003 @ 00:22:
wel is me duidelijk dat er in deze cam een CMOS chip zit en geen CCD. Dat zou een nadeel zijn, hoewel ik het verschil daartussen niet precies voor kan stellen...
Dat bedoelde ik inderdaad. Een CMOS chip wordt ook in webcams gebruikt.
Nou, je hebt vast het beeld van een webcam wel eens gezien .... soms is het best te doen, maar mooi zal het nooit worden!
En dat geldt ook voor zo'n Trust camera. Je krijgt dus A) donkere foto's of B) overbelichte foto's, en als je te weinig licht hebt komt er ook nog een berg sneeuw bij. :P

Mensen openen steeds opnieuw een topic voor goedkope digicammetjes, en het draait altijd op hetzelfde uit .... ze kopen em toch, en na een maand hebben ze er spijt van dat ze niet even gewacht hebben om een mooiere camera te kopen. Dus eentje die foto's zonder sneeuw en met echte kleuren kan maken ;)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-02 21:11

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

ik raad je geen trust aan. Natuurlijk, je wilt een digitale camera, en de goedkope prijzen van Trust zijn zeer aantrekkelijk. Ik stond bij de mediamarkt met een digicam van trust voor 79,95 in m'n hand + een geheugenkaart van 40 euro, was helemaal blij. Ik toch nog even gevraagd of dit een goede cam was voor op vakantie.

De man zei heel eerlijk "nee". Hij legde me out waarom, en vertelde dat ik beter een iets duurde camera kon kopen van een echt merk. Ik ging toen na 7 dagen op vakantie, en ik wilde eigenlijk wel een digicam.

Toen begon ik te denken over een goede 2dehands. Heb even rondgezocht, en vond al snel de Fujicam Finepix 1300 voor 75 euro! Heb een email gestuurd, en ben 'm de volgende avond op gaan halen. Camera is in perfecte staat.

Wat ik hiermee wil zeggen zijn eigenlijk twee dingen:

1: Don't trust Trust! Trust is not trustable!
2: Je kan ook voor een 2dehands kijken, ga dan altijd wel even langs de verkoper, en test de camera zelf uitvoerig. Als er iets niet goed aanvoelt, gewoon niet doen. Meestal zijn er wel aardige koopjes te vinden.

Succes met je keuze!

Bv: http://foto.2dehands.nl/m...nfo=1&ses=TwE8MVRLqD3sYmf
Sony U10 voor 195 euro, nieuw in doos.

Ik ben zeer tevreden over m'n camera, en hij staat er nog een keer op voor 115 euro, + 64mb card. ( 2dehands )

http://foto.2dehands.nl/m...nfo=1&ses=rcStE4F8DBfR5eI

Er is misschien voor jou een nadeel aan deze cam, hij is maar 1,3 megapixel. Ik heb daar geen problemen mee, omdat dit m'n eerste digicam is.

[ Voor 14% gewijzigd door Roland_EM25 op 31-07-2003 00:34 ]

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

• dArtagnan
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-01 00:02

dArtagnan

Een voor allen, allen voor een

elinsen schreef op 31 July 2003 @ 00:11:
De 735 is 42 x 90 x 31 en de 715 is 66 x 107 x 37.
Dat veel groter valt dus wel mee. Hij is met name wat hoger ja, maar dan heb je ook wel wat meer. Daarnaast heeft de 715 SmartMedia, wat stukken goedkoper is dan het MMC geheugen.
Smartmedia is goedkoper en kwetsbaarder.

Andere opties die ook redelijk goedkoop zijn:
Koraalduivel schreef op 01 juni 2003 @ 23:05:
Als je kijkt naar de prijzen van de kwalitatief betere camera's is dit duur.

HP PhotoSmart 320 161 euro in de PriceWatch
38mm fixed lens, 2.0MP, 3,5 sterren op dpreview.

Canon Powershot A200 189 euro in de PriceWatch
39mm fixed lens, 1.92MP, ruim 4 sterren op dpreview.

Fuji FinePix A202 172 euro in de PriceWatch
36mm fixed lens, 1.92MP, 3,5 sterren op dpreview.

Nikon Coolpix 2000 232 euro in de PriceWatch
38-114 Zoom, 1.99MP, 3,5 sterren op dpreview.

Verwijderd

hmm een collega van me heeft deze trust. NEt een paar foto's afgedrukt gezien.
Binnen ziet het er niet uit vind ik. Ook met snelheid is eht erg wazig.
Voor landschappen, buiten foto's zien er wel geinig uit. Maar hij is niet zo scherp als mijn cam

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 15:29:
hmm een collega van me heeft deze trust. NEt een paar foto's afgedrukt gezien.
Binnen ziet het er niet uit vind ik. Ook met snelheid is eht erg wazig.
Voor landschappen, buiten foto's zien er wel geinig uit. Maar hij is niet zo scherp als mijn cam
BTW ik heb een HP Photosmart 735

offtopic:
Verkeerde knopje 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 15:30 ]

• frankjanse
dan is het voor mij geen optie, ik wil juist vooral ook binnen foto's kunnen maken. Wel jammer, het had zo mooi kunnen zijn!

Verwijderd

ja idd maar het is ook wel erg goedkoop. Trust vind ik zelf bagger. Maar dit is mijn mening. Spaar even door en koop een leuke camera!
Pagina: 1