Inderdaad zal het niet meevallen om deze via de gewone kanalen te bemachtigen, niet omdat het één of ander geheim futuristisch prototype is, maar juist omdat het al een ouder model is uit de vorige eeuw, namelijk een OneforAll URC-7560 in de oude B00 revisie van 1999:
Mijn goede, lieve, oude AB
Zoals je ziet nou niet bepaald het meest geavanceerde uitziende model, maar de bijzonderheid van dit model zat hem niet in het uiterlijk maar in het innerlijk, dit was namelijk de eerste voor de Europese markt geoptimeerde universele AB welke naast een werkelijke zeer goede code set-up i.c.m. extended functie programming (b.v. (fine) tuning voor je TV als b.v. je originele remote kapot is en je toch de zenders (beter) wilt afstemmen o.i.d.) combineerde met een leerfunctie en een inductie-modem.
Daarnaast ligt hij wel beter in de hand dan welke andere afstandsbediening ook (als Meneer_E op zijn werk wat bureaulades opentrekt, dan zie je daar iets van 150, 160 verschillende AB's van de meest uiteenlopende merken liggen), zeer comfortabel te bedienen (ik heb ronduit een hekel aan AB's welke met een LCD-scherm werken, het drukken van de 'toetsen' is mij niet comfortabel genoeg), doordat je de toetsen voelt en de logische indeling kun je zonder te kijken meteen de juiste toets drukken.
Behalve een goede ROM-load welke de code systemen en de functie-toekenning regelt aan de functietoetsen, leer functies, macro mogelijkheden, shifted-functions & -programmings, dual IR-transmitters (één met een IR-signaal met een brede hoek opdat je niet exact op het te bedienen apparaat hoeft te richten en de ander bundelt het IR-signaal met een smalle hoek maar heeft daardoor een signaal welke zelfs op grote afstand nog apparaten kan bedienen.
Het mooie van dit model is, even afgezien van de betere bediencomfort t.o.v. AB's met LCD-scherm is die updatefunctie per modem. Enkele tweakers hier hebben al gemerkt dat bij sommige apparaten de leerfunctie niet goed kan werken omdat sommige apparaten een IR-systeem met 'toggle' gebruiken. Wie b.v. voor een paar duizend euro de dankzij de ALDI en GAMMA bekende PLASMA TV gekocht heeft onder merknaam Medion (of het een origineel, de Microstar MR-5917) zal merken dat je bij menu en zoom opties met een lerende remote niet verder komt dan de eerste functie. Zelfde bij de volumeregeling, het 1e stapje gaat goed, daarna moet je eerst een andere toets drukken voor dat je de volume het volgende stapje kunt verhogen. Daar valt dus niet mee te werken.
Dus heb je een codesysteem nodig. Maar die zit niet in de load van een universele AB, want dit codesysteem voor deze Plasma TV is een nieuw IR-systeem welke tot voor kort niet gebruikt werd en dus ook niet in de standaard load zit. De makkelijkste manier om dit apparaat te bedienen is even de (gratis) hotline bellen, typenummer van die Plasma TV door te geven, dan krijg je te horen dat je TV-code 0808 nodig hebt en dat deze nog nageladen moet worden.
Hoe werkt die nalading? Je activeert de modemfunctie (bij mijn URC-7560 werkt dat door de set-up-toets van de AB (nogal toepasselijk Magic genaamd ) twee seconden in te drukken en dan de Power te drukken, vervolgens hou je de telefoonhoorn tegen de AB en er wordt een signaal van enkele seconden doorgestuurd. Dit signaal veroorzaakt in het speakerdeel van de telefoon een magnetisch veld welke de AB dankzij een inductiespoel ontvangt en converteert in het nieuwe code systeem. Vervolgens activeer je de code (TV; Magic; 0808) en je kunt het apparaat nu wel goed bedienen, de functietoggle werkt nu ook.
Verder zijn er sinds kort een aantal free-to-view decoders (b.v. de in de UK razend populaire Pace digiboxen) en PVR's op de markt welke niet meer met een IR-systeem werken maar met b.v. IRDA. Deze zijn dus
niet te leren en met bijna geen enkele universele AB te bedienen. Met mijn 'oudje' geen probleem, code downloaden, activeren, klaar. Je hoeft overigens niet de helpline te bellen, je kunt ook via de site WAV-files downloaden en over je PC-speaker afspelen, maar zelf bel ik, dat gaat namelijk in minder tijd dan mijn PC nodig heeft op op te starten. Zoals gezegd, deze remote is een oudje, er is echter een opvolger genaamd URC-7562 op de markt, dit is min of meer dezelfde remote, alleen heeft hij een nieuwe ROM-load gekregen waar meer codes in zitten.
Helemaal perfect zijn deze remotes overigens niet, zo kan hij namelijk geen Radio-signalen sturen. Verder kun je niet natuurlijk niet zien waar speciale functies (welke op de AB geen eigen 'dedicated-toets hebben) als b.v. Guide, OSD, INFO, Tuning zitten, dat moet je uitproberen. Overigens zorgt de firmware er voor dat bij elke type code systeem die functietoekenning gestandaardiseerd is, dus als je na enige tijd het principe snapt, weet je ook waar bij een nieuwe code voor een nieuw apparaat de speciale functies automatisch gelinkt zullen zijn. En anders even proberen. Hier hebben de AB's met een LCD scherm een voordeel, daar kun je (tenminste bij de betere exemplaren zoals b.v. de Philips Pronto) elke functie, de naamgeving en de positie wijzigen. Op zich ideaal zou je zeggen, ware het niet dat het drukcomfort minder is.
Sinds kort is er een nieuwe range remotes welke probeert het beste van deze twee werelden te combineren, de zogenaamde Kameleon-remotes. Deze maken gebruik van EL-TS met fixed posities met interactieve schermsturing. Ook hier geldt dat je de toetsen kunt herprogrammeren, alleen de positie en naamgeving liggen vast. Dit nadeel wordt echter geminimaliseerd door de interactieve schermsturing:
Hierbij passen de toetsen zich aan op het type apparaat en het IR-systeem welke deze gebruikt om de relevante functies te tonen. Zo zie je bij TV b.v. één Menu- en één Teletekst-toets. Op het moment dat je Menu drukt, pas op dat moment komen de overige functies zoals b.v. de navigatietoetsen en de OK toets ter bevestiging van de Menu-instellingen. Druk je weer Menu om uit je TV-Menu te gaan, dan verdwijnen deze functies weer. Zelfde verhaal bij Teletekst, in het standaard-scherm is alleen de Text-functie zichtbaar, zodra je deze drukt om je teletekst te activeren, dan pas komen de andere opties als Expand, Hold, Mix, TV, te voorschijn. Hierdoor heb je een enorme functieomvang welke logisch en intuïtief te bedienen is. En nu het grote voordeel: Je kunt op het EL-TS scherm de functietoetsen voelen en net zo comfortabel drukken als ware het een conventionele remote. Werkelijk opmerkelijk! Waar ik de LCD-AB's weinig comfortabel vind en daar nimmer mijn oudje voor zou willen inruilen, is dit de eerste remote welke echt beter is.
Op dit moment zijn er nog maar een beperkt aantal universele AB's welke een EL-TS techniek gebruiken, in de USA & Canada alleen maar OneforAll en Radioshack, buiten Noord-Amerika alleen OneforAll, maar ik verwacht dat daar binnen afzienbare tijd verandering in gaat komen. Wel hierbij een waarschuwing, omdat deze techniek van dedicated functieposities en interactieve schermen gebruikt maakt, lukt dat alleen goed als de firmware en code-load goed en up-to-date is. Met name de bedrijven met een relatief klein markt aandeel zullen gezien de hoge kosten van een goede code-maitenance moeite hebben om dit voor elkaar te krijgen.
Aangezien ik zelf in opdracht van Universal Electronics betrokken ben bij diverse universele AB's van diverse merken, vind ik het niet geheel gepast om koopadvies voor één of ander type uit te brengen. Wel wil ik het algemene advies geven om vooral goed te kijken welk concept het beste bij je past. Hier wat voorbeeldjes van de meest populaire concepten en een daarbij behorende remote:
- AB met normale toetsen en standaard lay-out (b.v. Oneforall URC-7562)
- AB met LCD-touchscreen die je zelf helemaal kunt (maar ook moet) configureren zoals de diverse Philips Pronto's, of b.v. deze:
Marantz RC-9200
- AB met EL-touchscreen met interactieve lay-outs waar je de 'toetsen' die je drukt wel kunt voelen, zoals deze:
Kameleon-8 USA of deze
Kameleon-6 Europa
- PDA met software:
Nevo (op sommige Compaq's en HP's wordt deze software standaard meegeleverd

)
Edit: even een beetje searchen op GOT leerde mij dat er inmiddels aardig wat tweakers zijn met diverse AB's van populaire merken zoals Oneforall, Philips, Sony. Kijk eens naar hun ervaringen.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 02-08-2003 22:08
]