IDE disabled in BIOS: toch IDE channels in O/S...

Pagina: 1
Acties:

• b-gone
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-07 15:24
Ik heb in de BIOS van een P4P-E beide IDE-kanalen uitstaan (draai alles SCSI). Bij het opstarten is ook te zien dat beide masters en slaves op Non staan.
Gek genoeg blijft WinXP Pro SP1 een Intel Ultra ATA controller zien met daaronder prim. en secundair kanaal.
Verwijderen in Dev. Mgr. werkt niet echt; bij de volgende boot gooit O/S ze er vrolijk weer op (dit gebeurde trouwens ook al onder W2K SP4).

Iemand een idee??

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Wat irriteerd je er aan? Als je verder kijkt zie je dat je er ook geen HD's aan zit gekopeld.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Greater op 30-07-2003 19:40 ]

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
De IDE controller vormt een integraal onderdeel van de chipset waardoor het OS 'm altijd zal blijven zien/detecteren. Althans, zo zie ik het.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op mijn celly 533 met abit mobo (weet zo het type niet precies) werkt het IDE kanaal uitzetten in de bios wel goed. Er zit slechts 1 hdd aan, en ik vond het dus zinloos om het 2e kanaal nog aan te laten staan. In w2k SP3 zie ik dus bij de device manager dat er maar 1 IDE kanaal is gevonden, de 2e staat er gewoon weg niet bij. Ik heb tevens beide com-poorten uitgezet, en deze staan er dus ook niet bij.

Dus ik denk dat er in de bios toch nog iets aanstaat, wat ook uit zoek moeten staan. Maar ik ken dat bios/mobo helemaal niet, dus verder advies kan ik niet geven...

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Het probleem is dat Windows uw BIOS niet gebruikt zoals het dat zou moeten doen om uw hardware te dedecteren. Bijgevolg gaat ie daaraan voorbij (dus Windows werkt in de 16-bit REAL modus - niet in de 32-bits PROTECTED modus) en dedecteert uw hardware alsof uw BIOS dat zou doen. 2 problemen krijg je hierbij: Je IRQ's enzo kun je niet automatisch meer instellen noch kun je hardware in en uitschakelen zoals je zelf wilt. Dus Windows neemt de volledige besturing uit handen en doet toch wat ie zelf wilt en niet wat de gebruiker wilt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Guru Evi schreef op 30 July 2003 @ 19:51:
Het probleem is dat Windows uw BIOS niet gebruikt zoals het dat zou moeten doen om uw hardware te dedecteren. [knip]
Wrom werkt het bij mij dan wel? lijkt me een beetje vreemd...

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

oVeRLoaD schreef op 30 July 2003 @ 19:55:
[...]

Wrom werkt het bij mij dan wel? lijkt me een beetje vreemd...
mischien omdat hij winXP heeft ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

en je kunt ze in het configuratiescherm ook nog eens uitzetten

• b-gone
Om op The_Greater te reageren: dit mobo heeft ook een SATA aansluiting, staat ook uit en wordt netjes niet herkent. Dus het irriteerT mij i.d.d. dat er een device wordt herkend dat niet geactiveerd is. Ik heb al redelijk wat mobo's versleten, zowel P-based als AMD, maar ben dit nog nooit tegengekomen (incl. de P4S8X of P4B533).

Abbadon: in jouw visie en met mijn settings zou er alleen een controller moeten worden gedetecteerd (en in dat geval vind ik het aannemelijk), maar niet 2 IDE-kanalen die n.b. uitstaan.

Overload: beide kanalen staat op None en de IDE-controller is Disabled.

[ Voor 12% gewijzigd door b-gone op 30-07-2003 19:59 ]

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Misschien helpt het om de Plug&Play OS optie in t BIOS uit te zetten. Dan neemt Windows misschien wel die setting uit het BIOS over omdat 't BIOS dan die hardware zou initialiseren.

• b-gone
misbehavingman schreef op 30 juli 2003 @ 19:58:
Misschien helpt het om de Plug&Play OS optie in t BIOS uit te zetten. Dan neemt Windows misschien wel die setting uit het BIOS over omdat 't BIOS dan die hardware zou initialiseren.
Staat bij mij al(tijd) default uit.

• b-gone
chucky666 schreef op 30 juli 2003 @ 19:56:
[...]

mischien omdat hij winXP heeft ;)
Als je goed las, was dit op betreffende pc met Win2000 ook al het geval.....

• ElectronicAlien
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2025

ElectronicAlien

Who, me...?

In de meesten gevallen zal windows (9x, 2000, me, xp) alles wat aan je chipset hangt blijven zien. Mocht dit in sommige gevallen toch niet zo zijn dan heeft de fabrikant van het moederboord iets aangepast... Het heeft verder ook niets met 16 bit real modus te maken. Dat stadium is windows in ieder geval 2000 al lang voorbij...

Plug & play maakt verder ook niets uit...

• ElectronicAlien
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2025

ElectronicAlien

Who, me...?

Je kan natuurlijk nog wel de ide controller onder windows uitschakelen. Gebruikt hij in ieder geval geen resources...

• b-gone
ElectronicAlien schreef op 30 juli 2003 @ 20:08:
Je kan natuurlijk nog wel de ide controller onder windows uitschakelen. Gebruikt hij in ieder geval geen resources...
Tja, dat is het enige wat ik "ertegen" heb kunnen doen. En dan nog; Windows gaat nu in eerste instantie toch kijken of de IDE-controller in het profiel gebruikt moet worden en dat gaat dan weer ten koste v.d. boottime. Deze is trouwens ook aan de hoge kant, en mijn vermoeden is dat het alles te maken heeft met die IDE-controller.

Los van dat blijft het een raar verhaal. USB heb ik bijv. ook compleet uitgezet en ook de onboard features als geluid, S-ATA etc en die worden toch ook niet herkend.

Het laatste wat het zou kunnen zijn is een fout in de BIOS-versie....

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
b-gone schreef op 30 juli 2003 @ 19:36:
Ik heb in de BIOS van een P4P-E beide IDE-kanalen uitstaan (draai alles SCSI). Bij het opstarten is ook te zien dat beide masters en slaves op Non staan.
Gek genoeg blijft WinXP Pro SP1 een Intel Ultra ATA controller zien met daaronder prim. en secundair kanaal.
Verwijderen in Dev. Mgr. werkt niet echt; bij de volgende boot gooit O/S ze er vrolijk weer op (dit gebeurde trouwens ook al onder W2K SP4).

Iemand een idee??
Hoe heb je de IDE-controller precies uitgeschakeld ? In Integrated Peripherals 'On-Chip Primary & Secondary PCI IDE' op Disabled gezet of heb je onder Standard CMOS Features de 'IDE Primary Master/Slave & Secondary Master/Slave' op NONE gezet ? Indien het laatste, dan staat de controller nog gewoon aan, alleen het detecteren is uitgeschakeld.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Nielson schreef op 31 July 2003 @ 12:12:
[...]

Hoe heb je de IDE-controller precies uitgeschakeld ? In Integrated Peripherals 'On-Chip Primary & Secondary PCI IDE' op Disabled gezet of heb je onder Standard CMOS Features de 'IDE Primary Master/Slave & Secondary Master/Slave' op NONE gezet ? Indien het laatste, dan staat de controller nog gewoon aan, alleen het detecteren is uitgeschakeld.
Bah je was me net voor, denk idd dat dit het is. Op mijn IC7-G van Abit (en alle andere mobo's) moet je de poorten echt onder integrated peripherals uitzetten.

Canon Digital Ixus V3

• b-gone
Ik heb uiteraard de on-chip PCI IDE op Disabled gezet (en dan hoef je dus de rest eigenlijk niet eens meer op None te zetten).....................!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
b-gone schreef op 31 July 2003 @ 12:50:
Ik heb uiteraard de on-chip PCI IDE op Disabled gezet (en dan hoef je dus de rest eigenlijk niet eens meer op None te zetten).....................!
heb je ook al alles eens op NONE gezet in plaats van AUTO ?
* Delta2 moet beter leren lezen dus :S :S

Je kunt met een progsel je BIOS uitlezen onder windows ( ben ff de naam kwijt ), maar misschien is daar ook een config voor van jou plank.
Op die manier zou je kunnen checken of de IDE controller weer op enabled staat onder windows. ( iets wat ie eigenlijk niet zou mogen doen ).
Je kunt met dit programma tevens het zooitje aanpassen, dus heel misschien dat je daarmee geholpen bent.

[ Voor 43% gewijzigd door Delta2 op 31-07-2003 18:32 ]

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• b-gone
Delta2 schreef op 31 juli 2003 @ 18:27:
[...]

heb je ook al alles eens op NONE gezet in plaats van AUTO ?
* Delta2 moet beter leren lezen dus :S :S

Je kunt met een progsel je BIOS uitlezen onder windows ( ben ff de naam kwijt ), maar misschien is daar ook een config voor van jou plank.
Op die manier zou je kunnen checken of de IDE controller weer op enabled staat onder windows. ( iets wat ie eigenlijk niet zou mogen doen ).
Je kunt met dit programma tevens het zooitje aanpassen, dus heel misschien dat je daarmee geholpen bent.
Ja,
wel handig dan als je de naam van dat progr. hebt :)

Verwijderd

Heb je de harde schijf op NONE gezet, of heb je de controller écht uitgezet?

Primary Master : None
Primary Slave: None
enz...

Dat is iets anders als instellen

Integrated IDE controllers : Disable

Ik moet even in de BIOS van mijn P4PE kijken om te zien hoe die optie precies heet. Alleen als je de controllers echt uitzet, zal het OS ze niet meer detecteren.

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
b-gone schreef op 31 July 2003 @ 23:29:
[...]

Ja,
wel handig dan als je de naam van dat progr. hebt :)
Programma net opgezocht: WCPREDIT
( ik gebruik hem bij mij om aan de PCI latencies te prutsen :P )

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• b-gone
Delta2 schreef op 01 augustus 2003 @ 00:33:
[...]

Ja, hij staat niet op primary, niet op secondary en niet op both, dus staat ie op None.

Programma net opgezocht: WCPREDIT
( ik gebruik hem bij mij om aan de PCI latencies te prutsen :P )
Ik zie niet in wat ik met H.Oda's tool moet, ik ben toch niet bezig mijn latency te wijzigen per PCI-slot????

Btw, HT-patch van Intel heeft het wel bij het juiste eind; geen IDE/ATA devices gevonden.....
Pagina: 1