Toon posts:

K7s5a kapote elektronica delen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo, van mijn k7s5a waren er condesators kapot gegaan nu zijn er halfgeleiders mee kapot gegaan (condesators zijn gaan lekken).

probleem is dat de nummers die er opstaan nergens mee over een komen inde winkel waar ik probeerde ze te halen.

dus L3103s en SRS2525L ze kennen deze niet.

dus mijn vraag is door welke componenten kan ik deze vervangen zodat mijn mobo nog werkt?

(nu werkt hij maar worden de halfgeleiders GLOEIEND HEET)

Verwijderd

Waarschijnlijk zijn er nog 1 of meerdere condensatoren defect, en worden die onderdelen daarom zo heet.
Omdat je zegt dat het MB wel werkt, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat die onderdelen stuk zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ok ze zijn defect , de condesatoren zijn AL vervangen. nu moeten de halfgeleiders nog vervangen worden maar de nummer die erop staat is onbekend in de winkel(!)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 19:30 ]

• Mr.B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 23:30
Heb je al op www.conrad.nl gekeken of je daar je halfgeleiders kan vinden ?

Maakt soms wel eens een foto ...

Verwijderd

is een nieuwe mobo niet veel goedkoper?

Verwijderd

Waarom doe je moeite voor een moederbord wat ongeveer 35 euro kost. Als je die onderdelen gekocht hebt . Ben je nog niet zeker of je moederbord werkt!

Pricewatch - > ECS K7S5A € 35,- 30-07

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 19:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Sterker nog, dat soort onderdelen uit een schakelende voeding zouden nog best wel eens duurder dan een nieuw bord uit kunnen vallen, zeker met die goeie elko's erbij.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn redens om dit moederbord proberen te redden ik weet dat hij heel goedkoop is mar die je nu koopt zijn de PRO versies en dit is V3, heb al een paar pro versies voor bij zien gaan en ik vind V3 nog altijd beetje lekkerder ookal onbreken er een paar features

Verwijderd

Plaats eens foto's van de betreffende onderdelen.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://lanorganisatie.datamachine.net/componenten.jpg
de componenten in de paarse kader zijn vervangen die in de rode kader moet ik nog vervangne maar vind ik geen vervangstukken voor (nummer erop is onbekend)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
zouden dat geen voltage regulatoren zijn? die *horen* al gloeiend heet te worden..

google zegt bij een van de resultaten 'power tors'... zou dat een volt. regulator zijn? (geen sarcasme, weet het echt niet)

[ Voor 13% gewijzigd door ANdrode op 01-08-2003 16:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
euuh voorheen werden ze neit zo warm hoor... je ziet het mss niet goed op die foto maar die voetjes waar het vast gesoldeerd zijn zijn roestkleurig

• Anubis801
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Dat zijn power MosFETs ik vermoed een N channel en een P channel maar welke is welke valt niet te zeggen zonder een goed half geleider boek maar dat kunnen ze waarschijnlijk wel meten bij een goede elektronika zaak. Hou rekening mee dat ze flink wat STROOM (lees Amperes) moeten verduren die je CPU slurpt en een lage SPANNING (lees Voltage vanuit de 3.3V lijn) Deze regelen je CPU voltage en horen eigenlijk beetje warm te worden maar niet TE warm dat het soldeertin gaat smelten. Rond de 60/70 graden Celsius zou best heel normaal zijn, bovendien als je moederbord werkt kan je ervan uit gaan dat ze niet defekt zijn, (ze kunnen wel een kleine afwijking vertonen) anders was je CPU al lang naar de eeuwige jachtvelden beland als dat wel het geval was.

Ik zie op de foto dat je niet alle elkos hebt vervangen dit zou je beter wel moeten doen want ze oeven niet open te bartsen om kapot (lekstroom) te zijn!!! Dat kan ook best de oorzaak zijn dat ze zo warm worden!

Hier kan je lezen dat ze MosFTEs zijn (als je beetje duits kan lezen tenminste) http://www.ghostadmin.org/hardware/k7s5a/k7s5a_rev.htm

[ Voor 12% gewijzigd door Anubis801 op 01-08-2003 17:17 ]

=/\= System Status =/\=

Verwijderd

Topicstarter
heb gevoelt aan ze die worden niet so warm
Pagina: 1