Toon posts:

Systeem Freezed Processor snelheid probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een tijdje hangt mijn pc elke keer als ik hem opstart.. Is het niet tijdens het opstarten zelf dan is het wel in windows XP.. Nu wilde ik toch mijn PC opnieuw installen omdat ik nieuwe HD had dus ben ik gaan formatten en opnieuw installeren.. Maar nu schiet ie soms naar de bios met het venstertje van hoeveel mijn CPU snelheid is (Manual, 1300Mhz, 1733Mhz).. en rechts staat met rode letters dat ik de juiste snelheid moet kiezen en een te hoge snelheid kan hangs op het systeem veroorzaken.. en blijft nu ook hangen tijdens de install van winxp (freezed). heb hem eerst normaal op 1733Mhz gezet en hij blijft hangen tijdens de install.. Okeej dan maar naar 1300Mhz verlagen :(.. maarja nog steeds blijft ie hangen..

Ik heb:

Asus A7V333 Moederbord
AMD XP 2100+ Processor
2x 512 MB DDR-Ram Kingston
Geforce 4 Ti4200 128MB DDR + Tv-out
Maxtor 160gb 8mb cache..

Ik heb wel vaker van dit probleem gehoord maar eigenlijk nooit de oplossing gezien... is me processor of moederbord zowat overleden of gewoon een of andere vage bug wat ik simpel kan fix0ren :)? Heb moederbord en processor ongeveer 8maanden kan iets langer of korter zijn...

Alvast bedankt voor de hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 17:55 ]

Verwijderd

Ik denk niet dat het aan de processor ligt maar eerder aan je BIOS of geheugen. Trek de jumper eens van de BIOS om hem naar factory defaults te zetten. Maar doe hem niet flashen, want als je PC dan gaat hangen dan kun je het bordje het raam uit gooien.

Kan ook een geheugen probleem zijn... maak een bootdisk e.v.t. op een andere PC met Memtest86. En laat dat een tijdje draaien. (op probleem PC natuurlijk)

Misschien komt die BIOS fout door een spontane reset in de POST, als ik mijn PC tijdens de POST een harde reset geef moet ik de processor ook opnieuw instellen.

Als er echt niet uitkomt dan kun je het bordje nog altijd RMA'en want je hebt nog garantie zou ik zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 18:35 . Reden: Gramaticaal foutje ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik heb me bios nu wel geflashed naar 1014.. :) maar nog steeds hangt ie ik heb wel wat meer informatie uit de bios kunnen halen nu:

During the Last boot-up your system hung for an improper CPU Speed setting. Your system is now working in safe mode. to optimize the system performance and reliability, make sure the CPU speed conforms to the specifications of your CPU

dus de fout ligt iig daaraan.. heeft iemand misschien nog een ideetje plzzzzzz?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 02:01 . Reden: Typo! ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Typisch Asus gedrag bij vastlopers:

Als de PC niet helemaal door de POST gekomen is voor vast te lopen, gaat de BIOS ervan uit dat de CPU te hoog ingesteld is en stelt zich op minimale FSB en (indien mogelijk) multiplier om je de kans te geven eea bij te stellen. Dit staat gewoon in de manual overigens :o

Dat de vastloper overigens door te hoge CPU speed komt staat niet vast- het kan ook door ontoereikende koeling komen of een willekeurige andere oorzaak in de POST komen.

Een laatste reden dat je dit zou kunnen krijgen (maar het is hier niet aan de orde, ik zet het vooral voor de search erbij): als je CMOS batterij leeg is word je bij iedere cold boot ook in dit scherm gedumpt (overkwam mij vorige week :z ) - maar dan loopt hij niet vast.

Iig heb jij nog werk te doen voordat je eigenlijk een post mag openen:

Dit graag lezen eer je post :)

daarin:

Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Je post hier namelijk niets over wat je gedaan hebt (muv op 1300MHz proberen). Ga de troubleshooter maar eerst eens volledig doornemen- hoogstwaarschijnlijk kom je dan vanzelf achter het antwoord. Mocht dat niet helpen, post dan hier een topic, maar met ALLE bevindingen die je via de troubleshooter krijgt, en met volle specs zoals in "Lees dit eerst" staat uitgelegd (met name exact wat voor geheugen je hebt en op welke timings je alles draait)

Deze gaat iig dicht

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.