[ASP] verschil Apache en IIS?

Pagina: 1
Acties:
  • 85 views sinds 30-01-2008

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 19:25

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb momenteel een website die met ASP is gebouwd. Via een eigen servertje aan een kabelmodem host ik die site, welke ook gebruik maakt van een Access database.

Nu wil ik dit hosten gaan "uitbesteden", maar krijg ik van de hosting-firma te horen dat men alleen "Apache ASP" ondersteund. Zit hier verschil in? Weet iemand hoe je hier achter kunt komen?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je DSN's kunnen iets anders werken; ik denk dat ze met ChiliSoft ASP werken; in principe niet zo erg. Meestal is er wel enigszins omheen te werken :)

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 19:25

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ookay, dan de volgende vraag:

Ik heb het opgezocht op de website, maar zij ondersteunen:
- mySQL databases
- PHP 4.2.3
- Apache ASP

Ik begrijp dat mijn Access database dan niet gaan werken? Of ik moet via zo'n DSN-less connectie ofzo (met zo'n txt-file die de .mdb aanwijst ofzo) gaan werken, maar da's weer niet echt een oplossing. Of wel? Kan ik die Access database dus vergeten? :(

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Verwijderd

Betreffende de Database.

Je kunt natuurlijk je Access database omzetten naar SQL formaat. De volgende stappen zou je dan nog wel moeten doen:

Stap 1: Omzetten van access database naar SQL-Server formaat. Dit kan via de Access Upsize Wizard. Deze kan je downloaden via OfficeUpdate
Stap 2: Connectiestring aanpassen in ASP applicatie
Stap 3: Alle specifieke Access-SQL instructies in de queries vervangen door SQL-Server varianten
Stap 4: Alles grondig uittesten

Good Luck..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 18:03 ]

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Voor een serieuze web-database wil je geen Access gebruiken.

Denk eerder aan MySQL ofzo. (Of gebruik nog grotere, engere DBs ;))

[ Voor 1% gewijzigd door Grijze Vos op 30-07-2003 18:09 . Reden: typo ]

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:00

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Grijze Vos schreef op 30 July 2003 @ 18:09:

Een zwaarde database dan Access is voor een hoop websites gewoon overkill en zonde van de kosten.. ;) Hetzelfde geldt voor SQL Server; ook dit zal in de meeste gevallen overkill zijn.

OVer dat ASP is trouwens helemaal geen zinnig woord te zeggen met deze info.
Als ze de combinatie PERL / ASP ondersteunen en niet VBScript / ASP, kan je weinig met je VBSCript website'je.

Aangezien ASP geen taal is, maar enkel een aantal componenten, zul je moeten kijken naar de achterliggende taal; JScript, VBscript of Perl en deze vergelijken wat jij hebt gebruikt en wat zij ondersteunen.

Verder heb ik zo m'n twijfels of een Access database gaat draaien op een non-windows (Linux, Unix, whatever) omgeving.. Van SQL Server weet ik zeker van niet. :)

Ook is het van belang dat je weet welke versie van ASP ondersteunt wordt. Ik verwacht dat dit ASP 3.0 is, maar aan de andere kant zou het me ook niet verbazen als het een oude versie draait en ASP 2.0 is

[ Voor 28% gewijzigd door gorgi_19 op 30-07-2003 18:50 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• HunterPro
  • Niet online
Grijze Vos schreef op 30 July 2003 @ 18:09:

euh, MySQL is geen RDBMS :P

* mysql = a sorry excuse for a flat file system with indexes (door ele)

;)

Verwijderd

Ik heb ook een webhosting bedrijfje, en wij draaien ook ASP met Apache d.m.v. ChiliSoft ASP. Onze klanten die dit gebruiken zijn er zeer tevreden over, heeft nog nooit gecrashed en behaalt net zo'n goede resultaten in snelheid enzo als ASP via IIS. In princiepe zou het dus geen problemen op moeten leveren, maar uitzonderingen zijn er bijna altijd wel helaas.

Kom anders gewoon naar ons man ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 21:15 ]

• ElectronicAlien
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2025

ElectronicAlien

Who, me...?

De huidige versies van MySQL mag je best een RDBMS noemen hoor...
In ieder geval is het voor een website een hele goede keuze.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
ervan uitgaande dat je vb gebruikt voor ASP, zal niet alles werken aangezien de zooi op linux draait.
Bullshit dat jij dan de zooi moet gaan ombouwen, en helemaal debiel dat jij je access DB zou moeten omzetten naar een andere db (en trouwens, access verstaat gewoon SQL AFAIK)

gewoon naar een andere hoster gaan.

Don't get me wrong, ik vind apache geweldig, maar ASP hosten op *nix zuigt gewoon.

Compromises are for the weak

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:14
ElectronicAlien schreef op 30 July 2003 @ 20:56:
De huidige versies van MySQL mag je best een RDBMS noemen hoor...
In ieder geval is het voor een website een hele goede keuze.
ACM had ooits een leuk lijstje met MySQL mankementen.. Daarnaast mag je MySQL wel als RDBMS beschouwen, maar of het in toegepaste vorm zo is... ik heb mijn twijfels.

Voor kleine, middelgroote of sites die geen ingewikkelde 'functies' nodig hebben kan MySQL wel..

|>

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:01
De overstap van Access/ASP naar PHP/MySQL is niet zo groot.
De database is vrij simpel over te zetten. De asp naar php vertaling zal wat lastiger gaan als je het nog nooit gezien hebt, maar is zeker goed te doen.

woei!

• Bosmonster
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Move -> P&W

• gorgi_19

gorgi_19

PaszWerken schreef op 30 juli 2003 @ 21:03:
Da's helemaal afhankelijk van wat je gebruikt. MySQL is tot een recente versie helemaal geen fan geweest van bijvoorbeeld subqueries.
De database is vrij simpel over te zetten. De asp naar php vertaling zal wat lastiger gaan als je het nog nooit gezien hebt, maar is zeker goed te doen.
Ik vind het heel knap dat je deze conclusie kan trekken. :) ASP is namelijk geen taal. De meest gebruikte achterliggende 'taal' is VBScript. En d'r zit een enorm verschil tussen VBScript en PHP, imho.

Verder een beetje een kromme redenering; ik ga naar een hoster toe en ik pas m'n programma's aan.. Normaliter lijkt me dit andersom? :?.
't zou nog moeten gebeuren dat ik een mailtje van m'n hoster krijg:
"We stoppen nu met ASP.Net hosting. Je hebt een maand de tijd om alles om te zetten naar PHP."
En nog even een ontopic opmerking...
Apache ASP werd gedraaid..
Apache::ASP provides an Active Server Pages port to the Apache Web Server with Perl as the host scripting language. Apache::ASP allows a developer to create dynamic Web applications with session management and embedded Perl code. There are also many powerful extensions, including XML taglibs, XSLT rendering, and new events not originally part of the ASP API.
Oftewel: waarschijnlijk / hopelijk heb je je applicaties gemaakt in Perl / ASP? :+

[ Voor 50% gewijzigd door gorgi_19 op 30-07-2003 23:23 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

PaszWerken schreef op 30 juli 2003 @ 21:03:
Klopt ik heb ook nooit een probleem om C++ software onder Unix naar VB6 onder Windows te porten. Het is tenslotte allebei programmatuur en het draait op een OS.

Oftewel: anders ga je ergens over blaten waar je wel verstand van hebt

Professionele website nodig?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De host zal waarschijnlijk inderdaad ChiliSoft gebruiken, of zich werk dit goed, ik heb er een aantal pagina's mee gemaakt. Let er alleen wel op dat de VBScript versie 3.5 nogwat is, en niet 5.5 wat je nu waarschijnlijk gebruikt. (o.a. geen classes gebruiken.)

Een access database kan wel, maar deze moet dat apart gehost worden op een windows server. Een access bd kan niet op een non-windows platform geplaatst worden.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Tha_Butcha
nog ff een reactie,

D'r is wel een conversion tool, maar ik heb hem nooit getest. Het heet - verassend genoeg - ASP2PHP. Maar zoals eerder gezegd, als ik jou was, zou ik gewoon een andere provider zoeken.

• BasSpruit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-04-2022
wat ik hiervan dus begrijp is dat ie vette pech heb, of een andere host moet vinden. het beste is als je een host met IIS kan vinden. onder IIS kan je namelijk wel alles draaien (redelijk, er zijn altijd wel eens mankementen), je kan er alles onder installen (ik HAD php draaien, heb het er echter af geknikkerd vanwege die achterlijke MySQL beperking, en een zeer slechte odbc koppeling)

en wie zegt dat access niet achter een website kan draaien, moet zich laten nakijken. dit is zeer goed mogelijk. zelfs vrij grote websites kunnen dat makkelijk doen. je moet alleen je applicatie weten te stroomlijnen (iets moeilijker). Microsoft SQL server is meer voor bedrijven die dat toch al gebruiken. deze wordt (vaak) door meerdere systemen gebruikt, dat doe je dus NIET met access :+.

ik geloof dat brinkster IIS gebruikt. je kan ook zelf je site hosten natuurlijk. win2000 of winxp installen met IIS (alles behalve de frontpage server extensions natuurlijk)

• Tha_Butcha
brinkster is een goede, en de enige win2k hosting in NL, die ik ken is Planet Internet, maar daar wil je niet hosten (inside information >:))

• gorgi_19

gorgi_19

Tha_Butcha schreef op 01 August 2003 @ 00:16:
brinkster is een goede, en de enige win2k hosting in NL, die ik ken is Planet Internet, maar daar wil je niet hosten (inside information >:))
* gorgi_19 weet wel zeker dat er veel en veel meer win2k hosting is in Nederland... Kijk maar eens op www.webhosters.nl

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:11
gorgi_19 schreef op 01 August 2003 @ 00:38:
[...]

* gorgi_19 weet wel zeker dat er veel en veel meer win2k hosting is in Nederland... Kijk maar eens op www.webhosters.nl
Ik heb er 1 en we hosten op Windows 2003. Meer info http://www.remastering.nl/hosting

Verder is er ook nog www.is.nl
Deze wordt als ik het goed heb ook volledig op Windows gehost.

===

En om op topicstarter terug te komen. Opzich is het niet moeilijk om je ASP script om te bouwen. Ik weet niet tot hoever alle commando's tegenwoordig geimplimenteerd zijn maar als je site goed is gebouwd hoef je opzich volgens mij alleen maar de connection string naar je database te veranderen en waarschijnlijk het e-mailen.

En als je een database naar MySQL wilt omzetten kan dat zeer gemakkelijk door de ODBC driver van MySQL te downloaden. Dan kun je in 1 keer alle tabellen en data overgooien.
Let wel op dat MySQL geen opgeslagen queries aankan. Deze queries zul je dus als (sub-)queries in je ASP code moeten zetten.

En let natuurlijk ook op dat Linux CaSe-SeNsEtIvE is. Dus zorg dat overal in je source de filenames in lowercase staan. :)

[ Voor 86% gewijzigd door Kix@$$ op 01-08-2003 11:14 ]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-05 20:56
My €0.02: als je de boel wilt overzetten, ga er dan maar vanuit dat je alles opnieuw moet maken (nieuwe databaselayout, nieuwe websitescripts, gegevens handmatig of met nieuwe scriptjes overzetten). Hoewel je het voordeel van een bestaande, bekende implementatie hebt, heb je het nadeel van een onbekend (neem ik aan) nieuw platform. Reken er dus niet op dat dit eenvoudig is; dit zal je al snel een hoeveelheid tijd in de orde van grootte van de oorspronkelijke implementatie gaan kosten, al denk ik dat je wel sneller klaar bent.

Het is dus waarschijnlijk verstandiger om door te zoeken naar een goede ASP hoster, die levert wat jij nodig hebt.

Verder heb ik niet zo'n hoge pet op van Access, maar om nu te zeggen dat MySQL (van alle databases!) krachtiger zou zijn: dat denk ik niet. Dat neemt niet weg dat de kans groot is dat MySQL voor jouw website zou voldoen, ware het niet dat je er geen ervaring mee en er geen implementatie voor hebt.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
De nieuwste versie van Chilisoft is ASP 3.0 compatible en heeft dezelfde functies als de 5.6 scripting engine van Microsoft.
Let er wel op dat Apache ASP niet hetzelfde is als het aanbieden van ASP op een Apache server. Zoals al gezegd Apache::ASP ondersteund alleen Perl scripts, dus je moet na vragen of ze Chilisoft gebruiken.

In Access kan je de database zonder verlies converteren naar een DBase4 formaat welke wel ondersteund wordt door Chilisoft, je kan dus dezelfde database gebruiken. Alleen moet je de driver die gebruikt wordt om met de database te kletsen even veranderen.

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:09

oZy

Neem eens een kijkje op www.hosting.nl

Ik ben van widexs naar hosting verhuist vanwege het relatief goedkope windows pakket, met access ondersteuning, asp, asp.net, php4, mysql, en optioneel ms sql.

het is naar mijn idee onzin om je code te gaan aanpassen aan je hoster, dat hoort andersom (from a developers point of view).

PS, heb geen belangen in hosting.nl, t'is puur een mening ;)

• Gert
Als developer zou ik eerst kijken wat het systeem is waarop het moet gaan draaien en ontwikkelen op eenzelfde systeem.

Verwijderd

Gert schreef op 01 augustus 2003 @ 14:13:
Als developer zou ik eerst kijken wat het systeem is waarop het moet gaan draaien en ontwikkelen op eenzelfde systeem.
Is wel leuk Gert maar niet de oplossing van Spaceboy's probleem. O-)
spaceboy schreef op 30 July 2003 @ 17:46:
Ik heb momenteel een website die met ASP is gebouwd. Via een eigen servertje aan een kabelmodem host ik die site, welke ook gebruik maakt van een Access database.

Nu wil ik dit hosten gaan "uitbesteden", maar krijg ik van de hosting-firma te horen dat men alleen "Apache ASP" ondersteund. Zit hier verschil in? Weet iemand hoe je hier achter kunt komen?

• Gert
Het was ook een reactie op hetgeen erboven geschreven was.

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-05 23:53
Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 20:55:
Ik heb ook een webhosting bedrijfje, en wij draaien ook ASP met Apache d.m.v. ChiliSoft ASP. Onze klanten die dit gebruiken zijn er zeer tevreden over, heeft nog nooit gecrashed en behaalt net zo'n goede resultaten in snelheid enzo als ASP via IIS. In princiepe zou het dus geen problemen op moeten leveren, maar uitzonderingen zijn er bijna altijd wel helaas.

Kom anders gewoon naar ons man ;)
MAAK DIE SITE FIREFOX COMPATIBLE

• gorgi_19

gorgi_19

En wat is het nut van deze kick? :?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 14:53

NMe

Quia Ego Sic Dico.

thegve schreef op 20 mei 2004 @ 16:11:
[...]

MAAK DIE SITE FIREFOX COMPATIBLE
REPLY NIET OP POSTS VAN EEN JAAR OUD :/

Danku. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.