[Debian] Partities resizen?

Pagina: 1
Acties:

• mixedcase
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 15:51
Mijn linux server is al lang geleden opgezet, en ik kom er nu achter dat sommige partities te klein zijn, en andere veel te groot. Ik heb veel verschillende filesystems (zoals /var, /home, /usr en dergelijke) namenlijk op aparte partities gezet, en wist toen nog niet goed hoe groot die moesten zijn.

Is het mogenlijk om deze nu te resizen, zonder data kwijt te raken? (Het zijn allemaal ext2 partities.) Of moet ik alles opnieuw gaan installeren? Dat is niet echt gewenst, aangezien ik dan heel erg veel data van verschillende users moet overzetten, en dit systeem perfect is geconfigureerd. Geen zin om alles opnieuw te doen :)

Ik heb wel wat gehoord over het GNU programma 'parted', heeft iemand daar ervaring mee? Is het veilig?

[ Voor 8% gewijzigd door mixedcase op 30-07-2003 17:41 ]

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Een ext2 resizer: http://packages.debian.org/stable/admin/ext2resize.html. Ik weet niet hoe het werkt, maar als het in stable zit dan lijkt het me wel dat hij zijn vak verstaat.

Maak wel backups voordat je met dit soort tooltjes aan de slag gaat.
Warning: Although the program is quite safe these days, if you do something wrong things will go wrong badly. Watch out when using programs like this.
Persoonlijk zie ik geen enkel nut voor meerdere partities (m.u.v. van swap), omdat schijfquota's net zo goed hun diensten kunnen bewijzen.

[ Voor 56% gewijzigd door Jaap-Jan op 30-07-2003 17:44 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:30
Volgens mij kun je met de nieuwste versie van Partition Magic ook ext2 partities bewerken. Dan heb je dus wel even een windows pc nodig waar je de schijf aan kunt hangen. Ook hier raden ze vaak aan om back-ups te maken.

• mixedcase
Japie_17 schreef op 30 juli 2003 @ 17:41:
Persoonlijk zie ik geen enkel nut voor meerdere partities (m.u.v. van swap), omdat schijfquota's net zo goed hun diensten kunnen bewijzen.
Ik heb inderdaad een 2e server waar ik geen meerdere partities heb. Veel handiger. Maar die is te langzaam om alles naar over te zetten en het werk over te nemen :)

Verwijderd

Nou ja, het voordeel van aparte partities is natuurlijk dat je bij een eventuele herinstallatie van je O.S. niet je data kwijt bent.

Met ext2resize kun je inderdaad de grootte van het fs op een device veranderen, maar volgens mij kan deze tool niet precies wat jij wilt, omdat ook het device van grootte moet veranderen. Ik denk dat partition magic een veel geavanceerdere tool is en wel kan wat jij wilt.

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-04 00:18
parted doet idd wat jij wilt. Je moet echter wel een diskette hebben waarmee je boot en parted start. Er staat ergens op de site van gentoo linux hoe je zo'n diskkete maakt (alternative installtion manual). suc6

• mixedcase
Ik heb net PartionMagic 8 getest op mijn 2e server, en resizen werkt allemaal perfect. Bedankt voor die tip, want het is een stuk simpeler dan Parted :)

Straks het echte resizen op server numero uno doen, en hopen dat ook dan alles goed gaat...

Nogmaals bedankt Nokia en AgeOfPanic!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Ik heb net vorige week met parted een fat32 partitie gesplitst in een fat32 deel en een ext3 deel. Dat ging uitstekend.
Parted werkt in principe interactief: je krijgt een parted prompt en daar kun je de diverse commando's invoeren.
Het enige waar ik aan moest wennen is dat parted niet met cilinders of sectoren werkt als coordinaten, maar met megabytes. Maar met het 'print' commando (zonder minor partitie nummer) kun je de juiste waardes ook zo uitlezen. Gaat prima dus.
Als je op freshmeat zoekt op 'parted' krijg je o.a. hits van rescue disks die parted bevatten. Die op flop zetten is denk ik eenvoudiger dan een eigen rescue schijf maken volgens het gentoo procede (dat ik overigens niet ken).

Verwijderd

GNU Parted is een frontend voor genaamd qtparted.

"QTParted is a Partition Magic clone. It uses libparted for raw disk access, so you need parted installed to use it. The goal of QTParted is to fully wrap all function of parted and create a user friendly PM clone for Linux."

Vanwege hun doelstelling wellicht het proberen waard (ik krijg het zelf helaas niet gecompiled). Screenshot (let niet op de taal of theme):

Afbeeldingslocatie: http://images.freshmeat.net/screenshots/34499.jpg

FreshMeat link

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 23:42:
GNU Parted is een frontend voor genaamd qtparted.

"QTParted is a Partition Magic clone. It uses libparted for raw disk access, so you need parted installed to use it. The goal of QTParted is to fully wrap all function of parted and create a user friendly PM clone for Linux."

Vanwege hun doelstelling wellicht het proberen waard (ik krijg het zelf helaas niet gecompiled). Screenshot (let niet op de taal of theme):

FreshMeat link
Op een server is waarschijnlijk geen X geinstalleerd. Bovendien moet je vanaf een rescue disk werken als je essentiele partities wilt editen, zoals in dit geval. Als je daarop grafische spullen wilt hebben, zit je al aan een cd vast. Kortom: een floppy met kaal parted is het handigst.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04:39
knoppix heeft m ook aan boord

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ik heb trouwens een soortgelijk probleem: een aantal partities die te klein zijn en die ik naar een andere HD wil verschuiven (heb daar nu net een aantal grotere ext2 partities gemaakt). De vraag is alleen: kan ik in een running system iets als /tmp eventjes umounten en daarna opnieuw mounten of bestaat dan de kans dat er in de tussentijd een proces over z'n nek gaat? Ik kan specifiek daarover niets in de search of met google vinden.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• mixedcase
DAMN!

Ik heb de harde schijf van mijn server in mijn windows pc gehangen, partities resized met PM8 en schijf weer in de server gezet. Hij wilt nu alleen niet meer opstarten :( En dat terwijl de test met mijn testserver wel goed ging.

Dit krijg ik bij het inloggen:

-Couldn't find valid RAM disk image starting at 0
-VFS: Cannot open root device "301" or 03:01
-Please append a correct "root=" boot option
-Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:01

Ik heb de schijf nu bij de testserver ingehangen, en ik kan alles prima mounten en zo, dus ik snap niet wat nu het probleem is. Gelukkig heb ik de meest belangrijke dingen nu aan de praat op de 2e server, maar ik wil graag dat de schijf gewoon weer boot in zijn eigen server :)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Mjah, je moet blijkbaar lilo nog opnieuw draaien ;)
Kwestie van een bootdisk maken, en op de lilo prompt die je dan krijgt : linux root=/dev/hda1 of een vrije bewerking daarop (i.i.g. moet je die root= goed invullen), daarna inloggen & lilo draaien. Daarna zou hij weer goed op moeten starten.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 25-04 00:18
Gezien de foutmeldingen ligt het niet aan lilo, anders kom je niet zo ver volgens mij. maar idd. ff een goede root= meegeven moet de oplossing zijn (kijk ff met een rescue disk en fdisk als je er niet uit komt).
Trouwens werkt grub veel betr...

• mixedcase
Lijkt me ook niet aan lilo te liggen.... root= meegeven kan ik nog wel proberen, maar dat staat wel goed in lilo hoor...

Bij mijn testserver ging wel alles meteen goed toen ik had getest met partities resizen. Erg weird.

Verwijderd

het ligt wel aan lilo... vraag me niet waarom, maar ik heb het zelf ook altijd als ik een harddisk vervang (met cp alles van de een naar de ander kopieren), dan moet ik op de nieuwe harddisk altijd ff lilo draaien, en dan werkt het gewoon...
(met rescuedisk nieuwe harddisk mounten, chrooten, en lilo zonder parameters draaien)

Verwijderd

Fused schreef op 31 juli 2003 @ 11:48:
Ik heb trouwens een soortgelijk probleem: een aantal partities die te klein zijn en die ik naar een andere HD wil verschuiven (heb daar nu net een aantal grotere ext2 partities gemaakt). De vraag is alleen: kan ik in een running system iets als /tmp eventjes umounten en daarna opnieuw mounten of bestaat dan de kans dat er in de tussentijd een proces over z'n nek gaat? Ik kan specifiek daarover niets in de search of met google vinden.
Is niet zo´n probleem. Als een proces de tmp vasthoud, merk je dat vanzelf bij het unmounten. Als je het unmounten wel is gelukt, blijft de /tmp wel bestaan, alleen is het nu een onderdeel van /. Als een proces hier iets kwijtwil, kan dat gewoon.

Pas vervolgens je fstab aan als je de nieuwe tmp partitie hebt en mount hem weer. Hier geldt ook weer hetzelfde verhaal. Als een proces een file vastheeft werkt in dit geval het mounten weer niet.

Voor dit soort zaken is het overigens ERG handig om de Logical Volume Manager te gebruiken. Ik gebruik de LVM al jaren op o.a. AIX en HP systemen, en je bent superflexibel, als je dan ook nog eens online filesystems kan vergroten, haal je ongelofelijke uptimes.. En je hebt nooit meer zulke ellende als hierboven beschreven ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 23:29 ]

• mixedcase
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 23:18:
het ligt wel aan lilo... vraag me niet waarom, maar ik heb het zelf ook altijd als ik een harddisk vervang
Okay, maar waarom werkte het met die andere harde schijf (waarmee ik het eerst allemaal had getest) dan wel meteen?
Pagina: 1