Toon posts:

Audio streamen via netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb het volgende probleem:

Thuis heb ik een Win2000 netwerk(je) liggen, 1 workstation en 1 laptop.
De laptop heeft ook internet via een "gedeelde" ADSL internetverbinding via het workstation.

Ik ben op dit moment een beetje aan het spelen met Windows Media Encoder, ik wil alleen niet via mijn workstation maar via de laptop mijn streaming audio op het internet krijgen. Dit gaat dus steeds fout omdat mijn laptop het interne IP-adres toegewezen krijgt (192.168.0.117) dat voor de buitenwereld niet te benaderen is. Ik heb bij de Search veel gelezen over NAT en Portforwarding enz. Ik snap alleen helaas niet zoveel hiervan... :/

Collega's hadden het over Tweaken van m'n Alcatel modem zodat ik de poorten kan doorsturen, maar ik wil dat eigenlijk liever niet. Is er een ander mogelijkheid om dit toch voor elkaar te krijgen?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Dus je laptop dient dan als een soort streaming server waarop de requests gewoon binnenkomen of is het broadcasting/multicasting (dus gewoon naar een frontpage streamen). Ik denk dat het optie 1 gaat zijn dus moet je wel degelijk portforwarding doen en de betreffende poorten naar je laptop doorsturen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Je moet inderdaad requests voor die poort(waarschijnlijk 8000) forwarden naar dat interne adres

Hier heb je ongetwijfeld wat aan :Het Grote Poortmappingsverhaal

Verwijderd

Topicstarter
Ja idd.

je moet het zo zien:

Ik wil mijn Workstation gebruiken om te kunnen internetten e.d. en de laptop moet daarom gaan dienen als "mediaserver"

Aan de laptop hangt dus een Disc-man (zou ook de Line-out van mijn mengtafel kunnen zijn om een radiouitzending te realiseren) en via de line-in kan ik die via Encoder streamen op internet.

Maar omdat die internetverbinding op de laptop word verkregen door een "gedeelde" verbinding kan ik mijn stream dus niet via bijv. een andere computer ergens in de wereld benaderen, dit omdat ie een intern ip-adres krijgt van de 2e netwerkkaart in mijn Workstation.

Ik heb e.e.a. gelezen over om/openzetten van poorten, maar dat lukt me dus niet.

Dit is mijn situatie: Mijn vaste IP-adres is 81.69.127.106
Als ik Media Encoder op mijn workstation afspeel dan gaat het allemaal goed dan werkt het netjes op: mms://81.69.127.106:3636 (3636 heb ik toevallig neergezet)
of via de link op mijn site http://www.arjanuitman.com

Omdat ik dit niet wil en de streaming vanaf de laptop wil laten lopen krijg ik het alsvolgt:

IP-adres: 192.168.0.117 maar.... dit gaat dus niet omdat dit IP-adres dus niet te bereiken is. Ik wil dus gewoon dat poort/ip-adres 192.168.0.117 doorgezet word naar ip-adres 81.69.127.106

Dit leek mij niet moeilijk om te doen, maar ik ben nog niet echt opgeschoten.
Ik heb het programma Autoportmapping gedownload maar ook hiermee kom ik niet verder... ;(

Dit moet toch te realiseren zijn?

Verwijderd

je workstation is dan gewoon een router/NAT voor de laptop. Dus moet je daar ook software voor installeren, er is genoeg: effe de search gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja.. dat is dus het probleem..
Ik heb al veel gezocht over hoe ik dit probleem kan oplossen, maar het wil niet lukken!

Ik kan dus wel via mijn Workstation naar mijn stream luisteren, omdat die ook op het LAN zit. Maar als ik met een andere laptop een analoge verbinding maak (dus die helemaal buiten mijn netwerk omgaat) dan krijg ik een melding dat de server niet te benaderen is.

Ik heb op mijn Workstation WinRoute draaien, ook heb ik het met Autoportmappings geprobeerd, maar het lukt nog steeds niet..... :?

Als ik de stream vanaf mijn workstation draai werkt het zonder problemen....

Hoe kan dit?

Overigens kan ik nergens op een simpele manier vinden hoe ik het stap voor stap kan doen. Ook heb ik al via een Telnetsessie mijn Alcatel modem proberen te benaderen via EXPERT maar ik kom er gewoon niet in... :'(

Verwijderd

Is het niet handiger om achter een router te gaan zitten? Met switch?
Deze kun je zo instellen dat verkeer op bepaalde poorten doorgestuurd moet worden naar bepaalde ip adressen aan de LAN kant.
Ben je altijd verbonden en niet afhankelijk van je vaste pc.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 15:27
Onder XP kun je bij ICS portforwarden.. ik neem aan dat je dit bij W2k ook wel zou kunnen...

Ff properties van je gesharde netwerk verbinding opvragen -> Advanced -> Settings...
Daar kun je onder XP tenminste forwardings aanmaken... incoming/outgoing poortje invullen; intern ip adresje et voila...

Pvouput live

Verwijderd

Je test toch niet van binnenuit he?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 July 2003 @ 20:26:
Je test toch niet van binnenuit he?
uhh.. ik test ook van binnenuit.... dan werkt alles perfect natuurlijk, maar zoals gezegd test ik het buiten mijn netwerk om, en vraag vrienden e.d. op msn of ze ff op de link willen klikken. Ik en zij allemaal krijgen een error in Mediaplayer omdat ie de server niet kan vinden.

• NEn
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 28-06 12:40

NEn

Zekersteweten

Krypt schreef op 31 July 2003 @ 17:04:
Onder XP kun je bij ICS portforwarden.. ik neem aan dat je dit bij W2k ook wel zou kunnen...
Hij gebruikt winroute :)

Je moet ff de helpfile van winroute lezen, daar staat oa hoe je een FTP vanachter NAT moet draaien, dit zit in hetzelfde hoekje, in die helpfile wordt alles zo eenvoudig uitgelegd dat echt iedereen het begrijpt.

[ Voor 3% gewijzigd door NEn op 01-08-2003 01:08 ]

-- Maar dat is natuurlijk puur persoonlijk --

Verwijderd

NEn schreef op 01 August 2003 @ 01:08:
[...]

ja, eindelijk.... nu dus nog even de manual goed lezen of google gebruiken, suc6, ben benieuwd.

Verwijderd

Topicstarter
nou.... jullie zien aan de tijd hoelang ik ermee aan het klooien ben geweest, maar het werkt dus nog steeds niet!! :'( :'(

Ik ga nu slapen, paar uurtjes en dan weer eruit... maar dit moet toch mogelijk zijn?
Ik heb meer het idee dat ik bijv. in WinRoute vanalles verkeerd invul....

Ik hou het nu ff voor gezien............ :Z

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 04:23 ]

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 14:12

Leon

Rise Of The Robots

misschien dat je hier wat aan hebt (komt uit de faq van winroute lite) :)

Anders heb je misschien hier wat aan, dit komt uit de faq van de pro variant. :)

Ook staat er in de windows media encoder faq:
code:
1
2
3
4
5
6. Can a stream be distributed through a firewall?

Yes. The encoder supports HTTP streaming, which enables
content to stream through a firewall. Note that the port the
encoder is streaming through must be open on the firewall.

Er staat alleen niet in welke poort.
Aangezien er achter je ip adres ":3636" staat neem ik aan dat ze poort 3636 bedoelen. (hoewel die poort eigenlijk voor "OpsCenter" is :?)

Als het dan nog niet werkt zou ik eventuele firewalls nakijken en met netstat/sockstat oid kijken naar welke poort WME eigenijk luistert (kijk ook of het tcp of udp is).

Als laatste zou je nog met een network analyzer (bijv ethereal) kunnen kijken wat er nou allemaal precies gebeurd.

edit:

Kijk trouwens ook eens bij de instellingen van mencoder voor het poortnummer en hoe hij hem streamt, http streaming zou als het goed is moeten lukken.

[ Voor 15% gewijzigd door Leon op 01-08-2003 05:40 ]

Eeuwige n00b

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-08 15:27
NEn schreef op 01 August 2003 @ 01:08:
[...]
Ja.. lezen is ook een kunst he :Y)

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Leon schreef op 01 August 2003 @ 05:38:
misschien dat je hier wat aan hebt (komt uit de faq van winroute lite) :)

Anders heb je misschien hier wat aan, dit komt uit de faq van de pro variant. :)

Ook staat er in de windows media encoder faq:
code:
1
2
3
4
5
6. Can a stream be distributed through a firewall?

Yes. The encoder supports HTTP streaming, which enables
content to stream through a firewall. Note that the port the
encoder is streaming through must be open on the firewall.

Er staat alleen niet in welke poort.
Aangezien er achter je ip adres ":3636" staat neem ik aan dat ze poort 3636 bedoelen. (hoewel die poort eigenlijk voor "OpsCenter" is :?)

Als het dan nog niet werkt zou ik eventuele firewalls nakijken en met netstat/sockstat oid kijken naar welke poort WME eigenijk luistert (kijk ook of het tcp of udp is).

Als laatste zou je nog met een network analyzer (bijv ethereal) kunnen kijken wat er nou allemaal precies gebeurd.

edit:

Kijk trouwens ook eens bij de instellingen van mencoder voor het poortnummer en hoe hij hem streamt, http streaming zou als het goed is moeten lukken.
Hey,

Nou ben weer ff aan het kijken... kan weer wat logischer denken dan afgelopen nacht! ;)

Ik heb de Help functie van www.winroute.nl dus helemaal doorgelezen (de Nederlandse versie, en heb de Nederlandse Pro versie van WinRoute gedownload) staat idd vanalles in over het doorzetten van Ip-adressen e.d. maar tot nu lukt het me niet.

Vraagje trouwens.. is het niet zo dat dit alleen werkt als mijn Alcatel modem getweakt is? dit is namelijk niet het geval, hijs nog helemaal origineel. Of maakt dat voor WinRoute niet uit?

Mijn laptop (waar Media Encoder op staat) heeft nu dus als uitgaande ipadres als ik kijk op www.whatismyip.com 81.69.127.106, maar als ik kijk naar wat voor ip-adres ie meegeeft in Media Encoder staat er 192.168.0.179:3636 (die 3636 stond er niet heb ik zelf neergezet, zou dat misschien de fout zijn? Dus dat is mijn interne netwerk ip-adres, dus alleen voor mij hier toegankelijk maar niet voor de buitenwereld...

Als ik in WinRoute naar Port Mapping ga of naar Geavanceerde instellingen voor NAT dan doe ik bijv. het volgende in Port Mapping:

Afbeeldingslocatie: http://www.arjanuitman.com/winroute1.JPG

Dit lijkt me toch goed?

Verwijderd

waarom niet effe Google:
http://www.google.nl/sear...Encoder%22++firewall+&lr=

Met stip op 1:
http://www.microsoft.com/...media/serve/firewall.aspx
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Windows Media Services 4.1 Firewall Information
RELATED LINKS 

Windows Media Services 4.1 SDK  
If you have problems delivering or receiving Windows Media streams, 
you may need to open additional ports in your firewall. This document 
briefly explains firewalls, describes how Windows Media interacts with 
firewalls, and offers suggested firewall settings

vooral: " offers suggested firewall settings

Lees dus dit eerst door. Het is blijkbaar een bekend probleem.

verder:
http://groups.google.nl/g...firewall+&sa=N&tab=wg&lr=
en
http://groups.google.nl/g...edia+Encoder%22++winroute
en
http://groups.google.nl/g...+winroute&sa=N&tab=wg&lr=

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 12:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou... heb vanalles geprobeerd, ook naar aanleiding van al de Search topics en vanalles op internet, maar het lukt gewoon domweg niet.. :'(

Ik heb die Media Encoder weer op mijn Workstation draaien en daarom is het gewoon weer te benaderen via http://www.arjanuitman.com daarop werkt het wel...

Voor nu heb ik ff geen zin meer om me er helemaal in te gaan verdiepen, wellicht kan ik het over enkele dagen nog eens proberen via m'n server i.p.v. laptop.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2003 02:14 ]

Pagina: 1