Toon posts:

[WinXP] Loopt zonder reden vast...*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goed, na een overvolle Windows XP machine, vond ik het nodig om eens een schone installatie te beginnen. Ik had altijd 1 partitie van 30 GB in FAT32. Maar ik wilde nu wel eens NTFS proberen, en ik wilde een schoonmaak houden. En toevallig crashte de bootsector waarna hij bepaalde partities niet meer kon lezen. Ook niet na het hangen van de hardisk in een andere computer in Windows XP. Dos kon hem prima lezen. Maar goed, ik was alles toch kwijt...

Dus, ik heb Windows XP SP1 Pro. geinstalleerd op een NTFS 30 GB partitie. Het schijnt immers toch beter te zijn als FAT32

Alleen nu heb ik last van plotselinge vastlopers. Ik dacht eerst dat het met de ACPI te maken had. Want er was een fout met ACPI in het logboek te vinden na dit hangen. Hierna heb ik mijn BIOS geflashed. Hierna kreeg ik deze foutmelding over ACPI niet meer in mijn logboek. Hiervoor in de plaats is wel een COM+ melding gekomen :
Het COM+-gebeurtenissysteem is er niet in geslaagd de methode ConnectionMadeNoQOCInfo op abonnement {205221FC-3D96-4432-94FE-B4E0FDFA394D}-{00000000-0000-0000-0000-000000000000}-{00000000-0000-0000-0000-000000000000} te starten. De abonnee retourneert HRESULT 80010105.
Dit zou zoals ik ergens op GoT las, geen reden zijn van vastlopen. En de computer blijft wel zomaar zonder reden hangen.
  • - Ik ben bezig geweest met het in de gaten houden van de processor temperatuur (rond de 53 C) - Ik heb de VIA 4in1 drivers geinstalleerd - Viruscanner NAV 2003 gaf geen probleem - Gezocht op GoT en er zijn al veel vastlopers gemeld maar weinig oplossingen (Of ik zoek gewoon niet goed)
Dit zijn de specificaties van mijn computer :
Mobo : Elitegroup K7VZA (V 3.7)
Proc : AMD Athlon 1 GHz
Video : NVIDIA GeForce2 MX400 64MB

Mijn excuses voor als dit onderwerp als te vaak is behandeld, en dat ik op GoT niet de oplossing heb kunnen vinden.

edit:
Het uitschakelen van de ACPI in de BIOS heeft ook geen zin. Dan start Windows namelijk helemaal niet meer op. :(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 15:36 ]

Verwijderd

1) Met vastlopers bedoel je blauwe schermen of reageert je systeem gewoon helemaal niet meer?

2) memtest86 al gedraaid om het geheugen te testen?

3) Test in ieder geval je HD met een tooltje van de fabrikant
Als je vorige installatie op een HD fout om zeep is geholpen zou ik dit zeker doen.

4) iemand zal het in ieder geval gaan vragen als je systeem helemaal hangt.
Hoe gaat het met de 5 en 12V lijnen van je voedingen?
Kijk of deze niet teveel afwijken van de gewenste waarde. Kan immers zijn dat je voeding ouderdomsgebreken begint te vertonen.

ps) Uitschakelen van ACPI in je BIOS heeft zin zolang je eerst windows maar vertelt dat die geen ACPI meer moet verwachten :) Zoniet dan boot die inderdaad niet.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 17:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met vastloper bedoel ik dat het systeem gewoon compleet hangt zonder een of andere melding.

Hmm... Ik zal binnenkort (vanmiddag) die memtest86 eens uitproberen.
Met de voltages is alles aardig goed :
  • 3.3V = 3.27 5 V = 4.83 12 V = 12.31 VCore = 1.81
Gistermiddag heb ik de 2 uur lang probleemloos Unreal Tournament kunnen spelen. Zonder vastloper ! Misschien is het probleem dan al verholpen. Of was het gewoon geluk...

Verwijderd

Test in ieder geval ook even je harddisk.

De waardes van je voeding zijn gemeten onder stress, dus processor op 100%?
Die 5V lijkt me namelijk wel iets aan de lage kant.
kijk maar is in dit topic Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

een stukje uit het topic

-Is de 5V lijn stabiel?
Vooral bij vette AMD systemen en systemen met een dikke videokaart is de
-stabiliteit van de 5V lijn erg belangrijk.
Het mag niet meer dan ~5% uitwijken (tussen 4,8V en 5,2V kan nog mee door).
Check het in de BIOS onder tabblad "PC Health" oid.
Installeer MBM en draai 3DMark/Prime95/cpuburn. Check onderwijl of achteraf de
minima/maxima in MBM.
-Noot: dat geldt niet voor de -5V lijn! Dus alleen de +5V lijn checken.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 21:02 ]

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Klinkt mij een beetje als een swap file die in bad blocks zit te schrijven.
Dus test je hd (kan met een uitgebreide scan disk maar liever een 3th party tooltje voor een beter overzicht)

[ Voor 44% gewijzigd door The-Source op 31-07-2003 11:24 ]

Taal fouten inbegrepen ;)

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Titel iets duidelijker gemaakt :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... memtest86 gaf iig geen problemen. 13 uur gedraaid, daarna kwam ik erachter dat ie een loop draait |:(
Ik zal morgenochtend de hardisk eens testen.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 22:01

Maximus

There is no substitute

probeer dan de hele hdd leeg te gooien en dan een low level format te doen.
Echt alles weg en dan helemaal opnieuw beginnen

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

\M@ximus
Waarom altijd maar weer beginnen met dergelijke drastische maatregelen om alles er maar weer af te gooien? Je kunt je harddisk echt wel checken zonder hem te formateren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vannacht de scandisk van Windows XP gestart (0:45 uur) Ik had eerst gecontroleerd of de scandisk startte, geen probleem. Vannochtend kwam ik hier (10:00 uur) en hij was blijkbaar klaar, want er stond een nog niet vastgelopen Windows XP desktop. :)

Ik ga zometeen grote bestanden overhalen van een andere computer. Normaal gesproken liep ie dan vast. Als dat niet zo is, is het probleem blijkbaar opgelost. Hoe dat kan weet ik nog niet... :*)

edit:
Oke, hij loopt nog steeds vast. Bij het overkopieren van 7 GB stopte ie er weer mee... Kortom het probleem is er nog steeds.
Ik ga nu een 3rd tool zoeken om de hardisk mee te testen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 10:24 ]

Verwijderd

Test in ieder geval ook je HD met een tooltje van de fabrikant.
Meestal gewoon van de website te halen.
Dit geeft een iets beter beeld dan de windows scandisk.

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Heb je alleen vastlopers als je iets met het netwerk doet ? Misschien eens je drivers van je netwerkkaart updaten of probeer eens een andere netwerkkaart.

Verwijderd

Topicstarter
Er is me nog iets opgevalleen aan de hardisk. Het is een schijf die UDMA100 moet kunnen. Tijdens het opstarten zie ik in het venstertje van Award staan ATA 100. Nu zag ik dit bericht zelfs staan nadat ik de schijf had overgeschakeld met een utility van Western Digital naar UDMA 100. Ik heb er zo, 80 pin (kleine ribbel) kabel tussen zitten.
edit:
Windows XP heeft hem wel op Ultra DMA mode 5 staan = UDMA/100. Toch ?

Ook heb ik eerst even een Quick test gedaan van Western Digital. Deze gafd geen errors. Ik zal de Extended test zo uitvoeren, nadat ik zeker weet dat ik al mijn belangrijke spullen heb gekopieerd. :)

Hmm... Ik zal ook eens een andere netwerkkaart er tussen zetten. Ik gebruik die netwerkkaart namelijk altijd. Filesharing op de achtergrond.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2003 11:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik heb em flink belast (Seti@home, Folding@home en bestanden kopieren op dezelfde harddisk, en vanaf cd naar harddisk en hij bleef lopen :Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~corn0038/cpu1.bmp
Totdat ik de netwerkkaart weer inschakelde, met de nieuwste drivers.

Ik denk dat ik zo maar eens een oud PCI netwerk kaartje ga proberen.

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 19:03
Je 5V lijn is wel een beetje erg laag eej.......................

Ik zou is gaan kijken voor een andere voeding :Y)

En als je dus grote bestanden gaat kopieeren dan wil dat wel is flink wat stroom vragen en dus kan het zijn dat je voeding het niet meer trekt.

[ Voor 69% gewijzigd door Wazzup! op 01-08-2003 12:52 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:25
Wazzup! schreef op 01 August 2003 @ 12:48:

En als je dus grote bestanden gaat kopieeren dan wil dat wel is flink wat stroom vragen en dus kan het zijn dat je voeding het niet meer trekt.
erg laag valt mee...

Als 100 = 5v, dan is 4,76 -> 95,2

dat is dus 4,8% lager :P dat valt binnen de marge als ik het goed heb.

• Wazzup!
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-05 19:03
Maar dit is zo te zien niet stressed dus als ie flink gaat kopieeren of gamen dan zal het er wel onder komen.
Icey schreef op 01 augustus 2003 @ 13:02:
[...]

erg laag valt mee...

Als 100 = 5v, dan is 4,76 -> 95,2

dat is dus 4,8% lager :P dat valt binnen de marge als ik het goed heb.

Verwijderd

Topicstarter
Stressed = druk bezig ?

Ik schreef dat ik op dat moment dat ik dat screenshotje maakte ik hem 20 minuten lang hard liet draaien. Vollop Seti@home + Folding@home + Grote bestanden kopieren naar nutteloze plaatsen.

Dit is toch stressed ?

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Wazzup! schreef op 01 August 2003 @ 12:48:

Zoals je waarschijnlijk weet heeft een AMD processor een stabiele 3,3V nodig, en boeit die 5V niet zo.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:25
Verwijderd schreef op 01 August 2003 @ 13:13:
Stressed = druk bezig ?

Ik schreef dat ik op dat moment dat ik dat screenshotje maakte ik hem 20 minuten lang hard liet draaien. Vollop Seti@home + Folding@home + Grote bestanden kopieren naar nutteloze plaatsen.

Dit is toch stressed ?
jup, in dat geval vind ik de waardes niet onaardig ofzo, vallen binnen de marges.
Pagina: 1