Toon posts:

Wat is sneller ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is nou sneller
een ata - 100 hdd op 5400 toeren
of een ata - 66 hdd op 7200 Toeren.
Wat weegt zwaarder mee ?
welke wijze man/vrouw helpt me hiermee :?

Verwijderd

Een ATA66 7200 toeren is sneller.

Ga maar eens rekenen.

HR

Verwijderd

Topicstarter
Thanx............
maar volgende vraag hoe bereken ik het ?

• Marger
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Marger

Eindredacteur
Ik weet het niet zeker, maar ik zou denken het laatste. De meeste ATA-100 HD's halen namelijk gemiddeld bij lange na niet eens 66 MB/s, laat staan 100. Wellicht dat zo'n schijf sporadisch boven de 66 burst, maar dat zal wel meevallen.
Als je precies dezelfde schijf zou nemen die normaal op 5400 draait, maar dan een versie die 7200 doet, wordt de gemiddelde snelheid structureel hoger omdat de schijven sneller onder de koppen doordraaien en dus a)achter elkaar uitlezen van de tracks sneller gaat (transferrate) en b) de koppen sneller een bepaalde plek op de disk bereiken (lagere access time). Ik zou zelf dus voor de 7200 gaan.

• GA!S
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

GA!S

295 g/km

ATA 100 / 66 / 33 is de snelheid van de overdracht van data vanuit het buffer van je HD naar je computer (100 MB/s). Je schijf kan die buffer echter nooit met die snelheid vullen omdatde sneleid van medium naar buffer een stuk lager ligt. (zo'n 40 a 50 MB/s). Het verschil tussen ATA 100 en ATA 66 is dus nihil.

Ga dus voor die 7200rpm schijf.

de betaler vervuilt

• erickov
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-07 18:44
Ik ben ook wel benieuwd hoe je dat kan uitrekenen. Vertel eens hoe je dat zou kunnen doen...

Uncomfortable silence can be so loud...

Verwijderd

Topicstarter
Thanx Jongens
ik ga mijn klant bellen :)

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Een 7200-RPM schijf kan zonder meer 20-30 meg echte data pompen.

een 5400 ongeveer 10-20 Meg

Verwijderd

Let wel.. 7200 is over het algemeen wel sneller, maar produceert ook meer warmte en meer herrie. En kosten uiteraard meer.. Dus als 2e schijf puur voor opslag heb ik daarom een 5400 toeren plaatje.. erhm harddisk gekozen.

Verwijderd

Sterker nog: ik denk dat een 7200 rpm schijf op UDMA 33 sneller is dan een 5400 rpm up UDMA 100.

Verwijderd

Ik heb nog een seagate 4Gb schijfje en mij rate met gebruik van de buffer ligt al rond 40/50, ik kan me dus wel voorstellen dat als je een IBM hebt met 2Mb buffer dat dat hoger op kan lopen als bij mij.
Ik denk echter dat de 7200 toeren schijf sneller is, want de die cached read en writes gebruik je minder als gewone lees en schrijf acties. En 7200 toeren schijfjes zijn uiteraard sneller als 5400.

Verwijderd

Zie:
http://www.crosswinds.net/~looijmans/scsi_ide.html

Burst transfer versus continuous.

Verwijderd

Boeieuh hoesnel die is in MB/sec dat komt toch vrij weinig voor. Maar wat dacht je van de acces en seektimes, daar heb je veel meer aan.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Wat ook meespeeld is: hoeveel platters zitten erin ennuh hoe groot is de disk zowel in MB's als in diameter :)

Meer platters betekend meer koppen wat een hogere transferrate opleverd zes koppen lezen natuurlijk meer data per omwenteling dan twee.

Een hogere datadichtheid betekend dat er per omwenteling meer bitjes onder de kop langskomen en dat de kop verhoudings gewijs minder ver hoeft te zoeken naar de opvolgende data.

Bij een fysiek grotere schijf komt er op de buitenrand per omwenteling ook meer data voorbij schuiven.

Powered bij meergranenbrood.

• K-2SO
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-04 15:20
ATA100 met 7200rpm :)
IBM DTLA 307030 rules !
Pagina: 1