[Access] SQL in Access *

Pagina: 1
Acties:

• gijoe666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:44
Vervolg op SQl in ACCESS

Ik ben aan het SQL 'en gegaan en heb dit weten te bereiken.

delete from tabel1 where ID not in (select ID from tabel2)

update tabel1 set waarde=(select waarde from tabel2 where tabel2.ID =tabel1.ID) where tabel1.idProduct in (select ID from tabel2)

insert into tabel1 select * from tabel2 where ID not in (select ID from tabel1)

Dit werk onder SQL, maar de 2e regel werk niet onder ACCESS.
Op de een of andere manier heeft ACCESS problemen met (select waarde from tabel2 where tabel2.ID =tabel1.ID)

Het laatste kun je namelijk weg laten > where tabel1.idProduct in (select ID from tabel2)

Iemand een idee hoe dit werkend gemaakt kan worden in ACCESS? :)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-08 16:46

curry684

left part of the evil twins

Je bent in het vorige topic op P&W FAQ - De "quickstart" gewezen. Bouw dan ook je topictitle zoals daarin gesteld met een prefix.

[ Voor 17% gewijzigd door curry684 op 30-07-2003 13:45 ]

Professionele website nodig?

• gijoe666
Ok, zal voortaan gebeuren!

• gijoe666
Misschien handdig om de foutmelding te weergeven:

Syntax error (missing operator) in query expression 'ID'not in (select ID from table2)

update tabel1 set waarde=(select waarde from tabel2 where tabel2.ID =tabel1.ID) where tabel1.idProduct in (select ID from tabel2)

insert into table1 selec'.

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Je hebt een melding staan over 'ID'not in (blaat) terwijl dat in je query niet staat...? En er staat geen spatie tussen 'ID' en not.

My personal website

• gijoe666
uh, de 1e en de 3e regel werken, alleen de 2e niet.
In SQL werken alle 3 de regels!
De 2e regel luidt :

• kauwgomballen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06-2025
mag ik vragen waarom je in godsnaam Access wil gebruiken? Ik kan (helaas) uit jarenlange ervaring spreken, en concluderen dat het een baggerprogramma is. Persoonlijk zou ik liever voor Mysql of MSSQL gaan. Op www.mysql.com staat ook een hele mooie manual, met syntax. Verder kan ik je het boek "Het SQL Leerboek" van Rick F. van der Lans erg aanraden. Hier staat echt alles in wat je ooit nodig mocht hebben, met duidelijke voorbeelden. (ISBN: 90-395-0755-4)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

gijoe6666 schreef op 30 July 2003 @ 14:00:
Gek he? wat krijg je, een melding over incorrect syntax ofzo?
Regel 1 binnen geneste SQL's: Haakjes nakijken!

update tabel1 set waarde=((select waarde from tabel2 where tabel2.ID =tabel1.ID) where tabel1.idProduct in (select ID from tabel2))

Lijkt mijn een stuk beter

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• gijoe666
ik ga onderstaande even proberen, volgens mij werkt dit alsnog niet... Maar wat ACCESS betreft is het inderdaad niet alles vergleken met SQL, MySQL.
Ik kan alleen niet nu even overgaan op SQL...
update tabel1 set waarde=((select waarde from tabel2 where tabel2.ID =tabel1.ID) where tabel1.idProduct in (select ID from tabel2))

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Kauwgomballen schreef op 30 July 2003 @ 14:04:
mag ik vragen waarom je in godsnaam Access wil gebruiken? Ik kan (helaas) uit jarenlange ervaring spreken, en concluderen dat het een baggerprogramma is. Persoonlijk zou ik liever voor Mysql of MSSQL gaan. Op www.mysql.com staat ook een hele mooie manual, met syntax. Verder kan ik je het boek "Het SQL Leerboek" van Rick F. van der Lans erg aanraden. Hier staat echt alles in wat je ooit nodig mocht hebben, met duidelijke voorbeelden. (ISBN: 90-395-0755-4)
Sorry, maar:
  1. Daar gaat het topic niet over, en ...
  2. Access is GEEN baggerprogramma, er zijn goede oplossingen mee te maken, en in bepaalde gevallen kan het een uitermate goede keuze zijn.
Ontopic:
Hoe staat het met de foutmelding <-> query inconsistentie? En met de haakjes?

[ Voor 4% gewijzigd door OZ-Gump op 30-07-2003 14:11 ]

My personal website

• gijoe666
Krijg nu dezelfde foutmelding maar dan eindigend op insert into products sel'.
i.p.v. select'.

• gijoe666
Een maat van mij heeft de oplossing!!!

update tabel1, tabel2 set tabel1.waarde=tabel2.waarde where tabel1.id=tabel2.id

Idereen bedankt!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 22:54
gijoe6666 schreef op 30 July 2003 @ 14:07:
ik ga onderstaande even proberen, volgens mij werkt dit alsnog niet... Maar wat ACCESS betreft is het inderdaad niet alles vergleken met SQL, MySQL.
Om daar even op in te haken.
Access is voor bepaalde projecten zeker afdoende. Desktop applicaties die slechts door 1 persoon gebruikt worden bv, daar is Access een goede oplossing voor.
Daarnaast bevat Access dingen die MySQL nog niet eens bevat, zoals subqueries, referentiële integriteit, ...

https://fgheysels.github.io/

Pagina: 1