Toon posts:

[SMART geval] Is dit nou goed of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallow,

Even uitleggen: Ik heb een HDD (no shit?) een WD 80GB 2MB cache, vorig jaar gekocht, nog geen jaar uit oud, maar paar weken terug begon ie te tikken met het opstarten. Alsof de lees-koppen niet op de schijf konden komen ofzo, na 3 seconden tikken hield het op. Maar goed... ik denk daar gaat m'n HDD weer want ik heb zoiets al eerder gehad.

Voor de rest geen tikken bij opstarten meer gehad, maar af en toe hoor ik een verdachte 'tik' uit m'n PC komen die typisch klinkt alsof het van m'n HDD komt.

Nu heb ik met Speedfan 4.08 ff gekeken op de SMART feature, m'n fitness is iets van 95% ofzo, maar d'r staan ook nog dingen onder en zo veel "OK" logos zie ik niet, ik snap er de ballen, kan iemand mij toelichten of het goed gaat met m'n HDDtje of niet :) Want dan weet ik of ik vanmiddag toch maar eens naar de lokale PC boer moet gaan voor een nieuw HDDtje en dan gelijk een HDD koeler van Thermaltake :).

Afbeeldingslocatie: http://www.wiegje.demon.nl/speedfan_disk.jpg

Alvast bedankt.

PS: Ik heb gezocht en vond veel, maar sinds elke HDD anders is kon ik er weinig van opmaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 12:56 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:13

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ziet er prima uit. Value is de waarde waar hij ongeveer op moet zitten, worst is de slechste waarde die (ooit) op je schijf gemeten is, en hij slaat alarm als de waarde de "warn" setting haalt en/of overschreidt

Verwijderd

Topicstarter
MKay...
en dan nog 2 vraagjes :)

1) Hoe betrouwbaar is Speedfan ten opzichte van de SMART feature? Ik weet dat het leuk is voor de fanspeeds en temps maar goed

2) Wrom staan er maar bij een paar dingen "OK" logotjes??

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op 30 juli 2003 @ 13:04:
MKay...
en dan nog 2 vraagjes :)

1) Hoe betrouwbaar is Speedfan ten opzichte van de SMART feature? Ik weet dat het leuk is voor de fanspeeds en temps maar goed

2) Wrom staan er maar bij een paar dingen "OK" logotjes??
Zie ook de bijgeleverde help, maargoed ;)
1). Betrouwbaar. SpeedFan leest al deze waarden gewoon letterlijk uit je harddisk. Alleen de fitness wordt berekend.

2). Er staat alleen een Ok bij de onderdelen waarvan de fabrikant een waarde meegeeft als zijnde "goed". De andere metingen zijn niet cruciaal voor het overleven van je HD. Dus pas als een OK in iets anders verandert, moet je je zorgen gaan maken.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Bepaalde waarden zijn geen waarden die direct de health van je drive weerspiegelen, voor beeldje een goede drive met 200 power on cycles is net zo ok als een goede drive met 20 power on cycles. Derhalve is zo'n waarde geen indikator voor je health en staat er dus ook geen ok bij.

Verwijderd

Topicstarter
Dus dit is geen garantie voor de levensduur van m'n HDD? Ik bedoel deze kan bij wijze van spreken dus ook opeens eruit knallen terwijl er staat 95% fitness?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12

Reptile209

- gers -

Tuurlijk kan dat, maar het is alleen niet heel waarschijnlijk. Wat je wel weet, is dat als de fitness op (ik roep maar wat) 10% staat, je al in de rij moet staan voor een nieuwe :). Maar zolang alle OK's op OK staan, is er in principe geen enkele reden om je zorgen te maken.
Waar nu geen OK bij staat (helemaal niets bijstaat), zal ook nooit iets komen. Geen OK maar ook geen fout. Dat staat er alleen ter informatie en vergelijking bij.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

idd dat kan, SMART geeft alleen waarschuwingen als er iets drastisch verandert, b.v. als je met booten opeens 2x zoveel tijd nodig hebt om de hdd op te spinnen, echter als die opeens niet eens meer wil gaan draaien is je hdd echt dood en zal smart je ook niet kunnen waarschuwen, smart helpt maar kan niet alles voorzien.
Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 13:29:
Dus dit is geen garantie voor de levensduur van m'n HDD? Ik bedoel deze kan bij wijze van spreken dus ook opeens eruit knallen terwijl er staat 95% fitness?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, naja ik bedenk nog wel wat ik doe vandaag, want m'n vorige HDD (Een 20 gig maxtor) tikte ook 1 of 2 keer en deed 't na een week of 3 finaal niet meer, daarvan is zelfs het motortje letterlijk ontploft. :/

Duss... ik denk dat ik iig nog wel een Hardcano 9 ga kopen :)

[edit]
ok fuck dat, das geen cooler :/

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 13:55 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Wat S.M.A.R.T. ook doet of kan is niet relevant lijkt me. Als je de WD test met hun eigen fitness-test en hij geeft SMART errors heb je voldoende reden voor een RMA. Altijd doen zou ik zeggen, want je weet nooit hoe ernstig het probleem is/word....

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Topicstarter
Meh, de een zegt dat er niks is, de ander zegt dat er misschien wat aan de hand kan zijn...
tis een beetje een 50/50 situatie.. :/ nu wordt het dus nog beslissen of ik nou een HDD koop of nie.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je kan met de WD test-tool kijken of ZIJ ZELF vinden of de harde schijf RMA moet of beschadigd is.
Geef je echt om je data, dan moet je in ieder geval RAID-1 gaan draaien, en heb je dus al een extra HD nodig.

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

We weten niet of er iets aan de hand is. Denk het eigenlijk niet, bij mij geeft speedfan ook ee 82% fitte disk aan. Terwijl de WD-tool dus 0,0% errors aangeeft. M.a.w; aan de resultaten van speedfan heb je niks. Je moet gewoon ff bij http://wdc.com de Smart-diagnose tool ophalen en die draaien. Dan weet je meer....

Verwijderd

Topicstarter
updatetje sort of:

Hmmm, hoorde daarnet toen ie allang was opgestart een 'tik' uit m'n comp komen. wederom zo'n 'hdd tik' (je weet wel, het heeft zo'n uniek geluidje)... das nou al de 2e in 2 dagen.

misschien is het toch maar eens tijd om naar de PC boer te lopen? sorry wil graag wat meer meningen horen voordat ik 130 euro uitgeef aan een schijfje. (tis niet niks)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 15:02 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

heb je nou al die test gedaan van WD ?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:47
zo'n tik kan ook komen door een slechte voeding, een HD parkeert z'n kop als hij niet genoeg stroom krijgt. (zelfs als je plotseling je stekkerdoos omzet, heeft de HD een buffer om z'n kop te parkeren)

Als je voeding het even niet meer aankan zal de HD denken dat je plotseling je PC hebt uitgezet en snel de kop parkeren, daarna zal hij waarschijnlijk weer verder gaan.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
m'n voeding is net nieuw. tis een 300 watt, ik heb niet bijzonder veel in m'n PC zitten.
3 casefans, 1 CCFL, en dan DVD en CD-RW, voor de rest de standaard troepjes.

maar misschien is dat toch te veel voor de voeding :? m'n HDD wordt er dan ook niet gezond op.

-----

nee nog niet die test uitgevoerd, m'n diskette station wil 't niet meer doen, ik denk dat ik weet waarom...

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2003 15:23 ]

Verwijderd

Die smart is eerder een scheet in een netzak, veel heb je er niet aan hoor. Buiten de temperatuurmeting dan, maar die word niet altijd ondersteund.
Het tikken komt blijkbaar sneller voor bij schijven die te warm krijgen.
(ik heb al meldingen gezien van tikken boven de 45° a 50°)
Zeker met dit warme weer is dit niet zo eenvoudig.
Ik zou je dan adviseren dit even na te gaan, of die niet te hoog wordt. Koel het ding geforceerd of niet.

Verwijderd

In je plaatje staat trouwens dat je Seek Error Rate wat laag is. Staat tussen je Worst en je Warn-waardes in. Zou toch echt dat tooltje er even overheen halen.

• FlitzZ
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 20:41
S.M.A.R.T = Self Monitoring Analysis and Reporting Technology
Duidelijk 1 van de beste redenen voor een RMA.
Wat smart doet, is waarschuwen alvorens een crash / possible crash van hdd.

Ik weet niet of WD dat heeft, maar bijv IBM kan je online een RMA invullen, met serienummer ed van HDD checken hun of je nog garantie hebt enzo, aan de hand daarvan kan je RMA aanmaken.

suc6 ! :)

AMD 64 3200+, MSI K8N Neo2 Platinum, nForce 3 Ultra, 2 x 512MB Kingston pc3200, 200Gb Maxtor Sata +120 GB Maxtor , X800pro @ X800XT-PE, Samsung 213 T

• CRiMiNaL
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

probeer Active SMART is ... hij hou niet alleen een mooie LOG bij van je SMART statussen maar hij meet ook je HD temp en stuurt je een mailtje als je HD SMART bad status geeft ;)

http://www.ariolic.com/activesmart/ <---- vind je een trial versie, the rest is up to you!!

... MMORPG Addict.

Verwijderd

Topicstarter
Naja ik heb maar een 120GB schijf(je) erbij gekocht, als die 80GB kassie wijlen gaat ga ik wel huilen bij Western Digital, of iig bij MyCom waar ik 'm gekocht heb :)

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:10
Heheh, en ik altijd maar afvragen waarom mijn HD al zo lang op 33% fitness staat. Lees ik opeens dit stukje in de help:
According to all the reports I've received, there are, for example, SEAGATE hard disks that report a very poor RAW READ ERROR RATE attribute, leading to a low WORST value and, according to the flags set for this attribute by the manufacturer, to a low FITNESS index. I can tell you little more. This happens even for brand new hard disks from this manufacturer. If you happen to discover more, feel free to let me know :-)
Laat ik nou net een seagate hebben, en die value idd laag staan, zodat m'n fitness dus ook laag staat. En ik maar denken dat het niet slim is om die schijf nog als 2e handsje te verkopen (binnenkort) omdat ie waarschijnlijk toch niet lang meer meegaat.

Staan soms toch handige dingen in de help :)

[ Voor 2% gewijzigd door spokje op 01-08-2003 22:59 . Reden: typo ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Gebruik dan ook geen vage smart-proggies maar gewoon de orginele van de HDD-fabrikant.
Enne, dat smart geen 100% veiligheid bied weet ik ook, maar als! die een fout geeft (je gebruikt die van WD toch?) heb je een poot om op te staan. RMA verzekerd....
dit lukt je niet met leuke verhaaltje over "Speedfan" , Supersmart doopertrooper of whatever....

En voor je temps hebben ze ook vaak daignose-software. dus in principe heb je al die free/share-ware zooi helemaal niet nodig....

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:30

Leon

Rise Of The Robots

smart zegt ook niet alles.
Ik had een seagate waarvan smart zei dat alles perfect was (er wordt een mailtje gestuurt zodra er iets ernstigs is qua smart) alle waarden waren normaal. Maar toch had die schijf bad-sectors en kwam hij niet door het seagate tooltje heen.

* Leon vindt dat smart maar een onbetrouwbaar gevoel van veiligheid geeft

Eeuwige n00b

Pagina: 1