Toon posts:

Problemen met afstellen asus p4c 800 E met hyperx geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zal eerst een voorstelling maken wat ik heb gekocht:

Asus p4c 800 E deluxe
pentium 4 c 2,8 800fsb (gelockt)
2x 512 mb kingston pc 3500 hyperx
Hercules ati Radeon 9800pro 128
1x S ATA maxtor 120 gb 8 mb cash

Nu zullen jullie wel begrijpen, dat ik dit setje zo goed mogelijk wil fine tunen. Daar ligt nu de bottlenek. Ik heb problemen met de instellingen in de bios. Als ik het geheugen op 2,2,3,5,8 zet kan dat wel, alleen zijn mijn performance erg poor. Nou je zou zeggen dat het snel is, ga ik het namelijk sneller zetten, dan werkt het niet meer en moet je de waardes weer terug zetten. Als ik het op auto zet gaat het een stuk sneller, maar dat zou niet het snelste moeten zijn zou je zeggen.

3dmark2001 se:

auto: 16.700
geheugen sneller gezet: 14.500

Hoe is het toch mogelijk dat er dan zo'n groot verschil in zit. Ik heb dan de laatste drivers van ati erop gezet en mijn bios geupdate naar een versie van zelfs deze week.

Eigenlijk wil ik gewoon weten hoe ik mijn geheugen het beste kan instellen met dit setje. Waar moet ik op letten. Het is pc 3500 geheugen, dus 433 mhz. Hoe kan ik deze snelheid halen?

Ook wat ik ontdekt heb is dat ik de waarde van onderdeel "cpu external frequency"
in de bios niet kan instellen, terwijl het moederbordboekje dat wel zegt. Heeft dat met de cpu lock te maken heeft. De ratio instelling kan je idd niet gebruiken als je cpu gelockt is, dus dat klopt alleen maar in de bios.

Mensen, ik kan jullie vertellen dat ik dagenlang op internet heb zitten zoeken met allerlei zoekmachines, maar ik kan niet specifiek dit probleem vinden. :'( :'(

Wat is jullie ervaring met dit setje?? Ik heb 1800 euro uitgegeven, das niet erg maar ik wil graag wel alles eruit halen, dat zullen jullie wel begrijpen!

Alvast bedankt!!

Thrickie

Verwijderd

waar het denk ik aan kan liggen is de 5 ik zelf denk dat die timing te laag staat zodat hij op default settings gaat draaien

Ik raad je aan om sisoft sandra te gebruiken om te testen dan zie je presies wat de prestaties zijn en wat de werkelijke timings zijn die de mobo draait!

normaal haal je 4.8 5.0Gb/s als je de settings goed ingesteld hebt zal je zoon 5.4 5.6Gb/s halen met sisoft test

ik zelf draai me Corsair Twinx geheugen op 2-3-2-6 T0 en daar draait hij perfect op

als ik OC dan staat hij op 3-3-3-7 T8 DDR 320 Timing zodat hij lekker hoog te ocen is dan haal ik de 5.6Gb/s ook makkelijk omdat hij op hoogere Clock draait ;)

Hoop het gaat lukken

Btw zorg dat je ja altijd 1 timing op 3 hebt staan om het systeem stabiel te houden! beste is 2-3-2 let ook op somige modulles werken het best als je de gespecificeerde Cas insteld bijf als die van jou 2.5 is dan is dat de beste setting voor je mem soms gaat de snelheid omlaag of boot je pc dan niet

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lang verhaal maar we kunnen er niet veel mee vrees ik...

Dit graag lezen eer je post :)
ndien je een topic opent omdat bovenstaande stappen je geen soelaas hebben kunnen bieden, dien je compleet te zijn!

[...]

* geef een exacte omschrijving van de hardware (mobo, CPU, koeler, geheugen, opschrift geheugen chips, voeding, videokaart, geluid/netwerkkaart, etc.)
* geef duidelijk aan welke software (OS, drivers) je gebruikt
* geef aan welke BIOS instellingen je gebruikt (met name als het een geheugengerelateerd probleem is)
Er ontbreekt:
-wat voor chips er op die Kingston repen zitten
-hoe snel de mem bus draait (zowel bij de 'snellere' settings die je noemt als bij 'auto')
-hoe de timings staan op 'auto'

Vooral het niet vermelden van dat laatste betekent dat we hier niets mee kunnen.
'auto' of 'by SPD' segt namelijk geheel niets omdat dat gewoon afhangt van wat in de SPD EPROM op de DIMM staat en hoe dat door het mobo uitgelezen wordt.

/onvoldoende specs/settings - dicht

[ Voor 24% gewijzigd door dion_b op 30-07-2003 12:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

Dit topic is gesloten.