[java] standalone java database

Pagina: 1
Acties:

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024
Ik ben op zoek naar een standalone database java database, die ik kan integreren met mijn applicatie (dus geen centrale database server nodig). Ik zal het voornamelijk gebruiken voor:

-testen. Voor een expertsysteem dat ik nu aan het unittesten ben, heb ik ook informatie vanuit de database nodig. Ik wil mbv een script een database opzetten, inladen, vullen met door mij uitgekozen data. Na het evaluatie proces kan ik controleren of er ook echt uit is gekomen wat er uit had moeten komen. Daarna kan de database weer geleegd worden.

-om studenten (mensen die oa met het systeem gaan werken) gegevens in op te laten slaan (gegevens die opgehaald zijn mbv een vragensessie). Hier worden dus geen hoge eisen aan gesteld, dus als het een keer vastloopt is het niet het einde van de wereld.

Ik ben tegen de volgende 2 producten aangelopen:
hsql
mckoi.

Wie heeft ervaring met een van deze databases, of wie heeft nog andere aanraders.

ps:
ik moet dus makkelijk kunnen 'scripten', dus eenvoudig de databases opzetten en vullen.

[edit]
Ik zie dat HSql mijn script file gaat aanpassen nadat de database is gedraait. Hier heb ik dus geen z*k aan.

[edit2]
als ik in het properties bestand readonly op true zet, dan past hij het script bestand niet meer aan.

[ Voor 23% gewijzigd door Alarmnummer op 30-07-2003 11:34 ]

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb in het verleden weleens met McKoi gewerkt (ook met HSql). Wel goede ervaringen mee.

Let wel op dat McKoi GPL is. Dit is denk ik geen probleem als je het als server draait, maar misschien wel als je hem embedded gebruikt. Misschien even natrekken als de GPL een probleem voor je is.

Docs zijn ook duidelijk:
http://www.mckoi.com/database/UseEmbeddedApp.html#1

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
Ik heb het hier nog niet gedraait, maar afgezien van een db configuratie script heb ik niets gevonden waarmee ik tabellen kan aanmaken en vullen.

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Uh... Gewoon SQL CREATE statements gebruiken? Ik heb nooit begrepen waarom mensen scriptjes, tooltjes of GUIs willen hebben om tables aan te maken ....

Zie het stukje net onder de link van zojuist:
http://www.mckoi.com/database/UseEmbeddedApp.html#2

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Alarmnummer
mbravenboer schreef op 30 July 2003 @ 11:53:
Uh... Gewoon SQL CREATE statements gebruiken? Ik heb nooit begrepen waarom mensen scriptjes, tooltjes of GUIs willen hebben om tables aan te maken ....
Ik ook niet. Maar ik heb geen zin om het aan te roepen vanuit java. Bij HSql is het mogelijk om een database op te starten mbv een script bestand:

code:
1
2
3
4
5
CREATE TEXT TABLE PERSOON(SOFINR INTEGER NOT NULL PRIMARY KEY,VOORNAAM VARCHAR)
SET TABLE PERSOON SOURCE "PERSOON.DATA"
CREATE TEXT TABLE AUTO(AUTONR INTEGER NOT NULL PRIMARY KEY,MERK VARCHAR)
SET TABLE AUTO SOURCE "AUTO.DATA"
CREATE USER SA PASSWORD "" ADMIN

Hiermee kan ik dus eenvoudig een database opzetten, zonder dat ik hiervoor java hoef te proggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Alarmnummer op 30-07-2003 11:58 ]

• Alarmnummer
Ik denk dat ik er intussen wel uit ben. Tot zover kan HSql alles wat ik wil en ik weet intussen ook hoe de bestanden aangemaakt worden (documentatie is niet echt je van het).

• nxt
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-06 10:00

nxt

HSqldb bevalt me prima, zoals je al aangeeft lijkt me dat een prima keus.

minpuntje vind ik dat ik tot nu toe geen XA support heb kunnen ontdekken maar dat is in dit geval niet echt van toepassing.

erg prettig vind ik dat 't in process kan draaien
maar dat je er later net zo makkelijk een stand-alone db server van kunt maken

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:56
offtopic:
mbravenboer schreef op 30 juli 2003 @ 11:53:
Omdat het strontvervelend en praktisch onmogelijk is om wijzigingen te maken in een databaseontwerp en vervolgens handmatig alle relaties, datatypen, triggers, constraints, foreign keys en stored procedures te moeten nalopen om te zien of alles nog consistent is. Behalve dat dit ontzettend moeilijk en tijdrovend werk is, is het ook nogal overbodig aangezien een tool dit soort code vanuit een specificatie op hoger nivo prima allemaal kan genereren.

Als ik het even kan helpen, schrijf ik dus nooit meer database creation code in SQL, maar gebruik ik uitsluitend CASE tools. De kwaliteit van het product én de ontwikkelsnelheid gaan er met sprongen op vooruit.
Pagina: 1