Voeding ontploft "dankzij" moederboard?

Pagina: 1
Acties:

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:36
Laatst moest ik bij mijn schoonfamilie een PC repareren, deze deed "niets meer".

Toen ik deze PC voor de eerste keer aanzette knalde de voeding met een gigantische klap en stopte ermee. Bestwel kapot me dunkt. ;)

Afijn, ik had via mijn werk nog een andere 2e hands voeding gekregen en deze erin gezet, maar gaf geen resultaat. PC ging helemaal niet aan, geen knal of niks.

Via mijn schoonfamilie heb ik een 3e voeding kunnen krijgen, een Enlight 230.
Deze er weer inzetten, en jawel, *vonk *vonk, en dikke zwarte slierten rook eruit.

Is het mogelijk dat het moederboard de voeding steeds sloopt? Ik durf niet met mijn eigen dure Enermax voeding dit te gaan testen, en ik heb geen andere ATX PC waar ik dit mobo in kan testen (alleen AT router).
Waar zou het anders aan kunnen liggen? Slechte stroomkabel? Ik heb 2 verschillende gebruikt. Gewoon stom toeval?

Verwijderd

geef graag meer info bijvoorbeeld wat heb je er aan hangen welke mobo enzovoorts

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:38

n00bs

Het is weer Zomer!

Trek alles ereens uit, alleen CPU en AGP en test eens opnieuw

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
zoiets kan idd aan het mobo liggen; maar het is vreemd dat dat "zomaar ineens" is. Een voeding begeeft het nogal snel door kortsluitingenen maar die doen zich niet spontaan voor. vraag je schoonfamillie eens wat ze allemaal hebben uitgespookt om die pc zover te krijgen dat ie niks meer deed....

langs de andere kant kan en voeding die stukgaat ook je mobo opblazen: heck het mobo eens voor zwarte plekken, aangebrnade componenten en bolle condensators....

en laat ons ff wete met wat voor een systeem we te maken hebben...

Verwijderd

kijk eens even of er toevallig niets "extra's" is bijgebouwd in het verleden, en of er geen schroefje is vergeten wat bij het rechtzetten of verplaatsen van de kast achter de printplaat ven het mobo is terecht gekomen.
ik heb zelf per ongeluk ook eens ooit zoiets meegemaakt en mijn voeding maakte ook een "klap" met vonken en rook, na 2 minuten wachten en even het mobo los en weer vast gemaakt te hebben, werkte alles gelukkig weer.

succes

B)

• Vimana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:36
Ik heb al gekeken naar brandplekken of vreemde condensators, maar die kon ik niet ontdekken, ik ben nu aan het uitzoeken wat voor mobo het was.

Hte is i.i.g. van Asus en er zit een AMD 500MHz in, ik edit dit zo wel ff als ik het preciese board heb gevonden.

[edit]

Asus P5A-B
AMD K6 500 MHz
3DfX Voodoo 3 3000
simpel 4.1 geluidskaartje
netwerkkaartje realtek

[ Voor 20% gewijzigd door Vimana op 30-07-2003 11:09 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
niet echt een superzwaar systeem, al trekt die voodoo wel wat stroom... ja het begint er zowat naar uit te zien dat het mobotje dood is... je kan nog proberen een door alles eens uit elkaar te halen en (zoals het eigenlijk altijd zou moeten) component voor component toe te voegen als ie uberhaupt werkt... veel sc6
Pagina: 1