[Algemeen] Worden wallpapers automatisch geconverteerd?*

Pagina: 1
Acties:

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53
Misschien een hele vreemde vraag, maar al sinds ik wallpapers op m'n desktop heb staan indexeer ik deze terug naar 256 of 16 kleuren om een 8bit of 4bit bitmap op te kunnen slaan. Deze zijn in bestandgrootte een stuk kleiner en ik was dus altijd in de veronderstelling dat dit dus ook geheugen zou schelen.

Al die tijd vraag ik mij echter ook al af of dit wel uitmaakt... Converteert Windows niet gewoon de wallpaper naar 24bit voor die hem op de achtergrond zet en ben je dus alsnog die (bij hogere resoluties) paar MB geheugen kwijt aan de wallpaper?

Zo ja dan zal ik waarschijnlijk stoppen met het gebruiken van wallpapers, gezien mijn optimalisatie-neurose :P

Khoop niet dat de vraag al te nooberig is, ik vraag me dit werkelijk al jaren af :P Het windows geheugengebruik checken werkt niet echt.. dat is zo random dat een MB'tje meer of minder niet meer opvalt.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Titel iets duidelijker gemaakt :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-04 15:03

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Mijn ervaring is dat (vanaf jpg gezien) dat Windows er altijd een 24bit BMP van bakt alsvorens de afbeelding als achtergrond wordt neergezet. :)

Ik ga even een testje doen. :)

Edit:
Onder WinNT wordt er een link gemaakt naar het eigenlijke bestand en het geheugengebruik neemt qua grootte toe zoals het eigenlijke bestand is.

Ik heb het getest met een 24bit BMP (9MB) en een 256 kleuren BMP (1,5MB).

Misschien dat een ander Win OS er anders mee omgaat, volgens mij maakt XP een kopie van het bestand en plaatst die in een directory ergens in de normale windowsmap.

[ Voor 53% gewijzigd door bazs2000 op 30-07-2003 10:58 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

WinXP: Lokaal worden de achtergronden geconverteerd/gekopieerd naar: \Documents and Settings\%username%\Mijn documenten\My Wallpapers

Kun je niet zien in de resourcemeter hoeveel meer explorer.exe gaat gebruiken bij 2 verschillende wallpapers?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 12:17 ]

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53
Het gaat mij dus niet om activedesktop wallpapers, maar om bitmaps die je direct gebruikt. Active Desktop heb ik zowieso al uitstaan.

Ik zet de bitmaps in m'n WinNT directory en kies ze dan letterlijk uit het lijstje in schermeigenschappen. Hij converteert dus niet letterlijk iets.. het gaat om 'intern'.

In explorer.exe zie ik geen geheugen wijziging hier op Win2K iig (op mn werk). Zelfs niet van het switchen van geen naar wel een achtergrond.. blijft op ongeveer 2MB staan :)

Edit: Ik zie nu wel verschil in totale geheugen trouwens als ik direct afbeeldingen switch. Windows gebruikt bitmaps dus letterlijk zoals ik ze maak, dus 4bit, 8bit of 24bit.

Das mooi.. :) Wallpapers zien er in 4 of 8 bit toch vaak net zo prima uit als in 24bit.. maar scheelt weer berg geheugen :)

[ Voor 62% gewijzigd door Bosmonster op 30-07-2003 12:46 ]