Toon posts:

Dualchannel vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 45 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil een A7N8X mobo gaan kopen en gebruik gaan maken van duelchannel.

Ik heb de FAQ gelezen:

"Meestal is in een ideale situatie de bandbreedte van alle geheugenkanalen samen gelijk aan die van de processor (FSB)."

Maar dit stuk snap ik niet (n00b). Kan iemand misschien een voorbeeld plaatsen?

• DaRKie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-06 11:49
volges mij is het zo:
heb je een cpu met een fsb van 400mhz, dan is de meest optimale situatie dat het geheugen ook op 400mhz loopt
zo bv. bij de laatste p4's, die lopen op 800mhz en je slechts geheugen hebt dat op 400mhz loopt, je het beste duAlchannel geheugen gebruikt zodat je dan 2*400mhz hebt als geheugen bandbreedte.

maar ik kan natuurlijk fout zijn :)

btw, het is dus duAlchannel :)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Voorbeeld? de FSB is de Front Side Bus van de proc, bij XPs normaal 133/166/200. Als je een XP 2100+ hebt, dan loopt die normaal op 133. Als je dus volledig gebruik wil maken van nForce2 capaciteiten, dan moet je geheugen synchroon lopen met je proc fsb, dus ook die 133 mhz. Als je bv PC2700 geheugen hebt, dan loopt dat normaal op 166, maar zal op een lagere snelheid, die van de proc namelijk, beter lopen, op 133 dus.

Voorbeeldje

2100+ > 133fsb
PC2700> 166 fsb

Dat is niet synchroon

2100+ > 133fsb
PC2700 > 133fsb

dat is wel synchroon.

Met de A7N8X kan je dat kiezen door in je BIOS bij mem speed 100% of sync te kiezen. Want SPD is de 'normale' snelheid van het geheugen, en dat is niet altijd sync.

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
Het geheugen kan dus sneller draaien, maar dat geeft geen snelheids winst omdat de FSB van de proc niet mee kan?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
In het geval van de A7N8X (nForce2) is de bandbreedte eigenlijk geen issue, wat daar juist weer heel belangrijk is, is dat de FSB en het geheugen dezelfde kloksnelheid hebben (zie o.a.: nForce2 Dual channel en synchroniteit ). Daarenboven zullen beide geheugenkanalen meer bandbreedte aanleveren dan de cpu kan verwerken. Bij P4 systemen ligt dit net weer ff anders maar daar gaat het hier niet over :)

title fixed

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Remy

Remy

Verwijderd schreef op 30 July 2003 @ 09:06:
Het geheugen kan dus sneller draaien, maar dat geeft geen snelheids winst omdat de FSB van de proc niet mee kan?
Oh maar dat kan best hoor :P met PC2700 geheugen en een A7N8X kan je een proc die normaal @ 133fsb loopt, op 166fsb laten lopen. Dan heb je al twee voordelen:

- het geheugen loopt op z'n eigen (166/333) snelheid, dus heel wat datatransferwinst.
- Je proc loopt van 133 op 166, oftewel DDRspeed 266 naar 333. Dat levert ook performancewinst op.

Echter, dat is natuurlijk overclocken 8) , en het is altijd aan de gebruiker of dat nodig/gewenst is.

Ter illustratie: Ik heb zelf een 1700+, en PC3000 geheugen. Die 1700+ loopt normaal op 133fsb, en dat geheugen op 189 (378 ddr). Nu lopen zowel proc als geheugen sync op 191, oftewel 382 ddr-speed. En dat levert een flinke performance-winst op, door zowel het synchroon lopen, als de hogere fsb :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

In de ideale situatie zorg je ervoor dat het geheugen de processor van de maximaal mogelijke hoeveelheid gegevens kan voorzien.

Ok, in mijn hoofd klonk dat duidelijker dat het er nu staat ;)

Stel je hebt een P4 met een FSB van 800 MHz
De breedte van de bus is 64 bits=8bytes
Per tik gaan er dan 8 bytes over de bus en dat 800 mln keer per seconde (800 MHz)
Dit geeft een bandbreedte van 6400 MB/s

Alle geheugenkanalen samen kunnen dan in het ideale geval ook 6400 MB/s leveren.
Dat is (toevallig, toevallig) 2*3200, waardoor dual channel PC3200 de FSB volledig kan benutten. Het blijft natuurlijk theorie

Dit betekent dus dat als de processor gegevens uit het werkgeheugen nodig heeft, dat deze gegevens dan kunnen worden verstuurd met de maximale snelheid die de FSB van de processor toelaat.

Als je bij dezelfde processor met single channel PC3200 geheugen werkt, kan er dus met maar met 3200MB/s gegevens verstuurd worden, terwijl de bus nog steeds 6400 MB/s kan hanteren.
Ook single of dual channel PC1600, PC2100 of PC2700 kan de bus niet volledig benutten. Deze geheugens kunnen dan nl slechts 1600(sc)/3200(dc)MB/s (PC1600), 2100(sc)/4200(dc)MB/s (PC2100) of 2700(sc)/5400(dc)MB/s (PC2700) leveren.

Het is een wat langer verhaal geworden dan ik in gedachte had, hopelijk is het nog steeds duidelijk.

edit:als je zolang nadenkt tijdens het typen kan het zijn dat anderen je zijn voor geweest

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2003 09:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
LOL

Heb ik nog een andere vraag..

AMD Athlon XP PR3000+ (Barton)

Processor voor 166 MHz Front Side Bus met "Double Data Rate" (DDR) Technologie. Door deze technologie kan er een Front Side Bus van 333 MHz bereikt worden.

Met wat moet het geheugen in sync draaien. de 166 of 333 mhz?

• Abbadon
Zie daarvoor de RAM FAQ, die is er niet voor niks ;) PC2700 geheugen loopt met 166Mhz maar is net als de genoemde FSB Double Data Rate en zo kom je dus ook hier op '333'MHz uit.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!

Even checken of ik hem begrijp:

Ik wil dit gaan kopen:

Asus A7N8X deluxe
AMD Athlon PR2800 (barton boxed) (333Mhz FSB)
512 Corsair PC2700 2.5 (2x) (333Mhz DDR)

Als ik het goed begrijp kan ik dit allemaal installeren, en DualChannel ofzoiets aanzetten in het bios van mn mobo en zal het optimaal werken?

• Remy

Remy

Hmm, da's niet echt een tweaker-waardige post syan? Meer een verkapte "gaat deze config werken?" post :P

DualChannel ofzoiets aanzetten, dat valt uit te zoeken door eens wat topics hier op GoT te lezen, in PMG en DOC, over de A7N8X Deluxe, en over het DC-gebeuren. Het optimaal werken is alleen zelf te regelen, omdat jij degene bent die in je BIOS kan gaan zitten proberen met de instellingen, enzovoorts.

Dus lees en zoek en probeer en tweak tot je een ons weegt, dan leer je veel meer dan met dat soort posts ;). Iedereen blij :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

En je hoeft het niet eens aan te zetten, dat gaat vanzelf. Wel opletten dat het geheugen in slot 0 en 2 komt (rows 1&2, rows 4&6), dan zal het goed moeten gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Jawel... maar dat ik niet naar de winkel ren en een zooitje koop waarmee ik kan tweaken tot is een ons weeg en het toch niet lukt omdat het hardwarematig niet haalbaar is...vandaar die vraag

• Abbadon
Met die onderdelen gaat het allemaal prima werken. Zet de DIMM's overeenkomstig de manual in je bord stel eventueel de FSB goed in (166MHz) and off you go :)

Verder lijkt het me nu wel duidelijk, temeer dit allemaal in feite met de search, de FAQ's en de manual (welke je al kan downen v.d. Asus site) wel uit te vogelen is. Succes :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.